Bezpečnost, rychlost, výkon

Stáda divokých koní, ba dokonce houfy „koňských sil“ se na nás hrnou z „odborných“ testů desítek tiskovin i vysílání, které vycházejí zřejmě jen z propagačních materiálů jednotlivých značek. Ono je přece těch „koňských sil“ podstatně víc, nežli strohých normovaných kilowatů (kW) a v reklamě to lépe působí.
Bezpečnost, rychlost, výkon
Ale tohle není to nejdůležitější – sám výkon ještě nikoho neohrožuje, ba může být významným prvkem aktivní bezpečnosti při akceleraci, předjíždění, či vyhýbání. Problém je v něčem jiném – ve fetišizaci rychlosti výkonem umožněné. Stáváme se otroky „adrenalizace“ rychlosti.

To platí o téměř celé Evropě, zatímco v USA je tomu zcela jinak. Každý, kdo tam jezdil brzy poznal, že výkon tam umožňuje vyrovnaný, plynulý, homogenní provoz. Výstřelky a odchylky od povolené rychlosti jsou tvrdě a zcela nekompromisně postihovány - a to jsou tamní limity podstatně nižší než u nás.

Plynulý proud vozidel je výrazně bezpečnější než nervózní a nevyrovnaný, ve kterém se setkávají řidiči vozidel, schopných vyvinout maximální rychlost do stovky s těmi, kterým povolená dálniční stotřicítka připadá jako ploužení. Přestože lze očekávat, že se složení vozového parku bude i u nás měnit směrem k výkonnějším typům vozidel, stěží bude brzy kvalitnější než je již dnes například ve Švédsku. Tam je maximální povolená rychlost na dálnicích 110 km/h a je úzkostlivě i majiteli výkonných automobilů dodržována. Není to právě jeden z důvodů, proč je švédská nehodovost jednou z nejnižších?

Obecně lze říci, že celoevropsky sílí tendence pro zavedení obecného limitu na dálnicích na 120 km/h a kdokoliv by se o zvyšování tohoto limitu snažil, zemím Evropské unie by se vzdaloval. Kdo podcení některý z důležitých faktorů – hustotu provozu, viditelnost, bezpečnou vzdálenost, či povahu vozovky a její stav, často nečekanou situaci nezvládne.

Řada technických vymožeností, počínaje ABS a dalšími elektronickými zázraky konče, může sice pracovat za nás, posunout hranici rizika, ale zase jen do určité míry. Pokud hranici přiměřené rychlosti nedodržíme, uděláme chybu. Zase jen my, řidiči, protože konečný výsledek a bezpečnost záleží především na našem vlastním jednání.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků