Batmobile: jediný originál z roku 1966 změní majitele. Vůbec poprvé…

Takovou událost snad sběratelé, fandové a další milovníci automobilových relikvií s filmovými kořeny dosud nezažili. V lednu vůbec poprvé změní svého majitele původní prototyp, který si na sklonku šedesátých let zahrál roli osobního dopravního prostředku vyhlášeného mstitele bezpráví Batmana…

Vůz v roce 1966 postavil George Barris (narozen 1925), jehož ladičská společnost Barris Kustoms je jeho majitelem i po takřka padesáti letech. Tento prototyp vznikl adaptací koncepční studie Lincoln Futura z roku 1955, s jejíž původní podobou si však nijak nezadá co do extrémnosti tvarů. Tento automobil si zahrál v televizním seriálu Batman z roku 1966 i ve stejnojmenném filmu, kde hráli Adam West Batmana a Burt Ward jeho příručího Robina.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Barrisův původní Batmobile z roku 1966 bude v lednu k prodeji

Pro našince to může být docela nepochopitelné, ale zvláště v USA najdete celou řadu sběratelů, kteří podobné relikvie vyvažují zlatem. Za příklad poslouží Američan argentinského původu Sergio Goldvarg, který nyní disponuje sbírkou 14 tis. autíček, maket a replik, v níž výsadní postavení zastávají Batmobily nejrůznějších velikostí. Pro podobné nadšence vznikla v průběhu uplynulých let řada funkčních replik původního Batmobilu z roku 1966, jeden z nich byl v Anglii před pěti lety vydražen v přepočtu za 4,6 mil. Kč.

Sběratel autíček jezdí pro mléko Batmobilem

Sběratel autíček jezdí pro mléko Batmobilem

Původní originál z roku 1966, který dosud zůstává majetkem George Barrise, má ve dnech 13. až 20. ledna příštího roku na aukci Scottsdale Collector Car Auction dražit arizonská síň Barrett-Jackson. Součástí tohoto Batmobilu bude navíc kompletní dokumentace ze soukromého archivu George Barrise. Odhady na prodejní cenu zatím nemáme, ale s ohledem na důležitost tohoto prototypu lze očekávat, že dosáhne docela zajímavé úrovně.  

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Repliky původního Batmobilu. Vpravo unikátní snímek první přestavby studie Lincoln Futura pro film It Started with a Kiss z roku 1959 z dílen MGM 

Výchozí studie Lincoln Futura vznikla pod vedením stylistů Ford Motor Company Billa Schmidta a slavného Johna Najjara. Postavena byla v italské karosárně Ghia a v roce 1955 byla k vidění na několika amerických autosalonech. Vůz disponoval dvoumístným interiérem se samostatnými, plexisklem krytými oddíly pro řidiče a jeho spolujezdce. V duchu dobových zvyklostí nesl Lincoln Futura ohromné „ploutve“, a to nejen na zadních, ale také na předních blatnících.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Původní podoba studie Lincoln Futura z roku 1955 byla vyrobena v italské karosárně Ghia a stala se základem o 11 let novějšího Batmobilu
 

Lincoln Futura stál na podvozku tehdy zcela nového, mimořádně drahého sériového modelu Lincoln Continental Mark II a pod kapotou skrýval také jeho mohutný osmiválec Lincoln Y s objemem 368 cu.in. (tj. 6,0 l). Tento koncept vzbudil před veřejností docela pozitivní ohlasy a náznaky některých jeho stylistických řešení se objevily na sériových modelech Lincoln Premiere a Lincoln Capri z let 1956, resp. 1957. Za pozornost stojí, že byl vůz původně lakován speciální bílou barvou, která byla možná jedním z prvních laků s perleťovým efektem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Luxusní Lincoln Mark II (Continental) poskytl konceptu Lincoln Futura podvozek i mohutné osmiválcové srdce
 

Původní Futura si v roce 1959 zahrála ve filmu It Started with a Kiss, ovšem lakována byla v něm rudě, neboť původní perleťový bílý lak nevypadal na plátně dobře. Poté by vůz zřejmě skončil ve šrotu, nebýt ovšem seriálu Batman. V roce 1966 oslovili filmaři George Barrise, aby vytvořil vůz pro Batmana. Barris pověřil jeho přípravou Deana Jeffriese, jenž sázel na podvozek vozu Cadillac z roku 1959 a odvážně střiženou karoserii.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pro srovnání: vlevo studie Lincoln Futura, vpravo sériové modely Lincoln Premiere a Capri modelových roků 1956 a 1957, jež některé prvky konceptu adaptovaly

Filmaři ale potřebovali auto opravdu rychle, proto Barris musel najít urychlené alternativní řešení, jež se vyvinulo v odkup prototypu Lincoln Futura, na němž nebylo třeba provádět mnoho změn. Zatímco výroba této studie stála FMC v roce 1955 čtvrt milionu dolarů, Barris tuto zuboženou, 11 let starou a neperspektivní stavbu pořídil za symbolický jeden dolar.

Původní prototyp měl kovovou karoserii a Barris ihned pro filmařské a výstavní účely nechal postavit tři repliky. Ty však měly karosářské díly vyrobeny ze skelného laminátu a stály na podvozcích konvenčního Fordu Galaxie modelového roku 1966.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 114 958 km
Cena: 184 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 705 km
Cena: 700 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků