Bizarní Ben-dera s technikou Fordu byla vysněným autem. Nakonec také fiaskem

Když vás soudobá automobilová produkce příliš nebere a máte sen postavit si vlastní auto, může to dopadnout i takto.

Ve světě motorismu je celá hromada příběhů o nadšencích, kteří se rozhodli vlastními silami převést do reality svou osobní představu perfektního automobilu. Postavit vlastní auťák a ke všemu ještě rozjet výnosný byznys však není nic jednoduchého a jen malému počtu těch nejlepších se doopravdy zadaří prorazit. Tohle není jeden z těch případů.

Přeneste se do období poloviny 80. let v USA, přesněji do města Hillard v Ohiu a možná jednoho dne na silnici potkáte tento futuristicky vypadající výtvor John Bendera – místního mechanika, elektrikáře a podle některých zdrojů trochu podivína, žijícího ve vlastnoručně postavené dílně, kde samozřejmě probíhaly veškeré práce na jeho autě.

Sir Vival měl být první opravdu bezpečný vůz. Po jeho tvůrci se slehla zem

Sir Vival měl být první opravdu bezpečný vůz. Po jeho tvůrci se slehla zem

Ve starším článku magazínu Car and Driver zdůvodnil Bender stavbu vlastního automobilu docela přímočaře. „Chodil jsem po všech těch výstavách a autosalonech a taky chtěl své vlastní vysněné auto. Tak jsem se rozhodl, že si ho prostě postavím,“ uvedl. Výsledkem této myšlenky byla právě Ben-dera, nízké čtyřmístné kupé s „gullwing“ dveřmi a šesticí světlometů na přídi.

Základem vozu byl trubkový rám, na který Bender umístil laminátovou karoserii, která měla řadou detailů – křídly či falešnými turbínami – připomínat design osobních tryskáčů. Nutno podotknout, že mnoho dílů si Bender vytvořil stylem „co dům dal“ a kvalitou zpracování tedy vůz příliš neoplýval. Přední pomocný rám společné s přední a zadní nápravou byl využit z Fordu Pinto.

Škoda Buggy mířila do výroby. Erko do terénu však stálo mimo zákony

Škoda Buggy mířila do výroby. Erko do terénu však stálo mimo zákony

Stejně tak se ve vozu objevil i motor z Pinta, přesněji 2,3litrový čtyřválec, umístěný doprostřed šasi a tudíž se nacházel v prostoru mezi předními a zadními sedačkami. Pasažéři tak byli v interiéru rozmístěni okolo motoru. Aby Bender ušetřil místo, jednotce zkrátil sání a výfukové svody. Chladiče motoru byly umístěny vzadu a vzduch se k nim dostával rovněž vedením skrze podlahu vozu.  

V interiéru se opakovala inspirace letouny, tudíž byla palubní deska vyskládána řadou budíků – pro „cool“ efekt se zde nacházel i výškoměr. Zbytek kabiny byl oděn do semiše a polstrování s dlouhým vlasem. Stavba této první verze (v galerii v bílém laku) měla podle všeho Benderovi trvat tři roky a do projektu nacpal asi 40.000 dolarů.

Firebird II: Jak moc šťastný nápad byl nacpat turbínu do rodinného auta?

Firebird II: Jak moc šťastný nápad byl nacpat turbínu do rodinného auta?

U jednoho exempláře se však konstruktér nezastavil. Později vytvořil druhou verzi Ben-dery, která už ovšem pozbyla excentrických křídel a turbín, byla nalakovaná do zlatého odstínu a uvnitř byla vybavena klimatizací. K pohonu zde posloužil 2,8 litrový šestiválec z Mercury Bobcat.

Když už byly alespoň dva kusy na světě, Bender začal přemýšlet o malosériové produkci a dokonce svůj výtvor propagoval za cenovku 19.750 dolarů. Ambiciózní vidina prodeje svého výtvoru padla na neúspěchu najít jediného zájemce. S nápadem tak podivínský mechanik z Ohia nakonec úplně sekl.

Mercedes F100 z roku 1991 dokazuje, že Němci umějí předpovídat budoucnost

Mercedes F100 z roku 1991 dokazuje, že Němci umějí předpovídat budoucnost

Dobových fotek dokončené Ben-dery v dobrém stavu je bohužel k nalezení pomálu. Mnohem spíše nejdete snímky bílého zbídačeného exempláře, jemuž po letech chybí zmiňovaná křídla a také výrazná světelná rampa na přídi. Prostě jeden z těch neúspěšných případů…

Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

10.  11.  2019 | Svět motorů | 37 příspěvků
Minitest BMW 640d xDrive GT: Svatební povoz, dálniční expres i luxusní náklaďák

BMW 640d xDrive GT

Jak byste hodnotili bleskurychlou možnost využít komfortního hrbáče od BMW, když nemáte čas a hrnou se na vás povinnosti okolo svatby? Asi nějak takhle…

7.  11.  2019 | Daniel Fuglevič | 55 příspěvků
TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI: Ani ryba, ani rak. Tak co tedy?

Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI

Gran Tourismo – ikonická posh kategorie komfortních, rychlých a rozměrných vozů pro neskromné transkontinentální cesty plné emocí. Od kochacích průjezdů serpentin Azurového pobřeží, přes agresivní stinty skrz Alpské průsmyky, po Vollgas na Autobahnu a cruising luxusními bulváry světových metropolí… tak přesně tohle Kia ProCeed GT neumí. Ale vypadá u toho zatraceně dobře!

5.  11.  2019 | Petr Schnagl | 62 příspěvků