Příklady nového značení paliv ČAPPO

Příklady nového značení paliv | ČAPPO

 pixabay.com

| pixabay.com

 pixabay.com

| pixabay.com

 pixabay.com

| pixabay.com

 pixabay.com

| pixabay.com

 pixabay.com
 pixabay.com
 pixabay.com
 pixabay.com
5
Fotogalerie

Benzin v naftovém autě: Co dělat, když natankujete špatné palivo?

Můžete si myslet, že vám se to stát nemůže. Pravdou ovšem je, že případy natankování nesprávného paliva do vozu nejsou zrovna ojedinělé. Ne vždy jsou přitom následky takového omylu katastrofické, jak se zprvu může zdát. Hlavní je zachovat chladnou hlavu.

Mnohým se může zdát zaměnění typů paliva jako školácká chyba, která se přece ostřílenému řidiči nestane. V situacích častého střídání vozů, dnes mnohdy nejasných marketingových označení paliv na benzinkách a prosté hektičnosti doby je však zvolení špatné pistole omylem, který se vyskytuje poměrně často. Jak zmiňuje automotoklub ÚAMK, takových případů řeší asistenční služby denně hned několik.

Nejčastěji se vyskytuje zaměnění nafty za benzin, kdy řidiči například vymění služební auto za soukromé a následně ze zvyku sáhnou po špatné pistoli. Výjimkou je samozřejmě natankování nafty do benzinového auta, protože naftové pistole mají obvykle větší průměr a do benzinové nádrže ji snadno nenacpete. I takové případy se však dějí.

Benzin v naftovém autě

Pokud do dieselu natankujete pár litrů benzinu, svou chybu si rychle uvědomíte a pistoli zavčasu vytáhnete, lze tento průšvih v rámci možností na místě vyřešit a odtahovou službu není nutné volat. Malé množství benzinu v naftě, dle odborníků kolem 5 až 10 % na objem celé nádrže, totiž motoru nemusí zcela uškodit. Nejlepším řešením je tedy dotankovat plnou nádrž naftou a tímto benzin pořádně naředit.

Tento krok si lze ještě pojistit aplikováním vhodného aditiva do nádrže, zvyšujícího mazavost nafty. Tyto přípravky byste měli bez problémů sehnat na každé čerpací stanici. Následně je vhodné i zcela nevypotřebovanou nádrž pravidelně doplňovat naftou a zbývající benzin tak nadále ředit.

Nutno ale podotknou, že především moderní auta jsou háklivá na kvalitu paliva. Pokud máte navíc auto v záruce, vždy bude jistější (avšak potenciálně dražší) na místo zavolat odtahovou službu a problém raději nechat servisu.

Mnohem horší situací je plné natankování dieselového auta benzinem, kdy už opravdu nezbývá než volat odtah. Známe ovšem případy, ve kterých se u starších vozů povedlo benzin na místě hadičkou z nádrže odčerpat do kanystrů, a po doplnění nafty byl problém vyřešen.

V obou případech nicméně platí, že s pouhým benzinem v nádrži v žádném případě nestartujte motor ani nezapínejte zapalování. Už při otočení klíčku do první polohy nebo zmáčknutí tlačítka zapalování byste totiž benzin čerpadlem natlakovali do palivového vedení. Jelikož benzin odmašťuje, po nastartování už hrozí poškození vstřikovačů a dalších částí motoru včetně filtru pevných částic.

Nafta v benzinovém autě

Méně častým případem je naplnění nádrže benzinového auta naftou. Přestože mnoho lidí by v počátku omylu trklo příliš úzké hrdlo nádrže u benziňáku, existují případy, kdy se řidičům podařilo naftu do nádrže natankovat.

Rovněž platí, že pokud si člověk chybu uvědomí zavčasu, lze pár litrů nafty v nádrži (5 až 10 % na objem celé nádrže) dočerpat do plna nejlépe kvalitním vysokooktanovým benzinem a motor proti takto zředěnému palivu nemusí protestovat. Taktéž se hodí použít aditiva pro benzinové motory, které zajišťují pročištění palivového systému vozu.

S úplně plnou nádrží nafty pak zase nezbývá než volat servis a odtahovou službu. Stejným pravidlem je taktéž vůbec nezapínat zapalování a nestartovat motor, abyste naftu nedostali do celého palivového systému. Jednodušší a levnější pro vás bude v servisu samozřejmě vyčerpání nafty a vyčistění pouhé nádrže, namísto celého ústrojí vozu. Pokud navíc benzinový motor poběží určitou dobu na naftu, hrozí „zalepení“ svíček motoru a nejhůře pak zničení katalyzátoru.

Nové značení paliv na čerpacích stanicích

K problematice záměny paliv se hodí uvést i nejnovější vyhlášku EU, která se snaží zobecnit označení jednotlivých paliv na čerpacích stanicích. Marketingová značení benzinu a nafty totiž mohou často zmást, přičemž v dnešní době se nemůžete vždy spolehnout ani na barvu samotné pistole, kdy typicky platilo, že zelená je pro benzin.

Nové značení vejde v platnost od 12. října 2018 a každá čerpací stanice napříč zeměmi EU jej bude u stojanů povinně uvádět:

  • Benzin bude označen kruhem s písmenem „E“
  • Nafta bude označena čtvercem s písmenem „B“
  • Plynná paliva budou označena kosočtvercem a zkratkami jako CNG či LPG

Význam písmen pro benzin a naftu je odvozen od podílu biosložky v palivu. U benzinu tedy „E“ značí etanol, u nafty znamená „B“ jako biodiesel. Ke všemu u písmen uvidíte taky číslovky znázorňující podíl samotné biosložky.

U naturalu 95 tedy najdete značku E5, u klasické nafty pak B7. Primární pro rozlišení nafty a benzínu je tedy hlavně použitý tvar, čtvereček u nafty a kolečko u benzinu. Tyto symboly ke všemu začínají na víčkách nádrží uvádět i výrobci automobilů.

Příklady nového značení paliv:

Benzin nafta 1.jpg

Doporučujeme

Články odjinud