Billboardová masáž lemující české silnice asi jen tak nezmizí

Sílí tlak, aby nebezpečné velkoplošné poutače kolem českých silnic a dálnic zmizely. Stovky reklamních billboardů rozptylují pozornost řidičů a zároveň představují smrtelnou překážku pro posádky vozidel, které by vyjely z vozovky. Ovšem jak to bývá v Česku obvyklé, nebude to s jejich odstraněním zrovna jednoduchý proces.

S billboardy je problém, protože nesplňují bezpečnostní normy. Jsou často příliš blízko silnice, mají nevyhovující konstrukci, výška základů nad terénem nebo odstup konstrukce od svodidla představují ohrožení pro motoristy a cestující. Situaci může podle všeho změnit jen novelizovaný zákon, který by jejich stavbu zakazoval v ochranném pásmu podél komunikací.

„Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má s nájemci billboardů uzavřené takové smlouvy, které v řadě případů vyprší až za sedm let. Pak už sice nebudou prodlouženy, ale až do té doby se prakticky nic nezmění, protože stávající kontrakty by bylo složité vypovědět a hlavně nějak kompenzovat,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Klepněte pro větší obrázek

ŘSD se daří likvidovat jen ty reklamní plochy, u nichž se prokázalo, že nikomu nepatří, ale těch se zase tolik nenašlo, aby se situace nějak výrazně zlepšila. Nevyřešeným případem v otázce billboardů ve městech je i nepovedený stavební zákon.

„Dovoluje totiž vztyčit reklamní panel v místech, kde už probíhá nějaké stavba. Při tom se může jednat o kanál nebo studnu, ale některé úřady na těchto místech bez velkého váhaní povolují billboardy paradoxně postavit,“ popsal dopravní expert druhý problém, který ovlivňuje počet plakátovacích ploch v ochranném pásmu komunikací.

Změnit situaci mohou v tomto případě zákonodárci, aby se kličkou zákon neobcházel. U ostatních poutačů je asi jediným řešením nechat doběhnout smlouvy a pak je na ŘSD, aby je neobnovovalo. „Billboardy asi nikdy úplně nezmizí, ale současná situace, kdy řidič registruje čtyři nebo pět reklamních ploch těsně za sebou, musí odpoutat pozornost i sebepoctivějšího řidiče,“ upozornil Sirota.

„V Německu nebo Rakousku mají na billboardy poměrně přísné zákony, které se tam tvrdě dodržují. Každý, kdo vyjel tímto směrem za hranice, může potvrdit, že takové barevné zdi, navíc ještě s betonovými patkami hranatého tvaru, tam silnice nelemují,“ dodal.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků