Benzín versus diesel: co je lepší?

Každý majitel vozu určitě někdy přemýšlel nad myšlenkou, který z motorů pro svůj vůz zvolit. Mám si vybrat vznětový nebo zážehový agregát? Co mi přinese diesel? A konečně – kdy se mi začne investice do výhodnějšího motoru vracet?
Benzín versus diesel: co je lepší?

Věčné dilema – tak by se dalo nazvat rozhodování mezi dvěmi nejčastějšími motory, které v autech naleznete (ono pak sice zbývá ještě LPG, solární pohon, elektrický pohon a kámen mudrců, ale buďme přeci jen realisty). Pojďme se spolu nejdříve podívat na podstatu celého problému – totiž proč se vlastně rozhodovat.

Spotřeba dieselových motorů je radostí, která majitele těchto vozidel velice potěší – v dnešní době se spotřeba pohybuje od čtyř litrů výše, zcela běžné jsou již však údaje o kombinované spotřebě v hodnotě 5 litrů na 100 kilometrů.

Z hlediska zájemce o koupi nového vozu se tedy jedná o obrovskou úsporu, která, zvláště při současném zhruba čtyřkorunovém rozdílu mezi litrem Naturalu 95 a litrem Nafty, představuje především na delších cestách velkou úsporu a cenu za ujetý kilometr tak přibližuje příjemné hranici jedné koruny.

Porovnání hodnot odpovídajícího motoru z řady zážehových agregátů přinese lehké zklamání – kombinovaná spotřeba okolo 7 litrů představuje výdaje navíc, které mohou na cestu z Brna do Prahy a zpět představovat až 300 Kč – a to není zanedbatelné, zvláště pokud tuto (nebo jinou dlouhou) trasu absolvujete častěji. A zde se rodí ten největší dotaz – vrátí se mi výdaje spojené s pořízením vozidla s dieselovým motorem na ušetřeném palivu?

V první řadě je třeba zvážit, jak moc plánujete s novým vozem jezdit. Pokud si vůz kupujete jako soukromá osoba, zvažte důkladně, kolik kilometrů ročně ujedete. Lidé, kteří si koupí vůz pro osobní potřebu, zpravidla ujedou okolo 10000-15000 kilometrů za rok. I prostým porovnáním několika obecných faktů je zcela zřejmé, že bude trvat nejspíše hodně dlouho, než na sebe začne dieselový vůz „vydělávat“ (záměrně jsem toto slovo umístil do uvozovek, krutá realita je ta, že peníze do vozu investované se vám nikdy přímo nevrátí a finance spojené s provozem vozu mohou stále jenom a jenom růst). Kupujete-li auto jako podnikatel, který často podniká služební cesty a trávíte-li více času na cestách než v kanceláři, pak byste měli o koupi naftového motoru vážně uvažovat, jelikož by se mohlo jednat o finanční úsporu.

Než přistoupím k dalším případům, dovolte mi vysvětlit vám schéma, ze kterého vycházím. Rozhodl jsem se vypočítat si obecný model, podle kterého počítám výhodnost či nevýhodnost zakoupení vznětového agregátu. V potaz jsem vzal zřejmě nejprodávanější český vůz současnosti – Škoda Fabia ve verzi hatchback, a sice v minimální výbavě (Classic) a nejnižší zástupce obou typů motorů. Na startovní čáře tak vedle sebe stojí Fabia s benzínovým motorem 1,4l (44 kW) a naftová Fabia o objemu 1,9 SDi (47 kW). Ceny uvedené v následující tabulce jsou platné k 17. srpna 2001.

Typ Škoda Fabia 1,4 Škoda Fabia 1,9
Palivo Benzín (Natural 95) Nafta
Výkon 44 kW 47 kW
Kombinovaná spotřeba 7 l/100 km 5 l/100 km
Cena 269 900 Kč 352 200 Kč

Druhá tabulka pak porovnává ceny pohonných hmot v týž den u čerpací stanice Autosalon Hora v Brně v Bystrci.

Druh paliva
Natural 95
Nafta

Cena za litr paliva

28,50 Kč
24,50 Kč

Již zde je jasné, že na startovní čáře stojí majitel benzínové Fabie s 80000 v kapse. Tyto peníze mu poskytnou rezervu na dostatečně dlouhou dobu, po kterou může jezdit za peníze, které „ušetřil“. Při uváděných spotřebách obou vozů představuje tato částka zásobu peněz na 40000 kilometrů (v případě občasných řidičů „soukromníků“ tedy skoro tři až čtyři roky!). Už se pomalu dostáváme k tomu podstatnému – totiž kdy se skutečně začne vyplácet naftová verze vozu.

Za dlouho. Podle grafu je zcela patrné, že teprve po překonání vzdálenosti zhruba 120000 kilometrů začne docházet k úspoře peněz díky úspornějšímu agregátu. Nyní, když jsme se dobrali výsledné cifry, si spočítejte, do které kategorie patříte vy. Jste-li soukromník a užíváte auto v rámci možností, je možné, že již za pár let budete na benzínu šetřit. Pořizujete-li si do firmy nový vůz, který bude navíc často střídat majitele, je nejlepší zvolit právě dieselový vůz, neboť u něj je možnost, že začne šetřit peníze dříve (ze zkušenosti vím, že 80000-100000 kilometrů za rok není pro takového „poutníka“ žádný problém).

Jsou tu samozřejmě ještě další výdaje, které jsem do svého grafu nezahrnul, protože jsou přeci jen trošku mimo „hrubé“ náklady:

  • Povinné ručení – objemem spadají obě Fabie do jiných kategorií (1350-1850 ccm a 1850-2500 ccm), které se v závislosti na vybrané pojišťovně obecně liší zhruba o 2000 ročně
  • Pojištění – pojištění vozu za 350000 stojí více než pojištění vozu za 270000 – je to skoro o třetinu více
  • Leasing – pokud kupujete vůz na leasing, u dražšího vozu budete mít výrazně větší navýšení
  • Garanční prohlídky, opravy – obecně platí pravidlo, že diesel je z hlediska údržby finančně náročnější

Druhou věcí, kterou s sebou volba dieselu přináší, je požitek z jízdy a jízdní dynamika. Ačkoliv vznětové agregáty již urazily značný kus cesty, hlučností je stále poznáte a jejich „traktorový“ zvuk může být pro někoho nepříjemný. Oprosťme se nicméně od estetiky a přejděme k tomu podstatnému – jízdním dojmům. Vzhledem k tomu, že naftové motory jsou navrženy na velký zátah již v nízkých otáčkách, nejsou pro dynamickou jízdu to pravé. Je možné pořídit si tento motor spolu s turbodmychadlem, ale opět to znamená další a další výdaje; o ty jde ale v tomto článku především. Nemůžete od dieselu čekat pískající pneumatiky při rozjezdu ani rychlou akceleraci. Nejlépe jej totiž vystihuje slovní spojení „malý, ale sporý“.


Klepněte pro větší obrázek

Rozhodnutí je pochopitelně ryze na vás. Pokud trávíte ve voze mnoho času a jste neustále na cestách, je reálná šance, že se vám naftový motor vyplatí. Pokud ale jen chcete auto, které málo "žere", poohlédněte se po výhodném benzínu, dnes jsou jich v nabídkách světových automobilek již desítky, ne-li stovky.

bazar

MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Clubman 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 170 264 km
Cena: 180 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků