Biopaliva čeká rozmach. Nižší cenu dělá osvobození od spotřební daně

Biopaliva čeká rozmach. Nižší cenu dělá osvobození od spotřební daně

Výrobci biopaliv, distributoři, automobilky, firmy na úpravu vozidel a nejrůznější asociace sdružující tyto subjekty připravují druhou vlnu vstupu vysokoprocentních kapalných biopaliv na český trh. Celá akce bude podpořena čtyřletou kampaní „Biopaliva frčí“ pod vedením Českého sdružení pro biomasu - CZ Biom.

V současnosti se v Česku přimíchává do automobilových paliv malý podíl biosložky - 4,1 procent bioetanolu do benzínu a šest metylesteru řepkového oleje (MEŘO) do nafty. Do roku 2020 by se tento podíl měl podle evropské směrnice 2009/28/ES zvýšit minimálně na deset procent. Z celkového množství vyrobené energie by pak 13 procent mělo pocházet z obnovitelných zdrojů.

Cílem je omezení závislosti

Výhodou těchto paliv je nižší cena, neboť vysokoprocentní směsi a čistá biopaliva jsou osvobozena od spotřební daně. „Zatímco cena fosilních paliv se odvíjí od ceny ropy na světových trzích, u biopaliv to závisí hlavně na výši ceny dané potravinářské komodity, ze které se biosložka vyrábí. Nyní je litr biopaliva E85 zhruba o 8-9 korun levnější než klasický benzín. Litr směsné motorové nafty i čisté bionafty stojí asi o 2-4 koruny méně než diesel,“ řekl výkonný ředitel CZ Biom Jiří Trnka.

Podpora českého zemědělství, omezení závislosti na dovozu ropy z rozbouřeného  arabského regionu nebo Ruska a cenová stabilita paliva mají být hlavními argumenty kampaně. Společnost Tereos TTD vyrábí bezvodý líh od roku 2006, palivo E85 od června 2009. „Cukrovka se dnes v Česku pěstuje na 50 - 60 tisíců hektarech,“ uvedl generální ředitel Tereos TTD Oldřich Reinbergr.

Biosložky se dají vyrábět doma

„Chceme propagovat biopaliva, která jsou česká a nezdražují cenu potravin. Nechceme dovoz etanolu z Brazílie. V Česku je asi milion hektarů orné půdy, která může být využita k pěstování plodin pro biopaliva jako jsou cukrová řepa a řepka olejka,“ doplnil Trnka. „V Česku jsou kapacity na výrobu bioetanolu a bionafty schopné nahradit deset procent roční spotřeby benzínu a to samé množství roční spotřeby nafty,“ odhadl Reinbergr.

Klepněte pro větší obrázek

Komunikačním kanálem a zdrojem informací bude web Biopalivafrci.cz. Na čerpacích stanicích partnerů budou k dispozici informační letáky k nejčastějším typům vysokoprocentních směsí biopaliv. V Česku je momentálně kolem 120 čerpacích stanic nabízejících vysokoprocentní biopaliva, většinou jde ale o pumpy distributorů paliv.

„Cílem je dostat se i na čerpadla výrobců paliv jako Shell nebo Benzina, i když oni nás berou jako konkurenci,“ řekl Reinbergr. Pro srovnání v Německu je 350 těchto čerpacích stanic, v Maďarsku 480 a ve Švédsku 1800. „Palivo E85 by mohlo nahradit končící benzín 91,“ doplnil Reinbergr.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků