Bentley Arnage Final Series: loučení s exotem

V Crewe připravili speciální sérii 150 vozů řady Arnage. A půjde o úplně poslední Arnage této generace, které budou vyrobeny.

Je to zde. Vrcholný model značky Bentley končí po deseti letech svoji pouť pozemskou. Značka Bentley si zároveň připomíná devět dekád svého života a takřka půlstoletí výroby legendárního osmiválce s typickým objemem 6,75 l, jenž se ponejprv objevil ve voze Bentley S2 roku 1959. Arnage Final Series kombinuje sportovní akcent verze T s vytříbeností řady R a detaily z kupé Brooklands a představí se na letošním autosalonu v Paříži. Těžko bychom hledali jiný podobně ultimativní sportovní a zároveň luxusní a jedinečný sedan, jakým je Arnage. Final Series je loučením ve velkém stylu, které pravděpodobně v době přísnících se emisních limitů odešle slavný motor na odpočinek.  

Všech 150 vozů Bentley Arnage Final Series bude v Crewe samozřejmě zhotoveno převážně ruční výrobou. Pod dlouhými kapotami budou skrývat celohliníkový motor 6,75 l V8 z provedení Arnage T, který dává výkon 507 koní a točivý moment 1 000 Nm. Navazuje na něj automatická, šestistupňová převodovka ZF s přemosťováním měniče, nechybí speciální systém ESP naladěný pro sportovnější svezení ani signalizace poklesu tlaku v pneumatikách.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na první pohled vyniknou dvacetipalcové, pětipaprskové lité ráfky, Bentley Arnage Final Series se vyznačuje též zasouvatelným emblémem „flying B“ na kapotě (poprvé použit v roce 1930 na voze Bentley 8 Litre), tmavými maskami chladiče, ventilačními průduchy v předních blatnících, dvěma výfuky či emblémy Final Series na blatnících a prahových lištách. Uvnitř se setkáme s odvrtávanými hliníkovými pedály, dveřními panely vykládanými hliníkovými lištami se znaky Bentley či bohatě vybaveným barem s kovovou „plácačkou“ a panákovkami v zádi. Kromě něj cestování zpříjemní dvojice vyklápěcích, dýhovaných stolků, čtveřice deštníků v zavazadlovém prosotru nebo zábavní systém s velkoplošným monitorem a slotem na SD karty. Za příplatek lze objednat interface pro iPod, dálkové ovládání zábavního systému či speciální audiosoustavu vyvinutou ve spolupráci s britskou společností Naim Audio s výkonem 1100 W a desítkou reproduktorů, jež by měla údajně zaručit nejdokonalejší zvuk v dějinách motorizmu.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Znamenité jízdní vlastnosti zaručují extrémně tuhá karosérie s více než 6 500 bodovými sváry, pro rok 2007 překonstruované zavěšení kol a pneumatiky 255/40 ZR20 Pirelli P Zero, původně vyvinuté zvláště pro kupé Brooklands. Vinuté pružiny byly zachovány, ale v Crewe je doplnili novými, počítačem řízenými tlumiči s elektrohydraulickou regulací, jež přizpůsobuje světlou výšku a charakteristiku pružení aktuálnímu zatížení a jízdním podmínkám. Mohutný, přeplňovaný osmiválec vozu uděluje zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,5 s, z 0 na 160 km/h za rovných 12 s a nejvyšší rychlost 288 km/h. Každý z vyrobených motorů nese podpis šéfa týmu, který v Crewe vedl jeho stavbu. Jak je vidět, celý proces stavby modelu Arnage Final Series je jasným odkazem na dobu, kdy byla ruční výroba drahých aut samozřejmostí, ale zároveň přebírá aktuální poznatky a vynálezy v automobilové konstrukci. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na jedinečnosti modelu Arnage Final Series dodává, jak bylo již výše uvedeno, vysoký podíl ruční práce. Jen obšití volantu trvá 16 hodin, souprava dýh se pro každý z vozů připravuje takřka dva týdny a čalounění interiéru sestává z více než čtyř stovek přesně upravovaných kožených dílů. Díky doplňkovému programu Mulliner lze každý z vyrobených vozů přizpůsobit přesně požadavku konkrétního zákazníka. K dispozici jsou mu 42 odstínů laku, 25 barev čalounění a tři provedení dýhování. Aby se zákazník v této změti orientoval, připravili v pro něj v Crewe šest základních provedení.

Ačkoli mají u Bentleye jistě v záloze novou vlajkovou loď, s modlem Arnage kromě motoru 6,75 l (i přes svoji letitou konstrukci plní Euro IV!) odchází zřejmě další z přežívajících symbolů doby, kdy se auta stavěla pro každého člověka zvlášť.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bentley Arnage Final Series
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků