Bateriový Opel Elektro GT lámal rekordy už před 50 lety. Stačilo mu jen 160 koní

Elegantní německý sporťáček byl jedním z předchůdců současné Corsy-e. Praktické využití neměl, jeho úkolem bylo jezdit co nejrychleji.

Automobilka Opel má na poli rychlých jízd a alternativního pohonu velmi dlouhou historii. Koncem třicátých let minulého století udivoval Fritz von Opel veřejnost svými jízdami v raketových autech RAK, přičemž dosahoval rychlosti až 230 km/h. Před padesáti lety se na Hockenheimringu chystalo pokračování této tradice – tentokrát pod taktovkou voltů a ampérů. Pro rekordní jízdy si značka vybrala ideální model, aerodynamické kupé GT. To bylo osazeno dvěma elektromotory Bosch o trvalém výkonu 88 kW (120 koní) a maximálním výkonu 118 kW (160 koní). Ni-Cd bateriové moduly dodala společnost Varta, s 280 články vážilo Elektro GT 1550 kilogramů a s 360 články pro dálkové rekordy dokonce 1700 kilogramů.

Že nemají elektrické závoďáky zvuk? Takto se problému zhostil Opel

Že nemají elektrické závoďáky zvuk? Takto se problému zhostil Opel

Extra hmotnost si vyžádala specifické pružiny a také speciální vysokotlaké pneumatiky s malým valivým odporem, které dodal výrobce Continental. Vnitřek auta byl kompletně odstrojen, vpředu se nacházely elektromotory, baterie byly uloženy vedle řidiče a za ním. Do kufru byl umístěn elektronický řídící systém. Kvůli lepší aerodynamice z kapotáže zmizely výdechy a nádechy v přední části vozu, vymontována byla zadní světla a na místě tlumiče výfuku se nacházel tepelný výměník.

Elektrický Opel Combo-e Life uveze až 7 lidí. Vejde se do něj i surfařské prkno

Elektrický Opel Combo-e Life uveze až 7 lidí. Vejde se do něj i surfařské prkno

Dne 17. května roku 1971 sedá za volant Georg von Opel a stanovuje čtyři rychlostní rekordy. Letmý kilometr ujede za 19 sekund s rychlostí 188,86 km/h, kilometr s pevným startem zvládá za 31 sekund při 115,88 km/h, půl kilometru s pevným startem má za 19,358 sekundy v 92,98 km/h a čtvrtmíli zvládne za 16,869 sekundy s 85,87 km/h. Následujícího dne přidal rekord na 10 km s časem 4 minuty 43,69 s v rychlosti 126,89 km/h a 10 mil za 7 minut 35,63 sekundy při 127,15 km/h. V plánu byl ještě pokus o rekord na 100 km, z něj ale sešlo kvůli nedostatečné kapacitě baterií – Elektro GT ujelo jen 44 kilometrů a pak se zastavilo.

Opel GT (1968-1973): Nejkrásnější blesk

Opel GT (1968-1973): Nejkrásnější blesk

S elektřinou Opel pracoval i dříve. V roce 1969 vznikl koncept hybridního vozu GM Stir-Lec I v karoserii modelu Kadett. V jeho přídi se nacházelo 14 olověných akumulátorů, které dodávaly energii třífázovém elektromotoru, pohánějícímu zadní kola. Za jízdy byly baterie neustále dobíjeny Stirlingovým motorem s vnějším spalováním. Maximální rychlost konceptu byla 89 km/h a jeho spalovací motor byl údajně tak tichý, že nebylo při poslechu jasné, zda vůbec běží.

Za volantem nového Opelu Mokka 1.2 Turbo: Úklid po Francouzích zase vyšel!

Za volantem nového Opelu Mokka 1.2 Turbo: Úklid po Francouzích zase vyšel!

Další kapitolou se stal vůz Opel Impuls na bázi Kadettu. Automobilka s ním pracovala v letech 1990 až 1997, poháněn byl elektromotorem o výkonu 16 kW, ujel 80 km a zvládal až 100 km/h. Následoval Impuls II na bázi Astry s dvěma asynchronními elektromotory s celkovým výkonem 45 kW. Program Impuls III vyprodukoval deset vozů (pět s 45 kW a pět s 42 kW), které při testování na německém ostrově Rujána najezdily přes 300 000 kilometrů. Vodíkovou cestu pak zkoušely koncepty HydroGen. Předzvěstí elektrické reality se stal koncept Flextreme z frankfurtského autosalonu v roce 2007. Od něj pak zbýval jen krůček k hybridnímu Opelu Ampera a čistě elektrické Ampeře-e. Nyní Opel nabízí Corsu-e, Mokku-e, Combo-e, Zafiru-e a také hybridní Grandland X.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

TEST Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI (147 kW) DSG: Palba z černé pistole

Volkswagen Golf GTD

Po testech Volkswagenů Golf GTE a GTI tady máme tu zřejmě nejméně sportovní variantu GTD. Ačkoliv to není sporťák, svůj smysl v nabídce rozhodně má.

14.  5.  2021 | Richard Herbich | 10 příspěvků
Řídili jsme nové Porsche Taycan Cross Turismo: Letí na silnici, dovádí v terénu!

Porsche Taycan Cross Turismo

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový přírůstek do elektrické rodiny Porsche Taycan. Je praktičtější a neztratí se ani mimo zpevněné cesty.

12.  5.  2021 | Stanislav Kolman | 5 příspěvků
TEST Subaru Forester 2.0ie-S ES Sport: Pozor, vezu rybičky!

Subaru Forester ES Sport

Subaru Forester se nyní prodává i ve verzi Sport. Nečekejte ale žádné turbohrátky, tohle je hraní si s barvičkami.

9.  5.  2021 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky