Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Kromě bezpečnostní struktury karoserie s přesně definovanými deformačními zónami je bezpochyby nejdůležitějším vynálezem v oblasti ochrany cestujících při nehodě bezpečnostní pás.

Když se bezpečnostní pásy objevily po druhé světové válce v prvních automobilech americké provenience, nebyla to tehdy samozřejmě žádná nová myšlenka. Například v letectví se bezpečnostní pásy začaly používat již před první světovou válkou. Ovšem specifické požadavky automobilového odvětví si vyžádaly vlastní vývojovou cestu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Dvoustupňový omezovač síly zabraňuje nadměrnému zatížení částí těla přicházejících do kontaktu s bezpečnostním pásem.

Tříbodový pás zavedlo Volvo

Nejjednodušší dvoubodový bezpečnostní pás se brzy ukázal být řešením s nedostatečným přínosem. Proto se dnes už nepoužívá ani na prostředních sedadlech vzadu.

Klepněte pro větší obrázek
Tříbodový bezpečnostní pás automobilky Volvo je vystaven v muzeu Smithsonian National Museum of American History.

Vývoj proto směřoval k tříbodovému bezpečnostnímu pásu, který jako první uvedla do sériové výroby švédská automobilka Volvo v roce 1959. Větší rozšíření a především používání bezpečnostních pásů si však vynutila až příslušná legislativa vstupující v platnost po celém světě od 70. let.

Různé směry vývoje

Postupný vývoj se zaměřil na vylepšování funkce bezpečnostních pásů. Klasický samonavíjecí mechanismus s blokovací funkcí byl v 80. letech poprvé doplněn předpínačem a později i omezovačem síly. Nedávno byl do sériové výroby uveden bezpečnostní pás s integrovaným airbagem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Předpínače bezpečnostních pásů jsou zpravidla spojeny s omezovači síly.

V současnosti upozorňuje cestující na nepřipnutý pás signalizace na přístrojové desce, doplněná případně akustickým signálem.

Smysl bezpečnostního pásu

Deformační struktura karoserie zmenšuje při nárazu do pevné překážky zpomalení vozidla. Pokud však cestující není připoután, pohybuje se setrvačnou silou vpřed a naráží do pevných částí interiéru zpomalením, které odpovídá nárazové rychlosti a je mnohem vyšší než zpomalení vozu, jehož náraz byl ztlumen deformační zónou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Deformační zóna by bez bezpečnostního pásu nedávala velký smysl.
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Na americkém trhu se již prodávají vozy s airbagy v bezpečnostních pásech, které lépe rozkládají síly působící při nárazu na tělo.

 
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků