Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Kromě bezpečnostní struktury karoserie s přesně definovanými deformačními zónami je bezpochyby nejdůležitějším vynálezem v oblasti ochrany cestujících při nehodě bezpečnostní pás.

Když se bezpečnostní pásy objevily po druhé světové válce v prvních automobilech americké provenience, nebyla to tehdy samozřejmě žádná nová myšlenka. Například v letectví se bezpečnostní pásy začaly používat již před první světovou válkou. Ovšem specifické požadavky automobilového odvětví si vyžádaly vlastní vývojovou cestu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Dvoustupňový omezovač síly zabraňuje nadměrnému zatížení částí těla přicházejících do kontaktu s bezpečnostním pásem.

Tříbodový pás zavedlo Volvo

Nejjednodušší dvoubodový bezpečnostní pás se brzy ukázal být řešením s nedostatečným přínosem. Proto se dnes už nepoužívá ani na prostředních sedadlech vzadu.

Klepněte pro větší obrázek
Tříbodový bezpečnostní pás automobilky Volvo je vystaven v muzeu Smithsonian National Museum of American History.

Vývoj proto směřoval k tříbodovému bezpečnostnímu pásu, který jako první uvedla do sériové výroby švédská automobilka Volvo v roce 1959. Větší rozšíření a především používání bezpečnostních pásů si však vynutila až příslušná legislativa vstupující v platnost po celém světě od 70. let.

Různé směry vývoje

Postupný vývoj se zaměřil na vylepšování funkce bezpečnostních pásů. Klasický samonavíjecí mechanismus s blokovací funkcí byl v 80. letech poprvé doplněn předpínačem a později i omezovačem síly. Nedávno byl do sériové výroby uveden bezpečnostní pás s integrovaným airbagem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Předpínače bezpečnostních pásů jsou zpravidla spojeny s omezovači síly.

V současnosti upozorňuje cestující na nepřipnutý pás signalizace na přístrojové desce, doplněná případně akustickým signálem.

Smysl bezpečnostního pásu

Deformační struktura karoserie zmenšuje při nárazu do pevné překážky zpomalení vozidla. Pokud však cestující není připoután, pohybuje se setrvačnou silou vpřed a naráží do pevných částí interiéru zpomalením, které odpovídá nárazové rychlosti a je mnohem vyšší než zpomalení vozu, jehož náraz byl ztlumen deformační zónou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Deformační zóna by bez bezpečnostního pásu nedávala velký smysl.
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Na americkém trhu se již prodávají vozy s airbagy v bezpečnostních pásech, které lépe rozkládají síly působící při nárazu na tělo.

 
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V40 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 242 247 km
Cena: 60 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2009
Stav: 175 886 km
Cena: 360 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2007
Stav: 282 174 km
Cena: 166 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků