Bionafta příští rok pravděpodobně skončí

Podle našich informací skončí do května příští rok bionafta, palivo vznikající kombinací běžné nafty a MERO (methylester řepky olejné). Zpravidla to bývá 30 procent MERO, necelých 70 procent běžné nafty a zbytek aditiv. Bionafta je v současné době levnější než běžná nafta, a to ze dvou důvodů:

  • stát výrobu MERO dotuje už více než deset let,
  • na bionaftu je nižší DPH.

V příštím roce se ale vše změní; nejenže se zvýší DPH na běžnou úroveň 22 procent, ale stát navíc výrobu MERO přestane dotovat. Souvisí to s naším vstupem do EU, kde je tyto dotace nejsou povoleny. Navíc dle směrnic EU je možné přimíchávat MERO do nafty maximálně do pěti procent. Od května příštího roku tak bude k dostání pouze jeden typ nafty, do níž se bude automaticky míchat max. pět procent MERA. Klasická bionafta by měla zcela zmizet a na benzinových pumpách bude k dostání pouze jeden typ nafty.

TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

dnes | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 89 příspěvků
TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW

Při hodnocení Škody Kodiaq RS velice záleží na přístupu „pozorovatele“. Pokud vůz budete brát jako sportovní SUV, zřejmě vám brzy dojdou argumenty. V nabídce však rozhodně není nadbytečný.

12.  2.  2019 | Jan Mička | 85 příspěvků