Bilance Škody za rok 2004: v Německu prodáno více než v Česku

Škoda Auto dosáhla v roce 2004 dobrého výsledku hospodaření před zdaněním ve výši 4,815 miliard korun (+91,3 %). Tržby z obratu zaznamenaly nárůst o 8,4 mld. Kč (+5,8 %) na 153,550 mld. Kč. Škoda Auto v porovnání s předchozím rokem dodala zákazníkům rovněž více aut – 451 675 vozů (2003: 449 758 vozů.; + 0,4 %). Finanční výsledky dle Českých Účetních Standardů (ČÚS) budou zveřejněny dnes (24.2. 2005) na výroční tiskové konferenci v Mladé Boleslavi.

Celková aktiva společnosti se v uplynulém hospodářském roce zvýšila o 5,7 mld. Kč na 71,837 mld. Kč (+8,6 %).

Provozní výsledek hospodaření zaznamenal nárůst a dosáhl hodnoty 5,856 mld. Kč (+12,4 %).

Winfried Vahland, místopředseda představenstva společnosti Škoda Auto, zodpovědný za oblast ekonomie, k výsledkům hospodaření za rok 2004 poznamenal: „Fáze konsolidace, zahájená před dvěma lety, v současnosti přináší viditelné výsledky. Společnost se nachází na poloviční cestě k cílům, které si stanovila. Tento výsledek je motivací a současně závazkem pro další snahy o zlepšení hospodářské situace společnosti v budoucích letech.“

Společnost Škoda Auto v roce 2004 exportovala vozy a náhradní díly v hodnotě 131,104 mld. Kč (+8,6 %) do téměř devadesáti zemí světa. Podílem ve výši 7,7 % na celkovém exportu České republiky potvrdila Škoda Auto opět pozici největšího českého exportéra.

Ke konci sledovaného období zaměstnávala Škoda Auto 24 561 pracovníků (+ 7,7 %).

Detlef Wittig, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, přiblížil budoucí vývoj společnosti: „Na základě tohoto výsledku můžeme podniknout další kroky k rozšíření našeho výrobního programu a našeho tržního základu. Tyto kroky přispějí k dalšímu kvalitativnímu zlepšení našich výsledků.“

Škoda Auto v uplynulém roce dodala zákazníkům na celém světě celkem 451 675 vozů (2003: 449 758) modelových řad Fabia, Octavia a Superb, což představuje nárůst o 0,4 %.

Nejprodávanější modelovou řadou Škoda byla v roce 2004 Fabia s 247 600 (2003: 260 988) vozy. Řada Octavia posunula svůj rekord z roku 2003 o dalších 9,7 % na celkem 181 683 prodaných vozů. Nemalou měrou k tomuto úspěchu přispěla také nová Octavia, která od svého uvedení získala mimořádně pozitivní ohlas jak mezi novináři, tak mezi zákazníky. Limuzínu Superb si zakoupilo celkem 22 392 (2002: 23 135) zákazníků.

V západní Evropě si udržela značka Škoda v roce 2004 stabilní pozici i přes stagnaci automobilového trhu. Celkem se zde dodalo 240 672 vozů (+2,0 %). Tržní podíl Škoda Auto dosáhl úrovně 1,7 %. V Německu, které si drží pozici největšího exportního trhu, bylo v roce 2004 prostřednictvím autorizované prodejní sítě dodáno 78 051 vozů (+11,4 %). Tržní podíl dosáhl úrovně 2,4 % (2003: 2,2 %). Výrazného zvýšení prodeje docílila Škoda Auto ve Španělsku (16 605 vozů, +24,6 %), v Řecku (9 202 vozů, +20,9 %) a v Dánsku (8 362 vozů, +16,0 %).

Na tuzemský trh, který je po Německu druhým největším, bylo ve sledovaném období dodáno celkem 64 676 vozů (-9,6 %), což vyvolal 11 % pokles celkového trhu. Vozy Škoda přitom posílily svou pozici a dosáhly 48,5 % podílu na trhu (2003: 47,7 %).

V regionu střední Evropy – bez České republiky – dodala Škoda Auto v roce 2004 zákazníkům celkem 87 139 vozů (-6,8 %). Tento výsledek silně ovlivnil pokles celkových trhů o 5,8 % oproti roku 2003. Především Polsko, jeden z nejvýznamnějších trhů společnosti Škoda Auto, zaznamenalo celkové snížení o 11,3 %, způsobené zvýšeným dovozem ojetých vozů. Přes tento pokles celkového trhu dokázala značka Škoda zvýšit meziročně tržní podíl z 12,0 % na 12,5 % a obhájit v i v roce 2004 pozici druhého nejúspěšnějšího importéra. V roce 2004 zaznamenala Škoda Auto v Maďarsku rekordní výsledek: vůz Škoda si zakoupilo 17 350 zákazníků (+12,2 %). Značka Škoda tak dosáhla tržního podílu 8,2 %. Kontinuální nárůst prodejů pokračoval i v Rumunsku, kde zákazníci koupili 7 658 vozů (+22,6 %).

Do zemí východní Evropy bylo v roce 2004 společností dodáno celkem 31 564 vozů Škoda (+18,4 %). V Rusku našlo své zákazníky 5 429 vozů značky Škoda (-18,7 %). Důvody poklesu byly důsledky silného kurzu koruny a restrukturalizace prodejní sítě. Na Ukrajině, kde se nachází jeden ze závodů Škoda pro montáž vozů, byl zaznamenán nárůst dodávek o 69,5 % s celkovým počtem 9 005 vozů.

V zámořských regionech a Asii došlo k nárůstu prodejů na 27 624 vozů, což znamená zvýšení o 24,2 % v porovnání s rokem 2003. Velmi dobrého výsledku dosáhla Škoda Auto především v Indii, kde se prodalo celkem 7 202 vozů (+54,7 %). Do Číny bylo dodáno 2 307 vozů (nárůst o více než 100 %).

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků