„Benzíny“ jsou opět v kurzu, končí diesely?

Na čerpacích stanicích pokračuje trend růstu cen nafty, která je nyní o několik korun dražší než benzín. Trh s vozy zareagoval rychle.
„Benzíny“ jsou opět v kurzu, končí diesely?

Zmíněný jev opravdu nemusel dlouho čekat na svoji tržní reflexi. Zvláště velcí obchodníci s novými i ojetými vozy již zaznamenali rychlé znovuoživení zájmu o auta s benzínovými motory. Cenová disproporce mezi oběma hlavními palivy totiž takřka smazala jakoukoli ekonomickou výhodu nafty, nevýhody přitom zůstávají. Tento trend ve druhém čtvrtletí 2008 zaznamenalo také všech 15 tuzemských autocenter AAA Auto.  

„Důvodem toho, proč růst zájmu o diesely letos ztratil dynamiku, je výrazné zvýšení cen nafty, která by podle prognóz navíc měla zůstat dlouhodobě dražší než benzín,“ konstatoval Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA Auto. Oznámil také, že aktuální poměr v prodejích obou typů paliv činí 68 % ku 32 % ve prospěch benzínových motorů. Pokud se podle něj vezmou v úvahu i mírně vyšší servisní náklady u dieselových motorů a také jejich větší citlivost na kvalitu paliva, je logické, že se dnes někteří motoristé vracejí zpátky k tradičnímu benzínovému pohonu.

 „Cena stejných modelů s benzínovým a naftovým motorem se stále více vyrovnává a u některých značek je již prakticky stejná, ačkoliv u nových vozů bývají dieselové verze běžně o 50 až 80 tisíc Kč dražší,“ komentuje Petr Vaněček vliv současného vývoje cen paliv na snížení poptávky po dieselových ojetinách a z ní vyplývající pokles cen. Markantní je to podle něj třeba u japonských vozů, jejichž benzínové motory jsou vyhlášené svojí kvalitou. Zde už je někdy cena benzínových verzí shodná s naftovými, byť jejich pořizovací cena byla o cca 10 až 15  % vyšší. Naopak třeba u Škody Octavia stále zůstává dražší motor 1,9 TDI. Je natolik oblíbený, že ve srovnání s benzínovou verzí 1,6i zvyšuje cenu vozu nejméně o 20 tisíc Kč. I zde je ovšem otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat, také v tomto případě je trend pro TDI značně nepříznivý.

Netřeba rozepisovat se o přednostech zážehových motorů nad těmi vznětovými, protože bychom mluvili o obecně známých faktech, jakými jsou třeba výrazně širší spektrum využitelných otáček, nižší hlučnost nebo plynulejší nárůst výkonu. Pravdou ale je, že moderním motorům na benzín sráží vaz sílící lobby rádobyekologických hnutí ve všech (nejen) evropských legislativních strukturách. Dokud budou prioritou emise CO2, jejichž negativní vliv na životní prostředí je diskutabilní, a nikoli emise plynů a pevných částic, které nám bez nejmenších pochyb zkracují a znepříjemňují život, bude „dieselová revoluce” k nezastavení.

Nové motory jsou ovšem „dušeny” výkonnými katalyzátory. Benzíny tak již nemají tolik příjemný průběh výkonu, dieselům i přes klesající emise roste spotřeba paliva, takže efekt pro lepší budoucnost lidstva je zanedbatelný. Milovníkům naftových motorů zároveň vypadlo z rukávu velké eso v podobě vyšší spolehlivosti, která je vzhledem ke složitosti současných dieselů ve většině případů minimálně diskutabilní. Jaká bude budoucnost, to nevíme, ale příliš růžově nevypadá, ať už světu zavládnou diesely, nebo benzíny...

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků