Big Brother poanglicku: GPS kontrola rychlosti do každého auta

Big Brother poanglicku: GPS kontrola rychlosti do každého auta
Není tomu tak dávno, co jsme ještě s nadsázkou hovořili o tom, že nejefektivnějším způsobem kontroly rychlosti by bylo sledovat každé jednotlivé auto pomocí systému založeném na bázi GPS či jiného obdobného satelitního systému. Že zkrátka něco podobného dříve nebo později znuděného, ale snaživého úředníka některého z evropských ministerstev dopravy napadne. Pamětlivi myšlenek George Orwella jsme si ale říkali, že něco podobného se přece ve svobodné zemi nemůže stát.
 
A ejhle, už je to tady. Muselo to samozřejmě napadnout Angličany, kteří poslední zbytky svobodomyslnosti ztratili už kdysi kolem posledního střídání na královském trůně. Minulý týden totiž anglická Asociace pro výzkum v automobilovém průmyslu MIRA představila projekt jménem ISA, který je financován britským ministerstvem dopravy. ISA neboli Intelligent Speed Adaptation (přesně přeloženo inteligentní přizpůsobení rychlosti, my se přidržíme volnějšího překladu fízl do každé rodiny) je založen na GPS a mapovém systému, který indikuje, kde se vozidlo nachází a jakou rychlostí jede. Podstatou ISA bohužel není dodání GPS navigace sociálně slabým, jak by se ze součástí systému mohlo zdát, ale bezmezné šmírování každého řidiče. Systém ale není pouze indikační, pokud řidič překročí povolenou rychlost, bude o tom informován dvojitým pípnutím. Pokud pokračuje v páchání svého hanebného skutku a dokonce jej zintenzivňuje, tedy překročí rychlost o celých 5 mil v hodině, rozvibruje se pod ním sedadlo. A pokud jej ani to neodradí, ISA převezme řízení a rychlost sníží na povolenou úroveň.
 
MIRA si pro prezentaci fungování systému vybrala motocykl a ISA v něm fungovala jako víno. Jsem přesvědčen, že v případě Anglie nejde o hloupý žert a je opravdu jen otázkou času, než se systém dočká reálného nasazení. Vzhledem k počtu vozů na anglických silnicích a nemožnosti jednorázové implementace jsem zvědav, kdo to první odnese. V zájmu pracujícího lidu navrhuji majitele černých Porsche se zatmavenými skly, ti jistě na silnicích nedělají nic dobrého.
 
Možná vás pomyšlení na ISA s vědomím přítomnosti Alobalu ve skříni nechává chladným, ale osobně bych nebyl tak klidný, není problém zajistit, aby se v případě nefunkčnosti systému vozidlo ani nerozjelo.
 
Kam dnešní svět spěje... Já zapomněl, ke světlým zítřkům, vždyť lidem ovládajícím systém není nic po tom, kde jezdím a kdo nedělá nic špatného, ten se přece nemá čeho obávat. Vyargumentováno, schváleno. Možná bych přece jen tvůrce systému upozornil, že z krizové situace se někdy dá dostat i akcelerací, ne jen bzděním. A to zdaleka není jediná potíž...
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků