Bezpečnost, rychlost, výkon

Stáda divokých koní, ba dokonce houfy „koňských sil“ se na nás hrnou z „odborných“ testů desítek tiskovin i vysílání, které vycházejí zřejmě jen z propagačních materiálů jednotlivých značek. Ono je přece těch „koňských sil“ podstatně víc, nežli strohých normovaných kilowatů (kW) a v reklamě to lépe působí.
Bezpečnost, rychlost, výkon
Ale tohle není to nejdůležitější – sám výkon ještě nikoho neohrožuje, ba může být významným prvkem aktivní bezpečnosti při akceleraci, předjíždění, či vyhýbání. Problém je v něčem jiném – ve fetišizaci rychlosti výkonem umožněné. Stáváme se otroky „adrenalizace“ rychlosti.

To platí o téměř celé Evropě, zatímco v USA je tomu zcela jinak. Každý, kdo tam jezdil brzy poznal, že výkon tam umožňuje vyrovnaný, plynulý, homogenní provoz. Výstřelky a odchylky od povolené rychlosti jsou tvrdě a zcela nekompromisně postihovány - a to jsou tamní limity podstatně nižší než u nás.

Plynulý proud vozidel je výrazně bezpečnější než nervózní a nevyrovnaný, ve kterém se setkávají řidiči vozidel, schopných vyvinout maximální rychlost do stovky s těmi, kterým povolená dálniční stotřicítka připadá jako ploužení. Přestože lze očekávat, že se složení vozového parku bude i u nás měnit směrem k výkonnějším typům vozidel, stěží bude brzy kvalitnější než je již dnes například ve Švédsku. Tam je maximální povolená rychlost na dálnicích 110 km/h a je úzkostlivě i majiteli výkonných automobilů dodržována. Není to právě jeden z důvodů, proč je švédská nehodovost jednou z nejnižších?

Obecně lze říci, že celoevropsky sílí tendence pro zavedení obecného limitu na dálnicích na 120 km/h a kdokoliv by se o zvyšování tohoto limitu snažil, zemím Evropské unie by se vzdaloval. Kdo podcení některý z důležitých faktorů – hustotu provozu, viditelnost, bezpečnou vzdálenost, či povahu vozovky a její stav, často nečekanou situaci nezvládne.

Řada technických vymožeností, počínaje ABS a dalšími elektronickými zázraky konče, může sice pracovat za nás, posunout hranici rizika, ale zase jen do určité míry. Pokud hranici přiměřené rychlosti nedodržíme, uděláme chybu. Zase jen my, řidiči, protože konečný výsledek a bezpečnost záleží především na našem vlastním jednání.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků