Bezdrátové nabíjení míří z telefonů do aut, testuje jej Toyota

Toyota vyvinula systém pro bezdrátové dobíjení elektromobilů a hybridních aut. Jeho ověřovací testování zahájí koncem února.
Bezdrátové nabíjení míří z telefonů do aut, testuje jej Toyota

Bezdrátový systém lze použít pro všechna vozidla s elektromotory, tedy včetně plug-in hybridů, jejichž baterie se jinak dobíjejí i z běžné elektrické zásuvky. Základem je cívka zabudovaná v úrovni terénu, druhá podobná je nainstalovaná ve voze. Elektřina se přenáší mezi nimi pomocí magnetické rezonance.

První cívka slouží jako vysílač a druhá uvnitř auta coby přijímač, při přenosu se využívají změny intenzity magnetického pole. Přenos samotný nijak nekolísá, systém umí samočinně potlačovat pokles jeho účinnosti způsobený například výškovým rozdílem cívek a dokáže minimalizovat i nežádoucí elektromagnetické rušení z okolí.

Stačí hodina a půl

Zařízení pracuje na kmitočtu 85 kHz se vstupním napětím 200 V, maximální dobíjecí výkon činí 2 kW a akumulátory se naplní zpátky na maximální kapacitu během hodiny a půl. To zní velmi slibně.

Řidič nemusí připojovat žádné kabely a podobně, celý systém je tedy uživatelsky příjemnější a mnohem pohodlnější. Není třeba ani hledat optimální místo pro zaparkování auta, aby se jeho akumulátory dobily. Světová jednička totiž upgradovala svůj parkovací asistent IPA o novou funkci, která polohu vysílací cívky v zemi ukáže.

Na CES nechybí ani Toyota, přivezla koncept s palivovými články

Na CES nechybí ani Toyota, přivezla koncept s palivovými články

Pomocník při mnohými neoblíbené činnosti umí zaparkovat jak kolmo k vozovce, tak i do stojící řady, to koneckonců zvládal i dříve. Cívka samotná je konstruována natolik robustně, že se přejezdy aut nezničí. Kolik jich vydrží, výrobce bohužel zatím neuvádí, čeká se na praxi.

Testování teprve začíná

Toyota Motor Corporation zahájí ověřovací zkoušky v prefektuře Aiči ještě na konci tohoto měsíce a potrvají rok. Do testování nasadí zatím tři plug-in hybridy, které už využívají vybrané domácnosti. Cílem je spokojenost uživatelů v praxi, v závěru bude vyhodnocena i důležitá četnost dobíjení a chybovost při nájezdu vozidel nad několikrát zmíněnou cívku.

V blízké budoucnosti jej hodlá uvést na trh, nenechá si ho pro sebe, komerční využití nejdříve alespoň doma je logické. Slibuje si od něj i rozšíření počtu elektromobilů a hybridů na silnicích. Přesné datum však pochopitelně ještě nikdo nezná.

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

dnes | Jan Mička | 10 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků