Billboardová masáž lemující české silnice asi jen tak nezmizí

Billboardová masáž lemující české silnice asi jen tak nezmizí

Sílí tlak, aby nebezpečné velkoplošné poutače kolem českých silnic a dálnic zmizely. Stovky reklamních billboardů rozptylují pozornost řidičů a zároveň představují smrtelnou překážku pro posádky vozidel, které by vyjely z vozovky. Ovšem jak to bývá v Česku obvyklé, nebude to s jejich odstraněním zrovna jednoduchý proces.

S billboardy je problém, protože nesplňují bezpečnostní normy. Jsou často příliš blízko silnice, mají nevyhovující konstrukci, výška základů nad terénem nebo odstup konstrukce od svodidla představují ohrožení pro motoristy a cestující. Situaci může podle všeho změnit jen novelizovaný zákon, který by jejich stavbu zakazoval v ochranném pásmu podél komunikací.

„Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má s nájemci billboardů uzavřené takové smlouvy, které v řadě případů vyprší až za sedm let. Pak už sice nebudou prodlouženy, ale až do té doby se prakticky nic nezmění, protože stávající kontrakty by bylo složité vypovědět a hlavně nějak kompenzovat,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Klepněte pro větší obrázek

ŘSD se daří likvidovat jen ty reklamní plochy, u nichž se prokázalo, že nikomu nepatří, ale těch se zase tolik nenašlo, aby se situace nějak výrazně zlepšila. Nevyřešeným případem v otázce billboardů ve městech je i nepovedený stavební zákon.

„Dovoluje totiž vztyčit reklamní panel v místech, kde už probíhá nějaké stavba. Při tom se může jednat o kanál nebo studnu, ale některé úřady na těchto místech bez velkého váhaní povolují billboardy paradoxně postavit,“ popsal dopravní expert druhý problém, který ovlivňuje počet plakátovacích ploch v ochranném pásmu komunikací.

Změnit situaci mohou v tomto případě zákonodárci, aby se kličkou zákon neobcházel. U ostatních poutačů je asi jediným řešením nechat doběhnout smlouvy a pak je na ŘSD, aby je neobnovovalo. „Billboardy asi nikdy úplně nezmizí, ale současná situace, kdy řidič registruje čtyři nebo pět reklamních ploch těsně za sebou, musí odpoutat pozornost i sebepoctivějšího řidiče,“ upozornil Sirota.

„V Německu nebo Rakousku mají na billboardy poměrně přísné zákony, které se tam tvrdě dodržují. Každý, kdo vyjel tímto směrem za hranice, může potvrdit, že takové barevné zdi, navíc ještě s betonovými patkami hranatého tvaru, tam silnice nelemují,“ dodal.

Škoda Fabia 1.598
Rok výroby: 2010
Stav: 160 301 km
Cena: 113 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků