Nešlo o úplně originální myšlenku, ale byl to právě Benz, který ji dotáhl do funkční závodní podoby. Zdroj: Mercedes-Benz

Nešlo o úplně originální myšlenku, ale byl to právě Benz, který ji dotáhl do funkční závodní podoby. | Zdroj: Mercedes-Benz

Vše začalo v roce 1921 na Německém autosalonu v Berlíně, kde duo konstruktérů Dr. Hans Nibel a Max Wagner shlédli vůz rakouského automobilového a leteckého konstruktéra Edmunda Rumplera (1872 – 1940) s aerodynamickou kapotáží, laděnou ve větrném tunelu, a motorem vzadu. Zdroj: Mercedes-Benz

Vše začalo v roce 1921 na Německém autosalonu v Berlíně, kde duo konstruktérů Dr. Hans Nibel a Max Wagner shlédli vůz rakouského automobilového a leteckého konstruktéra Edmunda Rumplera (1872 – 1940) s aerodynamickou kapotáží, laděnou ve větrném tunelu, a motorem vzadu. | Zdroj: Mercedes-Benz

Nápad se lidem z Benzu zalíbil, proto se s Rumplerem dohodli na licenci a dostali jeden exemplář bez střechy i s technickou dokumentací. Zdroj: Mercedes-Benz

Nápad se lidem z Benzu zalíbil, proto se s Rumplerem dohodli na licenci a dostali jeden exemplář bez střechy i s technickou dokumentací. | Zdroj: Mercedes-Benz

Výsledek se poprvé představil na Grand Prix Evropy v Monze 9. září roku 1923, kde způsobil slušný poprask. Vůz Benz RH (Rennwagen Heck) by poháněn dvoulitrovým řadovým šestiválcem DOHC Dr. Arthura Bergera, vycházejícím z letecké jednotky Benz Kaiserpreis. Zdroj: Mercedes-Benz

Výsledek se poprvé představil na Grand Prix Evropy v Monze 9. září roku 1923, kde způsobil slušný poprask. Vůz Benz RH (Rennwagen Heck) by poháněn dvoulitrovým řadovým šestiválcem DOHC Dr. Arthura Bergera, vycházejícím z letecké jednotky Benz Kaiserpreis. | Zdroj: Mercedes-Benz

V rámu vozu, pedálech, přední nápravě a dokonce i ramenech volantu měl kvůli snížení hmotnosti navrtané otvory. Zdroj: Mercedes-Benz

V rámu vozu, pedálech, přední nápravě a dokonce i ramenech volantu měl kvůli snížení hmotnosti navrtané otvory. | Zdroj: Mercedes-Benz

Kvůli umístění motoru uprostřed bylo nutné použít tvarovaný chladič, uložený za kokpitem, při debutu v Monze doplněný přídavným chladičem na pravé straně vozu. Pak zde byla kapkovitá kapotáž, která před sto lety musela působit jako z jiného světa. Zdroj: Mercedes-Benz

Kvůli umístění motoru uprostřed bylo nutné použít tvarovaný chladič, uložený za kokpitem, při debutu v Monze doplněný přídavným chladičem na pravé straně vozu. Pak zde byla kapkovitá kapotáž, která před sto lety musela působit jako z jiného světa. | Zdroj: Mercedes-Benz

Premiéra nevyšla zcela optimálně – nasazeny byly tři vozy, přičemž Ferdinando Minoia dojel čtvrtý, Franz Hörner pátý a Willy Walb ze závodu odstoupil. Zdroj: Mercedes-Benz

Premiéra nevyšla zcela optimálně – nasazeny byly tři vozy, přičemž Ferdinando Minoia dojel čtvrtý, Franz Hörner pátý a Willy Walb ze závodu odstoupil. | Zdroj: Mercedes-Benz

A ani později auta navzdory své pokrokové konstrukci neobstála v konkurenci nastupujících kompresorových speciálů s vyšším výkonem. Zdroj: Mercedes-Benz

A ani později auta navzdory své pokrokové konstrukci neobstála v konkurenci nastupujících kompresorových speciálů s vyšším výkonem. | Zdroj: Mercedes-Benz

Firmě Benz chyběly prostředky na další vývoj, ke spojení se společností Daimler-Motoren-Gesellschaft a vytvoření Daimler-Benz AG došlo v roce 1926. Zdroj: Mercedes-Benz

Firmě Benz chyběly prostředky na další vývoj, ke spojení se společností Daimler-Motoren-Gesellschaft a vytvoření Daimler-Benz AG došlo v roce 1926. | Zdroj: Mercedes-Benz

Vše začalo v roce 1921 na Německém autosalonu v Berlíně, kde duo konstruktérů Dr. Hans Nibel a Max Wagner shlédli vůz rakouského automobilového a leteckého konstruktéra Edmunda Rumplera (1872 – 1940) s aerodynamickou kapotáží, laděnou ve větrném tunelu, a motorem vzadu. Zdroj: Mercedes-Benz
Nápad se lidem z Benzu zalíbil, proto se s Rumplerem dohodli na licenci a dostali jeden exemplář bez střechy i s technickou dokumentací. Zdroj: Mercedes-Benz
Výsledek se poprvé představil na Grand Prix Evropy v Monze 9. září roku 1923, kde způsobil slušný poprask. Vůz Benz RH (Rennwagen Heck) by poháněn dvoulitrovým řadovým šestiválcem DOHC Dr. Arthura Bergera, vycházejícím z letecké jednotky Benz Kaiserpreis. Zdroj: Mercedes-Benz
V rámu vozu, pedálech, přední nápravě a dokonce i ramenech volantu měl kvůli snížení hmotnosti navrtané otvory. Zdroj: Mercedes-Benz
9
Fotogalerie

Benz RH byl první závoďák s motorem uprostřed. Před 100 lety poprvé vyjel na trať

Konstrukce, která změnila podobu motorsportu, oslavuje kulaté výročí. V F1 se stala normou až mnohem později.

Vůz kapkovitého tvaru s motorem uprostřed? Nešlo o úplně originální myšlenku, ale byl to právě Benz, který ji dotáhl do funkční závodní podoby. Vše začalo v roce 1921 na Německém autosalonu v Berlíně, kde duo konstruktérů Dr. Hans Nibel a Max Wagner shlédlo vůz rakouského automobilového a leteckého konstruktéra Edmunda Rumplera (1872 – 1940) s aerodynamickou kapotáží, laděnou ve větrném tunelu, a motorem vzadu. Šlo o velmi futuristické vozidlo, ale bez většího prodejního úspěchu – vznikla jich zhruba stovka. Nápad se lidem z Benzu zalíbil, proto se s Rumplerem dohodli na licenci a dostali jeden exemplář bez střechy i s technickou dokumentací.

Výsledek se poprvé představil na Grand Prix Evropy v Monze 9. září roku 1923, kde způsobil slušný poprask. Vůz Benz RH (Rennwagen Heck) by poháněn dvoulitrovým řadovým šestiválcem DOHC Dr. Arthura Bergera, vycházejícím z letecké jednotky Benz Kaiserpreis. V rámu vozu, pedálech, přední nápravě, a dokonce i ramenech volantu měl kvůli snížení hmotnosti navrtané otvory. Kvůli umístění motoru uprostřed bylo nutné použít tvarovaný chladič, uložený za kokpitem, při debutu v Monze doplněný přídavným chladičem na pravé straně vozu. Pak zde byla kapkovitá kapotáž, která před sto lety musela působit jako z jiného světa.

Premiéra nevyšla zcela optimálně. Nasazeny byly tři vozy, přičemž Ferdinando Minoia dojel čtvrtý, Franz Hörner pátý a Willy Walb ze závodu odstoupil. A ani později auta navzdory své pokrokové konstrukci neobstála v konkurenci nastupujících kompresorových speciálů s vyšším výkonem. Firmě Benz chyběly prostředky na další vývoj, ke spojení se společností Daimler-Motoren-Gesellschaft a vytvoření Daimler-Benz AG došlo až v roce 1926.

V druhé polovině třicátých let pak „Stříbrné šípy“ válcovaly konkurenci. Caracciola zvítězil získal evropský titul v letech 1935, 1937 a 1938, Hermann Lang v roce 1939, i když s vozy W25, W125 a 154 s motory vpředu. Jejich dominanci narušil jen Bernd Rosemeyer na Auto Unionu v roce 1936 – a ten motor uprostřed měl, protože koncepčně navázal na projekt Benzu pod vedením Ferdinanda Porsche, který společnost Daimler-Benz opustil v roce 1929. V F1 se vozy s motorem uprostřed začaly prosazovat až koncem padesátých let.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud