Bezpečnost, rychlost, výkon

Stáda divokých koní, ba dokonce houfy „koňských sil“ se na nás hrnou z „odborných“ testů desítek tiskovin i vysílání, které vycházejí zřejmě jen z propagačních materiálů jednotlivých značek. Ono je přece těch „koňských sil“ podstatně víc, nežli strohých normovaných kilowatů (kW) a v reklamě to lépe působí.
Bezpečnost, rychlost, výkon
Ale tohle není to nejdůležitější – sám výkon ještě nikoho neohrožuje, ba může být významným prvkem aktivní bezpečnosti při akceleraci, předjíždění, či vyhýbání. Problém je v něčem jiném – ve fetišizaci rychlosti výkonem umožněné. Stáváme se otroky „adrenalizace“ rychlosti.

To platí o téměř celé Evropě, zatímco v USA je tomu zcela jinak. Každý, kdo tam jezdil brzy poznal, že výkon tam umožňuje vyrovnaný, plynulý, homogenní provoz. Výstřelky a odchylky od povolené rychlosti jsou tvrdě a zcela nekompromisně postihovány - a to jsou tamní limity podstatně nižší než u nás.

Plynulý proud vozidel je výrazně bezpečnější než nervózní a nevyrovnaný, ve kterém se setkávají řidiči vozidel, schopných vyvinout maximální rychlost do stovky s těmi, kterým povolená dálniční stotřicítka připadá jako ploužení. Přestože lze očekávat, že se složení vozového parku bude i u nás měnit směrem k výkonnějším typům vozidel, stěží bude brzy kvalitnější než je již dnes například ve Švédsku. Tam je maximální povolená rychlost na dálnicích 110 km/h a je úzkostlivě i majiteli výkonných automobilů dodržována. Není to právě jeden z důvodů, proč je švédská nehodovost jednou z nejnižších?

Obecně lze říci, že celoevropsky sílí tendence pro zavedení obecného limitu na dálnicích na 120 km/h a kdokoliv by se o zvyšování tohoto limitu snažil, zemím Evropské unie by se vzdaloval. Kdo podcení některý z důležitých faktorů – hustotu provozu, viditelnost, bezpečnou vzdálenost, či povahu vozovky a její stav, často nečekanou situaci nezvládne.

Řada technických vymožeností, počínaje ABS a dalšími elektronickými zázraky konče, může sice pracovat za nás, posunout hranici rizika, ale zase jen do určité míry. Pokud hranici přiměřené rychlosti nedodržíme, uděláme chybu. Zase jen my, řidiči, protože konečný výsledek a bezpečnost záleží především na našem vlastním jednání.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků