Bezhlučné a nebezpečné. Pro elektromobily se hledá umělý zvuk

Bezhlučné a nebezpečné. Pro elektromobily se hledá umělý zvuk

Jedna z hlavních propagovaných výhod elektrických a hybridních aut - téměř neslyšitelný motor - se ukazuje zároveň jako značné riziko. Vozy poháněné baterií místo hlučného motoru nejsou slyšet a znamenají tak ohrožení nejen pro lidi, kteří mají problémy se zrakem. Automobilky ve Spojených státech proto hledají vhodný umělý zvuk, který by okolí na tichá auta upozorňoval. Za několik let jimi budou muset své vozy vybavovat povinně.

Zvonění, nebo cvrlikání?

Výrobci mimo jiné zvažují zvuky připomínající proudové motory, zvonění, ptáky, létající talíře nebo sportovní automobily, uvedl dnes list The Wall Street Journal. Podle studií přitom nejde o zbytečné opatření. Hybridní vozy mají o 50 procent více kolizí s chodci než automobily se standardními spalovacími motory.

Zvukem zvonění je nyní například vybaven elektrický vůz Volt vyráběný automobilkou General Motors. Řidič ho může spustit, pokud chce. Firma ale zvažuje, že její automobily budou vydávat nějaký zvuk nepřetržitě. „Musíte poznat, že jde o auta. Nemůže to být něco jako vyzváněcí tóny či štěbetání ptáků,“ uvedl projektový inženýr Doug Moore.

Toyota začala zvuky pro své hybridní vozy vyvíjet před pěti lety. Původně zamýšlela, že využije klakson, který by během jízdy za malých rychlostí pípal. Pak ale dospěla k názoru, že by takový zvuk po nějaké době byl otravný. Nyní zvažuje vrčení, které nedávno představila na setkání Národní federace slepců v Orlandu. „Někteří lidé říkali, že jim ten zvuk připomíná televizní seriál Star Trek,“ podotkl inženýr Toyoty Daniel Smith.

Ford se chystá v příštím roce představit elektrickou verzi svého vozu Focus. O tom, jaký bude auto vydávat zvuk, nyní nechává hlasovat na své stránce na sociální síti Facebook. Jednotlivé zvuky nijak necharakterizuje, ale čtyři finalisté podle Wall Street Journalu zní jako mimozemská vesmírná loď, jako „vlečný paprsek“ ze seriálu Star Trek, tlumený proudový motor či běžný spalovací motor.

Najali experta z Hollwoodu

Nissan zase kvůli svému vozu Leaf najal hollywoodského zvukového inženýra a spolupracoval s výzkumníky s Vanderbiltovy lékařské univerzity, kteří analyzovali stovky zvuků. Pomáhali jim přitom i nevidomí dobrovolníci. Původně zvolený zvuk podle nich měl moc vysokou frekvenci, kterou již starší lidé neslyší. Automobilka tak nakonec zvolila zvuk se dvěma hlavními frekvencemi.

Výrobce sportovních aut Porsche naopak zůstal u osvědčené klasiky. Jeho prototyp Boxster E vydává z reproduktorů stejný zvuk jako její vozy poháněné benzinem. „Hodně lidí kupujících sportovní auta ten zvuk miluje,“ uvedl mluvčí automobilky Dave Engelman.

Zdroj: www.E15

 

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

včera | Miro Mihálik | 25 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků