Bi-xenonové světlomety v novince od Opelu

Už v příštím roce budou vozy Opel Vectra a Opel Signum vybaveny novým osvětlovacím systémem AFL, který zvyšuje aktivní bezpečnost i komfort. Adaptabilní světlomety kombinují natáčecí Bi-xenonové světlomety s širokoúhlými, které dokáží osvětlovat prostory ležící v úhlu téměř 90 stupňů ke směru jízdy.

Podle nejnovějších informací Německého federálního statistického úřadu dochází k více než 40 procentům nehod se smrtelnými následky v noci i přesto, že v tomto časovém období je hustota provozu až o 80 procent nižší než během dne. Je totiž prokázáno, že asi 90 procent všech informací a signálů důležitých pro bezpečné ovládání vozu přijímá řidič vizuálně. Odborné studie uvádějí, že vizuální vnímavost za tmy a při špatném osvětlení klesá až na pouhá čtyři procenta.

Pro uvedení adaptabilních hlavních světlometů AFL na trh a do výbavy modelů Opel je však nutná změna evropských předpisů, které až dosud umožňovaly pouze vertikální změnu úhlu dopadajícího paprsku dálkových světel, ale nedovolovaly stranové natáčení asymetrických světlometů. Potřebný doplněk stávajících předpisů by měl být hotov a schválen počátkem roku 2003.

Čelní světlomety se v závislosti na rychlosti jízdy a natočení volantu dokáží natáčet v úhlu +/- 15 stupňů. Tím se až o 90 procent zlepšuje osvětlení především ostrých zatáček. Křižovatky a místa ležící po stranách jízdní dráhy jsou osvětlovány široce rozevřeným světelným paprskem, který dokáže ozářit předměty ležící v úhlu bezmála 90 stupňů k ose jízdy, a to na vzdálenost až 30 metrů. Toto osvětlení funguje pouze při rychlostech do 50 km/h a neaktivuje se tedy například při přejíždění z pruhu do pruhu při rychlé jízdě po dálnici.

Bi-xenonové světlomety vyzařují velmi intenzivní paprsek dálkového osvětlení. Přenášejí paprsek tlumených i dálkových světel na vozovku za pomoci jediné xenonové výbojky v každém světlometu. Pohyblivá clonka, postavená do cesty světelnému paprsku, umožňuje přepínání mezi dálkovým a tlumeným světlem. Výhodou tohoto systému je především velmi intenzivní a jasný světelný paprsek dálkových světel, který má navíc stejnou barvu spektra jako tlumená světla.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků