Bizarní kousek z historie: Automobil, který měla pohánět vrtule

Historie automobilového průmyslu nabízí celou řadu šílených nápadů, které kdy byly zrealizovány. Tento vrtulí poháněný vůz patří mezi ně.

Helicron, jak je toto netradiční vozidlo pojmenováno, byl postaven roku 1932 ve Francii na podvozku automobilu Rosengrat. Nechybělo klasické řízení, brzdy ani odpružení. Kvůli obrovské vrtuli vpředu nezbyl dostatek místa pro pohyb předních kol, takže celý podvozek byl otočen o 180 stupňů a směr tak určovala zadní náprava.

I když vůz umí vyvinout maximální rychlost až 120 km/h, nedá se říct, že by ho vrtule poháněla. Ta navíc neměla ani žádný ochranný prvek ze zadní strany, takže cokoliv se dostalo do dráhy Helicronu, skončilo rozmetané přímo v obličeji řidiče.

Tenhle bizarní kousek ovšem nebyl jediným automobilem s vrtulí. V první polovině dvacátého století se s tímto pohonem hojně experimentovalo a to zejména ve Francii. Žádný z postavených modelů se však nedostal dále než do fáze prototypu. Kolem roku 1960 pak myšlenka vozu poháněného vrtulí definitivně vymřela.

Helicron byl používán do konce třicátých let a desítky let zůstal netknutý. Až v roce 2000 byl nalezen a opraven, zároveň se dochovala většina původních prvků, včetně dřevěné karoserie. Nezůstal pouze motor, který nahradil agregát z Citroënu GS.

Automobil je nyní ve vlastnictví Lane Motor Museum, kde jej Jason Torchinsky z internetového pořadu Jaopnik otestoval. Jak jeho jízda probíhala se můžete podívat na přiloženém videu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: conceptcarz.com
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků