Bezstupňová převodovka CRS: stane se průlomem v automobilové konstrukci?

To asi ne, na každý pád je to ale zajímavý, jednoduchý nápad, který si zaslouží naši pozornost.
Bezstupňová převodovka CRS: stane se průlomem v automobilové konstrukci?

Omezené spektrum otáček spalovacích motorů všech typů si žádá převodovky. A těch jsme v uplynulých 120 letech již viděli celou řádku. U skříní s manuálním řazením a mechanicky ovládanou spojkou je to celkem jednoduché (problémem tam může být snad jen to, kam v kulise jednotlivé „kvalty“ naskládat), variant automatických převodovek se ale v historii objevily desítky. A proto také ani nelze s určitostí říci, zda je tento nápad opravdu zcela nový…

Převodovky CVT: nekonečně převodů

Převodovky CVT: nekonečně převodů

Řeč je o návrhu skupiny holandských konstruktérů sdružených firmou Parts Services Holland, který nese jméno Controlled Rotation System (CRS) a na první pohled vyniká mimořádně jednoduchou stavbou. CRS je jistým druhem bezstupňové převodovky, ovšem jeho autoři zdůrazňují, že s konvenčními bestupňovými převodovkami CVT (variátory) nesnese srovnání. U CVT se převod plynule mění posouváním pásu vůči dvojici kuželových kotoučů, jednoho na vstupu a druhého na výstupu. 

Mercedes-Benz E350 BlueTec: devítistupňová převodovka v detailech

Mercedes-Benz E350 BlueTec: devítistupňová převodovka v detailech

Také CRS pracuje na podobném principu, ovšem konstrukce je podstatně jednodušší a menší (není divu, primárně vznikla jako řešení pro jízdní kola). Jde o řemenicí spojené kotouče, jejichž průměr se mění působením tlaku kapalinové soustavy. Připojené video působí poměrně primitivním dojmem, tým Parts Services Holland navíc nijak neupřesnil samotnou konstrukci kotoučů a mechanizmu rozšiřování jejich průměru… 

 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků