Bezvzduchové pneumatiky. Budoucnost?

Pneumatiky bez vzduchu mohou mít různé podoby a v některých oblastech již nalézají praktické uplatnění. Prosadí se i pro automobily?
Bezvzduchové pneumatiky. Budoucnost?

V nedávné minulosti oživil myšlenku bezvzduchových pneumatik Michelin, který v roce 2005 představil hned dva různé koncepty – Michelin Tweel a Michelin Airless. Od té doby se však žádné další zprávy o případném pokroku ve vývoji této zajímavé techniky neobjevily.

Pozornost k bezvzduchovým pneumatikám opět obrátila až letos společnost Bridgestone, která představila koncept bezvzduchové pneumatiky na letošním autosalonu v Tokiu. Japonská společnost zároveň slibuje, že hodlá tento koncept dotáhnout až do fáze praktické využitelnosti ve velkosériové výrobě.

Provoz bez starostí

Hlavní přednosti bezvzduchové pneumatiky jsou zřejmé: není nutné ji pravidelně dohušťovat a není nutné mít obavy z jejího proražení a ztráty tlaku vzduchu. Bridgestone u svého nového konceptu zároveň uvádí vynikající ekologické vlastnosti a 100% recyklovatelnost při mimořádné úrovni bezpečnosti a komfortu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Unikátní koncept pneumatiky, která se obejde bez vzduchu, představila letos v Tokiu společnost Bridgestone.

Nadějné vlastnosti s otazníkem

Na podobném principu je postaven koncept Michelin Tweel, jehož název je odvozen ze slov „tire“ (pneumatika) a „wheel“ (kolo). Polyuretanové paprsky spojující pryžový běhoun s kolem jsou pružné, aby mohly pohlcovat rázy od nerovností. Zároveň jsou však odolné vůči deformacím v příčném směru, aby bezpečně odolávaly sílám působícím při průjezdu zatáčkou.

Výrobce v roce 2005 udával, že Tweel má v porovnání s tehdejšími konvenčními pneumatikami srovnatelné vlastnosti z hlediska nosnosti a komfortu, o 5 % nižší valivý odpor a až pětkrát větší tuhost v příčném směru.

Zřejmě však budou existovat také závažné nedostatky tohoto konceptu (hovoří se například o vibracích, hlučnosti a nadměrném zahřívání při rychlé jízdě), protože k zahájení sériové výroby pro osobní automobily zatím nedošlo.

Klepněte pro větší obrázek
Bezvzduchové pneumatiky Michelin Tweel mají zatím největší potenciál pro uplatnění u relativně pomalých vozidel s malým zatížením včetně lunárních vozidel (na snímku).
 

bazar

Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků