Bezpečnější je vlastní kódování klíčenek

O zabezpečení vozidel před krádeží bylo napsáno a řečeno mnoho, ale nahlédněme na něj z trošku jiného úhlu. Součástí autoalarmu je zpravidla i dálkový ovladač centrálního zamykání. Ten je tak jedním z podstatných prvků zabezpečení vozidla. Dálková ovládání komunikují buď infračerveným nebo radiovým signálem. Nevýhodou infračervených ovladačů - stejně jako ovladačů domácí spotřební elektroniky - je nutnost směrovat ovládací paprsek přímo na přijímací senzor. Také u nich hrozí „oslepnutí“ senzoru přijímače vlivem slunečního záření a v dnešní době je jejich používání na ústupu. Výhodou ovladačů s infračerveným signálem je jejich cenová dostupnost. Radiové ovladače zase nejsou citlivé na sluneční svit a není nutné je jakkoliv směrovat.

Uživatelský komfort a životnost toho kterého zařízení jsou jistě důležité. Ale nejpodstatnější u zabezpečení automobilu jistě zůstane, jak je vůz chráněn před odcizením, a jestli systém dálkového ovládání centrálního zamykání vozu tuto bezpečnost zvyšuje nebo naopak. Jednou z cest, jak se zloděj může dostat do vašeho automobilu je, že pomocí speciálního zařízení zachytí infračervený nebo radiový signál z dálkového ovládání a následně ho využije odemčení vozu a případně k jeho krádeži. V případě, že zařízení pro odemykání a zamykání vozu používá jeden jediný a neměnný kód, je toto nebezpečí akutní.

Výrobci elektronického zabezpečení automobilů proto vyvinuli systém tzv. plovoucího kódu, který se průběžně mění. Díky němu signál, kterým jste právě zamkli váš vůz, nemůže nikdo následně využít k tomu, aby si ho otevřel a odjel s ním. Plovoucí kód se mění na základě složitého matematického algoritmu, který generuje nový platný kód jak v ovladači tak i v přijímači. Avšak i plovoucí kód může mít více či méně bezpečné „šifrování“.

Problematikou bezpečné komunikace se již téměř 10 let zabývá i společnost Jablotron. V této oblasti jde cestou vlastního vývoje. Nepoužívá tedy mechanizmus, který by se ve světě již používal, čímž by mohl být snadněji napadnutelný. Ochranu plovoucím kódem nenabízí pouze u autoalarmů vyšších tříd, ale například u dálkového ovládání centrálního zamykání automobilů CL-305 Click za cenu 1 856 korun včetně dvou klíčenek. Uzamčení a odemčení je signalizováno blinkry, případně i akusticky. Součástí sady jsou dvou nebo čtyřtlačítkové klíčenky, které lze použít pro ovládání dalších zařízení jako je např. druhý automobil, garážová vrata a podobně.

Používání dálkového ovládání s pevným kódem je v dnešní době vyloženě lehkovážné. Proto se doporučuje výměna starších autoalarmů a imobilizérů za nové modely. Kvalitní autoalarmy evidují počet autorizovaných ovládacích klíčenek. Proto se nemusíte bát předat klíče od vašeho vozu třeba v hotelu nebo autoservisu. Kdykoliv si můžete zkontrolovat, jestli se do vašeho bezpečnostního systému nepřihlásil nějaký „šikovný“ mechanik.

Více na www.jablotron.cz
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků