Kapitoly článku:
2. BIOPALIVA JSOU VÝMYSL ZELENÝCH.
Jaká je skutečnost? Biopaliva se používala dřív než ropa – první motory byly zkonstruovány pro ně.
Komentář: Jestli pak za používání biopaliv nemohou Zelení v Bruselu, Greenpeace, Hnutí DUHA, či ministr Bursík? Není tomu tak. Někteří „zelení“ biopaliva podporovali a stále podporují. Někteří z nich je zase kritizovali zejména s ohledem na otázky, které diskutujeme v bodech 5-7 níže.
Málokdo dnes bohužel ví, že již první motory pro pohon automobilů byly zkonstruovány pro pohon na biopaliva. Rudolf Diesel představil v roce 1898 v Paříži motor na olej z burských oříšků. Rostlinný olej se potom používal až do roku 1920. Henry Ford zase sestavil motor na etanol z kukuřice.
Nicméně soustavný rozvoj techniky umožnil v průběhu 19. století i těžbu ropy. Tu, na rozdíl od biopaliv, která se musela vypěstovat, stačilo vytěžit, upravit a dopravit na místo určení – vyšlo to mnohem levněji, a proto dostala zelenou. Benzín byl tehdy brán v podstatě jako vedlejší produkt při výrobě petroleje a nikdo moc nevěděl, co s ním. Nikoho tehdy nenapadlo, že jednou nastane problém nedostatku ropy.
Za první republiky existovala v Československu ze zákona povinnost přimíchávat do benzínu 20% etanolu. Existovalo i palivo dynalkol, ve kterém tvořil etanol 50%, dalších 30% benzen a pouhých 20% zbylo na benzín. Po první světové válce ho byl totiž nedostatek – a lihové směsi se už tehdy osvědčily.
Když dnes hovoříme o obnovitelných zdrojích energie, biopalivech a jejich roli v hospodaření s plody zemědělské produkce, neřešíme vůbec nic nového. Jen se nám mnohdy nedaří správně se orientovat v přemíře protichůdných informací, kdy nad obecným prospěchem často převládají zájmy nejrůznějších lobby a politicky motivované ideové třenice.