Bez milionů a za dva dny. Systém pro nákup elektronických známek už funguje

Hulvát  |  27. 01. 2020 10:08

Ajťákům 👍. Novinářům 👎. Na to, kolik se o zakázce namluvilo a napsalo článků, neobjevil jsem informace, kolik by tedy celá zakázka měla stát, když ne 401mil, kolik z toho měl stát tento "e-shop", který udělali ajťáci a kolik by byla správná cena tržní cena e-shopu. Celé je to takové jalové.

Odpovědět  |   | 
...  |  27. 01. 2020 12:16

60 piškotů, 48 hodin, sazba dejme tomu 1200,-Kč/h
3,5 milionu
s tím že makali na čas v reálu by to bylo tak +100 hodin
Takže cca 10 milionu

Odpovědět  |   | 
pavel  |  27. 01. 2020 13:41

Gratuluji teamu k úspěchu - jsem ITak tak trošku k ceně.

To že jich bylo 60 vysvětlil v TV tak, že budou vše dělat 2x a pak vyberou lepší řešení. To je dáno také tím, že ne všichni se vzájemně znali, takže kdyby někdo neudělal co má, tak je tam druhé řešení.

Realita je tedy 30 osob 2 dny (vč. nocí) tedy tak 30x2x16h = 960 hodin

V normálním stavu tipuji, že tento systém by dal dohromady 1 člověk za 2-3 měsíce a nedělal by v noci. (u jednoho je úspora v diskuzi a koordinaci s kolegy).

Hlavenka (computerpress, vltava.cz, kiwi.com) v televizi před časem prohlásil, že vývoj je za 3 mil. Kč

Osobně bych řekl, že max 5 mil. s velmi pěkným ziskem.

Další část je provoz, tam se pohybujeme zcela jinde. Záleží na zadání.

Verze 1 - kritická infrastruktura
- 24*7 a SLA >99%
- to je 4ks IT jen aby jeli nonstop + 1-2 na update a změny HW+SW.
- celkem tedy 6ks IT specialistů vyhrazených jen na toto tj. tak 10 mil. Kč za rok i s pěkným ziskem

Verze 2 - reálná
- co se stane když do na den vypadne - dle mého nic moc - nebude se ten den kontrolovat a nebude se moct známka koupit. Kolik se utrží za 1 den za známky? když to další pojede, tak si hold koupí známku o den později (ostatně zaručit, že to nevypadne na víc než hodinu reálně nejde)
- tím by stačilo přidat monitoring k jiným sledovaným systémům - tedy za poplatek a ne 4 ITky + kancl
- k tomu 2 ITky na údržbu a změny v běžné pracovní době
- odhaduji tak 3 mil. Kč/rok

Poslední věc je HW a internetové připojení to neřešte - HW je v řádu stovek tis. Kč a to bude s plnou redundancí a připojení bude v řádu do 10 tis. za měsíc.

Celkem tedy nabubřele říkám <50 mil. Kč / 4 roky je velmi velmi dobrý zisk za zakázku s nesmysmlně nastavenými požadavky
Kdyby obdobný rozsah chtěla komerce tak muj tip je úprava zadání a i s velmi velmi dobrým ziskem <20 mil. Kč / 4 roky.

Poznámka na konec: Problém všech veřejných IT zakázek, je že zadavatel nemá žádného IT specialistu. Prostě pro stát nechce žádný ITák dělat. Uvědomte si že stát platí své lidi někde okolo průměrné mzdy - tedy 34 tis. Kč (a to ještě musíte mít min 10 let praxi). Zatímco průměrný plat IT je okolo 60 tis. Kč (nástup čerstvého absolventa bez praxe je dnes mezi 40-50 tis. Kč a do 2 let má přes 50 tis. Kč prakticky každý trošku schopný).
IT je nejlépe placené zaměstnání v ČR již od roku 2001 a ve světě jsou ty platy také velmi nadprůměrné. Díky tomu ve státní sféře jsou schopní ITci co tam nastoupili již dávno před rokem 1995 a pak již nikdo nový. A ti schopní jsou dnes povětšinou v důchodu, mladší ročníky pak již povětšinou odešli do komerce.
A tak stát nechá udělat zadání externího poradce za velké peníze. Ty zadání jsou v kategorii "s kanonem na vrabce". A toho si před časem všimli i lobisti a Ti do toho mega zadání přidávají spoustu rádoby složitostí (zde např utajení) a vytváří si to pro úplatky/zisky atd...
Reálně to pak nevyhrávájí IT firmy, ale manageri, co si bud najmou partu pitomců co nadělá problémy (vzpomeňte na registr vozidel - technicky to o moc složitější není) a nebo to zadají dál menší firmě za 10-20% vysoutěžené ceny. A 90% ceny hledejte v karibiku a švýcarských bankách.

Pro lajky ještě jedna úvaha:
401mil / 5 roky (1 rok vývoj + 4 roky provoz) = 80 mil.
Dobrý IT specialista je 100 tis. měsíčně - tj 1,2 mil. Kč/ rok + odvody 34% = 1,61 mil. Kč ročně + každý rok nový NB 40 tis. + nový telefon 20 tis. + kancl 40 tis. /rok + náklady na internet a telfon 10 tis. Kč = celkem 1,72 mil. za osobu a rok
Tedy toto by bylo 46,5 člověka na plný pracovní úvazek

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  27. 01. 2020 13:45

Je smutne, ze aj medzi novinarmi sa rozsiril taky nesvar - naivna predstava, ze stat sa da riadit ako sukromna firma. Neda.

Hackathon postavil eshop - bez napojenia na dalsie zlozky statnej spravy, kedze tam, logicky, nemal pristup. A, pri vsetkej ucte, este som nezazil hackathon, ktory je schopny vyprodukovat riesenie nasaditelne v realnej praxi. Never, ever.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 14:58

Tak to je snad každému jasné, že přístup do databáze se musí dodělat, ale dovedu si představit, že to odzkoušené mají, samozřejmě ne na originální databázi.
Kolik takovýchto případů znáš, že se vyjadřuješ tímto způsobem, že řešení nebylo nasaditelné v reálné praxi? Napiš tady podobné případy.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  27. 01. 2020 17:17

Koukam, ze rozumis fakt vsemu. Respektive jsi o tom presvedceny. Reralne nasazeni vyzaduje dukladne testovani, na ktere - svete div se - behem hackathonu nebyva cas. Vhodne napsana aplikace se pres prislusne API pripoji k cemukoli - na to uz nemusi byt ani top programator. Primarne ovsem hackathony vetsinou nejsou k tomu, aby behem nich vznikaly 'komercni' aplikace urcene k okamzitemu pouziti. Tady slo jen o to dokazat, ze to jde rychle a transparentne. A stat ted ma s cim pracovat a nad cim premyslet.

Odpovědět  |   | 
Xixao  |  27. 01. 2020 23:04

Stat (rozumej urednik s notami) premysli pouze nad tim, jak do toho ty penize natlacit. Tohle je jen klacek pod nohy, ktery bude preskocen.
Na druhou stranu je to krasna vec, protoze bures ted bud musi ukazat, ze na reseni zadara kasle a tim nastve zaslepene volice (kteri radostne hykaji, ze vyhodil kremlika, ale uz zapomneli, ze je to jeden z odborniku, ktere tam sam dosadil) anebo bude muset najit reseni, jak ty penize do bonzackeho systemu (uz o tom pise i reflex) natlacit. Takze sledovat tuto kauzu bude jeste zabava.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  28. 01. 2020 10:52

Aby som ta vratil k povodnej myslienke svojho prispevku - vysledky hackathonu su prekladane ako HOTOVA vec. Verejnost to berie ako hotovu vec. Co zdaleka nie je pravda.

Nerozumiem vsetkemu, ani som to nikde netvrdil. A podstatu mojho prispevku si sam potvrdil.

Poznamka: "Vhodne napsana aplikace se pres prislusne API pripoji k cemukoli ..."
Klucove slovo je... .VHODNE. A to nikto netusi.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  29. 01. 2020 20:38
bzzz  |  29. 01. 2020 20:57

Ano, mel.

Odpovědět  |   | 
Jan  |  27. 01. 2020 15:16
Net  |  28. 01. 2020 11:38
Petr B.  |  27. 01. 2020 10:46

Víkendová akce sice je úspěšná, ale nějak nerozumím tomu srovnání investice státu vs jednorázové vybudování systému/e-shopu? A když jej s velkou slávou předají státu, kdo jej bude udržovat po sjednanou dobu x-let? Ti stejní programátoři a zadarmo? 24/7? Pronájem serverů bude také zadarmo? Atd ... Krom informace o úspěchu akce pana Vondráčka by bylo fér říct, kolik by to stálo komplet tak, jak zní zadání zakázky. Pak bude informace objektivní.

Odpovědět  |   | 
Anawarr  |  27. 01. 2020 10:54

Ani v původní zakázce nebyl rozpočtovaný provoz na rok, dva atd. Cena 401 mil byla za vytvoření a napojení. IT firmám skončily žně.

Odpovědět  |   | 
Petr B.  |  27. 01. 2020 11:13

Souhlas. Jinak tady jsem našel smlouvu (https://www.hlidacstatu.cz/Detail/11482112... ), mělo to být na 4 roky a rozhodně se nejedná jen o e-shop a napojení. Je tam i další rozvoj, apod. Někde jsem četl, že to lze celé udělat i za 40M Kč, ale tomu moc nevěřím. Zadarmo ani kuře nehrabe :)

Odpovědět  |   | 
Dark  |  27. 01. 2020 11:49

Neskončily ani omylem. Nebo nyní budou ITaci zadarmo každý víkend vyrábět něco pro stát? A přes týden budou makat ve firmách, kterým díky nim klesne objem zakázek. To asi sotva.

Odpovědět  |   | 
Pepan  |  27. 01. 2020 13:11

Proč by to mělo dělat zadarmo, když to šlo celé vysoutěžit za řádově jednotky milionů? A použít to, co je. Proč budu dělat za dalších 400 mega fyzické terminály na prodej známek na benzinkách, když jim můžu udělat pouze rozhraní, aby si napojili svoje systémy? Vždyť je to v dnešní době běžné, ale stát raději udělá za 400 mega v Číně tisíc terminálů a zaměstná 20 lidí, kteří budou jezdit po republice a budou je pořád opravovat / servisovat za dalších 400 mega.

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  27. 01. 2020 13:51

Cena byla včetně kompletního provozu na čtyři roky.

Odpovědět  |   | 
Xixao  |  27. 01. 2020 23:06

Pravda. Web byl jen za cca 150 milionu.

Odpovědět  |   | 
slepiq bertiq  |  27. 01. 2020 11:25

Jak tu uz nekdo poznamenal, na provoz a udrzbu byla vypsana dalsi zakazka. Rovnez tak bohate honorovana.

O panu Vondrackovi jsem doposud neslysel, takze na nej nemam nazor. Nicmene, je treba si uvedomit, ze jak tento pan a ani cela tato akce zrejme nejsou jakkoliv smluvne vazany. Takze nemusi byt fer, nemusi podavat jakekoliv informace a ani nemusi byt objektivni. Nic, ale absolutne nic jej k tomu nezavazuje. Stat muze - ale nemusi - jeho produkt vyuzit. Pokud stat rozhodne tento produkt vyzuzit, musi jej vyuzit 'tak, jak je'. Nema pravni postaveni, aby se cehokoliv domahal. Lidove receno: "Darovanemu koni na zuby nehled."

Odpovědět  |   | 
EL2020  |  27. 01. 2020 11:55

Celému tomu nějak nerozumím, připadá mi to jako jeden o voze a druhý o koze. A mimochodem ani moc nerozumím tomu, co tam těch 60 lidí ty dva dny dělalo, když výsledkem je jakýsi obchůdek o třech položkách, jímž je možné poslat 1, 2 a nebo 3 Kč na charitu. Schválně jsem to zkusil, zadal nějakou úplně nesmyslnou RZ a peníze odeslal. Peníze odešly, RZ systém nijak nerozporoval (i když jsem místo registrace vozidla zadal ČR a značka měla asi 12 pozic). Když jsem následně chtěl ověřit, zda je za onu značku zaplaceno, tak to celé spadlo. Tím samozřejmě nechci říct, že původní pomalu půl miliarda byla v pořádku, ba právě naopak!

Odpovědět  |   | 
vzpomínka  |  27. 01. 2020 13:01

Schéma toho, co to mělo dělat, je přímo v tiskové zprávě na https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpr... ...
Odkaz přímo na schéma: https://www.mdcr.cz/getattachment/Media/Media... ... (1).jpg.aspx
Zkrátka ten systém EDAZ nebyl evidentně jen nějaký e-shop a tohle celé tam asi za ty 2 dny nejspíš nenaprogramovali?

Odpovědět  |   | 
Pepan  |  27. 01. 2020 13:03

Zkus si najít oficiální materiály, naprogramovali to opravdu téměř vše. Chybí jen utajené části. Příště více hledat, méně rozumovat

Odpovědět  |   | 
Pepan  |  27. 01. 2020 13:06

Spousta informací například zde https://www.facebook.com/znamkamarada/... nebo Twitter

Dokonce toho naprogramovali mnohem více - eshopy jsou ve skutečnosti dva a také 4 jazykové mutace a otevřené API pro napojení jakéhokoliv dalšího eshopu, benzinových pump, české pošty a také například napojení přímo bankovních aplikací - například George České Spořitelny.

Také použili zcela moderní platební bránu včetně plateb Google Pay.

Odpovědět  |   | 
vzpomínka  |  27. 01. 2020 15:19

Pokud má někdo čas a chuť procházet takovou spoustu útržků informací, tak to by mohl vědět, jestli tam mají připravenou i nějakou tu funkcionalitu jako: "... spárovat registrační značku vozidla zjištěnou kamerami, platební kartu nebo číslo účtu toho, kdo dálniční poplatek zaplatil a případně další údaje, které se podaří „e-shopem“ získat ze zařízení, ze kterého je dálniční poplatek placen, tedy nakonec přiřadit registrační značce se značnou určitostí identitu řidiče...", jak o se tom píše třeba na http://dfens-cz.com/takovy-trochu-jiny-e-shop/... ?

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  27. 01. 2020 17:19

Diky za post. Vetsina se domniva, ze splacali eshop vicemene k nicemu.

Odpovědět  |   | 
soteq moteq  |  27. 01. 2020 13:16

Kazdy ma pravo na svou vlastni interpretaci reality. Ono samozrejme zalezi na uhlu pohledu. Jinak to vidi ten, kdo mel z te zakazky inkasovat ziky, a zcela jinak to vidi danovy poplatnik.

Osobne bych rekl, ze neni ani tak zasadni, zda stat ten e-shop vyuzije, ci nevyuzije. Pro mne osobne je podstatne hodnotnejsi uvedomit si, diky dostupnym informacim prave z tohto hackatonu, jak bezskrupulozne masivne jsou ty statni IT zakazky predrazene. Vime totiz kolik lidi na tom pracovalo, jak dlouho na tom pracovali a co vytvorili. Spocitat si tedy naklady na dosazeny vysledek jsou jiz jen kupecke pocty. A takovouto cifru lze porovnat s castkou, kterou bylo ochotno zaplatit ministerstvo z nasich penez.

60 lidi pracovalo 48 hodin na jednom e-shopu. Vychazim-li z predpokladu, ze jeden IT zamestnanec bere 100 tisic mesicne hrubeho pri 160 pracovnich hodinach za mesic, dela to 625 CZK/hodinu hrubeho. Predpokladejme dale, ze nejaka firma si bude uctovat za hodinu takoveho zamestnance 1200 CZK. Takze 60 [lidi] * 48 [hodin] * 1200 [CZK / (hodinu * clovek)] = 3 456 000 [CZK]. To tedy mame - jak jiz tady nekdo vyse napsal - 3.5 milionu CZK. Jak jsme se mohli docist, i kdyz je e-shop z vetsi casti hotovy, uplne ze 100% hotovo neni a jeste je treba neco dokoncit. Takze budme velkorysi a rekneme, ze do 10 milionu CZK by se to snad mohlo vejit. Kdybychom popustili nasi velkorysosti uzdu, dali bychom 20 milionu CZK.

Jenze stat na to hodlal vynalozit 401 milionu CZK. A to uz je otazka, zda se jedna o velkorysost, nebo o neco zcela jineho.

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  27. 01. 2020 17:13

Ještě jste zapomněl na několik dalších důležitých položek.

Ten systém potřebuje 4 roky podpory. Budou na to dedikovaní vývojáři (kolik?) po celý rok? Nebo jen větší skupina připravená se na vrhnout na úpravy ke dni změny nějakého zákona (jak velká, na jak dlouho dobu?)?

U toho systému bude muset být call-centrum s uživatelskou podporou (kolik lidí, ve které zemi?).

Ten systém někde poběží s tím, že bude mít přes 2000000 objednávek ročně (odhaduji počet dálničních známek zakoupených elektronicky) to je 182 denně - což není mnoho a zvládne to každý, avšak k většině objednávek bude docházet ve velmi omezeném období několika málo týdnů v únoru nebo březnu. 1000000 objednávek za 14 dní, to už je poměrně velký počet objednávek za minutu a nesmí to spadnout.

Kolik mýtných bran bude přes API toho obchodu přistupovat do databáze uhrazených známek? Řekněme 260, ve špičce každé dvě vteřiny projedou dvě až tři auta, to je 390 rozpoznaných registračních značek za vteřinu.

K tomu validační dotazy od jednotlivých uživatelů. Kolik řidičů bude mít aplikaci, která bude kontrolovat platnost dálniční známky (typu George České Spořitelny), bude se aplikace dotazovat jednou týdně, každý den, jednou za hodinu?

Kolik bude stát hardware (Cloud), který to zvládne?
Ted už zdaleka nejsem na 20 milionech.

Odpovědět  |   | 
Pepan  |  27. 01. 2020 12:50

Nechápu lidi, kteří si ještě stěžují. Pan Vondráček nemusel udělat absolutně nic a přesto to udělal. Každý máte jen plnou hubu řečí, ten systém jste mohli vytvořit sami. Není žádný důvod, aby ten základ nemohl být open source a je pouze vidět neznalost lidí, kteří absolutně neznají DevOps technologie a například Git. Oni si pořád představují, že ti vývojáři snad mají každý ve svém pc otevřené textové soubory a pak je nahrávají na ftp. Jak by asi probíhal vývoj Linuxového jádra na kterém spolupracuje 13 500 vývojářů a stovky firem? Také se roky ukazuje, že OpenSource je cesta k těm nejbezpečnějším systémům.

Doporučuji si najít na facebooku znamkamarada, kde je vysvětleno co vše vlastně naprogramovali. Je to včetně kamery rozpoznávající SPZ a kontroly, napojení na účetní systém, automatické call centrum, mají připravené napojení na další registry státu, napojenou platební bránu.

Že je tam pár much? A co by jste jako chtěli po 2 dnech práce???

A provoz? Ve firmě provozujeme logovací systém s desítkami milionů záznamů na pronajatém VM v cloudu za 5 USD měsíčně s bezpečností TIER 3. Kolik asi tak bude stát provoz takovéto legrace? I kdyby jste všechny SPZ uložili do inmemory databáze Redis - miliony dotazů za sekundu, tak celá DB bude mít 2000MB. Kolik dnes stojí 8GB RAM? Je to výsměch.

Odpovědět  |   | 
Ota  |  27. 01. 2020 13:06

par much. vzdyt tam neni ani vstupni validace dat .. zaklad.

Odpovědět  |   | 
Pepan  |  27. 01. 2020 13:08

Ta validace tam není protože za a značky na přání, za b jak chceš za dva dny obsáhnout SPZ všech zemí na světě? Včetně diplomatických a dalších SPZ? Toto bych opravdu neviděl jako chybu, to že ty máš 1A0 1234 neznamená, že jiná SPZ na světě neexistuje.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 13:38

Tak jestli nedokážeš napsat dvakrát za sebou správně svou RZ, což je validace dat, tak to nevím, co bys ještě více chtěl.

Odpovědět  |   | 
Marek71  |  27. 01. 2020 13:41

Jaká data konkrétné byste chtěl validovat?

Odpovědět  |   | 
Jarek  |  27. 01. 2020 15:33

Má snad někdo zájem o placení dálničního polpatku pro neexistující reg. značku?

Odpovědět  |   | 
leklo peklo  |  27. 01. 2020 13:28

Takze je technicky mozne rovnou poslat fakturu za dalnicni znamku, pripadne primo stahnout penize z uctu, jakmile auto projede po dalnici. Uvidime, zda budou urady tuto moznost reflektovat, nebo budou i nadale otravovat zivot obcanum, policii a celnikum. Neverim, ze pokuty za nenalepenou dalnicni znamku jsou tak vyznamnym financim prinosem, aby se to stalo za to.

Odpovědět  |   | 
Pepan  |  27. 01. 2020 13:31

Ano, i toto je možné. Je možné klidně do 1 minuty od detekce vygenerovat pokutu a odeslat ji do datové schránky. Takto by to mělo fungovat.

Odpovědět  |   | 
leklo peklo  |  27. 01. 2020 13:48

Mel jsem na mysli spise to, aby byla zrusena pokuta a nahrazena dokoupenim dalnicni znamky v okamziku potreby.

Odpovědět  |   | 
Pepan  |  27. 01. 2020 14:07

To by ale vedlo k tomu, že by lidi využivali různých fint a jezdili mimo kamery. Také některé krátké úseky bez kamery by prošly bez zaznamenání. Musí to být také automaticky kontrolováno PČR a celníky. Ale jinak by to bylo samo ideální, až na ty side efekty.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 14:41

Krátké úseky bez kamer, co to je za blbost? Na každém nájezdu musí být kamery, jinak to nemá smysl.

Odpovědět  |   | 

u kapsche to bylo na moc a moc useků, brána odečtová byla třeba v polovině useku a když jels třeba do dědiny, která měla odbočku před odečtem, tak to neodečtlo a hodně lidí podvádělo, že věděli kde je kontrolní brána a na odečtové odstínili jednotku.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 17:48

Srovnávat kamióny s mýtným systémem a auta s dálniční známkou je trochu úlet. Stačí jediná kamera, která zaznamená auto na dálnici a ví se, jestli je známka zakoupena, nebo ne, nezáleží na ujetých kilometrech, to není mýto za ujeté kilometry, a jestli se nějaké bráně vyhnu nebo ne. Určitě jsou mýtné brány mezi každým nájezdem a za ním prvním sjezdem z dálnice, a to stačí.

Odpovědět  |   | 

nejsou, kdybys měl řidičák tak to víš.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 23:30

Ty jsi tak přesvědčivý, jistě jsi schopen napsat, kde chybí mezi nájezdem a výjezdem z dálnice mýtná brána a kde tedy nebude kamera. Přece kamery musí být jen na stávajících mýtných branách.
A já opravdu netušil, že řidičák u některých jedinců je automaticky patent na rozum a navíc, že se stávají vševědoucí a ví o všech ostatních, že nemají řidičáky, jaké mají auta, určitě i výšku postavy a váhu. Nevíš náhodou také, jestli mi nezahýbá manželka?

Odpovědět  |   | 
Pepan  |  27. 01. 2020 13:51

A klidně k té pokutě zrovna napsat pošlete 2000Kč jako pokutu, nebo 3100Kč jako pokutu + roční známku... A platbu zpracovat automaticky a doklad opět do datovky.

Odpovědět  |   | 
vzpomínka  |  27. 01. 2020 14:40

To by ovšem šlo jen pro ta vozidla, která by měla nějakým způsobem spárovánu registrační značku s číslem účtu, ze kterého se to má platit. Což asi nebude příliš použitelné pro vozidla z ciziny, zapůjčená/pronajatá vozidla, pokud by se na stejnou RZ střídali často plátci, atp.

Odpovědět  |   | 
kapka slapka  |  27. 01. 2020 15:21

Probuh, copak to tu pisete? Stat o nas vi uplne, ale uplne vsechno. (Dokonce jsem cetl, ze pred soudem neexistuje soukromi a musite odpovedet i na ty uplne nejneprijemnejsi intimni otazky.)

Stat ma matriku, stat ma registr vozidel, stat ma registr bankovnich uctu, stat ma danove urady... Stat vi velice dobre, komu poslat ucet za dalnicni znamku. A moznosti, jak to provest, ma celou radu.

U pronajatych a zapujcenych vozidel by mohla byt dalnicni znamka uz v cene sluzby. A divil bych, pokud toto neni mozne uz dnes.

U cizincu ze zemi EU rovnez nevidim velky problem. Cizinci ze zemi mimo EU muzou predstavovat jisotu komplikaci. Otazkou je, proc by meli byt biti obcane za to, ze stat neumi zkasirovat cizince ze zemi mimo EU. Ostatne, kam dnes takovemu cizinci posle stat pokutu?

Odpovědět  |   | 
Jarek  |  27. 01. 2020 15:50

Možná o nás stát ví úplně všechno, ale neumí s tím pracovat. Možná, že právě proto, že o nás ví úplně všechno, tak v té záplavě informací už ani neví, co o nás vlastně ví a co si s tím vůbec počít.
Kam dnes stat pošle pokutu cizinci mimo EU nevím. Jsem však přesvědčen, že funkční systém může poslat záznam do databáze přístupné každému dopravnímu policistovi v EU a každému pohraničnímu policistovi v EU. Ten při zjištění nezaplacené pokuty zadrží ORV až do jejího zaplacení.

Odpovědět  |   | 
vzpomínka  |  27. 01. 2020 16:25

Tak si můžeme představit, že jako zdejší občan řídím na dálnici v ČR auto půjčené od svého příbuzného ze Slovenska, které má pochopitelně cizí, tedy slovenskou RZ. Jak a podle čeho by měl "český stát" poznat, ze kterého bankovního účtu by měl automaticky strhnout dálniční poplatek?

Odpovědět  |   | 
kapka slapka  |  27. 01. 2020 16:55

Takovyho idi...ta si vazne predstavovat nechci!

Odpovědět  |   | 

a ty máš na učtě povolený výběry od kohokoliv?

Odpovědět  |   | 
Porovnání  |  27. 01. 2020 21:54

Tak si představ, že prodáš auto a nový majitel si nechá stejnou RZ, která ale zůstane propojena s tvým původním číslem účtu a stát bude dál strhávat tvoje prachy za dálniční poplatky za auto, které Ti už nepatří a nejezdíš s ním.

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  29. 01. 2020 11:35

TIER 3 (nikoli bezpečnost, ale spolehlivost) by znamenalo pro dodavatele systému v případě splnění požadovaného SLA automaticky pravděpodobnost pokuty ve výši 9,4% zakázky, tedy po dobu čtyřleté maintance 37% z celkové ceny jenom kvůli nespolehlivosti datového centra.

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  29. 01. 2020 12:11

Velikost databáze, pouze na základě jednoho s mnoha požadavků KON-6, bude růst rychlostí minimálně 10GB za hodinu.

Odpovědět  |   | 
Rejpal  |  31. 01. 2020 18:28

Tento požadavek totiž říká, že každá brána při každém průjezdu vozidla uloží do DB v případě vozidel, která nejsou výkonově zpoplatněná (tedy, která nejsou nákladní vozidla), čas průjezdu, stát registrace, registrační značku v textové podobě, celkovou fotografii vozidla, výřez z fotografie s registrační značkou, typ vozidla a barvu vozidla.

Zkuste si to spočítat. (Je to vážně hezký "log", když si uvědomíme, že ve špičce projede v každém pruhu minimálně jedno vozidlo každé vteřiny, a současný počet mýtných bran je několik set.)

Zajímavé jsou pak i požadavky na zabezpečení. K těm datům (a tento "log" je vážně velice citlivý) nesmí mít nikdo nepovolaný přístup. Tedy ani ostatní propojené systémy státu (aby nedocházelo k nedovolenému sledování). To platí i pro provozní zálohy. Úředník, který bude vyřizovat pokutu za nezaplacené použití dálnice dostane přístup pouze k údajům ke konkrétnímu případu, který mu bude vygenerován pouze pokud systém objeví pokutovou událost.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  31. 01. 2020 23:31

Fotografie aut se zaplacenym poplatkem se snad daji - a podle mne by se i mely - mazat (neni duvod je ukladat po dobu delsi nez probehne overeni resp je to systemove mozne).

Odpovědět  |   | 
expat  |  27. 01. 2020 16:03

Perfektní ukázko toho, jaký je stát špatný hospodář.....

Odpovědět  |   | 
petr čížek  |  27. 01. 2020 16:10

Úplně skvělý!! Škoda,že musí pár nadšenců suplovat, a zadarmo,vládu odborníků se všemi těmi jejich dobře placenými poradci...

Odpovědět  |   | 

já jsem si koupil roční na dvě auta nemohu tam najít vysvětlivky, hlavně co vozík atd.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 16:54

Tak ty si samozřejmě kup další dálniční známku na vozík a nezapomeň i na svou hlavu, tedy další dvě dálniční známky celkem.

Odpovědět  |   | 

podívej se, podle odpovědi asi nejsi řidič a určitě nebyls ani jako spolujezdec na slovensku a v madarsku. Má některý tvůj opatrovník na autě tažný? jo a ještě já mám jenom tažný u jednoho auta a jeden vozík, tak nechápu co chceš tedy říci.

Příspěvek byl 1× upraven, naposled 27. 01. 2020 17:09

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 18:07

Tak si kup dálniční známku na přívěsný vozík za auto, když si myslíš že to potřebuješ. Normální člověk se řídí tímto:
Potřebuji zvláštní dálniční známku pro jízdu s přívěsem po dálnici?
Ne. Pokud celková hmotnost tažného vozidla nepřesáhne 3 500kg, stačí pro jízdu po dálnici známka vylepená na předním skle automobilu.

A pokud nedokážeš správně specifikovat svůj problém, tak ti poradím, nechej to na svém opatrovníkovi.
Již jsem ti dokázal, že jako řidič z povolání jsi amatér, například při tvém tvrzení, že se na dálnici může předjíždět zprava připojovacím pruhem. Tak tady nešiř své chytrosti.

Odpovědět  |   | 

mirečku-na slovensku to je jiné Diaľničné známky pre prípojné vozidlá kategórie O1 a O2 za motorovými vozidlami kategórie M1, N1, M1G, N1G, ak celková hmotnosť jazdnej súpravy je nad 3.5tun, já jsem se ptal, jak to je, že tam není vysvětleno za co se to platí a nejsem zvědavéj na nějaký pubertáky bez řidičáku.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 23:14

Mohl bys mi ocitovat tu část, kde píšeš o Slovensku? Co má společného náš stát se Slovenskem?
Nemohl?
Bodejť by ano, když si dodatečně cucáš z prstu výmluvy. Tady máš svou chytrost, čekám na ukázání, kde je to Slovensko.
"já jsem si koupil roční na dvě auta nemohu tam najít vysvětlivky, hlavně co vozík atd."

A na co máš ty řidičák, na plastovou Tatrovku?

Odpovědět  |   | 

a tady můžeš vozík za autem jak táhnout....tu známku budou kupovat i cizinci, tohle tě netrklo? když píši o vozíku...není tam vysvětleno nic a cizinec se to dozví kde?

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  28. 01. 2020 20:47

Že by si přečetl naše dopravní předpisy, nebo se na to informoval? Nebo tobě někdo vysvětluje, když jedeš do ciziny, co smíš a co nesmíš? Na Slovensku jsem kupoval elektronickou dálniční známku, nic o vozících jsem k ní nedostal.
Jo a vozík budu táhnout za autem na tažném, které na autě mám a bude mi stačit jedna známka, jako doposud, můj osobák není nákladní auto nad 3,5t.

Odpovědět  |   | 

předjíždění připojovacím pruhem je zakázaný?

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 23:07

Ty si nepamatuješ ani několik měsíců nazpět, co píšeš a jak se ztrapňuješ? Vše tady máš znovu u dalšího chytráka Jardy, který se plete do něčeho, a neví o co šlo. Řešilo se předjíždění na dálnici a připojovací pruh je napojení vedlejší komunikace na dálnici, tedy nepředjíždí auto jedoucí po dálnici. Jo hosip je svině, u tebe běžná záležitost.

Odpovědět  |   | 

někde připojovací pruh je dlouhý přes 700metrů a nemá plnou čáru, tak udělej si řidičák a jezdi a měj oči otevřené. Připojovací pruh může být i z dálnice na dálnici.....joo nejezdíš, nevíš.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  28. 01. 2020 20:48

Ty jsi opravdu profesionál?

Odpovědět  |   | 
Jarda  |  27. 01. 2020 21:12

Mirečku, zopákni si z.č. 361/2000 pokud ti to něco říká. Předjíždět připojovacím pruhem na dálnici samozřejmě můžeš.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  27. 01. 2020 22:52

Evidentně jsi naprosto mimo a pleteš se do něčeho, a nevíš o co šlo. Šlo o to, že ten chytrák tvrdil, že může vjet na připojovací pruh z dálnice, předjet a vjet zpět na dálnici. Jaroušku strč si to své poučování... víš kam.
https://www.autoweb.cz/beran-predjizdeni-pripojo... ...
...zda může přejet z průběžného pruhu do připojovacího, v něm někoho předjet a pak se zařadit zpět do průběžného. K tomu lze uvést, že pokud se obáváte rizika postihu, bude záležet na tom, co policista uvidí. Pokud neuvidí ten začátek (přejetí do připojovacího pruhu), tak nebude mít důvod vnímat zbytek manévru jako nesprávný, nicméně je nutné zdůraznit, že přejetí do připojovacího pruhu z průběžného pruhu je postup v rozporu s pravidly.

Odpovědět  |   | 

Z D2 na D1....co tam máš dále, nějak se do toho zamotáváš a měníš formulaci příspěvku. Udělej si řidičák, za volantem poznáš toho více.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  28. 01. 2020 20:50

Zjevně nechápeš psaný text. Opět platí o tobě to o vševědoucím, ale asi mamlasovi.

Odpovědět  |   | 
Net  |  28. 01. 2020 11:42

Práce kvapná, málo platná:
https://www.lupa.cz/aktuality/e-shop-na-dalni... ...

Určitě jde spoustu věcí dělat levněji, otázka je, zda i lépe. Je otázkou, jak moc důležitý byl režim utajení, samozřejmě zvýší náklady a omezí počet možných uchazečů. Nicméně nešlo jen o tvorbu eshopu, ale i jeho provoz, stejně jako provoz více jazyčného call centra a případnou podporu v průběhu projektu. navíc by stát dostal veškeré licence, což je oproti některým minulým zakázkám výrazné pozitivum, ale může se promítnout do krátkodobé ceny, protože se tím firma možná připraví o budoucí zakázky.
Každopádně státních zakázek je spousta, takže pokud to někdo umí levněji, nechť se přihlásí.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  28. 01. 2020 17:47

Skolacka a ani casovym presem neomluvitelna chyba ;-(

Problem statnich zakazek je casto takovy, ze nedokaze presne popsat co chteji, tezko se s nim komunikuje a bezne zasadne meni zadani pod rukou. Na to nema kazdy cas/nervy.

Odpovědět  |   | 
Weigel  |  29. 01. 2020 05:06

Se mi líbý jak české tajné služby po vzoru filmu Agent W4C, na svoje svoje vozy aby agenturám ušetřili nemusí platit dálniční známky a tak ušetří 1500,- na tajného agenta kterého prozradí to že bude jezdit po dálnici bez dálniční známky.

Odpovědět  |   | 
OTTO  |  31. 01. 2020 12:28

Stát samozřejmě neušetří ani těch 1500 Kč, když tu známku platí sám sobě, ušetří možná pár stovek (nebo spíš desetikorun?)... Divím se, že se ti agenti na pumpách nedomáhají tankování PHM bez DPH a spotřební daně (ideálně na nějaké utajené pumpě v utajeném režimu )

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  31. 01. 2020 14:48

Tady nejen ze leva ruka nevi o te prave, ale o obou nevi ani hlava. Andrejova suita makajicich odborniku dotahla snahy svych podobne (vseho)schopnych predchudcu k dokonalosti. Je fascinujici, jak v dobe bujicich fakenews a hybridnich informacnich valek nekomu zalezi na spiclovani aut a jeste se to trapne provali.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI Black Style: Nehodící se škrtněte

Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI

Touareg je vlajkovou lodí Volkswagenu, s motorem V8 by se ale dal považovat za takovou vlajkovou loď „na druhou“. Pokud máte o koupi osmiválce zájem, pospěšte si. Brzy totiž nenávratně zmizí z nabídky.

20.  2.  2020 | Jan Mička | 26 příspěvků
Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 21 příspěvků

Nejčtenější články

Takto vypadá zatím nejlevnější Škoda Octavia LB. Výbavu má vážně bohatou

Takto vypadá zatím nejlevnější Škoda Octavi…

Škoda již spustila konfigurátor pro novou Octavii s karoserií liftback. Detailněji jsme se podívali na zatím nejlevnější specifikaci.

1.  2.  2020 | | 171 N/A
Nejvzácnější Škoda Fabia je na prodej v Česku. Spustila šílenství, víme o ní vše

Nejvzácnější Škoda Fabia je na prodej v Čes…

Škoda Fabia třetí generace není po více než pěti letech na trhu autem, za kterým byste se otočili. Jedna taková však přece jen existuje. A máme k ní opravdu blízko!

7.  2.  2020 | | 25 N/A
Speciální SUV Škoda má mřížku chladiče jako BMW X6. Uvnitř čeká nový křišťál

Speciální SUV Škoda má mřížku chladiče jako…

Koncept nového modelu Škody výhradně pro indický trh se ukáže už zanedlouho. Ještě předtím ale značka láká na jeho nejzajímavější prvky.

23.  1.  2020 | | 24 N/A
Super73-R je Steve McQueen mezi elektrokoly. Plážová stylovka nevyjde draho

Super73-R je Steve McQueen mezi elektrokoly…

Snad ale nikdo nenatočí remake filmu Velký útěk s tímhle...

29.  1.  2020 | | 18 N/A
Slavný český závodník prodává svůj dům na kolech. Má obrovský motor a 9 postelí

Slavný český závodník prodává svůj dům na k…

Pět televizí, devět postelí, koupelna, záchod a vůně poháru mista Evropy tahačů v ceně!

23.  1.  2020 | | 25 N/A