Bezpečnost automobilů

To je v dnešní době velmi oblíbené téma jak motoristické veřejnosti, tak i samotných automobilek. Stále častěji slyšíme ze všech stran o tom, které auto má kolik hvězdiček, a že už vlastně ani nemůže být bezpečnějšího auta, než je právě to, kterou reklamu sledujeme.
Bezpečnost automobilů
Ale jak je to ve skutečnosti? První, co je třeba v bezpečnosti automobilů rozlišit je aktivní a pasivní bezpečnost. K té druhé, pasivní, patří vše ve vozidle, co nám zachraňuje naše zdraví až když se stane to nejhorší, tedy havárie. Jsou to, nám všem dobře známé airbagy, bezpečnostní pásy, výztuhy ve dveřích, sloupky či deformační zóny. Je to nesmírně důležitá věc a každý zájemce o koupi vozu by měl mít na mysli, že bezpečnostní výbava jeho nového vozu mu může jednou zachránit život.

Ale jak zjistím, který automobil je pasivně bezpečný, a který ne? Od toho jsou zde státní zkušebny, které podrobují vozidla náročným testům, mezi něž patří i samotný simulovaný střet s pevnou překážkou. V počátcích těchto testů stála každá země samotná. Testy se prováděly ve Švédsku, Německu, Francii, Velké Británii, prostě v každé automobilově vyspělé zemi. Se sjednocováním světa však přišla i potřeba dát těmto testům určitá pravidla, až nakonec došlo k tomu, že celá Evropa se zapojila do projektu EuroNCAP (European New CarAssessment Programme). Je to francouzská instituce, kterou mj. založila organizace FIA a také automobilka RENAULT. Odtud také pochází nám všem dobře známé hvězdičky. Celá akce probíhá tak, že vozidlo je vysláno rychlostí 64km/h proti pevné překážce. Ta je metr široká a vozidlo do ní narazí minimálně 40% svojí šířky. Druhým testem je potom boční náraz, kdy pevná překážka míří k vozidlu rychlostí 50 km/h a má délku 1.5 metru. Celé vozidlo je vybaveno obrovskou spoustou čidel, které vyhodnocují blížící se střet. Uvnitř jsou také umístěni tzv. dummies, což jsou panáci hmotově velmi podobní člověku a také vybavení obrovskou spoustou měřícího zařízení. Mají názvy Hybrid III a EuroSID-I, jsou vyrobeni z oceli a gumy a cena jednoho „dummieho“ se pohybuje okolo 100.000 liber.

Jejich čidla sledují chování krku, rukou, hrudníku zepředu i zezadu, břicha, oblastí kde je na těle bezpečnostní pás, horní a dolní části nohou a chodidla. Ve finále pak inženýři zjištěné informace vyhodnotí a určí výsledek. Třetím testem je srážka s chodcem, kde se hodnotí míra rizika poranění chodce.

Celý systém hodnocení je rozdělen do jednotlivých kategorií vozů. To znamená, že nelze říct, že vůz nižší střední třídy, který má čtyři hvězdičky je stejně bezpečný jako jeho kolega se stejným počtem hvězdiček, ale v kategorii vyšší střední třídy.

Aktivní bezpečnost je však, alespoň dle mého názoru podstatně důležitější. Pomáhá nám totiž vyvarovat se případné havárii. Klasickými prvky aktivní bezpečnosti jsou brzdy, jízdní vlastnosti vozu, přesnost řízení, ABS, ESP, protiprokluzový systém, kvalita pneumatik, ale také výkon motoru a jeho agilnost. Tyto všechny prvky nám potom mohou výrazně zabránit nehodě a o to přece jde v první řadě.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků