Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Kromě bezpečnostní struktury karoserie s přesně definovanými deformačními zónami je bezpochyby nejdůležitějším vynálezem v oblasti ochrany cestujících při nehodě bezpečnostní pás.

Když se bezpečnostní pásy objevily po druhé světové válce v prvních automobilech americké provenience, nebyla to tehdy samozřejmě žádná nová myšlenka. Například v letectví se bezpečnostní pásy začaly používat již před první světovou válkou. Ovšem specifické požadavky automobilového odvětví si vyžádaly vlastní vývojovou cestu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Dvoustupňový omezovač síly zabraňuje nadměrnému zatížení částí těla přicházejících do kontaktu s bezpečnostním pásem.

Tříbodový pás zavedlo Volvo

Nejjednodušší dvoubodový bezpečnostní pás se brzy ukázal být řešením s nedostatečným přínosem. Proto se dnes už nepoužívá ani na prostředních sedadlech vzadu.

Klepněte pro větší obrázek
Tříbodový bezpečnostní pás automobilky Volvo je vystaven v muzeu Smithsonian National Museum of American History.

Vývoj proto směřoval k tříbodovému bezpečnostnímu pásu, který jako první uvedla do sériové výroby švédská automobilka Volvo v roce 1959. Větší rozšíření a především používání bezpečnostních pásů si však vynutila až příslušná legislativa vstupující v platnost po celém světě od 70. let.

Různé směry vývoje

Postupný vývoj se zaměřil na vylepšování funkce bezpečnostních pásů. Klasický samonavíjecí mechanismus s blokovací funkcí byl v 80. letech poprvé doplněn předpínačem a později i omezovačem síly. Nedávno byl do sériové výroby uveden bezpečnostní pás s integrovaným airbagem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Předpínače bezpečnostních pásů jsou zpravidla spojeny s omezovači síly.

V současnosti upozorňuje cestující na nepřipnutý pás signalizace na přístrojové desce, doplněná případně akustickým signálem.

Smysl bezpečnostního pásu

Deformační struktura karoserie zmenšuje při nárazu do pevné překážky zpomalení vozidla. Pokud však cestující není připoután, pohybuje se setrvačnou silou vpřed a naráží do pevných částí interiéru zpomalením, které odpovídá nárazové rychlosti a je mnohem vyšší než zpomalení vozu, jehož náraz byl ztlumen deformační zónou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Deformační zóna by bez bezpečnostního pásu nedávala velký smysl.
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Na americkém trhu se již prodávají vozy s airbagy v bezpečnostních pásech, které lépe rozkládají síly působící při nárazu na tělo.

 
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků