Bio-Bug: je libo VW New Beetle jezdící na lidské výkaly?

Bio-Bug: je libo VW New Beetle jezdící na lidské výkaly?

Ne, opravdu jsme nezůstali příliš dlouho na slunci. Zní to poněkud vulgárně, ale tento výtvor je skutečně prezentován jako první auto schopné jezdit na lidské exkrementy. Jak už to ale v případě podobných projektů bývá, realita je trochu složitější.

Představa, že si ulevíte v autě a rázem popřete pravdivost starého českého úsloví, že „z ho... bič neupleteš a když upleteš, tak nezapráskáš” je bohužel lichá. Ulevit si bohužel musíte doma, obsah vašeho septiku musí být převezen do továrny, která z tohoto druhu organického odpadu udělá bioplyn. A teprve z toho se po úpravě stane biomethan použitelný i pro pohon spalovacích motorů.

„Bio-Bug”, jak firma GENeco, jež za celým projektem stojí, tento New Beetle Cabrio nazývá, je tak ve výsledku autem schopným jezdit jednoduše na methan a jestli se vezme z toho či onoho zdroje je z hlediska technického řešení samotného vozu nepodstatné. Zajímavější tak možná je, že podle Mohammeda Saddiqa z firmy GENeco jde o vůbec první vůz schopný jezdit na methanový pohon způsobem srovnatelným s klasickym benzinovým pohonem. Podle Saddiqa uživatel nepozná rozdílu, čemuž prý nasvědčuje i dosahovaná maximální rychlost 183 km/h.

V praxi vše funguje tak, že Bio-Bug pohání klasický dvoulitrový benzinový motor. Ten musí za studena spalovat benzin, teprve po zahřátí je schopen běhu na methan. V průměru má přitom spotřebovat jeden kubický metr methanu na 8,5 km jízdy. Pokud si nedokážete toto dát do souvislosti s jinými druhy pohonu, nabízí výrobce i jiné vyjádření spotřeby - (zřejmě roční) „výstup” toalet sedmdesáti britských domácností má prý stačit na ujetí 16 000 kilometrů. To vám zřejmě neřekne o mnoho více. Tak ještě jinak - továrna firmy Wessex Water na zpracování lidského odpadu v britském Bristolu vyprodukuje ročně 18 milionů kubíků biomethanu, což by mělo stačit na ujetí 153 milionů „průměrných” kilometrů s tímto druhem pohonu.

Vypadá to zajímavě, ale není jasné, kolik výroba takového kubíku biomethanu z lidských exkementů stojí a jaké zdroje jsou tedy při této přeměně spotřebovány. Je docela pravděpodobné, že nepůjde o zrovna efektivní způsob získávání energie...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Bio-Bug aneb VW New Beetle Cabrio na biomethan
  Zdoj: swns.com

Volkswagen Golf 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 51 057 km
Cena: 299 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2005
Stav: 127 019 km
Cena: 125 000 Kč
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2012
Stav: 123 153 km
Cena: 320 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků