Bezhlučné a nebezpečné. Pro elektromobily se hledá umělý zvuk

Bezhlučné a nebezpečné. Pro elektromobily se hledá umělý zvuk

Jedna z hlavních propagovaných výhod elektrických a hybridních aut - téměř neslyšitelný motor - se ukazuje zároveň jako značné riziko. Vozy poháněné baterií místo hlučného motoru nejsou slyšet a znamenají tak ohrožení nejen pro lidi, kteří mají problémy se zrakem. Automobilky ve Spojených státech proto hledají vhodný umělý zvuk, který by okolí na tichá auta upozorňoval. Za několik let jimi budou muset své vozy vybavovat povinně.

Zvonění, nebo cvrlikání?

Výrobci mimo jiné zvažují zvuky připomínající proudové motory, zvonění, ptáky, létající talíře nebo sportovní automobily, uvedl dnes list The Wall Street Journal. Podle studií přitom nejde o zbytečné opatření. Hybridní vozy mají o 50 procent více kolizí s chodci než automobily se standardními spalovacími motory.

Zvukem zvonění je nyní například vybaven elektrický vůz Volt vyráběný automobilkou General Motors. Řidič ho může spustit, pokud chce. Firma ale zvažuje, že její automobily budou vydávat nějaký zvuk nepřetržitě. „Musíte poznat, že jde o auta. Nemůže to být něco jako vyzváněcí tóny či štěbetání ptáků,“ uvedl projektový inženýr Doug Moore.

Toyota začala zvuky pro své hybridní vozy vyvíjet před pěti lety. Původně zamýšlela, že využije klakson, který by během jízdy za malých rychlostí pípal. Pak ale dospěla k názoru, že by takový zvuk po nějaké době byl otravný. Nyní zvažuje vrčení, které nedávno představila na setkání Národní federace slepců v Orlandu. „Někteří lidé říkali, že jim ten zvuk připomíná televizní seriál Star Trek,“ podotkl inženýr Toyoty Daniel Smith.

Ford se chystá v příštím roce představit elektrickou verzi svého vozu Focus. O tom, jaký bude auto vydávat zvuk, nyní nechává hlasovat na své stránce na sociální síti Facebook. Jednotlivé zvuky nijak necharakterizuje, ale čtyři finalisté podle Wall Street Journalu zní jako mimozemská vesmírná loď, jako „vlečný paprsek“ ze seriálu Star Trek, tlumený proudový motor či běžný spalovací motor.

Najali experta z Hollwoodu

Nissan zase kvůli svému vozu Leaf najal hollywoodského zvukového inženýra a spolupracoval s výzkumníky s Vanderbiltovy lékařské univerzity, kteří analyzovali stovky zvuků. Pomáhali jim přitom i nevidomí dobrovolníci. Původně zvolený zvuk podle nich měl moc vysokou frekvenci, kterou již starší lidé neslyší. Automobilka tak nakonec zvolila zvuk se dvěma hlavními frekvencemi.

Výrobce sportovních aut Porsche naopak zůstal u osvědčené klasiky. Jeho prototyp Boxster E vydává z reproduktorů stejný zvuk jako její vozy poháněné benzinem. „Hodně lidí kupujících sportovní auta ten zvuk miluje,“ uvedl mluvčí automobilky Dave Engelman.

Zdroj: www.E15

 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků