Bezhlučné a nebezpečné. Pro elektromobily se hledá umělý zvuk

Bezhlučné a nebezpečné. Pro elektromobily se hledá umělý zvuk

Jedna z hlavních propagovaných výhod elektrických a hybridních aut - téměř neslyšitelný motor - se ukazuje zároveň jako značné riziko. Vozy poháněné baterií místo hlučného motoru nejsou slyšet a znamenají tak ohrožení nejen pro lidi, kteří mají problémy se zrakem. Automobilky ve Spojených státech proto hledají vhodný umělý zvuk, který by okolí na tichá auta upozorňoval. Za několik let jimi budou muset své vozy vybavovat povinně.

Zvonění, nebo cvrlikání?

Výrobci mimo jiné zvažují zvuky připomínající proudové motory, zvonění, ptáky, létající talíře nebo sportovní automobily, uvedl dnes list The Wall Street Journal. Podle studií přitom nejde o zbytečné opatření. Hybridní vozy mají o 50 procent více kolizí s chodci než automobily se standardními spalovacími motory.

Zvukem zvonění je nyní například vybaven elektrický vůz Volt vyráběný automobilkou General Motors. Řidič ho může spustit, pokud chce. Firma ale zvažuje, že její automobily budou vydávat nějaký zvuk nepřetržitě. „Musíte poznat, že jde o auta. Nemůže to být něco jako vyzváněcí tóny či štěbetání ptáků,“ uvedl projektový inženýr Doug Moore.

Toyota začala zvuky pro své hybridní vozy vyvíjet před pěti lety. Původně zamýšlela, že využije klakson, který by během jízdy za malých rychlostí pípal. Pak ale dospěla k názoru, že by takový zvuk po nějaké době byl otravný. Nyní zvažuje vrčení, které nedávno představila na setkání Národní federace slepců v Orlandu. „Někteří lidé říkali, že jim ten zvuk připomíná televizní seriál Star Trek,“ podotkl inženýr Toyoty Daniel Smith.

Ford se chystá v příštím roce představit elektrickou verzi svého vozu Focus. O tom, jaký bude auto vydávat zvuk, nyní nechává hlasovat na své stránce na sociální síti Facebook. Jednotlivé zvuky nijak necharakterizuje, ale čtyři finalisté podle Wall Street Journalu zní jako mimozemská vesmírná loď, jako „vlečný paprsek“ ze seriálu Star Trek, tlumený proudový motor či běžný spalovací motor.

Najali experta z Hollwoodu

Nissan zase kvůli svému vozu Leaf najal hollywoodského zvukového inženýra a spolupracoval s výzkumníky s Vanderbiltovy lékařské univerzity, kteří analyzovali stovky zvuků. Pomáhali jim přitom i nevidomí dobrovolníci. Původně zvolený zvuk podle nich měl moc vysokou frekvenci, kterou již starší lidé neslyší. Automobilka tak nakonec zvolila zvuk se dvěma hlavními frekvencemi.

Výrobce sportovních aut Porsche naopak zůstal u osvědčené klasiky. Jeho prototyp Boxster E vydává z reproduktorů stejný zvuk jako její vozy poháněné benzinem. „Hodně lidí kupujících sportovní auta ten zvuk miluje,“ uvedl mluvčí automobilky Dave Engelman.

Zdroj: www.E15

 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků