Bionafta příští rok pravděpodobně skončí

Podle našich informací skončí do května příští rok bionafta, palivo vznikající kombinací běžné nafty a MERO (methylester řepky olejné). Zpravidla to bývá 30 procent MERO, necelých 70 procent běžné nafty a zbytek aditiv. Bionafta je v současné době levnější než běžná nafta, a to ze dvou důvodů:

  • stát výrobu MERO dotuje už více než deset let,
  • na bionaftu je nižší DPH.

V příštím roce se ale vše změní; nejenže se zvýší DPH na běžnou úroveň 22 procent, ale stát navíc výrobu MERO přestane dotovat. Souvisí to s naším vstupem do EU, kde je tyto dotace nejsou povoleny. Navíc dle směrnic EU je možné přimíchávat MERO do nafty maximálně do pěti procent. Od května příštího roku tak bude k dostání pouze jeden typ nafty, do níž se bude automaticky míchat max. pět procent MERA. Klasická bionafta by měla zcela zmizet a na benzinových pumpách bude k dostání pouze jeden typ nafty.

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků