Big Brother poanglicku: GPS kontrola rychlosti do každého auta

Big Brother poanglicku: GPS kontrola rychlosti do každého auta
Není tomu tak dávno, co jsme ještě s nadsázkou hovořili o tom, že nejefektivnějším způsobem kontroly rychlosti by bylo sledovat každé jednotlivé auto pomocí systému založeném na bázi GPS či jiného obdobného satelitního systému. Že zkrátka něco podobného dříve nebo později znuděného, ale snaživého úředníka některého z evropských ministerstev dopravy napadne. Pamětlivi myšlenek George Orwella jsme si ale říkali, že něco podobného se přece ve svobodné zemi nemůže stát.
 
A ejhle, už je to tady. Muselo to samozřejmě napadnout Angličany, kteří poslední zbytky svobodomyslnosti ztratili už kdysi kolem posledního střídání na královském trůně. Minulý týden totiž anglická Asociace pro výzkum v automobilovém průmyslu MIRA představila projekt jménem ISA, který je financován britským ministerstvem dopravy. ISA neboli Intelligent Speed Adaptation (přesně přeloženo inteligentní přizpůsobení rychlosti, my se přidržíme volnějšího překladu fízl do každé rodiny) je založen na GPS a mapovém systému, který indikuje, kde se vozidlo nachází a jakou rychlostí jede. Podstatou ISA bohužel není dodání GPS navigace sociálně slabým, jak by se ze součástí systému mohlo zdát, ale bezmezné šmírování každého řidiče. Systém ale není pouze indikační, pokud řidič překročí povolenou rychlost, bude o tom informován dvojitým pípnutím. Pokud pokračuje v páchání svého hanebného skutku a dokonce jej zintenzivňuje, tedy překročí rychlost o celých 5 mil v hodině, rozvibruje se pod ním sedadlo. A pokud jej ani to neodradí, ISA převezme řízení a rychlost sníží na povolenou úroveň.
 
MIRA si pro prezentaci fungování systému vybrala motocykl a ISA v něm fungovala jako víno. Jsem přesvědčen, že v případě Anglie nejde o hloupý žert a je opravdu jen otázkou času, než se systém dočká reálného nasazení. Vzhledem k počtu vozů na anglických silnicích a nemožnosti jednorázové implementace jsem zvědav, kdo to první odnese. V zájmu pracujícího lidu navrhuji majitele černých Porsche se zatmavenými skly, ti jistě na silnicích nedělají nic dobrého.
 
Možná vás pomyšlení na ISA s vědomím přítomnosti Alobalu ve skříni nechává chladným, ale osobně bych nebyl tak klidný, není problém zajistit, aby se v případě nefunkčnosti systému vozidlo ani nerozjelo.
 
Kam dnešní svět spěje... Já zapomněl, ke světlým zítřkům, vždyť lidem ovládajícím systém není nic po tom, kde jezdím a kdo nedělá nic špatného, ten se přece nemá čeho obávat. Vyargumentováno, schváleno. Možná bych přece jen tvůrce systému upozornil, že z krizové situace se někdy dá dostat i akcelerací, ne jen bzděním. A to zdaleka není jediná potíž...
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků