Bi-xenonové světlomety v novince od Opelu

Už v příštím roce budou vozy Opel Vectra a Opel Signum vybaveny novým osvětlovacím systémem AFL, který zvyšuje aktivní bezpečnost i komfort. Adaptabilní světlomety kombinují natáčecí Bi-xenonové světlomety s širokoúhlými, které dokáží osvětlovat prostory ležící v úhlu téměř 90 stupňů ke směru jízdy.

Podle nejnovějších informací Německého federálního statistického úřadu dochází k více než 40 procentům nehod se smrtelnými následky v noci i přesto, že v tomto časovém období je hustota provozu až o 80 procent nižší než během dne. Je totiž prokázáno, že asi 90 procent všech informací a signálů důležitých pro bezpečné ovládání vozu přijímá řidič vizuálně. Odborné studie uvádějí, že vizuální vnímavost za tmy a při špatném osvětlení klesá až na pouhá čtyři procenta.

Pro uvedení adaptabilních hlavních světlometů AFL na trh a do výbavy modelů Opel je však nutná změna evropských předpisů, které až dosud umožňovaly pouze vertikální změnu úhlu dopadajícího paprsku dálkových světel, ale nedovolovaly stranové natáčení asymetrických světlometů. Potřebný doplněk stávajících předpisů by měl být hotov a schválen počátkem roku 2003.

Čelní světlomety se v závislosti na rychlosti jízdy a natočení volantu dokáží natáčet v úhlu +/- 15 stupňů. Tím se až o 90 procent zlepšuje osvětlení především ostrých zatáček. Křižovatky a místa ležící po stranách jízdní dráhy jsou osvětlovány široce rozevřeným světelným paprskem, který dokáže ozářit předměty ležící v úhlu bezmála 90 stupňů k ose jízdy, a to na vzdálenost až 30 metrů. Toto osvětlení funguje pouze při rychlostech do 50 km/h a neaktivuje se tedy například při přejíždění z pruhu do pruhu při rychlé jízdě po dálnici.

Bi-xenonové světlomety vyzařují velmi intenzivní paprsek dálkového osvětlení. Přenášejí paprsek tlumených i dálkových světel na vozovku za pomoci jediné xenonové výbojky v každém světlometu. Pohyblivá clonka, postavená do cesty světelnému paprsku, umožňuje přepínání mezi dálkovým a tlumeným světlem. Výhodou tohoto systému je především velmi intenzivní a jasný světelný paprsek dálkových světel, který má navíc stejnou barvu spektra jako tlumená světla.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků