Bezpečnost, rychlost, výkon

Stáda divokých koní, ba dokonce houfy „koňských sil“ se na nás hrnou z „odborných“ testů desítek tiskovin i vysílání, které vycházejí zřejmě jen z propagačních materiálů jednotlivých značek. Ono je přece těch „koňských sil“ podstatně víc, nežli strohých normovaných kilowatů (kW) a v reklamě to lépe působí.
Bezpečnost, rychlost, výkon
Ale tohle není to nejdůležitější – sám výkon ještě nikoho neohrožuje, ba může být významným prvkem aktivní bezpečnosti při akceleraci, předjíždění, či vyhýbání. Problém je v něčem jiném – ve fetišizaci rychlosti výkonem umožněné. Stáváme se otroky „adrenalizace“ rychlosti.

To platí o téměř celé Evropě, zatímco v USA je tomu zcela jinak. Každý, kdo tam jezdil brzy poznal, že výkon tam umožňuje vyrovnaný, plynulý, homogenní provoz. Výstřelky a odchylky od povolené rychlosti jsou tvrdě a zcela nekompromisně postihovány - a to jsou tamní limity podstatně nižší než u nás.

Plynulý proud vozidel je výrazně bezpečnější než nervózní a nevyrovnaný, ve kterém se setkávají řidiči vozidel, schopných vyvinout maximální rychlost do stovky s těmi, kterým povolená dálniční stotřicítka připadá jako ploužení. Přestože lze očekávat, že se složení vozového parku bude i u nás měnit směrem k výkonnějším typům vozidel, stěží bude brzy kvalitnější než je již dnes například ve Švédsku. Tam je maximální povolená rychlost na dálnicích 110 km/h a je úzkostlivě i majiteli výkonných automobilů dodržována. Není to právě jeden z důvodů, proč je švédská nehodovost jednou z nejnižších?

Obecně lze říci, že celoevropsky sílí tendence pro zavedení obecného limitu na dálnicích na 120 km/h a kdokoliv by se o zvyšování tohoto limitu snažil, zemím Evropské unie by se vzdaloval. Kdo podcení některý z důležitých faktorů – hustotu provozu, viditelnost, bezpečnou vzdálenost, či povahu vozovky a její stav, často nečekanou situaci nezvládne.

Řada technických vymožeností, počínaje ABS a dalšími elektronickými zázraky konče, může sice pracovat za nás, posunout hranici rizika, ale zase jen do určité míry. Pokud hranici přiměřené rychlosti nedodržíme, uděláme chybu. Zase jen my, řidiči, protože konečný výsledek a bezpečnost záleží především na našem vlastním jednání.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků