Bezpečnost automobilů

To je v dnešní době velmi oblíbené téma jak motoristické veřejnosti, tak i samotných automobilek. Stále častěji slyšíme ze všech stran o tom, které auto má kolik hvězdiček, a že už vlastně ani nemůže být bezpečnějšího auta, než je právě to, kterou reklamu sledujeme.
Bezpečnost automobilů
Ale jak je to ve skutečnosti? První, co je třeba v bezpečnosti automobilů rozlišit je aktivní a pasivní bezpečnost. K té druhé, pasivní, patří vše ve vozidle, co nám zachraňuje naše zdraví až když se stane to nejhorší, tedy havárie. Jsou to, nám všem dobře známé airbagy, bezpečnostní pásy, výztuhy ve dveřích, sloupky či deformační zóny. Je to nesmírně důležitá věc a každý zájemce o koupi vozu by měl mít na mysli, že bezpečnostní výbava jeho nového vozu mu může jednou zachránit život.

Ale jak zjistím, který automobil je pasivně bezpečný, a který ne? Od toho jsou zde státní zkušebny, které podrobují vozidla náročným testům, mezi něž patří i samotný simulovaný střet s pevnou překážkou. V počátcích těchto testů stála každá země samotná. Testy se prováděly ve Švédsku, Německu, Francii, Velké Británii, prostě v každé automobilově vyspělé zemi. Se sjednocováním světa však přišla i potřeba dát těmto testům určitá pravidla, až nakonec došlo k tomu, že celá Evropa se zapojila do projektu EuroNCAP (European New CarAssessment Programme). Je to francouzská instituce, kterou mj. založila organizace FIA a také automobilka RENAULT. Odtud také pochází nám všem dobře známé hvězdičky. Celá akce probíhá tak, že vozidlo je vysláno rychlostí 64km/h proti pevné překážce. Ta je metr široká a vozidlo do ní narazí minimálně 40% svojí šířky. Druhým testem je potom boční náraz, kdy pevná překážka míří k vozidlu rychlostí 50 km/h a má délku 1.5 metru. Celé vozidlo je vybaveno obrovskou spoustou čidel, které vyhodnocují blížící se střet. Uvnitř jsou také umístěni tzv. dummies, což jsou panáci hmotově velmi podobní člověku a také vybavení obrovskou spoustou měřícího zařízení. Mají názvy Hybrid III a EuroSID-I, jsou vyrobeni z oceli a gumy a cena jednoho „dummieho“ se pohybuje okolo 100.000 liber.

Jejich čidla sledují chování krku, rukou, hrudníku zepředu i zezadu, břicha, oblastí kde je na těle bezpečnostní pás, horní a dolní části nohou a chodidla. Ve finále pak inženýři zjištěné informace vyhodnotí a určí výsledek. Třetím testem je srážka s chodcem, kde se hodnotí míra rizika poranění chodce.

Celý systém hodnocení je rozdělen do jednotlivých kategorií vozů. To znamená, že nelze říct, že vůz nižší střední třídy, který má čtyři hvězdičky je stejně bezpečný jako jeho kolega se stejným počtem hvězdiček, ale v kategorii vyšší střední třídy.

Aktivní bezpečnost je však, alespoň dle mého názoru podstatně důležitější. Pomáhá nám totiž vyvarovat se případné havárii. Klasickými prvky aktivní bezpečnosti jsou brzdy, jízdní vlastnosti vozu, přesnost řízení, ABS, ESP, protiprokluzový systém, kvalita pneumatik, ale také výkon motoru a jeho agilnost. Tyto všechny prvky nám potom mohou výrazně zabránit nehodě a o to přece jde v první řadě.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 263 026 km
Cena: 62 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků