Bizarní kousek z historie: Automobil, který měla pohánět vrtule

Historie automobilového průmyslu nabízí celou řadu šílených nápadů, které kdy byly zrealizovány. Tento vrtulí poháněný vůz patří mezi ně.

Helicron, jak je toto netradiční vozidlo pojmenováno, byl postaven roku 1932 ve Francii na podvozku automobilu Rosengrat. Nechybělo klasické řízení, brzdy ani odpružení. Kvůli obrovské vrtuli vpředu nezbyl dostatek místa pro pohyb předních kol, takže celý podvozek byl otočen o 180 stupňů a směr tak určovala zadní náprava.

I když vůz umí vyvinout maximální rychlost až 120 km/h, nedá se říct, že by ho vrtule poháněla. Ta navíc neměla ani žádný ochranný prvek ze zadní strany, takže cokoliv se dostalo do dráhy Helicronu, skončilo rozmetané přímo v obličeji řidiče.

Tenhle bizarní kousek ovšem nebyl jediným automobilem s vrtulí. V první polovině dvacátého století se s tímto pohonem hojně experimentovalo a to zejména ve Francii. Žádný z postavených modelů se však nedostal dále než do fáze prototypu. Kolem roku 1960 pak myšlenka vozu poháněného vrtulí definitivně vymřela.

Helicron byl používán do konce třicátých let a desítky let zůstal netknutý. Až v roce 2000 byl nalezen a opraven, zároveň se dochovala většina původních prvků, včetně dřevěné karoserie. Nezůstal pouze motor, který nahradil agregát z Citroënu GS.

Automobil je nyní ve vlastnictví Lane Motor Museum, kde jej Jason Torchinsky z internetového pořadu Jaopnik otestoval. Jak jeho jízda probíhala se můžete podívat na přiloženém videu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: conceptcarz.com
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků