Autoklub ČR uvádí, že dodržování určité minimální bezpečné vzájemné vzdálenosti je jedním z nejdůležitějších principů bezpečné jízdy.  Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Autoklub ČR uvádí, že dodržování určité minimální bezpečné vzájemné vzdálenosti je jedním z nejdůležitějších principů bezpečné jízdy.  | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Pokud se totiž řidič vyskytne v situaci, kdy bude muset rychle zabrzdit, aby se vyhnul nárazu do vozidla před sebou, které nečekaně zpomalí nebo zastaví, potřebuje jeho mozek na zaregistrování rizikové situace minimálně 0,75 sekundy. Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Pokud se totiž řidič vyskytne v situaci, kdy bude muset rychle zabrzdit, aby se vyhnul nárazu do vozidla před sebou, které nečekaně zpomalí nebo zastaví, potřebuje jeho mozek na zaregistrování rizikové situace minimálně 0,75 sekundy. | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Stejně dlouhou dobu bude potřebovat řidič na zpracování informace a volbu příslušné reakce. A pak tu máme dobu potřebnou k tomu, aby brzdy vozidla začaly fungovat s potřebnou intenzitou. Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Stejně dlouhou dobu bude potřebovat řidič na zpracování informace a volbu příslušné reakce. A pak tu máme dobu potřebnou k tomu, aby brzdy vozidla začaly fungovat s potřebnou intenzitou. | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

U osobních vozidel je to cca 0,1 sekundy, u vozidel nákladních a autobusů (vybavených vzduchovými brzdami) to může být až 6x více. Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

U osobních vozidel je to cca 0,1 sekundy, u vozidel nákladních a autobusů (vybavených vzduchovými brzdami) to může být až 6x více. | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Dobrou pomůckou pro řidiče tak může být mnohým už známé pravidlo 2 sekund, které Autoklub názorně vysvětluje i ve videu níže. Podstata spočívá ve výběru nějakého statického objektu vedle silnice nebo na ní (například strom, patník nebo jejich stín dopadající na silnici)... Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Dobrou pomůckou pro řidiče tak může být mnohým už známé pravidlo 2 sekund, které Autoklub názorně vysvětluje i ve videu níže. Podstata spočívá ve výběru nějakého statického objektu vedle silnice nebo na ní (například strom, patník nebo jejich stín dopadající na silnici)... | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

...a od chvíle, kdy ho vpředu jedoucí vozidlo mine, odpočítat čas, který uběhne, než k němu dorazí on. Naměřený čas by měl být minimálně 2 sekundy. Plně soustředěnému řidiči by měl tento čas postačit k zaregistrování rizikové situace a šlápnutí na brzdu potřebnou intenzitou. Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

...a od chvíle, kdy ho vpředu jedoucí vozidlo mine, odpočítat čas, který uběhne, než k němu dorazí on. Naměřený čas by měl být minimálně 2 sekundy. Plně soustředěnému řidiči by měl tento čas postačit k zaregistrování rizikové situace a šlápnutí na brzdu potřebnou intenzitou. | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Pokud však vozidlo vpředu narazí nebo se například srazí s protijedoucím vozidlem, bude i dvousekundová vzdálenost nedostatečná. Proto se v určitých situacích doporučuje přidat rezervu v podobě 1 sekundy navíc. Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Pokud však vozidlo vpředu narazí nebo se například srazí s protijedoucím vozidlem, bude i dvousekundová vzdálenost nedostatečná. Proto se v určitých situacích doporučuje přidat rezervu v podobě 1 sekundy navíc. | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Za zhoršených povětrnostních podmínek nebo pří řízení vozidel s vyšší celkovou hmotností se počítají 4 i 5 sekund. „Toto platí zvláště v případech, kdy nám rozměrné vpředu jedoucí vozidlo (např. kamion či autobus) neumožňuje sledovat situaci v provozu před ním...“ Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Za zhoršených povětrnostních podmínek nebo pří řízení vozidel s vyšší celkovou hmotností se počítají 4 i 5 sekund. „Toto platí zvláště v případech, kdy nám rozměrné vpředu jedoucí vozidlo (např. kamion či autobus) neumožňuje sledovat situaci v provozu před ním...“ | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

„...Rovněž tak je třeba si uvědomit, že nejlépe brzdí osobní automobily, o poznání hůře vozidla nákladní a autobusy...“ Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

„...Rovněž tak je třeba si uvědomit, že nejlépe brzdí osobní automobily, o poznání hůře vozidla nákladní a autobusy...“ | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

„...a obzvláště na pozoru by se měli mít motocyklisté, zvláště když vezou tandemistu – ti totiž brzdí nejhůře ze všech,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy Vize 0, která si klade za cíl nulový počet mrtvých na českých silnicích. Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

„...a obzvláště na pozoru by se měli mít motocyklisté, zvláště když vezou tandemistu – ti totiž brzdí nejhůře ze všech,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy Vize 0, která si klade za cíl nulový počet mrtvých na českých silnicích. | Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR

Pokud se totiž řidič vyskytne v situaci, kdy bude muset rychle zabrzdit, aby se vyhnul nárazu do vozidla před sebou, které nečekaně zpomalí nebo zastaví, potřebuje jeho mozek na zaregistrování rizikové situace minimálně 0,75 sekundy. Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR
Stejně dlouhou dobu bude potřebovat řidič na zpracování informace a volbu příslušné reakce. A pak tu máme dobu potřebnou k tomu, aby brzdy vozidla začaly fungovat s potřebnou intenzitou. Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR
U osobních vozidel je to cca 0,1 sekundy, u vozidel nákladních a autobusů (vybavených vzduchovými brzdami) to může být až 6x více. Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR
Dobrou pomůckou pro řidiče tak může být mnohým už známé pravidlo 2 sekund, které Autoklub názorně vysvětluje i ve videu níže. Podstata spočívá ve výběru nějakého statického objektu vedle silnice nebo na ní (například strom, patník nebo jejich stín dopadající na silnici)... Zdroj: YouTube.com/Autoklub ČR
10
Fotogalerie

Dodržujete bezpečnou vzdálenost mezi vozidly? Tato pomůcka zachraňuje životy

Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod stále patří nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Přitom jak radí Autoklub ČR, ke snížení rizika pořad stačí ono staré dobré pravidlo 2 sekund.

Nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod a Autoklub ČR již dlouhodobě podporuje zakotvení definice bezpečné vzdálenosti do zákona o silniční dopravě. V současné době je v mezirezortním řízení návrh, aby nedodržování bezpečné podélné vzdálenosti bylo postihováno v přestupkovém řízení.

Jak je to v zahraničí?

Detailněji stanovený odstup mezi vozidly je už zaveden například v Německu, Rakousku, Polsku, Itálii, Francii, Švédsku či Nizozemsku. Například v Německu při rychlostech nad 80 km/h trestají vzdálenost v metrech menší, než odpovídá čtvrtině údaje na rychloměru v kilometrech za hodinu. Třeba při rychlosti 90 km/h je tak nutno dodržovat odstup o délce minimálně 22,5 metru, přičemž peněžní i bodové tresty se navyšují se zvyšující rychlostí vozu.

Autoklub ČR dodává, že dodržování určité minimální bezpečné vzájemné vzdálenosti je jedním z nejdůležitějších principů bezpečné jízdy. Pokud se totiž řidič vyskytne v situaci, kdy bude muset rychle zabrzdit, aby se vyhnul nárazu do vozidla před sebou, které nečekaně zpomalí nebo zastaví, potřebuje jeho mozek na zaregistrování rizikové situace minimálně 0,75 sekundy.

Stejně dlouhou dobu bude potřebovat řidič na zpracování informace a volbu příslušné reakce. A pak tu máme dobu potřebnou k tomu, aby brzdy vozidla začaly fungovat s potřebnou intenzitou. U osobních vozidel je to cca 0,1 sekundy, u vozidel nákladních a autobusů (vybavených vzduchovými brzdami) to může být až 6x více.

Pomůcka, jak rozeznat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly

Dobrou pomůckou pro řidiče tak může být mnohým už známé pravidlo 2 sekund, které Autoklub názorně vysvětluje i ve videu níže. Podstata spočívá ve výběru nějakého statického objektu vedle silnice nebo na ní (například strom, patník nebo jejich stín dopadající na silnici) a od chvíle, kdy ho vpředu jedoucí vozidlo mine, odpočítat čas, který uběhne, než k němu dorazí on. Naměřený čas by měl být minimálně 2 sekundy.

Plně soustředěnému řidiči by měl tento čas postačit k zaregistrování rizikové situace a šlápnutí na brzdu potřebnou intenzitou. Pokud však vozidlo vpředu narazí nebo se například srazí s protijedoucím vozidlem, bude i 2sekundová vzdálenost nedostatečná. Proto se v určitých situacích doporučuje přidat rezervu v podobě 1 sekundy navíc.

Za zhoršených povětrnostních podmínek nebo pří řízení vozidel s vyšší celkovou hmotností se počítají 4 i 5 sekund. „Toto platí zvláště v případech, kdy nám rozměrné vpředu jedoucí vozidlo (např. kamion či autobus) neumožňuje sledovat situaci v provozu před ním. Rovněž tak je třeba si uvědomit, že nejlépe brzdí osobní automobily, o poznání hůře vozidla nákladní a autobusy a obzvláště na pozoru by se měli mít motocyklisté, zvláště když vezou tandemistu – ti totiž brzdí nejhůře ze všech,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy Vize 0, která si klade za cíl nulový počet mrtvých na českých silnicích.

Změní se legislativa v ČR?

Aktuální zákon o silničním provozu požaduje, aby řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem za ním ponechal dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. Tato formulace je považována za příliš vágní a dostatečná vzájemná vzdálenost za subjektivně definovatelnou.

Proto je v současné době v mezirezortním řízení návrh, který počítá s tím, že řidiči nákladních vozidel a autobusů budou muset při rychlosti vyšší než 50 km/h udržovat na všech druzích pozemních komunikací mimo obec za vozidlem jedoucím před nimi vzdálenost minimálně 50 metrů, v případě osobního vozidla je pak při rychlosti nad 80 km/h stanovena vzdálenost na 30 metrů. Ve městech by se mělo postupovat podle stávající úpravy.

Doporučujeme

Články odjinud