Biopaliva lákají cenou, jejich spotřeba mírně roste

Benzínu se během prvního pololetí prodalo na tuzemských čerpacích stanicích o pět procent méně v porovnání se stejným období loni. Spotřeba bioetanolu přitom stagnovala. U motorové nafty se spotřeba meziročně nezměnila, zatímco prodej bionafty stoupl od ledna do června o bezmála tři procenta.
Biopaliva lákají cenou, jejich spotřeba mírně roste

Údaje o biopalivech uvádí čerstvá statistika ministerstva průmyslu a obchodu. Zdrojem dat o spotřebě benzínu a nafty je Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). 

Spotřeba biopaliv se na rozdíl od klasických pohonných hmot zvyšuje nebo drží, přestože podíl povinného přimíchávání biosložek se nemění. Odlišný vývoj vysvětlují petrolejáři zejména používáním etanolové směsi E 85 a směsné bionafty. Tato vysoce koncentrovaná biopaliva mají úlevu na spotřební dani a u řidičů jsou díky nižší ceně stále oblíbenější.

„Momentálně stojí litr benzínu až 40 korun, což řidiče mnohem více motivuje hledat cesty, jak tankovat levněji. Palivo E 85 stojí až o 12 korun na litru méně,“ porovnává mluvčí cukrovarnicko-lihovarnické společnosti Tereos TTD Jakub Hradiský. Tereos TTD je hlavním tuzemským výrobcem bioetanolu i směsi E 85. Její prodej neustále roste.

Směsná nafta, která obsahuje třicet procent bionafty, je díky nezdanění biosložky asi o dvě koruny lacinější. „Směsnou naftu prodáváme zhruba stejně,“ říká Martin Kubů, ředitel divize obnovitelných zdrojů Agrofertu, který je se svým Preolem největším tuzemským producentem bionafty. „Spíš se víc přimíchávalo do motorové nafty, aby si každý splnil povinnost dopředu a neměl ke konci roku problémy,“ vysvětluje Kubů tříprocentní meziroční nárůst v prodejích bionafty.

Soudí, že většina subjektů se snaží urychlit splnění kvóty pro přimíchávání biopaliv i vzhledem k rostoucím cenám na komoditních trzích. Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) upozorňuje, že povinné přidávání biopaliv zdražuje pohonné hmoty.

„V závěru července, kdy vrcholila motoristická sezóna, byla kotovaná cena nejprodávanějšího naturalu 981 dolarů za tunu. Dnes jsme na 1160 dolarech. Jedním z důvodů růstu je podíl lihu,“ uvádí Loula. Předpokládá, že spotřeba benzínu v Česku klesne za celý rok až o osm procent. „Firmy přecházejí na úspornější dieselová auta. Lidé šetří a hledají levnější zdroje, jakým je vlastní míchání naturalu s lacinějším palivem E 85,“ poznamenává Loula.

Zdroj: Euro.cz
 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků