Biopaliva lákají cenou, jejich spotřeba mírně roste

Benzínu se během prvního pololetí prodalo na tuzemských čerpacích stanicích o pět procent méně v porovnání se stejným období loni. Spotřeba bioetanolu přitom stagnovala. U motorové nafty se spotřeba meziročně nezměnila, zatímco prodej bionafty stoupl od ledna do června o bezmála tři procenta.
Biopaliva lákají cenou, jejich spotřeba mírně roste

Údaje o biopalivech uvádí čerstvá statistika ministerstva průmyslu a obchodu. Zdrojem dat o spotřebě benzínu a nafty je Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). 

Spotřeba biopaliv se na rozdíl od klasických pohonných hmot zvyšuje nebo drží, přestože podíl povinného přimíchávání biosložek se nemění. Odlišný vývoj vysvětlují petrolejáři zejména používáním etanolové směsi E 85 a směsné bionafty. Tato vysoce koncentrovaná biopaliva mají úlevu na spotřební dani a u řidičů jsou díky nižší ceně stále oblíbenější.

„Momentálně stojí litr benzínu až 40 korun, což řidiče mnohem více motivuje hledat cesty, jak tankovat levněji. Palivo E 85 stojí až o 12 korun na litru méně,“ porovnává mluvčí cukrovarnicko-lihovarnické společnosti Tereos TTD Jakub Hradiský. Tereos TTD je hlavním tuzemským výrobcem bioetanolu i směsi E 85. Její prodej neustále roste.

Směsná nafta, která obsahuje třicet procent bionafty, je díky nezdanění biosložky asi o dvě koruny lacinější. „Směsnou naftu prodáváme zhruba stejně,“ říká Martin Kubů, ředitel divize obnovitelných zdrojů Agrofertu, který je se svým Preolem největším tuzemským producentem bionafty. „Spíš se víc přimíchávalo do motorové nafty, aby si každý splnil povinnost dopředu a neměl ke konci roku problémy,“ vysvětluje Kubů tříprocentní meziroční nárůst v prodejích bionafty.

Soudí, že většina subjektů se snaží urychlit splnění kvóty pro přimíchávání biopaliv i vzhledem k rostoucím cenám na komoditních trzích. Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) upozorňuje, že povinné přidávání biopaliv zdražuje pohonné hmoty.

„V závěru července, kdy vrcholila motoristická sezóna, byla kotovaná cena nejprodávanějšího naturalu 981 dolarů za tunu. Dnes jsme na 1160 dolarech. Jedním z důvodů růstu je podíl lihu,“ uvádí Loula. Předpokládá, že spotřeba benzínu v Česku klesne za celý rok až o osm procent. „Firmy přecházejí na úspornější dieselová auta. Lidé šetří a hledají levnější zdroje, jakým je vlastní míchání naturalu s lacinějším palivem E 85,“ poznamenává Loula.

Zdroj: Euro.cz
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 6 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků