Belgie nachází způsob, jak snížit dopravu ve městech

Téměř každé větší evropské město se v dnešní době potýká s dopravními problémy a ucpanými silnicemi během dne. Zástupci obcí a dopravní specialisté si lámou hlavu, jak snížit dopravu a zavádějí různá opatření. Novinkou v tomto boji je postup, který se nyní zavádí v Belgii. Jednoduše řečeno, kdo uloží své auto do depozitu a donese potvrzení o vrácení poznávacích značek, dostane roční permanentku na veřejnou dopravu zdarma. Tento krok si Belgie vyzkoušela ve Vlámsku, kde během tří let "odevzdalo" své auto do depozitu přes třicet tisíc obyvatel, kteří tak mohou využívat hromadnou dopravu zdarma. Nově se tento způsob, jak snížit dopravu, přesune na celou Belgii a bude dostupná pro všechny obyvatele.

Jistě každého napadne, že by odevzdal značky do depozitu, vzal si průkazku a opět si auto vzal zpět, popř. by koupil bouraný vůz a značky odevzdal a nebo by si našel jiný způsob, jak toto obejít a dostat se k průkazce zdarma. Systém je ale poměrně komplikovaný na obcházení. Abyste získali průkazku v ceně okolo 400 eur (cca 11 500 Kč) musíte vozidlo vlastnit minimálně šest měsíců, nesmíte mít k dispozici služební vozidlo, nepomůže ani odprodej vozidla třetí osobě a nesmíte mít ani vozidlo zakoupené na leasing. Nepomůže vám ani odevzdání značek v případě darovaného vozu, nebo vozu získaného z dědictví. Navíc jízdenky mají opožděnou platnost, aby si úřady mohly ověřit, že máte čisté úmysly a nejedná se o podvod.

Motivační programy, jak přimět obyvatelé ke krokům, které by jinak neudělali jsou myslím přínosné a chvályhodné. Vyměnění auta za celoroční jízdenku na MHD je ekologickým přínosem pro všechny a podobné programy by mohly probíhat v každé zemí Evropské unie. Místo nesmyslných zavádění mýtného v centrech měst, by měli být obyvatelé motivování maximálně využívat hromadné dopravy a toto je jednou z možných cest. Otázkou ovšem je, zda není systém pro českého kutila přeci jen jednoduchý a způsobů, jak toto obejít, by se jistě našlo mnoho.
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků