Momentálně sice nadáváme na vysoké ceny benzinu a nafty, alespoň ale můžeme natankovat, kolik paliva chceme. Ještě relativně nedávno to tak u nás nebylo...
V moderní historii českých zemí nebyl přídělový systém žádnou výjimečností. V minulém století platil poprvé mezi lety 1915 až 1921. Během druhé světové války byl vyhlášen v roce 1939, co se týče paliva, mohly ho dostávat jen složky německé branné moci, nákladní doprava, autobusy, policie nebo sanitky. Proto mimo jiné jezdilo nemálo vozů na dřevoplyn, který byl vyráběn přímo na palubě zplynovacím zařízením. Ke zrušení tohoto systému došlo až v roce 1953 v rámci měnové reformy.
K zatím poslednímu zavedení přídělového systému na palivo došlo v historii poměrně nedávné. V polovině roku 1990 se začaly objevovat zprávy o možném zdražení pohonných hmot. To vyvolalo nákupní horečku, lidé tankovali ve velkém a často do zásoby. Tato situace byla vážná i proto, že dodávky ze Sovětského svazu kolísaly, navíc v republice s levným palivem začali výhodně tankovat cizinci.
Ke zvýšení cen skutečně došlo, ale to situaci nevyřešilo. Proto krizové štáby zavedly od 6. 10. 1990 přídělový systém, který umožňoval motoristům na tento měsíc natankovat pouze 25 litrů paliva za obvyklou cenu – tedy 12 Kčs za litr specialu a 13,50 Kčs za super.
Tankování se zapisovalo do velkého technického průkazu a byl zapotřebí také vyplněný odběrný lístek. To pochopitelně vedlo ke zdržování, které už tak motoristy obsypaným čerpacím stanicím také nepomohlo. Nad limit 25 litrů byla cena za litr specialu 16 Kčs a supru 18 Kčs. Přídělový systém byl odvolán koncem října roku 1990. Jak ho vnímali tehdejší lidé, se můžete podívat na zajímavém dobovém videu.