Big Brother poanglicku: GPS kontrola rychlosti do každého auta

Big Brother poanglicku: GPS kontrola rychlosti do každého auta
Není tomu tak dávno, co jsme ještě s nadsázkou hovořili o tom, že nejefektivnějším způsobem kontroly rychlosti by bylo sledovat každé jednotlivé auto pomocí systému založeném na bázi GPS či jiného obdobného satelitního systému. Že zkrátka něco podobného dříve nebo později znuděného, ale snaživého úředníka některého z evropských ministerstev dopravy napadne. Pamětlivi myšlenek George Orwella jsme si ale říkali, že něco podobného se přece ve svobodné zemi nemůže stát.
 
A ejhle, už je to tady. Muselo to samozřejmě napadnout Angličany, kteří poslední zbytky svobodomyslnosti ztratili už kdysi kolem posledního střídání na královském trůně. Minulý týden totiž anglická Asociace pro výzkum v automobilovém průmyslu MIRA představila projekt jménem ISA, který je financován britským ministerstvem dopravy. ISA neboli Intelligent Speed Adaptation (přesně přeloženo inteligentní přizpůsobení rychlosti, my se přidržíme volnějšího překladu fízl do každé rodiny) je založen na GPS a mapovém systému, který indikuje, kde se vozidlo nachází a jakou rychlostí jede. Podstatou ISA bohužel není dodání GPS navigace sociálně slabým, jak by se ze součástí systému mohlo zdát, ale bezmezné šmírování každého řidiče. Systém ale není pouze indikační, pokud řidič překročí povolenou rychlost, bude o tom informován dvojitým pípnutím. Pokud pokračuje v páchání svého hanebného skutku a dokonce jej zintenzivňuje, tedy překročí rychlost o celých 5 mil v hodině, rozvibruje se pod ním sedadlo. A pokud jej ani to neodradí, ISA převezme řízení a rychlost sníží na povolenou úroveň.
 
MIRA si pro prezentaci fungování systému vybrala motocykl a ISA v něm fungovala jako víno. Jsem přesvědčen, že v případě Anglie nejde o hloupý žert a je opravdu jen otázkou času, než se systém dočká reálného nasazení. Vzhledem k počtu vozů na anglických silnicích a nemožnosti jednorázové implementace jsem zvědav, kdo to první odnese. V zájmu pracujícího lidu navrhuji majitele černých Porsche se zatmavenými skly, ti jistě na silnicích nedělají nic dobrého.
 
Možná vás pomyšlení na ISA s vědomím přítomnosti Alobalu ve skříni nechává chladným, ale osobně bych nebyl tak klidný, není problém zajistit, aby se v případě nefunkčnosti systému vozidlo ani nerozjelo.
 
Kam dnešní svět spěje... Já zapomněl, ke světlým zítřkům, vždyť lidem ovládajícím systém není nic po tom, kde jezdím a kdo nedělá nic špatného, ten se přece nemá čeho obávat. Vyargumentováno, schváleno. Možná bych přece jen tvůrce systému upozornil, že z krizové situace se někdy dá dostat i akcelerací, ne jen bzděním. A to zdaleka není jediná potíž...

bazar

Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 81 410 km
Cena: 1 000 000 Kč
Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Porsche Panamera 3,6
Rok výroby: 2010
Stav: 125 205 km
Cena: 900 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků