Biopaliva čeká rozmach. Nižší cenu dělá osvobození od spotřební daně

Výrobci biopaliv, distributoři, automobilky, firmy na úpravu vozidel a nejrůznější asociace sdružující tyto subjekty připravují druhou vlnu vstupu vysokoprocentních kapalných biopaliv na český trh. Celá akce bude podpořena čtyřletou kampaní „Biopaliva frčí“ pod vedením Českého sdružení pro biomasu - CZ Biom.

V současnosti se v Česku přimíchává do automobilových paliv malý podíl biosložky - 4,1 procent bioetanolu do benzínu a šest metylesteru řepkového oleje (MEŘO) do nafty. Do roku 2020 by se tento podíl měl podle evropské směrnice 2009/28/ES zvýšit minimálně na deset procent. Z celkového množství vyrobené energie by pak 13 procent mělo pocházet z obnovitelných zdrojů.

Cílem je omezení závislosti

Výhodou těchto paliv je nižší cena, neboť vysokoprocentní směsi a čistá biopaliva jsou osvobozena od spotřební daně. „Zatímco cena fosilních paliv se odvíjí od ceny ropy na světových trzích, u biopaliv to závisí hlavně na výši ceny dané potravinářské komodity, ze které se biosložka vyrábí. Nyní je litr biopaliva E85 zhruba o 8-9 korun levnější než klasický benzín. Litr směsné motorové nafty i čisté bionafty stojí asi o 2-4 koruny méně než diesel,“ řekl výkonný ředitel CZ Biom Jiří Trnka.

Podpora českého zemědělství, omezení závislosti na dovozu ropy z rozbouřeného  arabského regionu nebo Ruska a cenová stabilita paliva mají být hlavními argumenty kampaně. Společnost Tereos TTD vyrábí bezvodý líh od roku 2006, palivo E85 od června 2009. „Cukrovka se dnes v Česku pěstuje na 50 - 60 tisíců hektarech,“ uvedl generální ředitel Tereos TTD Oldřich Reinbergr.

Biosložky se dají vyrábět doma

„Chceme propagovat biopaliva, která jsou česká a nezdražují cenu potravin. Nechceme dovoz etanolu z Brazílie. V Česku je asi milion hektarů orné půdy, která může být využita k pěstování plodin pro biopaliva jako jsou cukrová řepa a řepka olejka,“ doplnil Trnka. „V Česku jsou kapacity na výrobu bioetanolu a bionafty schopné nahradit deset procent roční spotřeby benzínu a to samé množství roční spotřeby nafty,“ odhadl Reinbergr.

Klepněte pro větší obrázek

Komunikačním kanálem a zdrojem informací bude web Biopalivafrci.cz. Na čerpacích stanicích partnerů budou k dispozici informační letáky k nejčastějším typům vysokoprocentních směsí biopaliv. V Česku je momentálně kolem 120 čerpacích stanic nabízejících vysokoprocentní biopaliva, většinou jde ale o pumpy distributorů paliv.

„Cílem je dostat se i na čerpadla výrobců paliv jako Shell nebo Benzina, i když oni nás berou jako konkurenci,“ řekl Reinbergr. Pro srovnání v Německu je 350 těchto čerpacích stanic, v Maďarsku 480 a ve Švédsku 1800. „Palivo E85 by mohlo nahradit končící benzín 91,“ doplnil Reinbergr.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků