BESIP: dodržujte během jízdy bezpečnou vzdálenost

BESIP zahájil v srpnu kampaň propagující dodržování bezpečných rozestupů mezi vozidly. Chce tak minimalizovat jednu z příčin dopravních nehod. Zároveň ministerstvo spustilo kampaň varující řidiče, aby nepokračovali v jízdě, pokud pociťují únavu.
BESIP: dodržujte během jízdy bezpečnou vzdálenost

Z pravidel silničního provozu vyplývá, že řidič má dodržovat před sebou takovou vzdálenost, aby bezpečně zastavil. Stejné pravidlo je povinen zachovat i řidič, který předjíždí, i pro vozidlo za sebou. Mnoho lidí však tot oravidlo vůbec nezná, popřípadě neví, jakou vzdálenost je třeba vlastně dodržovat.

Kampaň: Bezpečná vzdálenost

Odborníci se shodují, že vozidla by měla udržovat vzdálenost, kterou urazí při dané rychlosti za dvě sekundy – což je při rychlosti 50 km/h – 28 m, 90 km/h - 50 m, 130 km/h – 72 m. Toto tzv. pravidlo dvou sekund umožňuje řidiči velmi snadno tuto vzdálenost kontrolovat. Nemusí sledovat těžko měřitelnou vzdálenost v metrech. Kontrolu bezpečné vzdálenosti lze provést jednoduchým způsobem: Když vozidlo před vámi mine nějaký pevný bod u silnice (strom, dopravní značku atd.), tak vy k tomuto bodu nesmíte dojet dříve, než za dvě sekundy.

Druhou nejčastější příčinou dopravních nehod po nevěnování se řízení je nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem: za první pololetí 2005 bylo takto způsobeno 14 223 nehod (za celý loňský rok to bylo 30 912 nehod). Proto se ministerstvo dopravy prostřednictvím svého oddělení BESIP rozhodlo informovat řidiče o povinnosti dodržovat bezpečnou vzdálenost tak, jak je to běžné v jiných evropských zemích.

Kampaň: Nespěte a zaparkujte to!

Souběžně ministerstvo upozorňuje řidiče i na povinnost dodržovat během jízdy bezpečnostní přestávky. Zejména v létě, kdy lidé vyrážejí na dlouhé cesty na dovolenou, je únava hlavním rizikovým faktorem. Povinnost dodržovat bezpečnostní přestávku se totiž netýká jen řidičů profesionálů. Z českých právních předpisů vyplývá, že by řidič měl nejméně po čtyřech hodinách jízdy udělat alespoň půlhodinovou přestávku. Z policejních statistik byla únava označena jako příčina dopravních nehod v 815 případech. Ve skutečnosti se únava podílí i na jiných příčinách dopravních nehod, jakým je nevěnování se řízení vozidla (30 997 nehod za rok 2004), nedání přednosti v jízdě (10 614 nehod v roce 2004) a dalších.

Bezpečná vzdálenost v zákonech

Definice pravidla bezpečného rozestupu v zákoně č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích

§ 19  Vzdálenost mezi vozidly

(1) Řidič vozidla jedoucí za  jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.

(2) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující  3  500  kg,  jízdní  soupravy,  jejíž celková  délka přesahuje 10  m, a zvláštního vozidla2)  musí mimo obec zachovávat za  vozidlem   jedoucím  před  ním  takovou vzdálenost,  aby  se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit; to neplatí, připravuje-li se k předjíždění, při předjíždění a při souběžné jízdě. 
 
§ 18  odst. 1 Rychlost jízdy

Rychlost  jízdy musí  řidič  přizpůsobit  zejména  svým schopnostem, vlastnostem vozidla a  nákladu,  předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu  pozemní komunikace, její kategorii  a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným  okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou  rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.

§17 odst. 5 písm. b) Předjíždění vozidel

Řidič nesmí předjíždět jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků