Bio-Bug: je libo VW New Beetle jezdící na lidské výkaly?

Ne, opravdu jsme nezůstali příliš dlouho na slunci. Zní to poněkud vulgárně, ale tento výtvor je skutečně prezentován jako první auto schopné jezdit na lidské exkrementy. Jak už to ale v případě podobných projektů bývá, realita je trochu složitější.

Představa, že si ulevíte v autě a rázem popřete pravdivost starého českého úsloví, že „z ho... bič neupleteš a když upleteš, tak nezapráskáš” je bohužel lichá. Ulevit si bohužel musíte doma, obsah vašeho septiku musí být převezen do továrny, která z tohoto druhu organického odpadu udělá bioplyn. A teprve z toho se po úpravě stane biomethan použitelný i pro pohon spalovacích motorů.

„Bio-Bug”, jak firma GENeco, jež za celým projektem stojí, tento New Beetle Cabrio nazývá, je tak ve výsledku autem schopným jezdit jednoduše na methan a jestli se vezme z toho či onoho zdroje je z hlediska technického řešení samotného vozu nepodstatné. Zajímavější tak možná je, že podle Mohammeda Saddiqa z firmy GENeco jde o vůbec první vůz schopný jezdit na methanový pohon způsobem srovnatelným s klasickym benzinovým pohonem. Podle Saddiqa uživatel nepozná rozdílu, čemuž prý nasvědčuje i dosahovaná maximální rychlost 183 km/h.

V praxi vše funguje tak, že Bio-Bug pohání klasický dvoulitrový benzinový motor. Ten musí za studena spalovat benzin, teprve po zahřátí je schopen běhu na methan. V průměru má přitom spotřebovat jeden kubický metr methanu na 8,5 km jízdy. Pokud si nedokážete toto dát do souvislosti s jinými druhy pohonu, nabízí výrobce i jiné vyjádření spotřeby - (zřejmě roční) „výstup” toalet sedmdesáti britských domácností má prý stačit na ujetí 16 000 kilometrů. To vám zřejmě neřekne o mnoho více. Tak ještě jinak - továrna firmy Wessex Water na zpracování lidského odpadu v britském Bristolu vyprodukuje ročně 18 milionů kubíků biomethanu, což by mělo stačit na ujetí 153 milionů „průměrných” kilometrů s tímto druhem pohonu.

Vypadá to zajímavě, ale není jasné, kolik výroba takového kubíku biomethanu z lidských exkementů stojí a jaké zdroje jsou tedy při této přeměně spotřebovány. Je docela pravděpodobné, že nepůjde o zrovna efektivní způsob získávání energie...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Bio-Bug aneb VW New Beetle Cabrio na biomethan
  Zdoj: swns.com

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků