Bezdrátové nabíjení je realitou. BMW ho nabídne pro 530e iPerformance

Mnichovská automobilka chce usnadnit provoz hybridní řady 5. Majitelům bude za příplatek dodávat indukční nabíječku s příkonem 3,2 kW pro model 530e i Performance.

Hybridy či elektromobily jsou pro výrobce jedinou schůdnou cestičkou, jak se v rámci Evropské unie vyhnout přísným sankcím za vyšší než limitní emise oxidu uhličitého. Mít v nabídce elektrifikované vozy však nestačí. Kromě jiného musíte především přesvědčit zákazníky, že se jim takový automobil vyplatí a že s ním budou mít co nejméně starostí, včetně samotného dobíjení.

Elektrická auta musí mít dojezd 500 km a nabíjení 15 minut, myslí si VW

Elektrická auta musí mít dojezd 500 km a nabíjení 15 minut, myslí si VW

Významný krok vpřed podniklo v tomto směru BMW, které nově zavádí do výroby bezdrátovou nabíječku určenou prozatím pouze pro jeden z mnoha dostupných elektrifikovaných modelů. Jde o variantu 530e iPerformance spojující přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru s elektromotorem, přičemž kombinovaný výkon vozu činí 252 koní a maximum točivého momentu vrcholí hodnotou 420 Nm.

Jak takové bezdrátové nabíjení funguje, vám snad ani nemusíme vysvětlovat. Jde o dávno známý princip elektromagnetické indukce mezi dvěma cívkami. V případě, že je jedna z nich připojena k elektrickému zdroji, vytváří magnetické pole. Pokud tu druhou umístíte do emitovaného pole, vytváří se v ní, respektive emituje střídavý proud, který se následně usměrní a přivádí do akumulátorů.

Bezdrátové nabíjení míří z telefonů do aut, testuje jej Toyota

Bezdrátové nabíjení míří z telefonů do aut, testuje jej Toyota

Představte si to zkrátka jako výkonnější verzi jednotky určené pro nabíjení elektrického zubního kartáčku či mobilního telefonu. Tato konkrétní jednotka od BMW má příkon 3,2 kW, a protože jde o plochou desku (s obchodním označením GroundPad), majitel ji může mít položenou třeba v garáži. Druhá část zařízení s názvem CarPad vám automobilka instaluje do vozu, konkrétně pod benzínový čtyřválec.

Jediné, co pak majitel musí udělat, je zaparkovat ve správné pozici. Aby se tak stalo, stanice se prostřednictvím WiFi rozhraní propojí s autem a na displeji multimediálního rozhraní vám zobrazí výstup z kamery i virtuální vodicí čáry, které vám pomáhají i při běžném parkování. Optimální poloha vozu vůči GroundPadu má pak jisté rozpětí - 7 cm v podélném a 14 cm v příčném směru.

Mercedes-Benz S 500 e dostane bezdrátové nabíjení a delší dojezd

Mercedes-Benz S 500 e dostane bezdrátové nabíjení a delší dojezd

Celý proces nabíjení se pak spustí automaticky. BMW tvrdí, že jejich systém má účinnost 85 procent a k plnému nabití dodatečně montovaných akumulátorů budete potřebovat tři a půl hodiny. Co prozatím neznáme, je cena zařízení. Víme ale, že bezdrátová nabíječka se pro 530e začne prodávat nejdříve v Německu a posléze bude k mání ve Velké Británii, Spojených státech, Japonsku a Číně. O zbytku Evropy prozatím nic nevíme.

 

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků