Bílá sobota a rekord. Pohonné hmoty jsou nejdražším zbožím

Celorepublikový průměr Naturalu 95 se v sobotu vyšplhal na 35,10; nafta se prodávala za 34,58 koruny za litr, vyplývá z dat společnosti CCS.

Březnová inflace činila 1,7 procenta. Toto číslo si zapamatujte, protože říká v souvislosti s cenami pohonných hmot poměrně zajímavé věci. Za prvé, jde o velmi nízkou inflaci. Taková hodnota se dá interpretovat jako velmi slabý růst cenové hladiny, kdy peníze drží svou hodnotu. Připomeňme si 6,3% inflaci z roku 2008 nebo 9,7% inflaci z roku 1998.

Únorová inflace činila 1,8 %, tedy cenová hladina meziměsíčně nepatrně poklesla. 
A teď se v tomto kontextu podívejme na pohonné hmoty. Jejich ceny trhají absolutní rekordy, viz graf. Ale nejen že jsou drahé. Když si vezmeme, že ceny ostatních věcí, které kupujeme, zůstávají na stejných hodnotách: pohonné hmoty jsou drahé nejenom vyjádřením úbytku peněz z naší peněženky, ale i velmi drahé v relativním porovnání s jiným zbožím. Za peníze, které utratíme za PH, bychom mohli nakoupit výrazně více jiných věcí, než tomu bylo v minulých letech.
Benzin byl k 25. dubnu meziročně o 10,1 procenta dražší, nafta o 13,9.

Světlejší zítřky?

Na nejvyšší ceny PH jsme byli často zvyklí v létě. V tu dobu totiž vstupuje do výsledné ceny jednoduchý kalkul obchodníků: lidi jezdí na dovolenou, je vyšší poptávka. Obchodníci si tedy dovolí jít s cenami nad průměry ostatních měsíců.

Toto léto by tomu mohlo být jinak. Obchodníci vědí, že ceny už jsou tak vysoko, že každé další zvýšení odrazuje určité procento motoristů od pouhého otočení klíčkem. Pro zvýšení by tedy musel přijít stimul odjinud, a to se snad nestane.

Tento týden přinesl na trhu s ropou totiž částečný obrat. Saudská Arábie se nechala slyšet, že ji cena ropy znepokojuje. A to je snad první vlaštovka obratu. „Na celorepublikový průměr 40 korun se letos v létě litr benzínu nevyšplhá, ačkoli tím mnozí straší. Na to by musela cena ropy ještě vyskočit o více než 30 dolarů. A to je hodně málo pravděpodobné,“ uvedl ekonom Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance. 

Roční vývoj cen pohonných hmot

Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: CCS k 25.4.
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 235 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků