Tak pár vět. Asi budu jeden z mála kdo elektrické vozidlo používá už 2 roky. Na cestování i každý den do práce.
Jen bych zdůraznil, že nejsem ani milionář podnikatel, který má na el. auto za 2 miliony ani zbohatlík co k penězům lehce přišel. Jsem člověk, který je zaměstnancem ve velké firmě v dělnické pozici. Plat 28000 Kč. Mám El vůz 4 roky starý. Koupil jsem ho za 490 000. Provozuji jej před 2 roky. Na vůz této hodnoty jsem si roky vydělával tvrdé rukama. Měl jsem v životě asi 18 vozů různých značek. Od Š 120 přes Clio až po Volvo. Elektrický vůz, který provozuji je můj první. Nákup byl čistě z důvodu úspory nákladů na dopravu do zaměstnání (200 km každý týden) a při cestování po ČR. Rozhodnutí padlo ve chvíli kdy jsem si řekl a dost. Platit nenažraným vekslákům provozující přebytek benzínek 31 Kč za litr chcánky a k tomu kupovat předražené ADblue (u nás dnes za 40 Kč v 2020 ze 6,90Kč litr) to nehodlám. To se psal rok 2020.
Nebyla to ani láska k neodpaněné Grétě ani Elonovi, ale ekonomické důvody.
K autu:
mám BMW i3 . Naprosto fenomenální vůz. Karbonový skelet, díly karosérie z pružného plastu, podvozek lehké slitiny hliníku karbon. Výkon 170K na 1300 kg váhy, délka vozu 4 m(jako byl Scénic 1 generace) ač se auto zdá malé je velké. Uvnitř neuvěřitelný prostor, výbava od rádia Harman Cardin, kůže, ovčí vlna, eukalipt dřevo. Klima výhřevu sedadel, bezklickove otevírání, obří navigace atd atd. Možnost obsluhy vozu přes apku myBMW. Např si auto předtopím z domu atd.
Tohle vše za cenu např. holobytu nové Fabie bez motoru. Nebo vychrochtaného ojeteho Passatu combi. ( 6 letého). Pouze příklady.
Provoz El auta.
Na STK emise každé 2 roky zdarma!
Dálnice v ČR zdarma
Povinné ručení
Nafta auto předchozí o nižším výkonu a objemu 2,0 jsem platil u stejné pojišťovny o 680 Kč ročně více.
Servis vozů a údržba
O Kč. Pouze občasná kontrola brzd kapaliny a chladiva sám.Přezouvání zima/léto. V pneuservisu. Brzdy životnost desek cca 200 tis km. (auto brzdí ubíráním plynu.Tedy brzdy pouze v nouzové situaci.
Neřeším litry a litry olejů, řemeny, vstřiky, turba, výfuky, filtry nic takového. Takže servis provozní 0Kč. Auto je napojeno online na BMW. Cokoli vám sdělí BMW na obrazovku do auta i do apky na mobil. Např. končící TK.
Spotřeba (v kW): porovnání benzínu za 45 Kč.
Moje I3 průměrná spotřeba jezdím 14/100 (zima v úsporné jízdě EcoPro 16/100)
Při dobíjení doma v domku na noční tarif Eon D27D mě 100 km vyjde na 36,40 Kč !!! V překladu jezdí ani ne za 1 litr na 100 km.
Při cestování vlastním čip Eon. Aktuálně po zdražení el. u DC 11,90 Kč za kW mě vyjde 100 km na 167 Kč. Tedy v přepočtu 3,7 L benzínu na 100 km.
Když vezmu to, že většinu cest u DC ani netankuji a že jsou dnes po 30 km všude, tak nabíjím pouze občas, když už opravdu musím nebo při dlouhé cestě nad 200 km což je málokdy. Jinak dobijim doma. V tomto ohledu famózní mega úspora. Pokud bych jezdil v režimu EcoPro( snížený výkon vozu a maximálka 115km/h) dokážu jezdit za 13 kW/ na 100 km.
Nějaký dojezd jsem řešil asi první tři měsíce. Pak už ne. Nabiju jednou týdně a jezdím. Přijedu vím, že už nebudu auto potřebovat, tak to píchnu ve 14 hod odpoledne do zásuvky dám si na chytrou přenosnou nabíječku Sectron (české firmy) odklad nabíjení od 18 hodin a o víc se nestarám. Když chci kouknu na mobilu, jak se auto venku nabíjí. Ač je auto v 380 zásuvce z 30% do 100% nabité za cca 3 hoďky, tak si to odpojuji až ráno, když jedu do zaměstnání. Pohodlné skvělé, zábavné a čisté.
A na závěr já a Lidl.
U Lidlu jsem nabíjel. Pokud byla ta příležitost, tak vždy. Napojil jsem si auto a šel si domů nakoupit. Vždy jsem to spojil s užitečným. Vždy je co koupit. Mám vyzkoušeno, že v obchodě nákup trvá cca 30 minut ani se nikde nezdržujete. U DC jsem dobijim na 90% z důvodu ochrany baterie. Pokud jsem vylezl z obchodu a nikdo tam nečekal dobil jsem si do 90%. Pokud tam někdo čekal, tak jsem mu to vypnul a předal. Takto by to mělo fungovat.
Bohužel Lidl měl udělat zákaznické čipy(nebo kartičky), jako to má DM drogerie. Karty na body(kilowatty) za každý nákup. Poté za nasbírané body kartu přiložit venku u stojanů tím si odemcit stojan a dobít si pouze tolik kolik mám naspoření na kartě. Např. 1 kW za každých utracených 50 Kč v Lidlu. Tzn například za 1000 Kč útraty by mě na kartě přibylo 20 bodů(20kW) Ty bych poté využil při nabití zdarma nebo za nízkou cenu.
Všem ostatním co v Lidlu parazitují a neztratí korunu buď za plnou cenu, jako je u ČEZ či Eon nebo nulový přístup k nabíječka. Jako především slovákům v Teslách co cestují a tankují u Lidlu, jak u čerpaček. Všem těm dáme jídlo, taxikářům a podobným díky kterým to Lidl krouhne!!! Děkuji za nás slušně co to Lidlu nákupem vraceli. Zatím co oni u nabíječek seděli a čuměli do mobilů.
Jinak elektrický vůz všem doporučuji. Je to pecka.