Bezpečnost automobilů

To je v dnešní době velmi oblíbené téma jak motoristické veřejnosti, tak i samotných automobilek. Stále častěji slyšíme ze všech stran o tom, které auto má kolik hvězdiček, a že už vlastně ani nemůže být bezpečnějšího auta, než je právě to, kterou reklamu sledujeme.
Bezpečnost automobilů
Ale jak je to ve skutečnosti? První, co je třeba v bezpečnosti automobilů rozlišit je aktivní a pasivní bezpečnost. K té druhé, pasivní, patří vše ve vozidle, co nám zachraňuje naše zdraví až když se stane to nejhorší, tedy havárie. Jsou to, nám všem dobře známé airbagy, bezpečnostní pásy, výztuhy ve dveřích, sloupky či deformační zóny. Je to nesmírně důležitá věc a každý zájemce o koupi vozu by měl mít na mysli, že bezpečnostní výbava jeho nového vozu mu může jednou zachránit život.

Ale jak zjistím, který automobil je pasivně bezpečný, a který ne? Od toho jsou zde státní zkušebny, které podrobují vozidla náročným testům, mezi něž patří i samotný simulovaný střet s pevnou překážkou. V počátcích těchto testů stála každá země samotná. Testy se prováděly ve Švédsku, Německu, Francii, Velké Británii, prostě v každé automobilově vyspělé zemi. Se sjednocováním světa však přišla i potřeba dát těmto testům určitá pravidla, až nakonec došlo k tomu, že celá Evropa se zapojila do projektu EuroNCAP (European New CarAssessment Programme). Je to francouzská instituce, kterou mj. založila organizace FIA a také automobilka RENAULT. Odtud také pochází nám všem dobře známé hvězdičky. Celá akce probíhá tak, že vozidlo je vysláno rychlostí 64km/h proti pevné překážce. Ta je metr široká a vozidlo do ní narazí minimálně 40% svojí šířky. Druhým testem je potom boční náraz, kdy pevná překážka míří k vozidlu rychlostí 50 km/h a má délku 1.5 metru. Celé vozidlo je vybaveno obrovskou spoustou čidel, které vyhodnocují blížící se střet. Uvnitř jsou také umístěni tzv. dummies, což jsou panáci hmotově velmi podobní člověku a také vybavení obrovskou spoustou měřícího zařízení. Mají názvy Hybrid III a EuroSID-I, jsou vyrobeni z oceli a gumy a cena jednoho „dummieho“ se pohybuje okolo 100.000 liber.

Jejich čidla sledují chování krku, rukou, hrudníku zepředu i zezadu, břicha, oblastí kde je na těle bezpečnostní pás, horní a dolní části nohou a chodidla. Ve finále pak inženýři zjištěné informace vyhodnotí a určí výsledek. Třetím testem je srážka s chodcem, kde se hodnotí míra rizika poranění chodce.

Celý systém hodnocení je rozdělen do jednotlivých kategorií vozů. To znamená, že nelze říct, že vůz nižší střední třídy, který má čtyři hvězdičky je stejně bezpečný jako jeho kolega se stejným počtem hvězdiček, ale v kategorii vyšší střední třídy.

Aktivní bezpečnost je však, alespoň dle mého názoru podstatně důležitější. Pomáhá nám totiž vyvarovat se případné havárii. Klasickými prvky aktivní bezpečnosti jsou brzdy, jízdní vlastnosti vozu, přesnost řízení, ABS, ESP, protiprokluzový systém, kvalita pneumatik, ale také výkon motoru a jeho agilnost. Tyto všechny prvky nám potom mohou výrazně zabránit nehodě a o to přece jde v první řadě.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků