Je to tak, agresivních řidičů a pirátů silnic stále přibývá. A jen díky nim parta nadšenců spustila na http://pirati.aktualne.cz databázi s amatérským monitorováním přestupků - jen tak dál a více informací, ať víme, na koho si dávat pozor.
No nevím čím to je, ale když jsem se pohyboval v postkomunistických zemích (Polsko, Maďarsko, Chorvatsko, Černá Hora) tak jsem měl vždy mnohem lepší a bezpečnější pocit za volantem než u nás. Poláci si sice s předpisy moc nelámou, nicméně nedělají na silnicích typicky českou džungli. A když jsem jezdil po balkáně (od dálnic po úzké silničky, kde se dvě osobní auta jen těžko míjejí) tak jsem měl jen ty nejlepší pocity. Osobně to přisuzuji faktu, že se tam prasata silniční vybily. Tady lze většinou na silnici praseti divokému někam uhnout a udržet všechny zůčastněné naživu a tam to jaksi nejde, uhnout není kam. Dokonce i typičtí tuzeři v rezatých letitých golfech jezdili jako lidi. že by za to mohl krvavý pes Tito?
Behem letosni dovoleny jsem projel skoro celou Cernou Horu, pobrezi, Podgorici, Dormitor, horske klastery atd. Tolik "hovad zasranejch" jsem na silnici nevidel ani na Ukrajine. Stale nejaky kamion v protismeru, vsichni vali v 300let starych rachotinach 130km/h, vsude jsou ctyricitky, zasrani fizlove vybiraj jenom od cizincu. Neosvetlene tunely, vsechny znacky zalepene, bordel a anarchie... Ale tak honosne mohyly u silnic jsem jinde nevidel, vetsinou je tam kus kola, mramorovy pamatnik s vypiskovanym kamionem atd., proste Balkan. Kdo neveri, klidne dodam fotky.
huhla nesuhlasim s tym, ze policajt na zapade ma respekt kvoli tomu ze tam nebol komunizmus.Policajti tam maju respekt vdaka tomu, ze bez mihnutia oka ti mozu udelit vysoku pokutu, pripadne ta aj vziat do vazby a nieje s tym taky administrativny a pravny problem ako u nas - jednoducho na zapade je slovo policajta v trestnom ci priestupkovom konani velmi silne, u nas to tak nieje.Navyse, na zapade je dost problem policajta podplatit....No a na zapade tiez koluju vtipy o hluposti policajtov. Policajti su proste blbi vsade....
No a teď něco k příčinám. Každej kdo se zamyslí nad těma poznámkama si určitě řekne proč je to u nás tak hrozný, když určitě nemáme vyšší procento idotů a zakomplexovanejch řidiččů než v okolních (vyspělých zemích).
Hlavní problém je u nás policie a zákony.
1) Lidi (policisté) - i tady platí pravidlo za vším hledej člověka. Kombinace starých "orgánů", mladých blbců (co je nikde jinde nikdo nechtěl), relativně nízkých platů, minimální prestiže police a hloupýho vedení policie (ala standa "mediální gesto" a myslím to vážně gross) dělá z policajtů zbytečný pumprdlíky... A možná i ten pocit v nich pak vede ke zbytečnýmu šikanování...
2) Lidi (řidiči) - Nemám rád házení viny na komunisty, ale tady myslím že je zakopanej pes. Předchozích 40 let byl policajt symbolem hajzla, kterej "to táhne s komačema proti lidem". Takže to co řek bylo už z principu ignorováno. Ať už se kouknete kamkoliv na západ, všude je policajt "pan někdo". Řidiči ho respektujou a jen málokdy dochází k (u nás častýk) situacím "comětyhajzlebuzeruješ".
3) Zákony. Dokud bude normlální že soud usvědčenýho viníka klidně pustí, nebo že někdo kdo jede ožralej, nebo byl 3x chytnutej po agresivní jízdě a má ještě řidičák, pak nemůžem čekat že se situace u nás změní...
Huhla
to Huhla: ty názory se mi líbily. Jo kdyby si udělaly stání orgány výpisky z našich fejetonů, tak by nemuseli platiti miliony za nezávislé studie od renomovaných odborníků a mohli by to hned řešit. Jinak ještě jedna poznámka. Představím si, že jsem agresor a jezdím úmyslně jako "prase", ohrožuji ostatní a riskuji tím svůj vlastní život. OK. Jak to, že mi to ale jako agresorovi nevadí a ostatní s tím mají problémy. Není to tím, že já jako agresor (šílenec) mám nastaven jinak práh pudu sebezáchovy a nebo si nevážím svého zkur.. života? Já osobně kdybych vyrazil předjíždět v zatáčce do které nevidím, tak z toho mám nervy na dranc. Nechci totiži umřít v příkopě, nechci být zmrzačený (chci dál balit holky) a ani jinak trpět. Ale někoho, zdá se, to "rajcuje". Možná, že Zikmund Freud kdyby žil, by dokázal tuto úchylku lépe popsat i možná i léčit.
poznámka 2: Komplex méněcennosti
Už jsem o tom tady několikát psal - hodně lidí má v reálným životě problémy a komplexy (viz klasika SDS) a léčej si je právě za volantem.
Silnice se v tomhle trochu podobá internetu - anonymita dělá divy. Člověk kterej v reálu neokřikne ani dědka co ho předbíhá ve frontě má najdnou možnost ukázat všem že není taková nula... V kombinaci se "silným autem" je to smrtící duo.
Do týhle kategorie spadaj i "votuzený" š12O (ať kámoši viděj že to jede)a služební oktáfky nebo passaty - samozřejmě f tédéíčku, eleganci a s klimou (šéf mě sice seřval jako malýho kluka, ale já teď všem ukážu co umí 90 TDI koní!)
Musím říct, že agesivita za volantem mě štve čímdál víc a řek bych že se to hodně zhoršilo. Zatímco před nějakejma deseti rokama byl vrcholem agresivity vztyčenej prostředník, během posledního roku jsem několikrát viděl nebo zažil na vlastní kůži něco, co by se dalo naprosto normálně kvalifikovat jako pokus o vraždu...
Už jsem o tom parkrát uvažoval a tady je shrnutí mého názoru - dvě poznámky a hlavní příčina proč to u nás na silnicích vypadá jak na divokým západě.
poznámka 1: Inteligence
Nepatřím k lidem co považují vysokou inteligenci za něco nezbytnýho k životu. Přesto si myslím že by nebylo úplně od věci nevydávat řidičák naprostejm idiotům.
Velký procento nehod má za vinu IQ houpacího koně u řidiče. Sem lze zařadit "profíky" co si myslej že "gumama za čtyřicet na káře za meloun" zrušej platnost přírodních zákonů. Další kategorie (do který by šlo asi zařadit hodně lidí z AR) jsou mladý řidiči s relativně dobrým autem, který obvykle přeceňujou svoje schopnosti nebo netolerujou okolí. Nadrženci co považujou auto na okresce jedoucí 70 (nebo na dálnici 110) za debila co brzdí provoz a podle toho se k němu i chovaj.
Za klasiku lze taky označit ignoraci okolí. Tzn. mám rychlý auto, stihnu předjet ještě tři auta a pak se nacpu hned za ten náklaďák. Tyhle lidi absolutně počítaj s tím, že se může "něco stát" - jedou na limitu a hrozně se divěj když to jednou nevyjde... Kdo neví o čem mluvím, doporučuju mu malý výlet na silnici první třídy mezi poděbradama a HK (pokračování dálnice).
Takže když to shrnu, tak inteligence řidičů patří k tomu, co nás na silnicích ohrožuje nejvíc...
Na vasem miste bych byl ve svych formulacich trochu opatrnejsi, protoze clanek muze jinak vyznit jako jednostrane zjednodusovani uvedene problematiky. Napr. hned v uvodu jste uvedl radu tendencnich a nepresnych tvrzeni, pokusim se je uvest na pravou miru: Co zcela jiste nelze klasifikovat jako agresivni chovani v silnicnim provozu: nedodržení nejvyšší dovolené rychlosti, nedodržení bezpečné vzdálenosti, nerespektování dopravních předpisů, špatnou jízdu v jízdních pruzích a podobně. Ani jedno z techto typu chovani nemusi predstavovat agresi.Co lze klasifikovat jako agresivni chovani: zamerne prime ohrozovani nebo omezovani ostatnich ucastniku provozu. Agresivnost chovani nelze urcovat pausalne, ale jeho nutno posuzovat vzdy v kontextu k dane situaci. Jde temer vzdy o interpretaci interakce mezi jednotlivymi ucastniky sil. provozu.Zazil jsem pripady, kdy prave striktni dodrzeni dopravnich predpisu jednim ridicem predstavovalo ohrozeni ostatnich ucastniku silnicniho provozu.
Jak kdy. Onen "kontext dané situace" je příliš těžko postižitelný, těžko dokazatelný, příliš záleží na subjektivním názoru konkrétního policajta. Naopak např. významné nedodržení bezpečné vzdálenosti po dobu více než pár sekund ve vyšších rychlostech na dálnici je v 99,9% případů agresivita jako vyšitá. Objektivně změřitelné, dokazatelné, pokuta bez debat a vykrucování.
Souhlasím. Také dost často nejde jenom o agresi při vlastním řízení, ale co se odehraje ne Vaším zapřičiněním později. Je to jako v normálním životě v naší zemi. Jak jsem již předeslal jemně jsem upozornil takovéhoa agresivního jedince na neadekvátní způsob řízení (prostě na mě najel a já musel rasantně brzdit, abych zabránil kolizi) pouhým ťuknutím do klaksonu. A náhle vypadala situace jako když jde o pouhý holý život. Jako v akčním filmu. Asi se agresor často díval na akční filmy. Byla to asi pro něho záminka jak naplnit svůj kvalitní život.Spíše by to asi chtělo nějakou fundovanou studii o agresi ve společnosti. Ono je to všechno propojený.
Jezdil nekdo z vas v Moskve?
jen z doslechu..a v new yorku je to podobné..pan Broža by mohl vyprávět ten tam byl na rozdíl odemě osobně(on už vyprávěl v nějakém článku o americe) pokud vím tak něco jako semafory a jízdní pruhy jsou tam pro okrasu a jezdí se tam hůř jak v itálii v Římě.
No je od Tebe milé, že aspoň přiznáš, že svoje informace máš z doslechu, ale lépe bys učinil, pokud bys tu ty nesmysly nešířil vůbec. Ten New York zdaleka není tak hrozný jako třeba Barrandovský most, Porůří či Amsterdam-Utrecht v době špičky. Je pravda, že ta doprava vypadá z vnějšího pohledu dost drsně, ale skutečnost je o dost lepší. Zkusil jsem si (po dlouhém rozvažování) řídit na Manhattanu v pátek navečer a musím říct, že jsem byl velmi positivně šokován.Doprava je tam výborně zorganizována. Rozhodně neplatí, že jízdní pruhy či semafory jsou pro okrasu!!! Jsou to drobnosti jako "thru streets" vyhrazené pro průchozí dopravu (a neumožňující odbočení na každé křižovatce), vyhrazené odbočovací pruhy "takové to "right lane must turn right" ") a hlavně velmi striktní a dodržovaný zákaz blokování křižovatek. Když padne zelená, má člověk volno a nemusí čekat, až se z křižovatky laskavě odklidí auta z kolmého směru. I nejhorší místa, jako například fronty u Holland tunelu jsou vyřešena velmi slušně.Pokud budu mít na výběr jet v dopravní špičce z Ruzyně do centra Prahy nebo jet (taktéž ve špičce) z Wall Street do Harlemu, volím jednoznačně New York City.
Krátce jsem tam byl, ale nejezdil jsem, jen jsem koukal. Lidi jezdí do půlky přechodů a zavazí chodcům!
přiznám to pokud jde ale o přektračvání limitu a takový ježedění trošku nepřiměřeně do zatáček...ale jen v noci kdy vidím že předemnou a za mnou žádný auto není a jen tam kde úsek dobře znám..jinak se snažím chovat ohleduplně
Naprosty souhlas s delphem! Prece kdyz ma clovek rad sviznejsi jizdu, tak neni hned agresor. Je to proste jen o ohleduplnosti ... at si nekdo klidne jede rychlejc, ale nesmi nikdy ohrozit ty druhe.
a naopak :)
Já nevím jak ostatní, ale já mám vždy při přejetí hranic s Německem na silnici větší pocit bezpečí. S agresivitou se zde setkávám oproti ČR minimálně. Bohužel se domnívám, že tyto zvrácenosti u nás mají hlavně příčinu v morálce, jejíž dobrá stránka i vývoj byly jaksi po určitou dobu vlivem celého systému narušeny. Agresivita byla hodně potlačována represí. Člověk si pomalu nemohl ani odskočit bez svolení soudruhů. Po změnách se najednou objevili jedinci, kteří bez biče nad sebou nevědí co je slušné vychování (asi si to od svých maminek nemohli zafixovat) a dobré mezilidské vztahy. Ale hlavně obecně, většina slušných, pracovitých, poctivých a inteligentních lidí zde (rozuměj v Německu) získávala automaticky lepší životní úroveň a výhody na trhu, což i zprostředkovaně ovlivňovalo slušnost mezi lidmi všeobecně a to i na silnici. Tady (rozuměj v ČR) bohužel díky klientelismu vyrostla třída expertů a jejich dětí, kteří mají pocit, že si mohou dovolit vše. Policie sice bdí nad čtyřicítkou, ale nikoli nad takovými projevy jako je předjíždění do zatáčky, kam nikdo nevidí atp. Pokud nebude policie úkolována a odměňována od dořešeného případu (chytím a zabezpečím důkazy pro soud) a bude mít stále fixní mzdy, ani statisíce dobře placených policistů nic nezmohou. Onehdy jsem byl pronásledován jedním svalnatým steroidním magorem s černém MB a černými skly, na kterého jsem si dovolil zatroubit, když mě ohrozil na dálnici. Zdálo se, že chtěl za jakoukoli cenu vyvolat konfrontaci, tak jsem ho raději při pronásledování rovnou zavedl na místní policii, kde se trochu uklidnil. Ale co dál ..., kde není nápomocna žádná dobrá duše. Tady náhodou byla. Takže jinak: konfrontace, střelba .... ? Co s takovými magory? Motto: Domnívám se že agresivita u nás na silnicích je mnohem větší než v ostaních zemích EU kromě nových členských zemí. V US jsem neřídil.
U nás v reálu takové chování nelze postihnout. Policajti Vás mohou politovat, řidiče zkontrolovat a to je tak asi vše. Nebude li celá situace zdokumentovaná, není šance a i tak těžko. Sice se rozšířilo tvrzení že proti německejm policajtům se našim především nechce dělat, ale to z velké části není pravda naše legislativa je opravdu na h... Jak jinak vysvětlit třeba takřka neřešitelné vlekoucí se soudní kauzy?
Na komanče bych zrovna tohle nesváděl - dnes už jezdí po silnicích i řidiči, kteří toho z této doby moc nepamatují, a nemám pocit, že právě oni jezdí nějak ohleduplněji a tolerantněji než ostatní - právě naopak. To ale přikládám spíš jejich nevybouřenému mládí a touze předvádět se, než nějakým politickým vlivům...
V týhle zemi se všechno bude házet na komanče ještě za 50 let, protože takový už jsou Češi............... důvod se vždycky najde.
V tomhle případě za to komouši skutečně významně mohou. Prostředí v tomto státě bylo takové, že odměňováni nebyli ti šikovní, ale ti servilní a vyčuraní, ti, kteří v tom uměli chodit. Zákony a předpisy byly považovány spíše za buzeraci. Tolik let nepřímo podporované vyčuranosti a přetvářky náš národ morálně zmrzačilo.
No ale ty mladi su len obrazom tych starsich. Od koho sa to tak asi mohli naucit?
presne tak, dokud to tu nevychcipa, bude tu bordel jinak clanek dobrej, ale chtelo by to v nem jasne rict, co je potreba zlepsit (legislativu, skolstvi, represe)koffr
No nevím - nebude ta příčina ještě někde jinde? Proč tedy (když jsme tu samí zvlčilí pohrobci komunismu) jezdí u nás západní cizinci také jako , i když doma si to netroufnou? Jinak já osobně jsem podle definice tohoto článku "agresor" v tom smyslu, že "nepovoleně užívám krajnici" - když vidím v zrcátku někoho spěchajícího a krajnice je volná, tak se mu na ni uhnu... Ano, vědomě tím páchám přestupek.
Agresor nejste. Agresor nikdy neuhýbá. Pravá příčina je v tom společenském vědomí, které se vytváří dlouhodobě. Např. Němce by ve své domovině "prasárny" na vozovce nenapadlo dělat (až na vyjímky), protože je to tam považováno za zavrženihodné - viz třeba jejich ohleduplnost na přechodech a dodržování limitů v obcích. Za ztrátu jejich "punktů" se stydí. U nás se mnoho "borců" svými přestupky chlubí. Němci moc dobře vycítí, že se tady na to kašle a proto na to kašlou taky, a nejenom na silnicích. V každém z nás je agrese, je jenom otázkou, jak je nastavena společenská norma. Ani tisíce policejních kontrol to nezmění. Je to v nás bohužel zakořeněno výchovou. Jak se ale tato norma mohla správně vyvíjet, když za komunistů platilo, že ten kdo jenom kecá komunistický žvásty o diktatuře proletariátu, lže a krade ze státního (většina soudruhů z ÚV) se má lépe než normální pracující poctivý člověk bez rudé knížky. V tom marazmu jsme vyrostli, vychovali děti a část z nás jim předala i takto nabité zkušenosti. Takže já to vidím v takto nastavené morálce, která odráží i tu slušnost a úctu jednoho k druhému. Když zkrátka vyrážím ráno na D1 tak se modlím, abych se večer vrátil zpět a viděl rodinu. Opravdu se bojím. Ale on ten bordel dělá jenom vymezený okruh jedinců - vždy tak mezi 10 až 20 normálně ohleduplně jedoucími auty se najde jeden magor, který ostatní ohrožuje. Otázkou je, jak je z těch silnic dlouhodobě "vytěsnit", když se to policii nedaří. Čím dříve tím lépe. Chápu ale také, že někteří jedinci mají tu agresi v genech (zkrátka za to nemohou, mají to dědičné) nebo jsou skutečně nemocní. Je dokázáno, že anabolika, která se užívají pravidelně na růst muskulatůry vyvolávají u těchto svalovců zvýšenou agresivitu. Pozor tedy na takové exoty.
Pravdou je, že tolik agresivity na silnici jako u nás, jsem jinde nezaznamenal. Ale chyba nebude jen v lidech, chyba bude v systému. Dokud agresivní řidič nezpůsobí nehodu, tak se na něj pohlíží jako na ctihodného občana. A když už nehodu způsobí, tak v některých případech policie oběti přiřkne spoluvinu, protože oběť nedbala zvýšené opatrnosti a tak byla nabourána ... Likvidátoři pojišťoven by mohli vyprávět ...
Možná by taky policie mohla trochu víc monitorovat dopravu z neoznačených vozidel a postihovat piráty namísto občas poněkud buzeračního kontrolování lékárniček. Když už nějakého piráta zastaví, tak ať ho nechají si to hezky vyžrat, včetně kontroly tlaku v pneu, stáří lékárničky a náhradních žárovek. V civilizovaných zemích policie řidiče bezdůvodně nezastavuje. Jen u nás je to pozůstatek policejn zvůle za socialismu.
V německu policie kontroluje odstupy mezi vozidly a když zaznamenají, že se někdo na někoho lepí, tak si ho odchytnou a spočítají mu to. A u nás ?
Taková přísná kontrola bezpečné vzdálenosti by VELMI prospěla našim silnicím. Nejde jen o to, že blbeček přilepený metr za jiným autem často způsobí nehodu. Ona totiž navíc ta teta (babička, děda, začátečník, klouboučník, ...), co vidí lepiče v zrcátkách, je pořádně vystresovaná. Teta neví, jestli má překonat svůj rychlostní rekord nebo raději uhnout ve stovce do příkopu. Teta ví, že v nebezpečí nebude ani smět hupnout na brzdu apod. No a vystresovaná teta jede ještě hůř než normálně, a to je co říct. Lidem co nemají rádi adrenalinové sporty se často po jízdě na českých silnicích třesou kolena ...
Fakt by mě zajímalo, jakým způsobem soudruzi z NDR kontrolují rozestupy. To jako kličkují mezi vozy? Nebo na to mají radar u silnice? Nebo to točí na video a pak v kancli analyzují?
Představuji si německého cajta, jak kličkuje třemi pruhy mezi vozy a staví všechny, kteří se "lepí".
Jinak já taky slyšel, že v Americe žijí draci! Ty vole... normální, tříhlaví.
technicky je to mozne cez kamery. zaznam hodnoti pocitac, a vyhodi iba porusenia bezpecnej vzdialenosti so znackou.
On by to dokázal i Ramer 7CCD. Jeho SW umí změřit délku vozidla aby ve správném okamžiku aktivoval kameru na záběr SPZ/RZ a na rozlišení, jestli jde pravděpodobně o vozidlo osobní nebo nákladní. No a když umí změřit délku auta, umí změřit i pauzu mezi auty. Problém je ovšem v tom, že u nás není minimální vzdálenost mezi vozidly nijak stanovena. Vágní konstatování v zákoně lze uplatnit jen v případě nehody. V Německu je to jasně dané hodnotou v metrech ve výši poloviční hodnoty rychlosti jízdy v km/h. Při 100km/h tedy nejméně 50m.
V německu je výpočet bezpečné vzdálenosti součást výuky v autoškole a taky se to požaduje u zkoušek k získání řidičáku. U nás se zkouší od kolika let člověk může řídit taxi ... S takovýmhle ministrem a ministerstvem dopravy se to hned tak nezlepší ...
Mílý Krühste,
soudruzi z NDR na to mají v autě a ve vrtulnících kamery a software, který jim zanalyzuje záběry a vypočte odstup vozidel. Aby byl soudem uznatelný důkaz, tak po zastavení piráta ještě manuálně změří vzdálenost os na vozidle, aby byl k dispozici ověřený referenční údaj pro analýzu obrazu. Potom pomocí matematických zákonů - např sinová a kosinová věta spočítá onen software potřebné údaje. Na pohádky věřit netřeba, stačí dokončit střední školu a pochopit aspoň něco z učiva v předmětu zvaném Matematika ...
Mimochodem, už pěkných pár let se dá obraz alayzovat v reálném čase. Místo kyselých komentářů si přečti něco o signálových procesorech ...
Soudruzi z USA zase na monitorování dopravy používají letadla.
V Americe jsem byl, dokonce několikrát, draka jsem tam neviděl žádnýho. Zato jsem tam viděl mimořádně korektní a respekt budící policajty, kteří kupodivu neměli nejmenší tendence bezdůvodně buzerovat lidi.
Zbytečně se ztrapňujete. Ono měření vzdálenosti se skutečně realizuje prostřednictvím radarů a kamer, ketré jsou zpravidla umístěny nad vozovkou mezi světelnými značkami, které mimo jiné automaticky (v závislosti na hustotě provozu) omezují rychlost jízdy.
Na pohádky koukám věříš, ale slyšel jsi už o vynálezu zvaném kamera? (asi ne, v pohádkách se moc často nevyskytuje)
Myslím že ten článek by si měla přečíst tak půlka řidičů, co jezdí po D1, co ohrožují všechny ostatní.
Jo, kazdy druhy ridic premysli kolenem. Nekdy je to o nervy, ale casto jde i o auto a nedej boze i o zdravi...
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.