Bezpečně s novorozencem: Seat radí, jak správně vozit ty nejmenší v autosedačce

Správným postupem můžete snížit riziko zranění dítěte až o desítky procent. Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel.

Narození potomka vnáší do života řidiče nebo řidičky zcela nový prvek – bezpečné cestování s dítětem. Jeho příchod na svět může přijít nečekaně, a tak zatím co již máte nachystanou postýlku, pleny a další nezbytnosti, stejně důležité je mít včas připravenou vhodnou autosedačku.

Pro novorozence jsou určeny sedačky kategorie 0 nebo 0+. První jmenovaná je určena pro děti o hmotnosti do 10 kilogramů, druhá pak pro hmotnost do 13 kilogramů. Použití dětské sedačky je povinné dle zákona 361/2000 Sb. pro každé dítě menší 150 cm nebo lehčí než 36 kg.

Jak jezdit na kruhovém objezdu? Podle průzkumu to neví dva ze tří řidičů!

Jak jezdit na kruhovém objezdu? Podle průzkumu to neví dva ze tří řidičů!

Ještě před prvním ostrým nasazením je vhodné vyzkoušet si upevnění sedačky do auta. Postup je většinou jednoduchý, ale podle Javiera Luzóna, který nese odpovědnost za vývoj bezpečnosti vozidel Seat. „Budete-li to odkládat až na poslední den, může se stát, že bez informací se v nervově vypjaté situace stane i z jednoduchých úkonů velká výzva pro opravdové inženýry,“ říká Luzón. Správně uchycená sedačka přitom dle španělského ministerstva dopravy snižuje riziko úmrtí při nehodě o 75 % a zranění dokonce o 90 %.

Ministerstvo dopravy má nový bezpečnostní plán. Zaměří se na rychlost i mladé řidiče

Ministerstvo dopravy má nový bezpečnostní plán. Zaměří se na rychlost i mladé řidiče

Sedačka by měla být umístěna na zadních sedadlech, která jsou ze statistického hlediska nejbezpečnější. Na předním sedadle sice máte nad novorozencem lepší dohled, ale mělo by být používáno pouze ve výjimečných případech, například když jsou zadní sedadla obsazena dalšími dětmi. Samozřejmostí musí být deaktivace předního airbagu. Nemálo starších vozů tuto funkci nemělo vůbec nebo byla dostupná za příplatek.

Nové evropské crash testy přidají vrásky výrobcům SUV. Zásadně změní metodiku

Nové evropské crash testy přidají vrásky výrobcům SUV. Zásadně změní metodiku

Dalším doporučením je umístění dětské sedačky proti směru jízdy. Krční svaly novorozence nejsou zcela vyvinuty, proto hrozí v případě nehody při uložení po směru jízdy zranění. Správné uchycení sedačky je pak zcela zásadní. Dle studie univerzity v Oregonu při něm chybuje až 95 % rodičů! Nejsnazší je zajištění sedačky pomocí systému Isofix, kterým ji lze připnout přímo ke konstrukci vozu. Pokud vaše auto Isofix nemá, v některých případech jej lze domontovat do předpřipravených otvorů v sedadlech.

Poutání v Česku stále není samozřejmost. Podle statistik jsou zodpovědnější ženy

Poutání v Česku stále není samozřejmost. Podle statistik jsou zodpovědnější ženy

Největší riziko chyby hrozí u sedaček uchycených bezpečnostním pásem. Ten musí být zcela napnutý a sedačka by se neměla hýbat, což lze snadno ověřit rukou. Je také nezbytné, aby pás sedačku obepínal v určených místech daných výrobcem. Závěrem je vhodné připomenout, že v interiéru vozu by se neměly nacházet volně ležící předměty. Ty mohou být v případě nehody nebo prudkého brzdění vymrštěny vysokou rychlostí a dítě zranit.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Řídili jsme nové Porsche Taycan Cross Turismo: Letí na silnici, dovádí v terénu!

Porsche Taycan Cross Turismo

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový přírůstek do elektrické rodiny Porsche Taycan. Je praktičtější a neztratí se ani mimo zpevněné cesty.

včera | Stanislav Kolman | 4 příspěvky
TEST Subaru Forester 2.0ie-S ES Sport: Pozor, vezu rybičky!

Subaru Forester ES Sport

Subaru Forester se nyní prodává i ve verzi Sport. Nečekejte ale žádné turbohrátky, tohle je hraní si s barvičkami.

9.  5.  2021 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
TEST Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line: Bejby nebude sedět v koutě!

Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line

Městskou krabičku se sportovním vzhledem asi nebudou všichni brát úplně vážně. V Hyundai i10 se 100koňovým přeplňovaným motorem se však skrývá víc, než se na první pohled zdá.

7.  5.  2021 | Jan Mička