Benzinové trauma: kromě Němců a Slováků platíme nejvíce

Benzinové trauma: kromě Němců a Slováků platíme nejvíce

Nehledě na události v Libyii skousávají čeští motoristé s nelibostí ceny pohonných látek už dlouhý čas. Benzin je kromě Německa a Slovenska v zemích našich nejbližších sousedů levnější. Němci mají naftu zhruba na české úrovni, jinde se dá pořídit za nižší cenu. Kolísání údajů na našich čerpadlech momentálně ovlivňuje jednak dražší ropa a slabší kurz koruny.

„Při hodnocení výše cen se musí brát v potaz, jak vysoké je v konkrétní zemi daňové zatížení. Jestliže je nižší, jako třeba na Slovensku, v Polsku nebo Rakousku, tak se to na ceně promítne. Daně z paliv jsou důležitou součástí příjmů každé ekonomiky,“ upozorňuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Nejde při tom jen o samotnou cenu. Není tajemstvím, jaké jsou v sousedních zemích v průměru čisté výdělky a kolik si člověk v které zemi může z výplaty koupit litrů pohonných hmot. Jestliže máme ceny srovnatelné s Němci a Rakušany a vyděláváme v průměru třikrát méně, je to důvod k zlosti. „Ve většině zemí západní Evropy jsou ceny vyšší. Při jejich tvorbě se bere v úvahu, jak je nastavená daňová laťka, záleží jaká je v zemi životní úroveň a kupní síla,“ vysvětluje odborník na kvalitu a distribuci ropných produktů.

O cenách v několika evropských zemích vypovídá i naše tabulka. V třetím sloupci je vypočteno, že nejvíc litrů benzinu si za průměrný čistý plat mohou koupit Švýcaři. Těžko říct, jestli je možné se utěšovat tím, že jsme na tom líp než další bývalé země východního bloku. Maďaři si kvůli slabé ekonomice koupí pohonných látek z vybraných zemí nejméně.

Kolik litrů benzinu je možné koupit z průměrné mzdy

Země
průměrná čistá
mzda (Kč)
cena benzinu
Natural 95 (Kč)
počet litrů
za jeden plat
Švýcarsko
92 000
34,80
2765
Norsko
86 000
43,00
2000
Rakousko
56 000
31,50
1780
Dánsko 
63 500
38,50
1650
Nizozemsko
63 400
40,00 
1585
Itálie
52 700
36,10
1460
Německo
51 500
36,20
1425
Česko
18 000
34,00
540
Polsko
14 100
30,50
460
Slovensko
14 700
34,00
435
Maďarsko
12 500
32,50
405


Klepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků