Bi-xenonové světlomety v novince od Opelu

Už v příštím roce budou vozy Opel Vectra a Opel Signum vybaveny novým osvětlovacím systémem AFL, který zvyšuje aktivní bezpečnost i komfort. Adaptabilní světlomety kombinují natáčecí Bi-xenonové světlomety s širokoúhlými, které dokáží osvětlovat prostory ležící v úhlu téměř 90 stupňů ke směru jízdy.

Podle nejnovějších informací Německého federálního statistického úřadu dochází k více než 40 procentům nehod se smrtelnými následky v noci i přesto, že v tomto časovém období je hustota provozu až o 80 procent nižší než během dne. Je totiž prokázáno, že asi 90 procent všech informací a signálů důležitých pro bezpečné ovládání vozu přijímá řidič vizuálně. Odborné studie uvádějí, že vizuální vnímavost za tmy a při špatném osvětlení klesá až na pouhá čtyři procenta.

Pro uvedení adaptabilních hlavních světlometů AFL na trh a do výbavy modelů Opel je však nutná změna evropských předpisů, které až dosud umožňovaly pouze vertikální změnu úhlu dopadajícího paprsku dálkových světel, ale nedovolovaly stranové natáčení asymetrických světlometů. Potřebný doplněk stávajících předpisů by měl být hotov a schválen počátkem roku 2003.

Čelní světlomety se v závislosti na rychlosti jízdy a natočení volantu dokáží natáčet v úhlu +/- 15 stupňů. Tím se až o 90 procent zlepšuje osvětlení především ostrých zatáček. Křižovatky a místa ležící po stranách jízdní dráhy jsou osvětlovány široce rozevřeným světelným paprskem, který dokáže ozářit předměty ležící v úhlu bezmála 90 stupňů k ose jízdy, a to na vzdálenost až 30 metrů. Toto osvětlení funguje pouze při rychlostech do 50 km/h a neaktivuje se tedy například při přejíždění z pruhu do pruhu při rychlé jízdě po dálnici.

Bi-xenonové světlomety vyzařují velmi intenzivní paprsek dálkového osvětlení. Přenášejí paprsek tlumených i dálkových světel na vozovku za pomoci jediné xenonové výbojky v každém světlometu. Pohyblivá clonka, postavená do cesty světelnému paprsku, umožňuje přepínání mezi dálkovým a tlumeným světlem. Výhodou tohoto systému je především velmi intenzivní a jasný světelný paprsek dálkových světel, který má navíc stejnou barvu spektra jako tlumená světla.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků