Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

igor  |  06. 06. 2014 12:21

Ibaže elektrina je lacnejšia ako benzín. Beznemu človeku je ekologia u p... Ak tesla vyroby slušný model za 30 tis € tak ľudia nebudú to auto kupovať aby ochránili prírodu, ale aby nemuseli platiť čím ďalej tým drahší benzín

Odpovědět  |   | 
mex  |  06. 06. 2014 12:31

Elektřina je lacinější než benzin pouze zdánlivě. Osekej benzin od všech zbytečných státních a Babisovych dani a elektřina nemá moc šanci, navic když nás ji EU nutí vyrábět z "obnovitelných" zdrojů.

Odpovědět  |   | 
Tito  |  06. 06. 2014 13:47

Státní otesánkův chřtán samozřejmě nedopustí omezení výpalného, pokud by klesla spotřeba ropných paliv ve prospěch elektřiny. V takovém případě bychom bleskově měli daň z el i z čehokoli jiného. Včetně CNG, který zatím dle mezinárodních úmluv zdanit nesmí. Ale ty úmluvy jsou taky jen na papíře, do skály tesané nejsou.

Odpovědět  |   | 
st  |  09. 06. 2014 16:39

I mezinárodní úmluvy se dají změnit. Takže i u CNG dočkejme.... a u EE zavést spotřební daň jak snadné... navíc stádo bude tleskat, že se děje ve jménu ekologie, omezování CO2...

Odpovědět  |   | 
BigMig  |  06. 06. 2014 12:35

Nesouhlasím. Vem si kolik stojí dnešní elektromobily+akumulátory a kde se nejvíc prodávají a vyjde ti, že cenově se jejich nákup zdůvodnit nedá. Proti autům na CNG nebo hybridům nemají s celkovými náklady na km šanci.

Každý člověk co se někdy pohybuje po městě vnímá smrad dvoutaktů/dieselů/karburátorových benzínů negativně, takže ano - na „ekologii" kašle, protože chce jen dýchat čistší vzduch.

Odpovědět  |   | 
igor  |  06. 06. 2014 13:24

Áno ropa je pomerne lacná, ale ako bolo spomenuté vyššie, na benzín a naftu sú veľmi veľké spotrebné dane. Tie na elektrinu z princípu byť použité nemôžu, keďže na elektrinu je napojený skoro kazdy dom a budova. Máš pravdu v tom že akumulator a batérie sú drahá záležitosť, ale oproti klasickému tankovaniu paliva je dobijanie na energiu lacnejšie ( už len z toho pohľadu že zatiaľ sa na svk náboja elektrina zadarmo a aj po spoplatneni elektriny to nebude viac ako klasické tankovanie. (môj nazor)

Odpovědět  |   | 
mex  |  06. 06. 2014 13:32

Ja myslím, ze zpoplatňovat elektřinu speciální dani nebudou, protoze to nejde udělat tak, aby to lidi neobchazeli, nemluvě o těch, co si budou auta nabíjet z vetrniku nebo solárních panelu. Ono se to udělá jinak, nejspíš každé auto bude mít povinny chip, který zaznamena kudy a kam si jel a pak ti jednou měsíčně přijde vyúčtování, ze jsi najel tolik a tolik kilometru, tady ze si překročil rychlost, tady si nezastavil na stpce a tady jsi jel dlouho bez zastávky. No a ty to při jednom zaplatíš

Odpovědět  |   | 
Tito  |  06. 06. 2014 13:49

Ale jde a snadno. Auto bude eráru online odesílat informace o spotřebě a ten tě zkasíruje obratem. Takže i když si vyrobíš proud šlapáním vlastního generátoru, stejně zaplatíš.

Odpovědět  |   | 
mex  |  06. 06. 2014 13:53

Mas pravdu, hlídat by to šlo prez spotřebu. Takze pro stát bude ideální systém, kdy bude vedet kdy a kam a za kolik si jel. Úplně živé si umím představit, ze ranní cesta do práce bude stát 3x tolik než když bys jel mimo špičku. Ceka nás "skvělá" budoucnost

Odpovědět  |   | 
Petr  |  06. 06. 2014 19:43

No a není jednodušší prostě zavést vysokou silniční daň pro všechny majitele vozů, zavést nechutné poplatky při registraci apod.? Třešničkou na dortu pak bude mýtné pro všechna vozidla. Pravdou jenom je, že stát si prachy od většiny lidí utéct nenechá.

Odpovědět  |   | 
st  |  09. 06. 2014 16:41

Ono to jde a mnohem jednodušeji. Prostě se zdraží EE všem. K dnešní ceně se přihodí 1-2 Kč spotřební daně a bude. Stát tím zabije několik much jednou ranou.

Odpovědět  |   | 
mex  |  06. 06. 2014 12:26

Diky za clanek. Zapadni civilizace a v podstatě cele lidstvo na tenhle skryty ekoterorismus seredne doplati.

Odpovědět  |   | 
BigMig  |  06. 06. 2014 12:30

Vzhledem k malému rozšíření elektromobilů na to moc nedoplatí. A když bude stoupat počet jaderných, větrných a solárních zdrojů, tak ani platit nebude.

Odpovědět  |   | 
mex  |  06. 06. 2014 12:33

Tady je hlavne problém v energii potřebnou k výrobě. O tom, jak se drancují přírodní zdroje k výrobě baterii ani nemluvě, tak Ekologická stopa za výrobou elektromobilu je o hodne vyšší než k výrobě běžného sutomobilu.

Odpovědět  |   | 
BigMig  |  06. 06. 2014 12:27

Vždycky když kolem mě projede trolejbus, tak si připadám jako v ráji. Žádný smrad z nafty ani zbytečný hluk. Samozřejmě že CNG tohle částečně vyřeší, ale stejně mají elektromotory moje sympatie, i když ne za každou cenu, tudíž bych si dnes vybral spíše hybrid od Toyoty než jakýkoliv elektromobil.

BTW neví někdo jak je možné že se v roce 2014 mohou prodávat skůtry a koloběžky vybavené dvoutaktním motorem co je hlučný a neskutečně smrdí? Řidiči aut utrácejí desítky až stovky tisíc navíc aby byly emise allright a pak přijde jedno neohleduplné hovado s malým dvoutaktem a vyprodukuje víc emisí než 20 fábií. Úředníci jsou techničtí diletanti bez jakéhokoliv vhodného vzdělání, když se toto děje.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  06. 06. 2014 20:27

To není v dvoutaktech, to je v lidech. Dobře seřízený moderní dvoutakt se správným olejem v benzínu ani nekouří, ani nesmrdí a emisema by prošel naprosto v pohodě. A že by byl nějak hlučný, to si taky nemyslím.
Když si jeden člověk s mopedem naleje do benzínu M2T, tak to sice čudí a trochu i smrdí, ale není to nic proti desítkám vylítaných nebo načipovaných dieselů, za kterými přes čený oblak dýmu není vidět. Jak vidíš, je to jen v lidech.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  09. 06. 2014 16:33

Emisemi projde, protoze emisni limity jsou nastavene ruzne pro ruzne motory. Kdyby platily jedny limity pro vsechny, tak se zbavime nejen dvoutaktu, ale i dieselu.

Odpovědět  |   | 
charaso  |  09. 06. 2014 10:51

viac ma vytacaju ti (vin)dizl experti v meste. nacipuje to, vybrakuje setko co sa da, nazbiera koniky a potom tym jazdi po meste a ten, co je za nim sa moze aj udusit, jemu to je jedno, on to dychat nemusi. stat na cervenej za takymto exotom je ako za trest a vzdy vtedy len nadavam

Odpovědět  |   | 
Arnošt  |  06. 06. 2014 15:00

To není žádné tajemství, jenom zelení nadšenci tomu nevěří. Jediný ekologcký pohon je šlapací auto.

Odpovědět  |   | 
Zelí  |  06. 06. 2014 17:41

Obama je představitelem typického amerického politického lháře. Neklryté dolary na subvence se tisknou na dluh, takže pro každého věřícího, který se k obamovi modlí a padne na kolena, pošle velkopansky 151000 natištěných papírků, které bez uzardění přihodí k dluhu. I takový diCaprio si nechá zaplatit balík doláčů, i když zrovna on to určitě nepotřebuje. Kdyby byl frajer, tak těch 151000 pošle Obamovi zpátky.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  06. 06. 2014 19:28

"Například těžba lithia není zrovna ekologicky šetrná"
Zato těžba ropy je ekologie sama
A když se tedy započítává i výroba elektřiny, neměla by se u klasických aut započítávat i výroba pohonných hmot a jejich distribuce?
Podle mě je tohle celkově složitější problematika, pan Lomborg si to účelově dost zjednodušil.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  06. 06. 2014 19:54

A stejně se mi nechce věřit, že výroba spalovacího motoru a příslušenství kolem je tam málo energeticky náročná. Vždyť vytěžit desítky tun suroviny, vyrobit stovky kg kovů (například jen výroba hliníku je hodně komplikovaná), z nich pak něco odlít a to pak opracovat do stovek součástek, to je sakra složitá, zdlouhavá a energeticky náročná věc. A mezitím se to spoustukrát převáží sem a tam... ne, nevěřím, že tohle je míň náročné na energii, než vyrobit akumulátory. Lithiové baterie se dají koupit na každém rohu za pár korun. To moc energeticky náročnou výrobu nenapovídá.

Odpovědět  |   | 
Shadow  |  06. 06. 2014 20:27

Presne toto ma napadlo. Vyroba benzinu/nafty a distribucia. Len tak mimochodom - najvacsim producentom CO2 su namorne lode - a z nich podstatna cast su tankery prepravujuce ropu , atd. Za dalsie : pan Lomborg jaksi zabuda za spalovacie motory neprodukuju len CO2 ale spustu dalsieho sajrajtu. A podme dalej - oleje. Jak motorove tak prevodove. Elektromobil nepotrebuje. Ale tie asi rastu na stromoch.... Presne jak pises - clanok je velmi neobjektivny zjednoduseny. Nech sa pan Lomborg prechadza pri stvorprudovke plnej dieselov. Ja by som sa radsej presiel tam kde su elektromobily. Aj keby globalny dopad mali mat rovnaky.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  06. 06. 2014 20:44

Navíc i při výrobě elektromobilů se ve velké míře využívá ropa (od těžby a přepravy surovin, materiálů, součástek až po všechny plasty, pneumatiky, maziva).

Odpovědět  |   | 
runner42  |  07. 06. 2014 18:05

Velmi zábavné. Až na drobný detailík, že elektřina se v drtivé většině vyrábí z fosilních paliv v elektrárnách s účinností 40%, a jejich podíl oproti jiným zdrojům setrvale stoupá. Energetický řetězec spalovacího motoru je oproti celému řetězci elektromotoru efektivita sama.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  07. 06. 2014 22:36

Už jsem to psal - nejde jen tak něco oddělit a porovnávat s něčím úplně jiným.
V tomhle případě by se tedy mělo porovnávat něco takového:
1. Vytěžit fosilní paliva, z nich vyrobit proud a na něj pak jezdit.
2. Vytěžit fosilní paliva, z nich vyrobit paliva do aut a na ně pak jezdit.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  07. 06. 2014 18:00

Ubezpečuji vás, že náklady na distribuci fosilních paliv nejsou nic, ve srovnání s náklady na distribuci elektřiny. A to nezmiňuji drobný detail, že elektřina se v drtivé většině vyrábí taktéž z fosilních paliv.

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  08. 06. 2014 09:03

Můžete být s těmi náklady nějak konkrétnější a trochu to upřesnit?

Odpovědět  |   | 
Libb  |  23. 10. 2014 14:13

Víte, jsem celkem ochotný uvěřit tomu, že elektromobil není až tak ekologický, jak se tvrdí, v globálním měřítku.
Ale srovnávat emise a omezit je jen na CO2, to je prostě demagogie. Když nic jiného, stačí postavit pár atomových elektráren a máme vyřešený CO2, ale i kdyby ne, pořád budu raději za jednu elektrárnu, kam jdou namontovat slušně účinné filtry pevných částic, než aby mělo jako dnes každé auto svou vlastní spalovnu, kterou nikdo neuhlídá. Až uplyne den, aniž bych potkal strašně čoudící diesel - a to nemluvím o nákladním autě ani o tanku, ale o Škodovce kombi - tak uvěřím, že to jde uhlídat. Dřív ne.

Odpovědět  |   | 

Verím len takej štatistike, ktorú sám sfalšujem. - hovorí jeden klasický citát.
Účelovo sa vyberú a navýšia náklady na elektromobil a naopak sa znížia náklady na klasický automobil.
VŽDY, keď sa rozbieha nejaká nová technológia, treba prekonať množstvo problémov. Ak by ich ľudia nedokázali prekonať, tak doteraz by sme ešte lozili po stromoch.
Keď Amerike horelo za pätami a bála sa, že Nemecko vyrobí atómovú bombu ako prvé, tak ju Amíci zvládli vyvinúť a vyrobiť za 6 rokov. Podobne to bolo aj s letom na Mesiac. To zvládli za menej než jedno desaťročie. Ide len to, ako veľmi ľudstvo chce alebo nechce niečo dosiahnuť.
Mne sa ako zaujímavá alternatíva - hlavne pre malé mestské autá - zdá pohon stlačeným vzduchom. "Natankovať" stlačený vzduch špeciálnym kompresorom je otázkou krátkeho okamžiku, náklady na výrobu takejto "batérie" nie sú príliš veľké a aj účinnosť systému je celkom slušná.

Odpovědět  |   | 
Rover623  |  07. 06. 2014 18:44

Je nutné si uvědomit, že celá ekologie západního světa sestává v tom, že ten největší bordel se přenese na země třetího světa. Zjednodušeně řečeno, co není ekologické, to vyhodíme do Afriky a najednou jsme ekologičtí dost. Jen nějaký magor přišel na to, že by se na tom dalo ještě vydělat, stačí říct, že to není náš bordel, ale že je to "ekologie".

Odpovědět  |   | 
Petr Borský  |  08. 06. 2014 00:54

A to tam autor ještě nezapočetl C02 vzniklé při recyklaci vysoce toxických Li-XX baterek......

Odpovědět  |   | 
Fantomas  |  08. 06. 2014 09:06

Ano a ani CO2 vzniklé při recyklaci vysoce toxických látek ze spalovacích motorů a jejich příslušenství.

Odpovědět  |   | 
st  |  09. 06. 2014 16:37

Konečně někdo kdo používá rozum i kalkulačku. Nic proti ekologii a ochraně životního prostředí, právě naopak je třeba chránit naši planetu a snažit se ji předat našim dětem v lepším stavu, než jsme ji dostlali od našich rodičů. Ale jedna věc je skutečnost a druhá věc jsou zbožná přání rádobyekologů.

Odpovědět  |   | 
Nommo  |  25. 10. 2014 11:42

U elektromobilů je ale třeba také hledět na to, že nepotřebují třeba motorový olej a celkově musí údržba mnohem snazší a levnější, alespoň myslím.

A viz zájem o elektromobily v USA - už kdysy tu byl GM EV1 a jak a proč dopadl - viz dokument Kdo zabil elektromobil.

Ale taky jsem kdysi někde četl, že Hummer je ekologičtější než Prius. Osobně si myslím, že nejlogičtějším krokem je nyní, aby si auta vyráběla elektriku sama, jako to dělají lodě a lokomotivy, že... Asi to bude o dost efektivnější. Osobně nechápu, proč se tak neděje stále. Pak by stačily možná jen nějaké dobré kondenzátory na krátké uchování energie z brždění apod.

Odpovědět  |   | 
Racky  |  07. 12. 2014 20:08

Souhlasím, že elektromobil je (zatím) méně ekologický, než běžné auto díky bateriím. Je ale potřeba si uvědomit, že elektromobil nemusí nutně baterie mít! Zdrojem elektrické energie může být cokoli jiného.

Vidím to tedy jako dočasný problém. Stačí, aby se rozmohlo víc jaderné elekřiny, nebo někdo rozchodil studenou fůzi nebo tokomak, případně, aby se do elektromobilů místo baterií dával elektrolit a je to vyřešený.

Přínos elektromobilů vidím v tom, že z ulic ihned zmizí tisíce čoudících mravenečků. Splodiny budou produkovány pouze v několika málo elektárnách. Takže bude v mětech čistěji.

Bude tedy zbývat zekologizovat jen těch pár elektráren po světě a je vyřešeno. Někde se zkrátka začít musí a použít v autech jednoduché a levné elektromotory je určitě dobrý krok.

Odpovědět  |   | 
Jan Adam  |  17. 04. 2015 15:14

Přátelé, spousta elektrické energie vyráběné v elektrárnách se pokud není použita ztratí - noční produkce - propady ve spotřebě atd - elektrárna nemůže okamžitě reagovat - inteligentní systém ano - elektromobily mohou být nabíjeny inteligentně a v dobách, kdy přijde již vyrobená energie nazmar - v Dánsku chystají systém dobíjení elektromobilů jako regulační zdroj pro větrné elektrárny.... pokud bychom vyráběli již existujícím el. proudem z větru a slunce - další producenty energií - pak bychom už emise nemuseli počítat - a pak je tu spousta výrobků z umělých hmot - které se jednoduše vyrobí a vyhodí a recyklují atd - tma jsou čísla tak astronomická......
Další otázkou je - musíme opravdu stále někam jezdit ?

Odpovědět  |   | 
hariprasad  |  09. 08. 2015 22:40

Článek je poněkud zavádějící a zastaralý hned a několika hledisek. Vyšel v roce 2014, ale statistika je z roku 2012. Nevím kolik přesně se prodalo EV + plug-in hybridů 2012, 2013, ale v podstatě se produkce každým rokem zdvojnásobuje. Loni se celosvětově prodalo něco kolem 375000 EV a HEV a letos (2015) se předpokládá, že se přiblížíme k hranici 750000. Pokud se týče uhlíkové stopy při výrobě elektrické energie, závisí to na politice té které země. Naši západní sousedi vyrábí kolem 35% energie z OZE. Samozřejmě, že i tam je určitá uhlíková stopa (při výrobě), ale vzhledem k rostoucím objemům výroby elektřiny z OZE bude i tam klesat, stejně jako i v případě spotřeby energie na výrobu komponent pro vozidla, která může být z velké části také zelená. Co se týče samotné výroby baterií, tak je vcelku jasné, že vyrábět energii opět z OZE někde poblíž výrobní linky skladovat ji ve vlastních akumulátorech může být více něž úsporný způsob jek mít energii vždy po ruce v dostatečném množství a dokonce nezávisle na distribuci (http://www.hybrid.cz/gigatovarna-tesla-motors-... ... Pokud je výroba baterií (nebo surovin) opravdu tak energeticky náročná, dají se vhodnou kombinací zdrojů alespoň omezit dopady, dokud nebude náročná technologie nahrazená úspornějším řešením.

Odpovědět  |   | 
hariprasad  |  09. 08. 2015 22:46

Odkaz na stránku si budete muset nejspíš najít ručně, Autorevue odkazy mrší. Gigatovárna

Odpovědět  |   | 
kuk  |  09. 03. 2016 04:34

Bjorn Lomborg je petrolejářskej troll co má v hlavě piliny prolité mazutem a rád plácá poplašné zprávy ještě navíc k tomu z Prahy podporován Kikinou.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Mazda 6 Wagon Skyactiv-D AT

Současná generace Mazdy 6 je tady s námi už od roku 2013. Její poslední facelift byl tak důsledný, že by se snad dalo hovořit o mezigenerační obměně, tyto úvahy si ale dnes odpustíme. Pojďme si místo toho popovídat o tom, pro je Mazda 6 stále prostě „jen“ moc, moc dobré auto.

včera | Petr Schnagl | 16 příspěvků
Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků

Nejčtenější články

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, kter…

Škodovka je nejenom u nás vyhlášená svými chytrými řešeními. V případě nové Octavie ukázala, že i malý detail v interiéru může být hodně přínosný.

13.  11.  2019 | | 247 N/A
Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni a…

Třicáté výročí 17. listopadu 1989 si lze připomenout různě. Třeba i svým způsobem revolučním automobilem, který se stal symbolem tehdejší doby a zároveň pojítkem mezi starým AZNP a Škodou pod křídly VW.

17.  11.  2019 | | 47 N/A
Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giug…

Vměšování politiků do automobilového průmyslu či aut obecně není žádný moderní vynález Bruselu, ale vcelku běžná věc doprovázející tyto dopravní prostředky prakticky od jejich počátků. Neznáme však mnoho případů, kdy by konkrétní politik přímo ovlivnil design vozu tak, jako to na počátku 90. let zvládl předseda české vlády.

28.  10.  2019 | | 22 N/A
James May si koupil nové auto. Pod plachtou Ferrari však supersport nenajdete

James May si koupil nové auto. Pod plachtou…

James May umí překvapit a moderovat. V novém videu se o obou těchto věcech velmi mile přesvědčíte.

4.  11.  2019 | | 32 N/A
Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní modely. Jsou levné a s bohatou výbavou

Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní mod…

Pokud hledíte po některém z benzinových modelů Toyoty, na konec roku teď české zastoupení uvádí výhodnou limitovanou edici výbav Prestige pro hned několik svých vozů.

8.  11.  2019 | | 243 N/A