BESIP: dodržujte během jízdy bezpečnou vzdálenost

BESIP zahájil v srpnu kampaň propagující dodržování bezpečných rozestupů mezi vozidly. Chce tak minimalizovat jednu z příčin dopravních nehod. Zároveň ministerstvo spustilo kampaň varující řidiče, aby nepokračovali v jízdě, pokud pociťují únavu.
BESIP: dodržujte během jízdy bezpečnou vzdálenost

Z pravidel silničního provozu vyplývá, že řidič má dodržovat před sebou takovou vzdálenost, aby bezpečně zastavil. Stejné pravidlo je povinen zachovat i řidič, který předjíždí, i pro vozidlo za sebou. Mnoho lidí však tot oravidlo vůbec nezná, popřípadě neví, jakou vzdálenost je třeba vlastně dodržovat.

Kampaň: Bezpečná vzdálenost

Odborníci se shodují, že vozidla by měla udržovat vzdálenost, kterou urazí při dané rychlosti za dvě sekundy – což je při rychlosti 50 km/h – 28 m, 90 km/h - 50 m, 130 km/h – 72 m. Toto tzv. pravidlo dvou sekund umožňuje řidiči velmi snadno tuto vzdálenost kontrolovat. Nemusí sledovat těžko měřitelnou vzdálenost v metrech. Kontrolu bezpečné vzdálenosti lze provést jednoduchým způsobem: Když vozidlo před vámi mine nějaký pevný bod u silnice (strom, dopravní značku atd.), tak vy k tomuto bodu nesmíte dojet dříve, než za dvě sekundy.

Druhou nejčastější příčinou dopravních nehod po nevěnování se řízení je nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem: za první pololetí 2005 bylo takto způsobeno 14 223 nehod (za celý loňský rok to bylo 30 912 nehod). Proto se ministerstvo dopravy prostřednictvím svého oddělení BESIP rozhodlo informovat řidiče o povinnosti dodržovat bezpečnou vzdálenost tak, jak je to běžné v jiných evropských zemích.

Kampaň: Nespěte a zaparkujte to!

Souběžně ministerstvo upozorňuje řidiče i na povinnost dodržovat během jízdy bezpečnostní přestávky. Zejména v létě, kdy lidé vyrážejí na dlouhé cesty na dovolenou, je únava hlavním rizikovým faktorem. Povinnost dodržovat bezpečnostní přestávku se totiž netýká jen řidičů profesionálů. Z českých právních předpisů vyplývá, že by řidič měl nejméně po čtyřech hodinách jízdy udělat alespoň půlhodinovou přestávku. Z policejních statistik byla únava označena jako příčina dopravních nehod v 815 případech. Ve skutečnosti se únava podílí i na jiných příčinách dopravních nehod, jakým je nevěnování se řízení vozidla (30 997 nehod za rok 2004), nedání přednosti v jízdě (10 614 nehod v roce 2004) a dalších.

Bezpečná vzdálenost v zákonech

Definice pravidla bezpečného rozestupu v zákoně č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích

§ 19  Vzdálenost mezi vozidly

(1) Řidič vozidla jedoucí za  jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.

(2) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující  3  500  kg,  jízdní  soupravy,  jejíž celková  délka přesahuje 10  m, a zvláštního vozidla2)  musí mimo obec zachovávat za  vozidlem   jedoucím  před  ním  takovou vzdálenost,  aby  se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit; to neplatí, připravuje-li se k předjíždění, při předjíždění a při souběžné jízdě. 
 
§ 18  odst. 1 Rychlost jízdy

Rychlost  jízdy musí  řidič  přizpůsobit  zejména  svým schopnostem, vlastnostem vozidla a  nákladu,  předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu  pozemní komunikace, její kategorii  a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným  okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou  rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.

§17 odst. 5 písm. b) Předjíždění vozidel

Řidič nesmí předjíždět jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků