Bláznivou kvalifikaci na VC Belgie ovládly Williamsy

Tým Williams dokázal nejlépe reagovat na měnící se podmínky a pro nedělní závod si zajistil obě místa v první řadě startovního roštu.
Bláznivou kvalifikaci na VC Belgie ovládly Williamsy

Kvalifikační trénink před velkou cenou Belgie na okruhu ve Spa-Francorchamps přivítalo tradičně nevyzpytatelné, chladné počasí s akutní hrozbou dešťových přeháněk. Na jeho počátku sice nepršelo, ale trať byla kvůli předchozímu dešti stále mokrá. Situace tak dávala tušit, že by se z kvalifikace mohla stát loterie, ve které bude rozhodovat nejen jezdecké umění, ale také správné nastavení vozu a pevné nervy.

Díky stále se lepšícím meteorologickým podmínkám trať v průběhu kvalifikace více a více osychala a všichni jezdci čekali v boxech na výhodnější podmínky. Ještě 27 minut po třinácté hodině nezajel ani jeden z jezdců jediný měřený okruh.

Prvním odvážlivcem se stal Tarso Marques s vozem Minardi. Hned při nájezdu do měřeného kola však dostal hodiny a ačkoli jeho vůz neutrpěl žádnou újmu, tak se s vyhlídkami na lepší čas mohl rozloučit. O chvíli později se z boxů vyřítil Nick Heidfeld se Sauberem a časem 2:02.277 pro sebe vybojoval provizorní pole-position.

Své postavení si ale dlouho neudržel neboť byl záhy překonán Eddiem Irvinem, který zaznamenal čas o 629 tisícin lepší. Heidfeld se nevzdal a výkonem 2:01.094 se vrátil na svou původní pozici.

Jezdci absolutní špičky se na trati začali objevovat pětatřicet minut po začátku kvalifikace. První byl Mika Hakkinen, který se uvedl časem 1:58.919. O pár okamžiků později ho překonal jeho stájový kolega David Coulthard časem 1:58:895, ale oba jezdce McLarenu smetl hned svým prvním měřeným okruhem Michael Schumacher, když se před Coultharda dostal s výkonem lepším o 1.099 vteřiny.

Své první měřené okruhy absolvovali i oba jezdci Williamsu a Rubens Barrichello. Výkonu Michaela Schumachera se však i přes stále více osychající trať nedokázali ani přiblížit a seřadili se mezi čtvrtým a šestým místem.

Čerstvý mistr světa se naopak dokázal ještě zlepšit a čtvrt hodiny před koncem kvalifikace zůstával na prvním místě díky času 1:56.921. Zlepšit se dokázal i Mika Hakkinen s Rubensem Barrichellem a posunuli se na druhé resp. třetí místo.

Klepněte pro větší obrázek

Do konce kvalifikace zbývalo deset minut a nejlepší osmička měla podobu 1. Michael Schumacher, 2. Hakkinen, 3. Barrichello, 4. Coulthard, 5. Montoya, 6. Alesi, 7. Fisichella a 8. Ralf Schumacher.

Po krátké přestávce se na trať opět vydal Mika Hakkinen, ale časem 1:58.352 pořadím nezamíchal. Pět minut před koncem ho následoval i David Coulthard a svým výkonem se dostal před Rubense Barrichella na třetí místo.

O zlepšení se pokusili i Ralf Schumacher a Juan Pablo Montoya, kteří v samotném závěru obuli suché pneumatiky. A vyplatilo se, oba Williamsy se okamžitě usadily na prvních dvou místech. Stejný tah učinilo i několik ostatních týmů, kteří z něho jednoznačně profitovali. Na čtvrté místo se dostal Frentzen s Prostem a na šesté Villeneuve s BARem.

Jedno kolo na suchých pneumatikách absolvoval i Michael Schumacher, ale za daných podmínek nedokázal obsadit lepší než třetí místo. Naopak McLaren se o něco takového ani nepokusil a výsledkem pro jeho jezdce bylo až sedmé a deváté místo.

Kvalifikace se tak nakonec rozhodla až v posledních minutách a hranici mezi dobrým a špatným výsledkem určovala správná volba pneumatik. Ta pomohla oběma Williamsům do první řady a odsunula do té doby suverénního Michaela Schumachera na třetí místo. Z této výhody profitovali i Heinz Harald Frentzen a Jacques Villeneuve, kteří obsadili čtvrté, resp. šesté místo. Pátý skončil Rubens Barrichello. Naopak McLaren nedokázal na měnící se podmínky rychle zareagovat a výsledkem bylo až sedmé místo pro Hakkinena a dokonce deváté místo pro Coultharda.

Díky bláznivému závěru, ve kterém se nejlepší časy zlepšovaly o celé sekundy, se do tolerance 107% nejlepšího času nevešli a do závodu tudíž ani nekvalifikovali Verstappen, Alonso, Bernoldi a Marques. Pokud tedy nebude rozhodnuto jinak, tak se na startu zítřejšího závodu objeví pouze 18 monopostů.

Zde jsou kompletní výsledky:

1. Montoya Williams 1:52.072
2. R. Schumacher Williams 1:52.959
3. M. Schumacher Ferrari 1:54.685
4. Frentzen Prost 1:55.233
5. Barrichello Ferrari 1:56.116
6. Villeneuve BAR 1:57.038
7. Hakkinen McLaren 1:57.043
8. Fisichella Benetton 1:57.668
9. Coulthard McLaren 1:58.008
10. de la Rosa Jaguar 1:58.519
11. Panis BAR 1:58.838
12. Raikkonen Sauber 1:59.050
13. Alesi Jordan 1:59.128
14. Heidfeld Sauber 1:59.302
15. Button Benetton 1:59.587
16. Trulli Jordan 1:59.647
17. Irvine Jaguar 1:59.689
18. Burti Prost 1:59.900
19. Verstappen Arrows 2:02.039
20. Alonso Minardi 2:02.594
21. Bernoldi Arrows 2:03.048
22. Marques Minardi 2:04.204

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků