Bláznivou kvalifikaci na VC Belgie ovládly Williamsy

Tým Williams dokázal nejlépe reagovat na měnící se podmínky a pro nedělní závod si zajistil obě místa v první řadě startovního roštu.
Bláznivou kvalifikaci na VC Belgie ovládly Williamsy

Kvalifikační trénink před velkou cenou Belgie na okruhu ve Spa-Francorchamps přivítalo tradičně nevyzpytatelné, chladné počasí s akutní hrozbou dešťových přeháněk. Na jeho počátku sice nepršelo, ale trať byla kvůli předchozímu dešti stále mokrá. Situace tak dávala tušit, že by se z kvalifikace mohla stát loterie, ve které bude rozhodovat nejen jezdecké umění, ale také správné nastavení vozu a pevné nervy.

Díky stále se lepšícím meteorologickým podmínkám trať v průběhu kvalifikace více a více osychala a všichni jezdci čekali v boxech na výhodnější podmínky. Ještě 27 minut po třinácté hodině nezajel ani jeden z jezdců jediný měřený okruh.

Prvním odvážlivcem se stal Tarso Marques s vozem Minardi. Hned při nájezdu do měřeného kola však dostal hodiny a ačkoli jeho vůz neutrpěl žádnou újmu, tak se s vyhlídkami na lepší čas mohl rozloučit. O chvíli později se z boxů vyřítil Nick Heidfeld se Sauberem a časem 2:02.277 pro sebe vybojoval provizorní pole-position.

Své postavení si ale dlouho neudržel neboť byl záhy překonán Eddiem Irvinem, který zaznamenal čas o 629 tisícin lepší. Heidfeld se nevzdal a výkonem 2:01.094 se vrátil na svou původní pozici.

Jezdci absolutní špičky se na trati začali objevovat pětatřicet minut po začátku kvalifikace. První byl Mika Hakkinen, který se uvedl časem 1:58.919. O pár okamžiků později ho překonal jeho stájový kolega David Coulthard časem 1:58:895, ale oba jezdce McLarenu smetl hned svým prvním měřeným okruhem Michael Schumacher, když se před Coultharda dostal s výkonem lepším o 1.099 vteřiny.

Své první měřené okruhy absolvovali i oba jezdci Williamsu a Rubens Barrichello. Výkonu Michaela Schumachera se však i přes stále více osychající trať nedokázali ani přiblížit a seřadili se mezi čtvrtým a šestým místem.

Čerstvý mistr světa se naopak dokázal ještě zlepšit a čtvrt hodiny před koncem kvalifikace zůstával na prvním místě díky času 1:56.921. Zlepšit se dokázal i Mika Hakkinen s Rubensem Barrichellem a posunuli se na druhé resp. třetí místo.

Klepněte pro větší obrázek

Do konce kvalifikace zbývalo deset minut a nejlepší osmička měla podobu 1. Michael Schumacher, 2. Hakkinen, 3. Barrichello, 4. Coulthard, 5. Montoya, 6. Alesi, 7. Fisichella a 8. Ralf Schumacher.

Po krátké přestávce se na trať opět vydal Mika Hakkinen, ale časem 1:58.352 pořadím nezamíchal. Pět minut před koncem ho následoval i David Coulthard a svým výkonem se dostal před Rubense Barrichella na třetí místo.

O zlepšení se pokusili i Ralf Schumacher a Juan Pablo Montoya, kteří v samotném závěru obuli suché pneumatiky. A vyplatilo se, oba Williamsy se okamžitě usadily na prvních dvou místech. Stejný tah učinilo i několik ostatních týmů, kteří z něho jednoznačně profitovali. Na čtvrté místo se dostal Frentzen s Prostem a na šesté Villeneuve s BARem.

Jedno kolo na suchých pneumatikách absolvoval i Michael Schumacher, ale za daných podmínek nedokázal obsadit lepší než třetí místo. Naopak McLaren se o něco takového ani nepokusil a výsledkem pro jeho jezdce bylo až sedmé a deváté místo.

Kvalifikace se tak nakonec rozhodla až v posledních minutách a hranici mezi dobrým a špatným výsledkem určovala správná volba pneumatik. Ta pomohla oběma Williamsům do první řady a odsunula do té doby suverénního Michaela Schumachera na třetí místo. Z této výhody profitovali i Heinz Harald Frentzen a Jacques Villeneuve, kteří obsadili čtvrté, resp. šesté místo. Pátý skončil Rubens Barrichello. Naopak McLaren nedokázal na měnící se podmínky rychle zareagovat a výsledkem bylo až sedmé místo pro Hakkinena a dokonce deváté místo pro Coultharda.

Díky bláznivému závěru, ve kterém se nejlepší časy zlepšovaly o celé sekundy, se do tolerance 107% nejlepšího času nevešli a do závodu tudíž ani nekvalifikovali Verstappen, Alonso, Bernoldi a Marques. Pokud tedy nebude rozhodnuto jinak, tak se na startu zítřejšího závodu objeví pouze 18 monopostů.

Zde jsou kompletní výsledky:

1. Montoya Williams 1:52.072
2. R. Schumacher Williams 1:52.959
3. M. Schumacher Ferrari 1:54.685
4. Frentzen Prost 1:55.233
5. Barrichello Ferrari 1:56.116
6. Villeneuve BAR 1:57.038
7. Hakkinen McLaren 1:57.043
8. Fisichella Benetton 1:57.668
9. Coulthard McLaren 1:58.008
10. de la Rosa Jaguar 1:58.519
11. Panis BAR 1:58.838
12. Raikkonen Sauber 1:59.050
13. Alesi Jordan 1:59.128
14. Heidfeld Sauber 1:59.302
15. Button Benetton 1:59.587
16. Trulli Jordan 1:59.647
17. Irvine Jaguar 1:59.689
18. Burti Prost 1:59.900
19. Verstappen Arrows 2:02.039
20. Alonso Minardi 2:02.594
21. Bernoldi Arrows 2:03.048
22. Marques Minardi 2:04.204

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků