Bionafta příští rok pravděpodobně skončí

Podle našich informací skončí do května příští rok bionafta, palivo vznikající kombinací běžné nafty a MERO (methylester řepky olejné). Zpravidla to bývá 30 procent MERO, necelých 70 procent běžné nafty a zbytek aditiv. Bionafta je v současné době levnější než běžná nafta, a to ze dvou důvodů:

  • stát výrobu MERO dotuje už více než deset let,
  • na bionaftu je nižší DPH.

V příštím roce se ale vše změní; nejenže se zvýší DPH na běžnou úroveň 22 procent, ale stát navíc výrobu MERO přestane dotovat. Souvisí to s naším vstupem do EU, kde je tyto dotace nejsou povoleny. Navíc dle směrnic EU je možné přimíchávat MERO do nafty maximálně do pěti procent. Od května příštího roku tak bude k dostání pouze jeden typ nafty, do níž se bude automaticky míchat max. pět procent MERA. Klasická bionafta by měla zcela zmizet a na benzinových pumpách bude k dostání pouze jeden typ nafty.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků