Biopaliva čeká rozmach. Nižší cenu dělá osvobození od spotřební daně

Biopaliva čeká rozmach. Nižší cenu dělá osvobození od spotřební daně

Výrobci biopaliv, distributoři, automobilky, firmy na úpravu vozidel a nejrůznější asociace sdružující tyto subjekty připravují druhou vlnu vstupu vysokoprocentních kapalných biopaliv na český trh. Celá akce bude podpořena čtyřletou kampaní „Biopaliva frčí“ pod vedením Českého sdružení pro biomasu - CZ Biom.

V současnosti se v Česku přimíchává do automobilových paliv malý podíl biosložky - 4,1 procent bioetanolu do benzínu a šest metylesteru řepkového oleje (MEŘO) do nafty. Do roku 2020 by se tento podíl měl podle evropské směrnice 2009/28/ES zvýšit minimálně na deset procent. Z celkového množství vyrobené energie by pak 13 procent mělo pocházet z obnovitelných zdrojů.

Cílem je omezení závislosti

Výhodou těchto paliv je nižší cena, neboť vysokoprocentní směsi a čistá biopaliva jsou osvobozena od spotřební daně. „Zatímco cena fosilních paliv se odvíjí od ceny ropy na světových trzích, u biopaliv to závisí hlavně na výši ceny dané potravinářské komodity, ze které se biosložka vyrábí. Nyní je litr biopaliva E85 zhruba o 8-9 korun levnější než klasický benzín. Litr směsné motorové nafty i čisté bionafty stojí asi o 2-4 koruny méně než diesel,“ řekl výkonný ředitel CZ Biom Jiří Trnka.

Podpora českého zemědělství, omezení závislosti na dovozu ropy z rozbouřeného  arabského regionu nebo Ruska a cenová stabilita paliva mají být hlavními argumenty kampaně. Společnost Tereos TTD vyrábí bezvodý líh od roku 2006, palivo E85 od června 2009. „Cukrovka se dnes v Česku pěstuje na 50 - 60 tisíců hektarech,“ uvedl generální ředitel Tereos TTD Oldřich Reinbergr.

Biosložky se dají vyrábět doma

„Chceme propagovat biopaliva, která jsou česká a nezdražují cenu potravin. Nechceme dovoz etanolu z Brazílie. V Česku je asi milion hektarů orné půdy, která může být využita k pěstování plodin pro biopaliva jako jsou cukrová řepa a řepka olejka,“ doplnil Trnka. „V Česku jsou kapacity na výrobu bioetanolu a bionafty schopné nahradit deset procent roční spotřeby benzínu a to samé množství roční spotřeby nafty,“ odhadl Reinbergr.

Klepněte pro větší obrázek

Komunikačním kanálem a zdrojem informací bude web Biopalivafrci.cz. Na čerpacích stanicích partnerů budou k dispozici informační letáky k nejčastějším typům vysokoprocentních směsí biopaliv. V Česku je momentálně kolem 120 čerpacích stanic nabízejících vysokoprocentní biopaliva, většinou jde ale o pumpy distributorů paliv.

„Cílem je dostat se i na čerpadla výrobců paliv jako Shell nebo Benzina, i když oni nás berou jako konkurenci,“ řekl Reinbergr. Pro srovnání v Německu je 350 těchto čerpacích stanic, v Maďarsku 480 a ve Švédsku 1800. „Palivo E85 by mohlo nahradit končící benzín 91,“ doplnil Reinbergr.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků