Baterie z elektromobilů a hybridů Hondy dostanou druhou šanci. Kdo to ale zaplatí?

Evropské zastoupení japonské značky Honda bude recyklovat baterie z aut s alternativními pohony u belgického specialistu na zpracování akumulátorů. Některé z nich skončí jako úložiště elektrické energie vyráběné z obnovitelných zdrojů.

Základním stavebním prvkem všech elektromobilů a částečně i hybridů je akumulátor. Jejich limity asi není nutné zvlášť pitvat, jsou dobře známé. Kromě vysoké ceny k nim patří doba potřebná k nabíjení, nízká energetická hustota, ale také postupná degradace spojená se snižováním kapacity. Čímž se drobným oslím můstkem dostáváme k tomu, co dělat s baterkami po skončení jejich životnosti.

Nová Honda Jazz detailně: Pouze jako hybrid, 109 koní, spotřeba 4,5 l/100 km

Nová Honda Jazz detailně: Pouze jako hybrid, 109 koní, spotřeba 4,5 l/100 km

Lidé zabývající se elektromobilitou přiznávají, že právě tato část celého procesu je problematická, a to z jednoho prostého důvodu. Technologii recyklace akumulátorů různých typů bychom měli mít v zásadě zvládnutou, jenže ekonomická stránka je poněkud složitější. Pitvání baterek, respektive těžba jednotlivých kovů a komplexní zpracování výsledného odpadu totiž vychází (i kvůli přísným ekologickým normám) dráž než samotná produkce nových akumulátorů.

Co s tím? Aktuálně nám své řešení ukazuje evropské zastoupení Hondy, které se kvůli recyklaci spojilo s evropským specialistou na zpracování použitých akumulátorů, společnostní SNAM S.A.S. Pokud vám její jméno nic neříká, pak vězte, že jde o chemickou divizi belgického koncernu Floridienne Group, přičemž podle japonské automobilky jde o rozšíření stávající spolupráce sahající do roku 2013.

Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 4WD: Pořád tak skvělá i se čtyřkolkou?

Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 4WD: Pořád tak skvělá i se čtyřkolkou?

Podle nové dohody bude SNAM „vyzvedávat lithium-iontové a nikl-metal-hydridové akumulátory od dealerské sítě značky Honda a autorizovaných zpracovatelských zařízení ve 22 zemích EU“. Následně mají být tyto baterie analyzovány a jejich stav rozhodne o dalším postupu.

Pokud budou články poškozené, budou se z nich pomocí hydrometalurgických postupů získávat materiály jako kobalt a lithium. Tyto suroviny pak mají být opětovně využité při výrobě nových akumulátorů nebo barevných pigmentů. Další běžně získávané materiály včetně mědi, jiných kovů a plastů, budou recyklovány a nabízeny na trhu. V případě, že baterie poškozené nebudou a zůstane jim dostatečná kapacita, mají být podle Hondy využité při skladování energie z obnovitelných zdrojů.

Elektrická Honda e vstupuje na český trh. Je drahá, ale také maximálně vybavená

Elektrická Honda e vstupuje na český trh. Je drahá, ale také maximálně vybavená

„Souběžně s nepřetržitým nárůstem poptávky po rozšiřující se nabídce hybridních vozidel a elektromobilů společnosti Honda narůstají i požadavky na nakládání s akumulátory způsobem, který je co nejšetrnější k životnímu prostředí,“ říká viceprezident Honda Motor Europe Tom Gardner a dodává: „Vývoj na trhu nám dává možnost využít tyto akumulátory tím, že dostanou druhou šanci u energetických podniků, nebo z nich pomocí nejnovější vylepšené recyklační technologie získáme hodnotné suroviny, které lze použít pro výrobu nových akumulátorů.“

Co Honda i SNAM jaksi zapomněli říci, je to, kolik bude tato sranda stát a kdo ji ve výsledku zaplatí. Že recyklace má smysl a je rozumnější než hromadění odpadu, o tom není nejmenších pochyb. Už kvůli tomu, že naše zdroje nejsou neomezené. Bylo by ale zajímavé vědět, jaké konkrétní náklady s recyklací akumulátorů každého elektromobilu a hybridu automobilkám vznikají a jak se v konečném důsledku promítají do ceny aut. Honda v tom každopádně není sama. S firmou SNAM již pár let spolupracuje kromě jiných automobilek i BMW, Volkswagen, Toyota nebo francouzský koncern PSA.

Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

včera | Petr Schnagl | 64 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 50 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků