Bezpečnější je vlastní kódování klíčenek

Bezpečnější je vlastní kódování klíčenek

O zabezpečení vozidel před krádeží bylo napsáno a řečeno mnoho, ale nahlédněme na něj z trošku jiného úhlu. Součástí autoalarmu je zpravidla i dálkový ovladač centrálního zamykání. Ten je tak jedním z podstatných prvků zabezpečení vozidla. Dálková ovládání komunikují buď infračerveným nebo radiovým signálem. Nevýhodou infračervených ovladačů - stejně jako ovladačů domácí spotřební elektroniky - je nutnost směrovat ovládací paprsek přímo na přijímací senzor. Také u nich hrozí „oslepnutí“ senzoru přijímače vlivem slunečního záření a v dnešní době je jejich používání na ústupu. Výhodou ovladačů s infračerveným signálem je jejich cenová dostupnost. Radiové ovladače zase nejsou citlivé na sluneční svit a není nutné je jakkoliv směrovat.

Uživatelský komfort a životnost toho kterého zařízení jsou jistě důležité. Ale nejpodstatnější u zabezpečení automobilu jistě zůstane, jak je vůz chráněn před odcizením, a jestli systém dálkového ovládání centrálního zamykání vozu tuto bezpečnost zvyšuje nebo naopak. Jednou z cest, jak se zloděj může dostat do vašeho automobilu je, že pomocí speciálního zařízení zachytí infračervený nebo radiový signál z dálkového ovládání a následně ho využije odemčení vozu a případně k jeho krádeži. V případě, že zařízení pro odemykání a zamykání vozu používá jeden jediný a neměnný kód, je toto nebezpečí akutní.

Výrobci elektronického zabezpečení automobilů proto vyvinuli systém tzv. plovoucího kódu, který se průběžně mění. Díky němu signál, kterým jste právě zamkli váš vůz, nemůže nikdo následně využít k tomu, aby si ho otevřel a odjel s ním. Plovoucí kód se mění na základě složitého matematického algoritmu, který generuje nový platný kód jak v ovladači tak i v přijímači. Avšak i plovoucí kód může mít více či méně bezpečné „šifrování“.

Problematikou bezpečné komunikace se již téměř 10 let zabývá i společnost Jablotron. V této oblasti jde cestou vlastního vývoje. Nepoužívá tedy mechanizmus, který by se ve světě již používal, čímž by mohl být snadněji napadnutelný. Ochranu plovoucím kódem nenabízí pouze u autoalarmů vyšších tříd, ale například u dálkového ovládání centrálního zamykání automobilů CL-305 Click za cenu 1 856 korun včetně dvou klíčenek. Uzamčení a odemčení je signalizováno blinkry, případně i akusticky. Součástí sady jsou dvou nebo čtyřtlačítkové klíčenky, které lze použít pro ovládání dalších zařízení jako je např. druhý automobil, garážová vrata a podobně.

Používání dálkového ovládání s pevným kódem je v dnešní době vyloženě lehkovážné. Proto se doporučuje výměna starších autoalarmů a imobilizérů za nové modely. Kvalitní autoalarmy evidují počet autorizovaných ovládacích klíčenek. Proto se nemusíte bát předat klíče od vašeho vozu třeba v hotelu nebo autoservisu. Kdykoliv si můžete zkontrolovat, jestli se do vašeho bezpečnostního systému nepřihlásil nějaký „šikovný“ mechanik.

Více na www.jablotron.cz
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Skoda Octavia 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 108 423 km
Cena: 230 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků