„Benzíny“ jsou opět v kurzu, končí diesely?

Na čerpacích stanicích pokračuje trend růstu cen nafty, která je nyní o několik korun dražší než benzín. Trh s vozy zareagoval rychle.
„Benzíny“ jsou opět v kurzu, končí diesely?

Zmíněný jev opravdu nemusel dlouho čekat na svoji tržní reflexi. Zvláště velcí obchodníci s novými i ojetými vozy již zaznamenali rychlé znovuoživení zájmu o auta s benzínovými motory. Cenová disproporce mezi oběma hlavními palivy totiž takřka smazala jakoukoli ekonomickou výhodu nafty, nevýhody přitom zůstávají. Tento trend ve druhém čtvrtletí 2008 zaznamenalo také všech 15 tuzemských autocenter AAA Auto.  

„Důvodem toho, proč růst zájmu o diesely letos ztratil dynamiku, je výrazné zvýšení cen nafty, která by podle prognóz navíc měla zůstat dlouhodobě dražší než benzín,“ konstatoval Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA Auto. Oznámil také, že aktuální poměr v prodejích obou typů paliv činí 68 % ku 32 % ve prospěch benzínových motorů. Pokud se podle něj vezmou v úvahu i mírně vyšší servisní náklady u dieselových motorů a také jejich větší citlivost na kvalitu paliva, je logické, že se dnes někteří motoristé vracejí zpátky k tradičnímu benzínovému pohonu.

 „Cena stejných modelů s benzínovým a naftovým motorem se stále více vyrovnává a u některých značek je již prakticky stejná, ačkoliv u nových vozů bývají dieselové verze běžně o 50 až 80 tisíc Kč dražší,“ komentuje Petr Vaněček vliv současného vývoje cen paliv na snížení poptávky po dieselových ojetinách a z ní vyplývající pokles cen. Markantní je to podle něj třeba u japonských vozů, jejichž benzínové motory jsou vyhlášené svojí kvalitou. Zde už je někdy cena benzínových verzí shodná s naftovými, byť jejich pořizovací cena byla o cca 10 až 15  % vyšší. Naopak třeba u Škody Octavia stále zůstává dražší motor 1,9 TDI. Je natolik oblíbený, že ve srovnání s benzínovou verzí 1,6i zvyšuje cenu vozu nejméně o 20 tisíc Kč. I zde je ovšem otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat, také v tomto případě je trend pro TDI značně nepříznivý.

Netřeba rozepisovat se o přednostech zážehových motorů nad těmi vznětovými, protože bychom mluvili o obecně známých faktech, jakými jsou třeba výrazně širší spektrum využitelných otáček, nižší hlučnost nebo plynulejší nárůst výkonu. Pravdou ale je, že moderním motorům na benzín sráží vaz sílící lobby rádobyekologických hnutí ve všech (nejen) evropských legislativních strukturách. Dokud budou prioritou emise CO2, jejichž negativní vliv na životní prostředí je diskutabilní, a nikoli emise plynů a pevných částic, které nám bez nejmenších pochyb zkracují a znepříjemňují život, bude „dieselová revoluce” k nezastavení.

Nové motory jsou ovšem „dušeny” výkonnými katalyzátory. Benzíny tak již nemají tolik příjemný průběh výkonu, dieselům i přes klesající emise roste spotřeba paliva, takže efekt pro lepší budoucnost lidstva je zanedbatelný. Milovníkům naftových motorů zároveň vypadlo z rukávu velké eso v podobě vyšší spolehlivosti, která je vzhledem ke složitosti současných dieselů ve většině případů minimálně diskutabilní. Jaká bude budoucnost, to nevíme, ale příliš růžově nevypadá, ať už světu zavládnou diesely, nebo benzíny...

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

23.  11.  2017 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků