Bezpečnostní kampaň: Češi se ve správném huštění pneumatik zlepšují

Technici Michelinu si začátkem října opět „posvítili“ na české řidiče. Už podruhé se u nás konala akce „Nahustěte své pneumatiky”.

Česká republika byla zahrnuta na seznam dalších několika zemí Evropské unie a východoevropských států, kde technici Michelinu bezplatně kontrolovali náhodným řidičům tlak i stav plášťů, provedli dohuštění a poradili, jak se o pneumatiky správně starat. Akci, která má ve Francii už šestnáctiletou tradici, u nás využily tři stovky řidičů.

Loňská akce odborníky šokovala. Až  89 % českých řidičů jezdilo podle výsledků s podhuštěnými pneumatikami, přičemž ve třech čtvrtinách případů šlo o velmi nebezpečné hodnoty s rozdílem od normálu větším než 0,5 baru. Letošní akce „Nahustěte své pneumatiky” dopadla o něco lépe. Češi se podle výsledků měření ve správném huštění pneumatik zlepšili. Nesprávně nahuštěné pneumatiky mělo oproti loňsku „jen“ 40 % řidičů. Pětina z nich ale dosáhla kritických hodnot v rozdílu nad 1 bar, což je pro provoz vozidla a jeho okolí velmi nebezpečné. Vždyť podhuštění o jeden bar znamená mimo jiné i čtyři metry rozdílu brzdné dráhy!

Ačkoli nejsou výsledky kontroly tlaku pneumatik stále uspokojivé, v připravenosti předběhli čeští řidiči Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Rumunsko, ale i Holandsko nebo Anglii, kde technici Michelinu naměřili nejkritičtější hodnoty. Neuvěřitelných 80 % anglických řidičů mělo špatně nahuštěné pneumatiky a polovina z nich ohrožovala své okolí podhuštěním, kde hodnoty tlaku přesahovaly rozdíly od standardu až o 1 bar. Bezpečnostní zkouškou Michelinu nejlépe prošli Rakušané, Němci a Švýcaři. Špatně „nahuštěno“ zde měla přibližně desetina testovaných aut.

Zanedbání péče o správný tlak pneumatik má velice vážné následky. Roztržením pneumatiky začíná skoro každá desátá nehoda na dálnici. Podhuštěná pneumatika má jiný tvar kontaktní plochy – tlak, který vyvíjí na vozovku, tak špatně rozkládá. Způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu, zkracuje životnost pláště a zvyšuje i valivý odpor, což má za následek větší spotřebu paliva. Ke zlepšení tohoto stále alarmujícího stavu není potřeba výdajů ze strany řidičů, stačí pouze změna přístupu – kontrolovat pneumatiky pravidelně a hustit je správně podle rozměru a zatížení auta. Za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Někdy může mít tlak jiné předepsané hodnoty pro přední a zadní nápravu. Tlak je třeba měřit za studena, když jsou pneumatiky vychladlé. V praxi to znamená počkat s měřením alespoň hodinu po jízdě nebo před měřením jet nejméně dva až tři kilometry velmi pomalu, aby teplota pneumatik klesla.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků