Bezdrátové nabíjení míří z telefonů do aut, testuje jej Toyota

Toyota vyvinula systém pro bezdrátové dobíjení elektromobilů a hybridních aut. Jeho ověřovací testování zahájí koncem února.
Bezdrátové nabíjení míří z telefonů do aut, testuje jej Toyota

Bezdrátový systém lze použít pro všechna vozidla s elektromotory, tedy včetně plug-in hybridů, jejichž baterie se jinak dobíjejí i z běžné elektrické zásuvky. Základem je cívka zabudovaná v úrovni terénu, druhá podobná je nainstalovaná ve voze. Elektřina se přenáší mezi nimi pomocí magnetické rezonance.

První cívka slouží jako vysílač a druhá uvnitř auta coby přijímač, při přenosu se využívají změny intenzity magnetického pole. Přenos samotný nijak nekolísá, systém umí samočinně potlačovat pokles jeho účinnosti způsobený například výškovým rozdílem cívek a dokáže minimalizovat i nežádoucí elektromagnetické rušení z okolí.

Stačí hodina a půl

Zařízení pracuje na kmitočtu 85 kHz se vstupním napětím 200 V, maximální dobíjecí výkon činí 2 kW a akumulátory se naplní zpátky na maximální kapacitu během hodiny a půl. To zní velmi slibně.

Řidič nemusí připojovat žádné kabely a podobně, celý systém je tedy uživatelsky příjemnější a mnohem pohodlnější. Není třeba ani hledat optimální místo pro zaparkování auta, aby se jeho akumulátory dobily. Světová jednička totiž upgradovala svůj parkovací asistent IPA o novou funkci, která polohu vysílací cívky v zemi ukáže.

Na CES nechybí ani Toyota, přivezla koncept s palivovými články

Na CES nechybí ani Toyota, přivezla koncept s palivovými články

Pomocník při mnohými neoblíbené činnosti umí zaparkovat jak kolmo k vozovce, tak i do stojící řady, to koneckonců zvládal i dříve. Cívka samotná je konstruována natolik robustně, že se přejezdy aut nezničí. Kolik jich vydrží, výrobce bohužel zatím neuvádí, čeká se na praxi.

Testování teprve začíná

Toyota Motor Corporation zahájí ověřovací zkoušky v prefektuře Aiči ještě na konci tohoto měsíce a potrvají rok. Do testování nasadí zatím tři plug-in hybridy, které už využívají vybrané domácnosti. Cílem je spokojenost uživatelů v praxi, v závěru bude vyhodnocena i důležitá četnost dobíjení a chybovost při nájezdu vozidel nad několikrát zmíněnou cívku.

V blízké budoucnosti jej hodlá uvést na trh, nenechá si ho pro sebe, komerční využití nejdříve alespoň doma je logické. Slibuje si od něj i rozšíření počtu elektromobilů a hybridů na silnicích. Přesné datum však pochopitelně ještě nikdo nezná.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

dnes | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků