Benzín versus diesel: co je lepší?

109 komentářů

Robert
12. února • 18:00

Chci koupit Octavii, a nevim zda benzin, nebo Diesel. Diesel ma mnoho nevýhod , filtr p.č. ž. svicky, striky atd. benzin , krom drazsiho paliva nevim. Nepotrebuji zavodak, rodine auto. diky

R
4. března • 17:50

A benzín nemá ani svíčku ani vstřik a plno jiných- sonda, cívka atd ☺️

David
4. března • 17:54

Jj🤗 Diesel 👍

Milda
28. července • 23:24

Tvl,jak někdo může napsat,že by si diesel nekoupil,aby nezatěžoval životní prostředí toxickýma látkama?
To může napsat trotl,který si myslí,že když nafta hulí černě,tak je to toxický.Ano určitě to ovzduší moc nepřidá,ale jde o saze,zatímco benzínový motor vyfukuje mnohem více CO2 jak nafta.
Diesel ani nepotřebuje katalyzátor,aby splnil emisní limity.Zní to jako blábol,ale je to tak................ benzínový motor je mnohem škodlivější.

MB
8. dubna • 16:39

Docela sem se tady zasmál :D Rozhodně bych neřek že chudší lidi si kupujou diesel ,protože koupit ojetej nafták je pro chudší lidi katastrofa. Stačí natankovat horší naftu a odejdou vstřiky. Po určitejch kilometrech i čerpadlo a to není nejlevnější...a taky nový turbo nebo jeho repase. Srovnávat TD nebo TDi s bězným benzínem je nesmysl. Benzín je skoro bezudržbovej a když človek dobře natrefí tak vydrží dlouho ...když se natankuje špatnej benzín tak auto se chvilku vzpouzí ale sežere to a hned se něco nevysere . ;) Obyčejnej D je strašnej traktor a nedá se srovnat se stejným obsahem benzínu...Benzín s turbem natrhne TDi jak nic :D Když si chce člověk jízdu vyloženě užít tak na spotřebu nekouká ;) A nelepší je pocit když v zimě ty co maj diesel stojí a startujou hodinu protože jim to nechce žhavit a nebo je ztuhlá nafta . Benzín krásně nastartuje jede... Mě by zajímalo jestli se někdo zkusel zamyslet proč většina supersportů jede na benzín :D Protože nafta patří do kamen nebo traktoru... Zatím v dieselu neudělali takovej pokrok jako konstruktéři za spoustu let u benzínu .. ;)

Venca
29. dubna • 15:10

Já se musím smát... Krásný Škodovky, co i do Fábií cpou motory, ktery začali cpát do favoritů :-DD Opravdu pokrok :-D Já sám mám naftu, a i benzín, a neni naprosto o čem diskutovat.... Benzín jde do světa.. Mám P406ku v HDi, mám na ní nalítáno 630 000 km, a -26 v zimě neni problém.. nehledě na spotřebu... Opravy? jen stabilizátory, a rozvody... (nepočítám destičky a olej...) turbínu tam mám svých 370 000 km, a zatím ani nežere olej.. Vše funguje naprosto bezproblémově už 7 let... Nedám na naftu dopustit...

Rudolf Diesel
5. října • 17:58

Tak jsem si konečně koupil Fabii 1.9 TDI dlouho jsem jí chtěl po starším pánovi ročník 2001 a s krásnými najetými kilometry 50000km.Někdo říká že se TDI nehodí do super sportu a to je přesnej opak.Byl jsem před několika dny na Nurburgringu severní smyčka,prostě jsem to chtěl zkusit.Nejlepší čas jsem měl 7:45:35,kolega měl Octavii 1.9 TDI 66kw druhej Pagani Zonda a třetí Lexus LFA.Já a Octávia jsme jim museli ujed protože to byl oprus na ně čekat byly to holt atmosféry a měli smůlu.Díky lehké váze jsem měl trochu navrh nad Octávií ale né o moc.Jediné auto co nám dalo byl Nissan GTR má holt turbo a o něco větší obsah.Průměrnou spotřebu jsme měli kolem 5,5l/100km.Kolegové s jejich rádoby sporťáky byli dost přes dvacet litrů,nechápu.A ta Pagani Zonda R není homologována do provozu takže se s ní nedá jezdit po silnici v provozu ale jen na okruhu,trapas.A to nemluvím o ceně těch aut:-)

Standa C
5. listopadu • 15:16

Tak to je dílo.Když sem zabrousí laik , tak chudák neví co si vybrat.Padají tu ryzí názory na jednu i druhou stranu, ale nikdo z vás nezjistil ,že má poloviční pravdu.Ty dva typy motorů se nemohou porovnávat k jednomu cíli.Proto je to tak krásný,že si vybereš co potřebuješ.
U některých příspěvků vidím jasně majitele.
Chlapi neměli by jsme se věřejně ztrapňovat.Někdy je mlčeti zlato když ho..o vím.
Tě pic a ať nám dělá to naše auto radost.

Mia
8. srpna • 16:35

Přikláním se na stranu benzínu, už jen proto, že na něm mohu ušetřit nějakou tu korunu ušetřit. Zkuste to taky. https://www.akcez.cz/pohonne-hmoty

Jarda
22. ledna • 10:47

Hooodne záleží na konstrukci motoru, panove!!! Byl jsem zastáncem dieslu a před TDI jsem se klaněl a slintal na golfy, passaty a audiny atp. kvuli tomu jejich TDI. Ovšem do doby, než se mi pod ruku (pro rejpaly si nechám značku nakonec) pořídil auto - sedan, 1,3 tuny s 1,8 benzinem. Zpetne jsem se dozvedel, ze tou 1,8 jsou "podvrtany" puvodni dvoulitry, protože automobilka potřebovala doplnit kubaturu do tehdejsi nabidky a možná díky tomu má ten motor takovy charakter. - Zivotnost - k dnešnímu dni 407tis.km a nejaky drobny. Ja s tim najezdil necelejch 100 bez jediny poruchy a setrilek zrovna nejsem. Zátah - díky dlouhejm kvaltum (1 do 50, 2 do 100, 3 do 140, 4 do 170 a 5 ---) dělá celý auto jak dělaný na sprinty a to se nečapá ani Oct 1,9 diesel dokonce ani s tim slavnym TDI s 66kW. Barrandovkou estakádu jezdnoznačně "prohrál". Sprint s Volvem XC90 (nevím, co měl za motor) z 0 na 160 .. remíza. (Ve s160ti se na to typek proste vys*al a neberu to jako vítezství, ikdyž já v tu chvíli teprve řadil pětku.) - Motor táhne odspoda a není problém jezdit uplně v pohodě už od 1500ot./min. bez toho, aby se motor jakkoliv dusil nebo škubal až do vysokých otáček (6500, kdy sepne omezovač) táhne rovnoměrně a miluju ten zvuk co se objevuje nad 4000ot., kdy to začíná znít a uplně to vypdá jako by to ten motor bavilo, nedám dopustit!!! - Spotřeba? od 7 do 9,5L (podle druhu jízdy samozřejmě). Člověk si po nějaký době na auto zvykne a už mu nepřijde nic moc extra. Pak když jsem přesedlal do TDI nebo i HDI, tak mi chyběla ta pružnost - takovýto škubnutí, když člověk dupne na plyn, na co jsem zvyklej z toho svýho benzína a tady jsem vždycky musel nějaký čas vyčkat než se milostivě roztočí turbo a tupě zabere. Nejlepší efektivita turbomotoru byla mezi 2000 az 3500ot./min. pak uz to chradlo a bylo to takový nesladký nemastný, furt jsem měl pocit, že mě někdo tlačí narozdíl u benzínu, kde je cejtit jako by vás spíš někdo zatáhnul. Nedovedu to líp popsat. Spotřeba turbodieslu byla o něco znát, to je pravda, ale už bych ho nechtěl. Jsem vyléčen s diesel TDI mánie a nedám dopustit na benzínovej motor 1,8, co se nachází v mym Peugeotu 405 z roku 1994! Benzín jezdí na hovno v na hovno autech. V práci mám Omegu benzína 2.2, taková líná mrcha je to .. ano oproti ni je TDI fakt stokrát lepší, protože womega žere 12L a je to líná bestie bez šťávy s krátkými kvalty a o fabiich apod verglech ani nemluvim. Ano TD je lepší než většina benzínových aut, vystřídal jsem jich fakt mnoho, ale dokud jsem nenarazil na zdanlive obycejny auto se zdanlive jeste obycejnejsim motorem, kterej ani nezáří svými tabulkovými parametry, ale jeho charakter v praxi ke svý kubatuře se nedá porovnat ani s pulkou benzinovejch aut co jezdi po bezne silnicich a předčí úměrně ke svý kubatuře i TD rivaly! Díky tomuhle autu říkám VIVAT BENZIN a uz nebudu menit! :-)))

Neprachometář
4. února • 18:12

:-P Já mám radši malá auta, je v nich překvapivě dost místa (alespoň vpředu). Mám Kiu Pride 1,3 vezme si nevím kolik a je mi to cekkem jedno. O hluku motoru se nejde bavit, na našich silnicích (samajamagumyfuč) stejně není slyšet. Mám radost z toho že nezatěžuju ovzduší toxickými splodinami, oxidy síry a dusíku vlivem nedokonalého spalování nafty, lidé zamnou si nemusí pouštět mlhovky aby něco viděli, když auto nechám chvíli běžet na volnoběh nemusím k němu přicházet se zatajeným dechem abych se náhodou neudusil a taky že se mi na volnoběh vlivem rezonance motoru nerozpadá interiér a že neohluchnu ;-) :-P
Ale když to tak vezmu, diesely ale mají plno výhod... Lidé na přechodu se nemusí rozhlížet jestli náhodou něco nejde, protože takový traktorový prachomet je slyšet na půl kilometru daleko. Dále auto v které nemá skoro žádnou výbavu má už v základu masážní sedadla, hlavně na volnoběh díky klepání motoru :-)
Plno udušených chodců a propálených nádrží pohonného oleje přeje Neprachometář ;-)

Peter
24. srpna • 0:30

Mal som 2,2 TDCi(114 kW)a teraz mam 2,0 benzín(107 kW)-obe F Mondeo.2,2 TDCi mal 400 pri 1750-2750 1/min. a benzín má len 185/190 pri 4500 1/min.Ako sa to prejavuje v praxi?Napr.tým,že benzín na semaforoch vystrelí,má rýchlejšiu reakciu z 0-šprint ale týmto končí,potom je zdochlina,zavíjajúca pri prudkom zvyšovaní otáčok.A diesel,paráda pri dosiahnutí otáčok 1750 sila Mk 350-400 Nm Ta vrazí do sedadla ale co je dolezite predbiehanie je jahoda,KRASA!Naozaj bezpecne predbiehanie.A spotreba?Diesel cca 5,7 a benzín 9,1!!!A Diesel ma teraz cca 240 000km,vymenené vstrekovace za 35 000 SK a ide dalej!!! Takze jednoznacne diesel!
Zaujimavý parameter,kt.vela napovie o charkteristike a sile motora je toto:
2,0 diesel(103 kW) 0-100km/h=9,5 50-100 km/h=8,7 s
2,2 diesel(129 kW)-0-100 km/hod=8,7 sec,50-100 km/h=6,9 s
2,0 l benz.(107 kW) 0-100 = 9,9 s,50-100=12,7 s.!!!
2,3 l benz.(118 kW) 0-100=10,5s,50-100= nie je udaj cca11-11,2?!!!
Tam je jasne vidiet rozdiely!Diesel je auto,benzin je zdochynajuci kon!

Jarda
22. ledna • 11:00

Krásný, ale zavádějící tabulky. Bez turba je to jak hlemýžď, kdežto benzíny jsou bez turba naprosto běžně. Je to dost nefér porovnávání, protože to není už ani tak o motoru, ale "jak tlačí turbo, voe". Takový obyčejný turbo na 1,4 benzínu natře prdel 1,9 nafte se "stejnym" turbem. Nelze provonavat jedny motory s turbem a druhy bez turba. diesel je bez turba vazne do traktoru narozdil od benzinu.

Marek
5. prosince • 16:17

Souhlasím s původním článkem. Ty ostatní kecy co se tu vedou jsou z 80% bláboly.
Když už někdo porovnává ,tak ať porovnává stejné věci né lopatu s bagrem.
Obyčejný diesel je dnes pomalu pasé. Dnes je všude turbo, jinak by se zdaleka netěšil takové oblibě. Když bych měl porovnat motory 1.9sdi a 1.9 benzín. Člověk, který se ohne pro koronu která mu spadla do kanálu, bude volit sdi... jinej důvod nevidim. Rozhodně bych vzal benzin. Hezky se povozim, když potřebuju za to vzít tak za to vemu. Comfort je určitě na straně benzinu.
Když porovnám 2.0TDI a 2.0 Turbo benzin...Tady je jasný, že běžný zákazník, který se chce dostat z bodu A do bodu B bude volit diesel a nemám mu za zlé. Ale člověk který nechce zabít čas v autě a chce si to užít se vším všudy šáhne po benzínu. Neexistuje argument který by popřel, že výkon je na straně benzinu.Je to otázka nároků.
Bude platit vždy, že na straně nafty je spotřeba a na straně benzinu bude výkon. Stačí vědět něco o motorech a palivech a né plácat dovětru kraviny a razit si svůj názor.
Je nakaždém co si zvolí.
Co se týče spotřeby troufnu si klidně říci, že z dobře stavěným hybridem se benzín naftě vyrovná a požitek z jízdy zůstane. Jako př dávam lexus ls 600 h. 400 koňová těžká luxusní bestie s spotřebou kolem 10l. Věřím, že kdyby ten motor vyšlechtili dali ho do menšího lehčího auta spotřeba půjde jěště níž. Přece jen to auto stojí 3mega :-D.

Peter
22. ledna • 15:12

Fakty.Diesel ma vacsi Nm ako benzin,vacsiu ucinnost a podstatne lepsiu spotrebu,ALE dnes su diesle diktatom vyrobcov lebo tam maju veci ako turbo,EGR ventily,vypalovanie,vyvazovanie,vstrekovace...A problemy s opravami.A nie lacnymi.Pomaly uz neexistuje auto,ktore nestoji vela mpenazi v prevadzke!Limity znecistujucixh latok dostali motory tam,ze pomaly clovek zaplati 2x.Pri kupe a pri platrbach za vymenu vstrekovacov,opravy za vsetky diely a úpri 200 000 zistí,že to auto vobec nebolo lacne.Ake je podla Vas idealne auto?V prevádzke-spolahlivost,dynamika a pruznost,nizka spotreba a dobry vnutorny priestor?Hm?Co mam z vynikajuceho motora,kde vymena vstrekovačov je 1600 €?Takze ake?

diesel verzus benzín
9. října • 7:52

blbosti ako egr ventil má aj benziňák, a okrem toho ešte aj lambda sondu.....pokial som jazdil na punto jtd a fabii benzínovej,za 2 roky sa mi vrátili náklady oproti mrcha spotrebe na fabii....pokial meníte vstreky, tie vedia dnes aj repasovať a používajte do nafty aditíva ako castrol TDA.
http://www.webareal.sk/extraolej/eshop/15-1-Pris... ...

Peter
5. prosince • 22:12

Pises o kecoch a pritom sam kecas!Dobre porovnavajme 2,2 Diesel a povedzme 2,5liter Turbo benzin .Mk=320 Nm.A spotreba je min.10 ltr.A to je rozdiel ked pri diesli je to 6,ze?Takze nie je co riesit!Mat kazdych 100 km 4,6 € k dobru to nie je na zahodenie,ze?

balder
20. března • 11:34

u nas na slovensku je bohuzial nafta drahsia ako benzin asi preto aby si ludia nesmeli jazdit s uspornejsim autickom lacnejsie

Patrik Rosenberger
30. září • 13:29

Tak mi teda vysvetlete proc se lije do vsech aut do okruhu benzin nic vic. proc teda nedelelaj nftovy motory asi zd¨jedinyho duvodu chybi vykon a neni to tak? kdyz budu mit 12V tak bude mit kroutak pre 1000Nma kam de diesel do pice

MGL...
13. srpna • 12:29

Benzín je Benzín.....Miluju ten zvuk...miluju všechno...nevim proč ale nafta je nuda....takhle to cítím už od malička....ale i přesto kdybych si měl koupit fungl novou káru...tak jdu do 2.0 TDI...s Ekonomických důvodů....

MGL...
13. srpna • 12:33

Benzín se sere rychleji....to je všem jasny...a je to prostě pravda....tak že zážitek ...benzín.....
ale když jsi chytrej a nejsi bohatej....kup si naftu

Dementi
17. prosince • 11:41

Presne tak!!! Spalovaci motory jsou prezitek doby! Stoji za hovno oba dva...

josef
23. listopadu • 14:47

Po celý dosavadní život jsem měl samá dieselová auta (kromě Š-1203) a jelikož je dovážím, dá se říci, že každý týden minimálně v jednom sedím. Minulý týden jsem porovnával dva Fordy Mondeo a to 2001 92kW benzín a 2002 96kW TDCi commonrail. Diesel má neuvěřitelný zátah, krouťák při maximálce 350 Nm a benzíňák mu nesahá ani po paty. O spotřebě pod 6 litrů a maximálce 220 km/hod. netřeba hovořit. Dieselové motory mají před sebou skvělou budoucnost, benzíňáky mají už vrchol za sebou. Toť můj názor, ačkoliv podle dřívějších příspěvků bych mohl být nazván klidně idiotem Josef

KKK
4. prosince • 0:00

Spalovací motor nemá žádnou budoucnost,tedy ani diesel

Hughess
12. října • 15:13

Souhlasím. Neumí jezdit,protoze na 5 st. při 1500 mu to žere víc, nez na 3 st. při např. 2200 - Když člověk přidává plyn,nepřidává benzín,ale otevírá klapku vzduchu-jednotka, když je míň vzduchu, musí přidat víc benzínu...Ať radši jezdí na 3 těch 50km/h.

Eda
3. října • 21:58

Je vydět že dotyčný člověk o této problematice nic neví a žije se zavřenýma očima

Wes
14. srpna • 12:22

Zdravim, mam hondu 1,5 V-tec a myslim si, že je to docela dobrý kompromis. Diesel jsem určitě nechtěl a tak jsem zvolil Hondu, kterou už měl přede mnou muj bracha sice ještě bez V-Tec, ale pochvaloval si ji. Tedka se bavim konkretne o motoru 1,5 V-tec (s ostatnima nemam zkušenosti) - mam rad sportovni jizdu - ale posledni dobou jsem už vyřaděný a spíš jezdím klidněji. Brno z Opavy a Z5 jsem při relativně usporné jízdě (120Km/h - vyjmečně někde 190 km/h) zajil kolem 450 kč. Funkce V-Tec je opravdu dobrý kompromis. Na 5. st. můžu jet taky 50km/hod a to mam na otačkoměru 1500ot/min. Spotřeba by se měla při rozsvícené "econo" kontrolce pohybovat okolo 5,5 l/100km - což mluví samo za sebe. Mam tam 115 koní a jede to celkem slušně - točit se to dá do 7000tis. ot/min. a neztrácí ve vysokých ot. výkona - ale naopak. jedinou nevýhodou je, že poznáte když máte naložené plné auto - což se mi stáva jen výjmečně - jsme na to auto jen 2 lidi - takže všem kdo chce kompromis doporučuji - Honda V-Tec.

Wes

P.S. více o  V-Tec  na:  http://www.hondaclub.cz/

Martin
9. ledna • 8:08

Hipi je buď pošahaný nebo neví o autech nic. LPG je finančně dost náročná investice v řádu několika desítek tisíc. To už nemluvím o dalších negativech jako je: nižší výkon, větší opotřebení motoru, častější prohlídky a odporný smrad uvnitř auta a za ním. A hlavně nebezpečnost a ztráta kapacity v kufru. Podtrženo a sečteno: kdo najezdí víc kilometrů ročně, tak je diesel tou nejlepší alternativou.

Sias
31. května • 9:08

Tak to je pekna blbost.

K tomu LPG:

Nizsi vykon - u vozu se vstrikovanim - eliminovano
Vetsi opotrebebi motoru - blábol - je to presne opacne
Castejsi prohlidky - ano revize 1x rocne - velky problem:)
Ztrata kapacity kufru - toroidni nadrz - eliminovano
Nebezpecnost - uplna blbost - system LPG je mnohonasobne bezpecnejsi nez benzinova nadrz.

Diesel neni urcite "nejlepsi" alternativou.

Pavel
28. prosince • 21:59

Je mi 38 let a vlastnil jsem už přibližně 25 různých aut, jejihž jsem byl majitelem od 18 let. Věčně se potácím mezi úvahami, zda benzín, nebo diesel. V současné době mám 2 vozy. 1) Dodge Grand Caravan 7 míst, 3.3i s opravdu slušným výkonem, ovšem jezdím průměrně za 15l benzínu i více, protože mám rád dynamickou jízdu a svádí mě to.  Dodge má omězovač ve 195 km/h a to točí pouze na 3.500 ot/min, přitom se motor dá běžně vytočit až na 6.500 ot./min, kdy by to bez omezovače muselo snad lítat. Když vezu svoji rodinu (4 děti a k tomu manželku) s nákladem, mám požitek i z jízdy do kopce! Jedná se o automat a tahá slušně. Nicméně ně vždy potřebuji jezdit s celou rodinou a proto jsme si pro běžné "pracovní" ježdění po městě a po světě, koupil pro radost starší AUDI 100 2.5TD. Koupil jsem si velký vůz i proto, aby jsem na silnici hned tak nezemřel při běžné nehodě. Mám život rád a tak si rád i připlatím za tu kinetickou energii, která jede se mnou. Audi není sice žádný sporťák, ale tah má opravdu slušný a jízda s ní je pro mě rovněž velkým požitkem. Rychlost 200 km/hod umí také, i akcelerace je překvapivě slušná, ale co z toho ... To hlavní je ale spotřeba , která mě zajímá. Tedy, vycházím z toho, že s velkým AUDI 2.5 TD, jezdím od 6 do 7 l/100 km nafty!!!  Nijak se přitom netrápím pomalou jízdou. Prakticky vím, že chci-li velký vůz, který "jede", budu jezdit s dieselem téměř o polovinu levněji, než s benzínem.

Pro ilustraci chci ještě uvést, že jsem měl např. FORD Sierra 2.0i, FORD Sierra 2,3D, VOLVO 760 TD intercoler, VOLVO 740TD, FORD Scorpio 2.0 DOHC,  BMW 525 TDS, OPEL Omega 2.0i, Chrysler 3.0i, MITSUBISHI Lancer 1.5i, MITSUBISHI Galant 2.0 GLSi, Mitsubishi Pajero 2.5 TD, v mládí pak i Š 120 i Trabanta.

Každý si musí spočítat, zda se mu diesel vyplatí, jezdí-li hodně, určitě ano. Jezdí-li málo, ať si ho nekupuje a už určitě ne starší, v zimě nemusí nastartovat, může mu zmrznout stará nafta z letního tankování a pod. Chce-li někdo závodit, ať si koupí benzína. Např. s Mitsubishi Galant, r. 92 2.0i, jsem jezdil i přes 220 km/hod, ovšem spotřeba byla s touto rychlostí někde kolem 13l/100 km na dálnici, ve městě kolem 10-12l s ostřejší jízdou.

V případě, že dotankuji prázdnou nádrž u diesela a podívám se, kolik jsem na to ujel km, a pak dotankuji plnou nádrž u benzína a podívám se, kolik jsem na to ujel km, zjistím, že s benzínem si platím jednu cestu 2x! Takže  ... v tom jasně vede nafta!

Pavel Maletínský

 

 

 

 

MV
14. září • 23:22

Dlouho jsem byl benzínomil. Jezdil jsem se vším možným od Favouše až po Audi S6 2,2Turbo s chiptuningem na 228kW a tvrdil, že diesel mě nemůže oslovit. Sáhl jsem nakonec do firemních peněz a koupil Audi s osmiválcěm 4,2 a výkonem 265kW. Nádhera, jedinečný zátah kdykoli od 2000 do 7000 otáček, úžasný plný zvuk osmiválce, na dálnici v Němcích to nemá problém dokázat, že vypnutí omezovače rychlosti má svoje kouzlo, když ručka rychloměru ukazuje 300. Jenomže pro běžné ježdění po našich silničkách je 360 koní a quattro trochu víc než je potřeba a došlo mi že jezdím hlavně od pumpy k pumpě. Pak mi jeden šéf jednoho autosalonu začal půjčovat předváděčky s nápisem TDI vzadu a já přišel na to, že 2,5TDI s červeným i-čkem krom maxima nejede o moc míň, ale má třetinové náklady, zašel jsem i ke konkurenci a nechal si ukázat kousky, co nesou označení 320CDI a 530d a zážitky to byly srovnatelně monumentální, i když 53Od ne tolik jako CDI a TDI. Pak jsem ještě vyzkoušel u původní značky 1,9TDI, kde zatím zčervenalo D i I. Tenhle motor mě dostal, tak jsem znovu sáhnul do firemní kasy a přikoupil Sharan TDI 4 Motion. Představte si 2 metry vysokou a 2 tuny těžkou krávu, která má vepředu napříč nafťáček 1,9 a táhne neuvěřitelně od 1500 otáček do 3000, tam zleniví, ale přeci jen jede 180 a i přesto že je to čtyřkolka, při normálním chování na silnicích ujede na 70 litrovou nádrž 1200km. Jediný problém krom méně úchvatné akustiky (ve srovnání s benzínovým V8) bylo, že usínal kolem 3000 otáček a tudíž v hustém provozu nerad předjížděl ve vyšších rychlostech. Řešitelný problém - chiptuning. Za 20 minut byla v EPROM jiná datová mapa a to co to s motorem provedlo jsem nechápal a odebral se na válcovou zkušebnu. Tam milé MPV přivázali popruhy k zeměkouli a už se měřilo. Motor o objemu 1,9, co dlabe naftu ukázal 157koní a 420(!!!!!!)Nm - stejný krouťák má V8.4,2! A tak jezdím s Sharanem po světě, občas nejaký trouba v benzínové hračce 2,5V6 nechápe proč mu hravě ujedu a ta legrace mě stojí 8,5 litru nafty na 100km. A jednou za týden mě to popadne, vytáhnu osmiválec a svezu se s ním (za 15 na sto). Ale ten diesel mě fakt dostal.

Jaroslav
15. září • 11:15

Porovnáváš chiptuningový TURBOdisel s benzín V8 ! To jaksi nejde ! Článek zní "disel versus benzín", né turbodisel versus benzín !!!!

Buď porovnávej disel a benzín, nebo turbodisel a turbo benzín. U turbo benzínu máš také veliký krouťák, a po chiptuningu zvlášť ! Je v tom turbu, to ví každý (alespoň myslím), i když obecně má disel větší kroutící moment, to je neodiskutovatelné.

To že hravě ujedeš ve svém TDi kdejakému benzínu 2,5V6, není tím že máš disela, ale tím že máš na rozdíl od něho TURBO!!! Jinak bys neměl šanci !

Jezdil jsem ve VOLVU S60, 2.4 turbo benzín (200 koní), a to má zátah ! Od nižších otáček až po vyšší. Jo, žere sice 10-11 litrů, ale zase není hlučný a bez vibrací, je to tudíž komfortnější jízda, nejsem pak tolik unavený z hluku.

 

 

WOLF
24. listopadu • 15:29

lamo co mas porad s tim hlukem ... jsi snad duchodce ... me naopak sere kdyz u benzinaku neslyslim vubec nic ... pokud mas snad porad neco tak u nafty nemusis tolik radit a muzes si uzivat zatah odspoda a nemusis to honit jak nasranou sekacku na travu... to ze porovnavame TDI vuci atmosferickemu benzinu je v poradku... vzdyt se diesely prodavaji predevsim Tdi a ne sdi pokud nepocitam autoskoly apod. kdyz jsme te uz rozebraly tak to na to nesvadej ... apropos... v zahranici uz se jezdi rallye kategorie diesel a zacina to i u nas...

WOLF
24. listopadu • 15:30

kdyz teda porad meles neco o hluku a vybracich proc si nekoupis wankeluv motor nebo elektromotor... budes si pripadat jako ve startrek

MV
15. září • 22:52

Pokud to stavíš takhle striktně tak samozřejmě jo. Mě spíš vedlo k porovnání na co to auto jezdí (nafta = diesel ať s turbem nebo bez, benzín takytak, i když těch benzínovejch turbomotorů je pomálu s výjimkou 1,8T od VW Group, těch je jako much). Tuhle lehce přeplňovanou verzi od Volva znám, ta je fajn, nemá nevýhody ani jenoho ani druhýho. S6 turbo měla v základní verzi 230 koní a táhla od 1600 do 7200otáček a po chiptuningu jí 78 koníků přibylo, fantazie. Na šestku to jelo od 50 do 265 km/h jako kdyby to mělo elektromotory. Najezdil jsem na ní 350 000km, absolutně bez problémů a oprav a neradi jsme se loučili. Nový majitel už na tom má přes 400 tisíc a je taky nadšenej. Ale to jsem odbočil od dieselů.Pokud je řeč o tom, že diesel je bez turba, tak ani tam se nedá srovnávat. Zkus porovnat SDI 47kW třeba v Octavii a diesel v Peugeotu 306 50kW. zatímco SDI docela jede a bere 5l i když jedeš jako kůň, s Peugeotem se rozjíždíš jak přetížená Liazka do kopce a předjet kamion je nemožno. Takže bych pak nemohl srovnávat ani nepřímovstřik s přímovstřikem.

cartman
12. září • 14:43

S tou napravou u feldy 1.9 nemate pavdu. Tak ako felda 1.6 aj 1.9 ma na naprave prvky z vw, pretoze OBA motory su tazsie. Skuste zahnut do takej prudsej zakruty na 1.3 alebo 1.6 prip. 1.9, feldy s vw motorom sedia ako pribite a urcite to nie je len tym ze su motory tazsie. Problem s rychlejsim opotrebovanim nesuvisi s nekvalitou napravy, ale s vyssim krutiacim momentom. Je to pocut aj na prevodovke, pretoze ako na 1.6 tak aj na 1.9 prevodovka hvizda pri razantejsej akceleracii na 1. prip 2. prevodovom stupni. Majitelia tychto aut to urcite potvrdia Pracujem vo firme ktora vlastni 5ks felicii 1.9 diesel, kazda z nich ma najazdene viac ako 150 000 a len jedna z nich bola na vaznejsej oprave (vysypala sa prevodovka). Je pravda ze treba castejsie menit gumy a ze predok cca po 100 000km viac sadne, ale celkovo mam s feldou 1.9D len dobre skusenosti. Chodim casto do Viedne a je pre mna neocenitelne ze nemusim radit ako utrhnuty. Proste v Bergu za hranicami zaradim 5. a ak nechytim nikde semafor s cervenou tak sa paky chytim az vo Viedni pred zapchou, pretoze sa na tej 5. da ist 50 ale aj 150 ....  Skuste to s benzinom. S 50 na tachaci a zaradenou 5. ma problem aj 2-liter ...

Jaroslav
14. září • 21:02

To, že ti při prudém manévru sedí 1.6 nebo 1.9 felicia jako přibitá, je momichodem tím, že má na přední nápravě (oproti 1.3) pomocný stabilizátor (alespoň u 1.6 to vím určitě).

Co se týká řazení. Pokud nechceš častěji řadit, kup si automat. To ale pak není s autem takový požitek z jízdy.

To že při 50 zařadíš 5, ty bych teda moc nevychvaloval !  Aby jeden stupeň pokrýval rozmezí 50-150 km/h, to svedčí o tom, že při 50 tam asi máš nizké otáčky, ale po 130-140 ti to už musí doslova řvát ! Ano, možná má benz. 2-litr při 50 problém, ale zase ho nemá ve vyšších rychlostech , jako ty ! Já mám Nissan 1.8 benzín a řadím 5 až kolem 85 km/h, ale pak mám taky při 160 km/h v autě podstatně tišeji než ty ! P.S. převodovka je také jinak odstupňovaná, na to zapomínáš!

Pět stupňů má v autě asi nějaký smysl = t.zn. řadit optimální otáčky při různých rychlostech, opakuji, pokud nechceš řadit, tak pak = automat.

Milan Schembera
6. listopadu • 19:48

Já řadím pětku až při 210 km/h, pak to valí až do 280 km/h, ale už sem na ni jel i 30 km/h a auto se rozjelo, brekeke  Jelikož sem fanda, koupil sem si BMW M3. Bomba. Je hodně málo aut, který mi stačej, ale zase nejezdím jako prase, i když jich hodně potkávám, mají Octavie a poloviční výkon. Když mě vidí, chtějí se honit. Někdy jim ujedu (nemusím se moc snažit) a někdy je nechám jet, ať se zabijou sami (mají SPZ, která začíná na "A"). Nicméně náklady na provoz jsou dost vysoké, takže si teď k tomu pořídím 1.8TD na takový to popojíždění ... Zatím jsem tady ještě nenarazil na nikoho, kdo by bral v úvahu, že může mít člověk i 2 auta - nikoliv pouze benzín nebo diesel, ale i obojí.... Brekeke.

Tomáš Beránek
11. září • 9:41

Teď je mi 25 a myslím, že jsem trochu zmoudřel. S mokrým řidičákem jsem miloval velké silné auťáky jako BMW 525, Citroen XM V6 Peugeot 505 2.2GTi a podobně. Gumování při rozjezdu a překračování rychlosti se mi moc líbilo, ale to asi každýmu mladýmu klukovi. Dokončil jsem vejšku a začal se živit sám se vším, co k tomu patří a nejezdím soukromě cca 50.000 ročně.

Rozhodl jsem se koupit si nový (úplně) trochu větší automobil. Pro našince je volba asi jednoznačná - Octavia. Svezl jsem se v 1.6 - 55 kW a 1.9 SDi - 50 kW, jelikož jsem uvažoval jen o "žebrácké výbavě" do 400.000,- , tak jsem si víc vybírat nemohl. Týden jsem jezdil v té benzínové verzi a nijak ji nehonil (jezdil jsem jako starej fotr, protože byla půjčená) a spořádala 8,7l/100km (najezdil jsem s ní 1250 km).  V půjčovně mi říkali, že jsem ji asi musel tlačit, protože prý normálně žere tak 9,5l/100km.

Nakonec jsem koupil právě eSDéÍčko. Cenový rozdíl je 30.000,-. Mám najeto 6.000km a spotřeba je v průměru 5,2l. Jelikož najezdim výhradně soukromně za měsíc cca 4.000km, uspořím za 30dní (8,7*30 - 5,2*24)/100*4000 = 5.448 Kč a 5.968Kč, když budu jezdit na bionaftu, což Škodovka dovoluje bez zániku záruky. Znamená to, že za 5 měsíců, je spátky těch 30.000,-Kč, který jsem si připlatil. Za ty peníze (6.000,-/měsíc) si odpustím razantnější jízdu, která s tou 1.6/55kW stejně prakticky nepřipadá v úvahu. Je to rozdíl platit měsíčně za PHM 10.000,- nebo 4.400,- , nemyslíte?

Navíc dvě užitečné poznámky.

1) U dieselu je jedno, jak razantně se s ním jezdí, spotřeba je prakticky stejná +/- deci.

 2) Na první pocit blbé převody do pomala oceníte při zatížení Octávky 5-ti lidma - jede prakticky stejně jako jen se šoférem, což u 1.6 tedy rozhodně není, ta se v pěti škrabe do kopce jako 105-ka s přívěsem.

 

Uvážím -li, že mi to auto vydrží (možná) cca 5 let, což je 60 měsíců, uspořím celkem 360.000,- . A to je cena další Octavie. To stojí za úvahu, závodníci.

Takže jsou jen dvě volby - buď si koupíte diesel a vozíte se nebo benzína a najděte si druhou práci - jen kvůli benzínu.

Tomáš

Akai
26. června • 11:42

Teda, na to že jsi taky "idiot" /Podle Miloše / Sám bych to líp neřekl. Snad ještě bych dodal, pokud si nedokáže někdo odpustit gumování a tak, dá se pořídit ojetý benzín, co nejsilnější, s co největším objemem, pokud možno kabrio a občas se s ním rekreačně svézt. Tím si doplní pocity a snad pak bude tolerantnější k pomalejší reakci na plyn a vyšším vibracím. Ale já se bez toho obejdu. Fakt se chci dopravit a na pocity mám raději SEX.

Jindra Zavadil
13. září • 11:30

Souhlasim s autorem v plne mire. V prvni rade zalezi na tom, pro jake ucely ma auto slouzit a jake chcete mit pzitky z jizdy. Jestlize chcete byt vzdy prvni kdyz blikne zelena a nezalezi vam na spotrebe, tak kupte benzin. Ja osobne mam rad plynulou jizdu bez zbytecnych akceleraci a brzdeni a na ten rozjezd mi TD bohate staci. Mam VW Passat Variant 1,9TD (66kW) z roku 1996 s prumernou spotrebou 4,5-5l/100km. Je sice pravda, ze pri rychlosti nad 130km/h (v Nemecku) je hluk v interieru kapku vetsi, ale 5 let ve vyvoji je ihned poznat pri jizde v novych modelech. Rovnez rozdil cen automobilu je vzdy okolo 50t (viz ford) a pri cenach PH se vse vyrovna behem prvnich let. Tudiz odpoved na "diesel ci benzin" zni:"Pokud jste sportovni jezdec, poridte si benzin. Jinak diesela".

R. Pesl
26. srpna • 22:24

Mam takovy pocit, ze tu jeste nejakou roli mohou hrat dalsi faktory. Ve firme sme meli dve Feldy - 1.3 benzin a 1.9? diesel. Kdyz byly ty auta novy, jasne vedl diesel - mensi spotreba, vyssi vykon a nekteré to vybaveni navrch - posilovac rizeni .....  Jine to zacalo byt po cca roce: pri zhruba stejne najetych kilometrech bylo nutno u diesla menit predni gumy, brzdove oblozeni i kotouce, oleje se do toho nalilo 2x tolik (a 7500km). Po dvou letech mel benzinak jeste puvodni gumy (stridani letni - zimni), puvodni kotouce a zadnou opravu zavaznejsiho charakteru. Diesel byl v te dobe po nekolika opravach (nektere z nich samozrejme ne proto, ze by to byl diesel - posilovac rizeni, alternator ...) z nichz vsechny byly sakra drahe. Navic vozu evidentne nesvedcil tezky motor - predni naprava byla jak po deseti letech provozu. Verim, ze takovy novy MB diesel vydrzi pres 200 000 km bez podstatnejsiho zasahu, myslim vsak, ze pri rozhodovani zda benzin ci diesel jsou navic dulezite i jina kriteria, nez spotreba a dalsi uvadene.

Jen tak mimochodem, znamym, kteri maji Fabii 1,4 tato dlabe okolo 5 litru (a verim jim to, anzto moje Sierra 2.0 14let stara s 200 000 km v motoru dlabe asi 9 litru a Felda 1,3 mi i po meste zrala vzdy pod 7 litru).

Pavel
10. září • 13:43

U felicií máš pravdu s opotřebováním gum, brzd atd. Ale uvědom si, že felicie má ještě podvozek z favoritu a DIESLOVÝ motor je o 60 KG težší (felicie). Taky není dieslová felicie bez posilovače řízení. Proto si myslím, že diesel u felicie je hovadina. Ale jinak je alespoň pro mne výhodnější.

hipi
25. srpna • 20:53

planujem kupit auto s vacsim kufrom (octavia, brava) benzinak na ktory dam spravit LPG a chiptuning.... myslim ze po tomto moze ist diesel do prdele, investujem do toho stale menej ako do noveho diesla, pri LPG je opotrebovanie motora mensie(vymena oleja v o polovicu dlhsich intervaloch) , mensia poistka(aj zakonna) + servis a ine doplnkove sluzby(chiptuning na diesel je o dost drahsi). K tomuto som dospel po dlhsom zvazeni, Ak ma nieko nieco ako by mohol efektivitu doplnit ci vyvratit tak to iba uvitam....

Peťos
26. srpna • 15:49

Take jsem o tom uvazoval, ale jsou tam tri velke minusy:

1) Pokud nekoupis LPG od vyrobce automobilu, coz je snad jen Kia, ztracis zaruku na utomobil, a pokud se ti neco s nim stane, budou se vzdy snazit to svezt na instalaci LPG !! To mam overene

2)Do noveho utomobilu se montuje uz jen vstrikovani LPG, coz je suma od 35,000,- vyse

3)Zabere zavazadlovy prostor.Pokud si nechas namontovat toroidni nadrz misto rezervy, tak ta je zase mala a budes muset tankovat kazdou chvili

A jeste mimo: Cetl jsem nejakou studii o vyvoji cen pohonnych hmot po vstupu do unie a LPG by se melo dost zdrazit. Take je to vedlejsi produkt pri zpracovani ropy, a pokud bude zajem nadale stoupat, bude muset cena jit nahoru aby se zajem snizil.

Jozef
24. srpna • 19:45

Velakrat som cital podobne kalkulacie. Ani v jednej som vsak nenasiel zohladnenie 2 faktorov pri kupe diesela:
1. Ako často sa robi se servisna prehliadka Pr. Felicia Diesel kazdych 7.500 km a Felicia Benzin kazdych 15000km
2. ovela dolezitejsie faktor - cena pri opatovnom predaji a predajnost takehoto auta - aj pri viacrocnom aute je diesel drahsi o niekolko desiatok tisic korun

Laďa Valík
25. srpna • 0:24

1) Samotne servisni prohlidky jsem v clanku shrnul do sekce "ostatni faktory, ktere nezapocitavam primo do kalkulace" :). Nicmene servisni intervaly se jiz ustalily na 15000 km.
2) Mate pravdu, ze dieselove vozy maji pri prodeji mnohem vyssi cenu nez benzinaky, ale to by bylo asi na jiny clanek a do toho, ve kterem se resi otazka porizeni vozu, nejspise nepatri. V okamziku, kdy pocitame, KDY presne se diesel zacne vyplacet, neni myslim moudre takovy vuz prodavat. Takze kdyz to uzavru - tento faktor nema vliv na vyhodnost dieselu, spise je to jen konstatovani, se kterym nelze napevno kalkulovat, pokud chceme koupit vuz proto, aby zacal po case setrit oproti druhe variante.

x
24. srpna • 22:13

opat dalsi nezmysel! servisna prehliadka sa uz pri dieseloch aj pri benzinoch vyrovnala a prebieha zhodne po 15,000 km aj pri dieselovej fabii aj pri benzinovej. a dokonca nove diesle v automobiloch AUDI (tz. opat koncern Volkwagen) maju servisne intervaly predlzene az na 30.000 km a uvazuje sa az o 50.000 km!!!

Tomáš Beránek
11. září • 10:19

Teď reaguji na 50.000 interval a ne na diesel X benzín. 50.000 je moc, nejde jen o prohlídku motoru, ale celého auťáku. Myslím, že brzdové destičky nějakého střelce se rozhodně tak vysokého věku nedožijí a někde si namele kokos. A možná je takových součástek na autě i víc (tlumiče v městském provozu?)...

Tomáš

Milos
23. srpna • 23:01

Diesel si v CR muze koupit jenom idiot. Normalnimu ridici se nikdy nevyplati, cili investovane penize jsou jsou ekvivalentem k jejich hozeni do kanalu a "odmenou" je mi obvykle mene vykonny motor s naprosto nesportovnimi vlastnostmi, odpudivym zvukem a nesnesitelnymi vibracemi. Traktor. Fascinuje me, kolik se v u nas najde idiotu...

Jsou zeme, kde je nafta v prepoctu o 15 Kc levnejsi nez benzin, tam bych se o tom byl schopen s nekym bavit. Tady rikam narovinu: Kazdy, kdo si v CR koupil auto s dieselovym motorem je totalni kreten.

R
4. března • 17:31

Audi A4 B5- 1.9 Tdi -160ps-330Nm -4,5-6l na 100km 😀 naprosto boží jízda 😂 za málo peněz hodně muziky 😄🦎

Přema
12. září • 20:32

A ty jsi normální idiot a trouba co tomu vubec nerozumí:-P

Petr
25. listopadu • 23:31

Kdo mesicne najede tak cca.2000km tak doporucuju jedine diesel.A jeste je tu jedna podstatna vec:nafta se da sehnat jeste levneji nez u nejlevnejsich benzinek narozdil od benzinu.Napr. ja jiz kupuju rok naftu (ne EKO) za 14kc coz je o cca.4kc levnejsi nez normalne u benzinky a cca 7kc levnejsi oproti benzinu!!! a pri prumerne (kombinovane) spotrebe 5,2l/100km (mam Peugeot 205 1,8D) je to po 1000km 364kc usetreno!!!Samozrejmne je auto hlucnejsi,ale stejne ten motor ani tak nevnimam ptz. si pri jizde poustim nejakou tu musiku.Taky neni takovy svizny jako benzin a ma vyssi pocatecni naklady oproti benzinu.

Akai
26. června • 11:29

Jsem totální kretén. Mám Swifta, 63.5 KW, což při váze cca 800kg slibuje slušnou akceleraci i jízdu, spotřeba benzínu je kolem 6.2 l/100 km, takže taky celkem lahoda. Přesto se slzou v oku vzpomínám na starou dobrou Felicii 1.9 SDI, která se svými 47 KW, vibracemi a odpudivým zvukem a spotřebou která nebyla zase tak o moc nižší, přesto subjektivně líp táhla, mnohem míň často potřebovala přeřadit a vůbec, jízda byla plynulejší. Nechci auto na sportování, ale na dopravu z bodu A do bodu B v co největší pohodě a současné nafťáky to splňují na jedničku. Až půjde Suza pryč, opět se vrátím ke svému kreténství a půjdu do nafty.

olinlitomericko
4. června • 21:51

...čéče Felicia 1.9 SDI-47 KW kdo to vyráběl ? 1.9 D znám....

Pavel
10. září • 13:35

No myslím že jsem normální řidič. Bohužel mám diesla. Vlastně bohudík . Loni jsem najel 72 000 a letos to bude asi víc. A proč to říkám? Potože když jedu na výlet nepadne mi na to celá výplata a mám rádius 1100 km. Máš to se svým benzínem? Připadáš mi jako můj soused se svojí felicií (benzín) (ročně asi 500km), který chtěl v zimě roztáhnout... co dodat..?

diesel verzus benzín
9. října • 7:46

máme doma ford focus 2.0 sport, spotreba momentálna pri 2 stupni prevodovom na plný kvalt 42 litrov benzínu, máme doma aj ford momdeo tdci - spotreba na 2 stupni prevodovom na plný kvalt 14 litrov nafty....
http://www.olejlacno.sk...

Jaroslav
14. září • 20:38

Na ten výlet ti sice nepadne celá výplata, a to také proto, protože jsi si tu "úsporu" už předplatil v podobě vyšší pořizovací ceny tvého auta, o tom přece je v tom článku řeč, nebo neumíš číst ? 

Pokud však najedeš ročně hodně (a asi jo jak vidím), pak se ti to v tvém případě začne vyplácet cca po 2 roce po koupi, pak to má smysl, ale pouze po ekonomické stránce. Zase na druhou stranu trpíš (tvé uši) více hlukem a vibracema, a to by bylo např. pro mě velké mínus, které se nedá ekonomicky vyjádřit. Žijeme jen jednou, tak proč bych se měl hlukem a vibracema (kterých je kolem nás dost a dost) ještě sám schválně obtěžovat.

Pavel Kratochvíl
30. listopadu • 6:59

No jasně, že si úsporu předplatil, ale nezapoměl jsi na to, že po nějakém čase bude třeba taky auto prodávat a potom ho samozřejmě taky prodá za víc peněz. Já se v této oblasti pohybuju víc jak patnáct let a vím, že rozdíl ceny ojetého dízlu, oproti stejně ojetém benzínu je skoro stejný, jako u nového auta a to znamená, že má peníze po tuto dobu pouze výhodně uložené a dostane z nich většinu zpátky. Nehledě na to, že ojeté benziňáky jsou v podstatě neprodejné.

A k vibracím a hluku. Asi jsi nikdy nejel např. s autem s motorem common rail, protože tam se dá ö nějakém větším hluku jen těžko mluvit. Při rychlostech nad 120 jsou dízly už většinou i tišší.

x
23. srpna • 23:23

nemas pravdu ani trochu! uz ste sa niekedy niekto viezli (teda ste soferovali) aspon oba spominane modely skoda fabia 1.4i vs. 1.9 SDi??? asi nie inak by ste vedeli, ze benzinova verzia sa na ten dieslovy agregat od Volkswagenu ani nechyta. Zatial co benzinova 1.4i sa musi vytacat do vysokych otacok kde uz aj tak nezabera a huci ako vysavac alebo Daewoo Tico, tak dieslova verzia ma tah uz od 1,500 ot/min nenormalne dobry a taky nikdy 1.4i nedosiahne!

Kazdy kto v dnesnej dobe povie ze diesel nema zmysel pretoze je nevykonny bud vlastni staru brhlinu v podobe 20 rocnej Lancia Thema 2,5 TDi a pod. alebo je zakomplexovany minulostou a nema odvahu sa pozriet na to kam vyvoj pokrocil a ze dieslove motory uz davno prekonali benzinove nielen v spotrebe...

PavelP
10. září • 11:32

Milos se opet projevil jako nekdo, kdo musi mit vzdycky pravdu a nehodla o nicem diskutovat. Mam pocit, ze zapomina na jednu vec. Ne kazdy chce od sveho auta sportovni svezeni a nekomu jde spis o to, aby pri ustalene jizde na delsi vzdalenosti nemusel porad kvrdlat radickou v kazdem mensim kopci. No a ta spotreba je taky neoddiskutovatelna. Ten clanek totiz zapomina na to, ze prodejni cena dieselu je porad o peknych par tisic vyssi, nez u benzinu. Jeste jsou tu ale dve veci, o ktere se autor clanku nezminil.


  1. Povine ruceni pro motor s objemem 1,9 je nejakych 5500, pro tu 1,4 asi polovina (cislo nevim a nechci kecat).

  2. Kontrola emisi i dieselu je taky asi o 1000 Kc drazsi.

Vim, ze jsou to drobne, ale po 5 letech to naskace. Aby nedoslo k omylu, ja jsem zastancem benzinovych aut a diesely v podstate nemam moc rad, ale dokazu jejich majitele pochopit. Urcite si nemyslim, ze se jedna o idioty. Myslim si, ze svezeni se slusnym modernim dieselem je docela prijemne. Mam zkusenost s 2,5 TDI ve srovnani s benzinem 2,8 u Audi A6 a v obou je jizda zazitek.

Milos
16. září • 11:16

Podle me to jsou idioti. Ekonomicke aspekty jsme vyresili - nema smysl diesel kupovat, otazku jizdniho komfortu taktez - diesel opet ztraci a ze u dieselu nemusim tak casto radit? To sice bude pro mnoho lidi, kteri neumeji ridit, vyhoda, ale dnes se dela fura benzinovych motoru s vylozene dieselovou charakteristikou. Napr. 1,6 a 2,0 od VW, to jsou deset let stary, desny motory, se kteryma se da jet na petku uz od triceti.

A hlavne, davaji se do jednoho z nejhorsich aut NS tridy - Octavie, cili pro kretena, ktery by si normalne koupil diesel idealni volba...

WOLF
24. listopadu • 15:10

pokud je tu nekdo idiot pak si to predevsim ty...

ja se svym pasatem na plnou nadrz ujedu pres 1000km a to nemusim jezdit pomalu

kdyz budes mit 1,8 benzin najedes sotva 500km

kdyz jedu opravdu ostre mam spotrebu 6,5l/100km

pokud bych jel stejne ostre s ekvivalentnim benzinkem mel bych spotrebu 12-14litru

coz je v pohode vice nez dvojnasobek... mel jsem moznost jizdy v hodne autech a na velke vzdalenosti a benzin je v shitu... na dovolenou napriklad jel golf 1,8 a passat 1,9tdi ten golf jel jako snek porad sme museli cekat a mel prumer 6,5 se slovy "to je super" ja kdybych mel spotrebu 6,5litru tak cestuju stalou rychlosti 160km/h...

PavelP
19. září • 13:36

Milosi, ty musis byt ale hroznej magor...

pavel
24. srpna • 10:24

A nejde tady spíš o ty super prachy za ty super nový a super výkoný diesel fára?????????????

Jan Tichy
22. srpna • 19:32

Muj osobni nazor na spotrebu:Navyseni je asi tech 80 000, a po splaceni me zajima jenom jaka je spotreba.Vyrovnani investice do 5 let je primereny pro toho kdo jezdi malo a potom uz to je jedno, auto si budu kupovat a bude to diesel asi peugeot 307.Proc: moje naroky na auto, je nejhezci Hatchback  ma vinikajici jiydni vlastnosti, podvozek ticho ve kabine a prostor uvnitr a nyni bude s novim dieslem 1.4 TDI prumerna spotreba asi okolo 4 litru navic auto si budu kupovat na dlouho asi tak dokud bude jezdit a nechci ho prodat po napr 5 letech jinak by se investice nevratila.Navic s ekonomerem se da jezdit se spotrebou o az 40 procent lepsi viz knizka "Jak jezdit s nizsi spotrebou" od Jana Hornicka.Od auta nepotrebuju superrychlou akceleraci na to si raci koupim Hondu S2000 ktera ma dvoulitr s vykonem 176 KW.To je vsechno Zdravim Jan Tichy

 

 

 

 

Jaroslav
14. září • 20:18

Nechápu, jak vás může u auta zajímat "jen spotřeba"! Když si kupuju auto, tak přece abych si ho užil po všech stránkách (nemyslím tím jen šlapat na plyn a závodit). Jo, peugot 307 je opravdu pěkný, nový motor bude taky dobrý, ale nosit v hlavě je jeho spotřebu, to je degradace toho, o co se inženýři peugotu snažili, totiž přednést zákazníkovi dokonalý vůz po všech stránkách.

Co se týká výdrže diselů, tak to již není to co bývalo dříve, kdy jste s diselem mohl najet 300-400 tis. km. Dnes jsou tyto motory totiž trochu jinak konstruované-náchylnější k opotřebování, a výrobci se schválně nesnaží jim životnost prodloužit, to proto abyste si po pár letech u nich koupil další vůz a oni vydělali.

 

Vojta
7. března • 12:10

Jde vidět že někteří řidiči nemají tušení co je TDI:-D. Jezdil jsem dlouho v benzínech ,sem tam jsem vyzkoušel D nebo TD. Až mne nadchla výkonnější motorizace TDI a nad benzínem jsem zanevřel ,krom motorek. Neříkám že mám standard výkon na svém DIESEL :-)) ale když se svezu v nějakém tom nadupaným Turbo benzínu jak píšete tak jsem šťasten že mám TDI :-))

Tomáš Beránek
11. září • 10:13

Nezlob se na mně, ale 1,4Tdi je na P307 slabonká, já v tom jel a nic moc, ten auťák je na to příliž těžkej. Sám mám Octavii 1.9 Sdi bez turba a jede lépe, i když to byl taky kompromis. To bych raději šel do toho 2.0HDi, abys tu 1.4Tdi neuhonil. Zvlášť, když Ti ten auťák má vydržet víc než pět let. Poslední poznámka - mám pocit, že starší diesely od Peugeot - Citroen byly lepší , než ty jejich "novinky". A osobně si myslím, že diesel by měl být bez turba, vydrží delší dobu a nesvádí Tě honit studený motor, což u diesela je podstatná věc. Zvlášť, pokud jde jen o spotřebu.

Tomáš

Petr Maleček (dj.kure)
3. prosince • 14:47

Jestli se nepletu, tak TurboDiesely mají lepší spalování. Sám mám Renault Megane 1.9dTi (72kW při 4000rpm / 200nm při 2000rpm) a co se týče norem, tak má mnohem méně splodin, než varianta D a TD (nejhorší je D). Co se týče spotřeby, tak 5l/100km super :-) Jsem student a na provoz 3l benzínu s biturbem opravdu nemám.

Peťos
26. srpna • 16:00

Take se mi hodne libi Peugeot 307 a realne jsem uvazoval o novem 1.4 HDi, ALE !!! Zjistil jsem, ze prvni koncernove motory(PSA) 1,4 turbodiesel budou s vykonem 50kW coz je na 307 velice malo. Take tocivy moment je nekde okolo 160 Nm. Nasel jsem to tusim nekde na slovenskem a anglickem(UK) webu. Nejvykonnejsi varianta bude mit 90 k a 200 Nm, ale ta bude mnohem pozdeji a vystrida 2.0 HDi 90k.

Rejpal
22. srpna • 14:02

No nevim s cim je jakej zazitek, ale jestli jste se nekdo svez treba v BMW 330d nebo v novym cecku 270CDI, tak kam se v oblasti elasticity hrabou benzinaky. Samozrejme je celkove benzinak (ale uz dost nadupanej) pro vylozene sportovni jizdu lepsi nebot dyl toci, ale jednoznacne odsoudit diesely, ze si s nima clovek neuzije, no to nevim. ted vychazim spis z otho, co jsem cet v casakach, takze ma-li nekdo s temahle autama osobni zkusenost, rad privitam jeho nazor (a doufam obhajobu modernich dieselu). Doba Golfu 1,5D uz je pryc...

Speedy
22. srpna • 14:44

asi jsi ten clanek moc nepochopil, ale merito veci neni o pocitu z jizdy ale o nakladech. ono je dost rozdil se v takovem auto jako BMW a MB, jak zminujes jenom svezt nebo nebo ho vlastnit. ono vykladat o tom jake je to svezeni ve vypujcenem voze je moc pekne ale pokud pouziju vyraz z IT, tak TCO na takoveto auto, abys to nesulil a nelepil dily "kanagomem" je trosku o necem jinem. proto autor zamerne uvadi srovnani fabii a ne vozu z nejvyssi tridy...

x
22. srpna • 0:30

Neni pravda ze diesely akceleruji pomaleji. Staci porovnat Octavii 1,6 74 kW a Octavii 1,9 TDI 66kW.

Alex
7. prosince • 11:28

Toto je spatne srovnani :). srovnej BMW 330i a 330D benzin je rychlejsi, to same u MB....
Diesel je pomalejsi....

MGL...
13. srpna • 12:36

jo....a nemůžete kokoti srovnávat fáčka s BMW......blázni....když už tak třeba audi a4 1.8T vs audi a4 1.9 Tdi

rob27
18. listopadu • 14:01

benzín má své kouzlo, ale musí to být už pořádnej beznín aby z té vysoké spotřeby byl pořádnej požitek, ne mít benzín kterej má 110kw, to už je lepší tdi 110kw, když benzín tak pořádnej 200koní a vejš ať to za to stojí, jinak srovnání z vlastní zkušenosti fabia 100 benzín a fabia 100koní nafta a není co řešit nafta jede líp od 1900 otáček při plném plynu mete až do konce zatímco benzínová tak 3000 až 3500 a pak až de cejtit tah, jen zarážející je že ta naftová při svižnější jízdě si veme 5,5l a benzínová 8-9L, tudíž což je zajímavé kolik potřebuje benzín spálit paliva aby se dostal na stejný výkon naftového motoru .... jo hodně lidí argumentuje že nafta má turbo a benzín je atmosféra a že kdyby se do benzínu dalo turbo tak má mnohem větší výkon ... to je pravda, tak ať si to ten člověk koupí a neremcá, oblíbené slovíčko "kdyby" měl turbo .... ano kdyby měl turbo tak to neuživí ... a ten kdo má takovej příjem aby to uživil tak ten takovýhle věci nemá potřebu řešit. .... mě se líbí názor, benzín patří do sporťáků a ne do osobáků ...

Roman
25. ledna • 11:24

Jak chceš ale těm ropákům pomáhá turbo :D proto to tak táhne tak srovnávej jen diesela bez turba s benzínem ;-) a kdyby ti nestačilo srovnej si turbo diesel s turbo benzínem :D a tam kdy ty s otáčkama skončíš :D benzín bude pokračovat :D muhehe

Kaiser
22. srpna • 8:12

Jestli sis nevsiml, tak ten clovek psal o dislu a ne o TD.

I tak blazen jest pro me ten, ktery rekne, ze s dislem je vetsi pozitek z jizdy nez s benzinem.

Peter
27. srpna • 22:40

Aha, tak to jsem ja bud blazen a nebo ty jsi nikdy nejel poradnym TDI. Jestli ti neco rika tocivy moment ("kroutak") v podstate sila jakou auto "zatlaci do sedacky"....

VW 1,9 TDI ma 310Nm kroutak pri 7l/km spotrebe.

2,5 V6 benzin ma tak maximalne 280Nm a "chlasta" min. 15 litru pri stylu jizdy, ktery je s poradny TDI poradna zabava

Em
15. května • 9:24

Jojo, zabere, ale pak hned umře. A za doprovodu hnusného zvuku.

!!Diesel Killer!!
9. července • 21:52

Jo ty tomu hodně rozumíš! :DD xDD všichni čumíte jen na spotřebu! tohle mě dostává! :P sem se spotřeba nemá vůbec s*át! :P nečumíš na spotřebu ale na ten zátah! :P benzín je prostě lepší... můžeš ho víc točit! v naftě je elektriky mrtě! :P i kdyby si měl v TDI 1000HP tak je to udušené v naftě!

free
24. dubna • 16:11

jo ale nák si vynechal turbo benzíny draku :-)

free
24. dubna • 16:11

jo ale nák si vynechal turbo benzíny draku :-)

Honza
22. dubna • 21:24

Tady je vidět, že jsi další blb co si myslí, že VW má pořádný TDI a vůbec pořádný motory! :-D Není na silnici nic horšího, než škodovkář v oktávce co pak s těma mrdkama závodí na okreskách :D

Binzel
30. prosince • 12:24

Lenze diesel huci jak traktor a neverim ze by to obehlo 2.5 V6 benzin ani vo sne!!!1.9Tdi urcite nie mozno tak 2.5 Traktor diesel TDI :)

Kaiser
28. srpna • 8:54

VW je poradny Diesel?  to me podrz. Vis ty vubec o cem mluvis? Poradny Disl je BMW nebo Cammins a ne VW. Jezis neber si to osobne, ale jel si nekdy v 2,5 V6 v benzinu? Kdyz te vezmu na lano, tak ti zmodraji loziska. Porad tady budes ukazovat jak to zere 7 litru pri plnym knedliku, ale ze kdyz nekdo pojede za tebou tak si musi pustit mlhovky, aby v tom dymu videl a v Dislu musis mit klapky na usich a radicka se nezastavi, protoze sotva pustis spojku, tak uz je motor v cervenych otackach a zase radit.

Ja nemam nic proti dislum, urazili velky kus cesty, ale benzin to nikdy nebude.

A jeste jedna takova drobnost. Ten tvuj dislu ma  TURBO!!!!

Svez se treba ve VOLVO T6 - to ma benzin a dve turba a 272 koni. A tocak, kterej ta tvoje oktavka mit nikdy nebude.

strogen
6. července • 13:39

No, jestli jsem o to srovnávat V6 vs. R4, tak je to jako srovnávat Davida s Goliášem. Co se týká kroutaku, shodný Km u diesela je v benzínu daleko silnější Ale na druhou stranu, kdo nebo co vede nynější WTTC. TDi. Takže zvítězil silný a ekologický diesel nad bestialni a vysokootackovou hyenou , co polyká kvanta vzduchu a paliva.

Patrik Rosenberger
30. září • 13:16

Neni to jedno... kdyz si chce nekdo uzit tak si koupi benzinak treba 3,5l s turbem a nekouka na spotrebu akorat. ty lidi co nemaji penize si koupej 1.9tdi . ted mirekni co jede viiic 1.9tdi zere max 8 l a 3.5l treba 15l i klidne 20 ale vykon je nesrovnatelnej. tod muj nazor PS: jeto nakazdym ahlavme o penezich

vendy
20. února • 19:53

Jednou mi kámoš řekl.Dnes máme oba stejnou cestu ze Spindlu do Prahy.Dej mi 10 minut náskok a potom za mnou jed.Se svým tdi 96KW jsem ho dojel na Cernym Mostě a on vlastní Fabii 1.2 47KW.Podotíkám že nebyl ani velký provoz na silnici.V dnešní době se učelovost silných a rychlích aut začíná vytrácet!

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jarda
12. srpna • 17:57

tak to si jel asi jako důchodec s tim tdi že?

Roman
25. ledna • 11:20

Nesrovnávej 1.9TDi s 1.2 benzínem :-D to mi hlava nebere ty vo**

Pavel
10. září • 13:26

Hmm.... Mám na svém Opel Omega 2.3TD najeto 340000 km. Kolik ty na svém benzinu loulo? A pravda je taková, že i když budu mít stejny obsah jako Ty a hodím za sebe vozík tak s tím dieslem Ti v kopcích vesele ujedu a ani nemusím řadit....

A řadit? Já v 50 hodím 5 a na tu jedu klidně i 200. Ještě jeden argument? Můžu jet jak hovado a ve 2.3  mi to ještě nevzalo víc jak 8l. (opakuji mám najeto 280 000)

 

 

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jirka
7. června • 0:09

Hele, já mám na lexusu 430 (207kw)najeto 425tisíc ! Kupoval sem ho před 3roky kdy měl najeto něco kolem 200tisíc. Nikdy s vozem nebyl žádný problém a např.koncernové mrdky typu Passat,superb apod. které mají najeto 100tisíc nejsou v tak dobrém stavu jako tento lexus. Automat řadí lépe než kdejaký nový vúz a na dálnici jedu 250km\h a motor táhne dál. Spotřeba běžně do 10 litru. Na voze sem kromě zakladních věcí nikdy nic nedělal a věřím,že ještě najede min.dalších 400tisíc bez problémú ! O tom si múže konkurence nechat zdát.

Důchodce 74 let
19. prosince • 14:48

Zdravím, nechápu jak můžete na dálnici jet 250 když se tam může max.130. Jinak co se týká motoru, tak preferuji jedině benzín klasika bez turba s manuální převodovkou. Momentálně mám Audi sedan A6 2.4 V6 v benzínu RV 1999 s manuální převodovkou a bez turba, prostě klasika pouze s předním pohonem. Ročně najezdím se ženou cca 700 km a s tím autem jsem jel maximálně 100 mimo obec když jsem předjížděl Favorita a to bylo někdy v roce 2000, rychleji s tím ani jet nelze protože není kde z důvodu předpisů a také ten můj zrak už nestojí za nic a dávám si bacha a jezdím opatrně, na dálnici jsem ještě nikdy nejel. Motor točím do 2 tisíc maximálně a spotřebu mám stabilně kolem 10,8 l. Převážně jezdím couračky po nákupech a jde tedy o městský provoz. Najeto mám k dnešnímu dni po 18 letech provozu od nákupu (auto bylo nové a koupeno v roce 1999) poctivých 145 tisíc. Jen pro zajímavost, je mi 74 let a za svůj život jsem neměl žádnou nehodu, řídím od roku 1978 a původně jsem měl Moskviče 2140. Moskvič bylo mé první auto a jezdil jsem s ním až do roku 1999, audina A6 je mé v životě druhé a doufám že poslední auto, protože jede furt suprově a nesere se, auta jsem vždy garážoval a garážuji i svou audinu. Zdravím a nic ve zlém s tou rychlostí, dívám se na to z hlediska zákona a nemám rád piráty silnic, přeji jízdu bez nehod, hezké vánoce a pevné zdraví.

Muška
14. září • 23:45

Člověče, ty kecáš, napřed napíšeš že máš najeto 340 000 a pak že 280 000. A s 2,3TD jsem jezdil, od 50 na pětku sice táhne, ale do 200 má hooooodně daleko. Tak tahej za nos někoho jinýho. A propos, znám kousky, co mají na Passatu 1,8Turbo (to je benzín, víš?) naběháno 400 tisíc a tenhle motor při spotřebě 8-8,5 jede sakra víc než Opel 2,3TD. Tak nám netluč klíny do hlavy. 

Lexus
15. prosince • 11:51

Ty vole ale on psal ze auto má najeto 340 000km a on ze s tím autem najezdil 280 000km a mimochodem benzin je skvělá věc měl jsem seat Ibiza 1.8t 115 ke je to skvělý poježdeni ale musíš to točit jinak to prostě zrovna moc nejede ,diesel nemusíš točit a jede krásně i bez vytáčení teď mám seat Ibiza cupra 1.9 tdi 118 kw a nemám slov na benzin nedám dopustit ale naftu už z ruky nedám

mirec
15. září • 8:44

nalievajte motorový olej na úsporu paliva ,napr.Motul 8100 Eco nergy 5W-30.
-úspora cca 10% paliva http://www.webareal.sk/extraolej...

WOLF
24. listopadu • 15:00

chlapci chlapci asi ste nikdo nkocirovali poradnou naftu... vite hovno o motorech a delate borce...

mel jsem kuprikladu moznost porovnat dve auta ihned za sebou...

skoda superb 2,8 V6 s MB E 270CDI .... se skodovkou jsem jel s prumerem 18,9litru/100km maximalka sice o 10km/h vetsi ale jinak 270CDI rulezzz a to s prumernou spotrebou 11,5litru/100km s automatem... vite uplny hovno co je dnes v konstrukci motoru... i ja vim hovno ale porad vic nez vy...

dalsi argument

diesel ma ucinnost 36% benzinak ma ucinnost 26% uz z fyzikalniho hlediska je jen otazkou casu kdy technologie a konstrukce definitivne pohrbi benzinaky...

v soucasne dobe u "normalnich" aut je bezesporu lepsi nafta... BEZESPORU... kdo to nevidi je vul...(jedina nevyhoda je vetsi cena auta) u "super aut" je to zatim benzin i kdyz prvni vlastovky uz se ukazuji... nebude to trvat ani 10let a do sportaku v evrope se bude davat nafta/benzin 50/50.... 

kdo si kde si na foru napsal ze nafta patri do kamen....chtel bych na tuto adresu podotknout ze dobivatele petroleje na divokem zapadu benzin palily protoze to podle nich byl odpad... dnes je stejna situace... budete se muset smirit s tim ze nafta ma vetsi potencial do budoucna a jiz brzo vytlaci benzinaky do ustrani...       ende

Češtin
6. června • 16:24

Jestli těm motorům rozumíš jak češtině, tak radši zklapni a šoupej nohama... Dobivatel :DDD to jsem zase ještě neviděl, a to sem viděl aj couvat letadlo ;)

Laďa.
1. dubna • 21:46

Konečně normální článek který je obsahově krátký ale výstižný.
Jedině nafťák má perspektivu co do počtu ujetých kilometrů a spotřebě.
Nejlepší náš auťák byla octavie 1.9. spotřeba 4.4 l na sto,podle stylu jízdy
Bylo by dobré tyto motory dávat dál do nafťáků ale dnes za sebe,čím modernější auto tím je to k hovnu.
Vždycky je lepší auto,které se dá částečně opravit doma na koleně.
Jenomže modernizace jde dopředu až z toho zblbnou natolik,že takové auto si smrtelník nekoupí a bude nucenej chodit pěšky!
Jinak brácha měl najeto na faforitu 325 000 když se přetrhlo lanko počítadla a ještě dalších pět let jezdil bez problému.Chvála naším vývojářům!
Pravidelně měnil olej nedával tam žádné sračky.
A taky pro všechny co máte auta. Životnost každého motoru závisí hlavně na každém z nás.
Jak jezdíme a jak často měníme motorový olej !!! Turbo vydrží maximálně 180 000km.než začne žrát olej. Moje zkušenost. Jakmile chytnete vrtulku a chodí tam a zpět je na nejlepší cestě ho vyměnit. A k té výměně oleje do dieselového motoru především s turbem, je lépe ho měnit každej rok bez ohledu na ujeté kilometry. Pokud nenajedu aspoň 12 000 km. Benzíňák snese delší výměnu.A hlavně také je nutné motor po dojetí nechat ochladit z důvodu velkých teplot cc 2-3 minuty a u benzínu 4-5 hovořím o motorech s turbem.
Když kolikrát vidím idioty jak honí studený motor,že se za nimi kouří nemůžou očekávat, že motor vydrží tolik co od něj očekávají.
Toď vše zdarec.

SAKAL
3. února • 11:39

Tak pani toto bolo pekne povedane,a je to uplna pravda.vidim ze tento clovek sa vyzna.klobuk dolu

Roman
25. ledna • 11:19

Meleš ho**na BENZÍN JE PROSTĚ BENZÍN !!! NIKDO NENI ZVĚDAVEJ NA SMRADLAVEJ TRAKTOR NA SILNICI :-D

Radek
20. října • 12:26

chichichi to mas púravdu to mne taky vadi proto predjizdim a nenecham se smrdet pod nos dik cau

Laďa.
1. dubna • 21:54

Jen k tvé reakci.
Jezdím často do města a představ si, že když předemnou jede benzíňák tak mě smrdí do kabiny. Na rozdíl od nafťáku. Nerozšiřuj fikce.

diesel
13. dubna • 21:50

predaj dieselových motorov stúpa.....www.olej.8u.cz

Fordak
29. srpna • 13:24

Chlapce naftak se tam urcite nebude davat jelikoz naftak je odost vetsi a tezsi a za 2 benzin ma vetsi vykon ;)

Jaroslav
14. září • 20:26

On ale psal o 1.9 disel a né 2.3 TD. To je mimochodem již starý motor, který se už dávno nevyrábí...

Co se týká výdrže diselů, tak to již není to co bývalo dříve, kdy jste s diselem mohl najet 300-400 tis. km. Dnes jsou tyto motory totiž trochu jinak konstruované-náchylnější k opotřebování, a výrobci se schválně nesnaží jim životnost prodloužit, to proto abyste si po pár letech u nich koupil další vůz a oni vydělali.

Ale i benzínové motory hodně vydrží např. Mitsubishi lancer najede např. i 300 tis. bez problémů a u nás se na to hledí jako tele na vrata. Vím o Favoritech, které najely 500 tis, a hádej kdo měl menší servisní náklady ? Ty nebo ten Favorit ? Opověď: no zajisté Favorit.

P.S. nemám ani Favorita ani Mitsubishi, na vysvětlenou aby to nevypadalo že propaguji svoje auto...

Doporučujeme

Články odjinud