BASF vsází na elektromobilitu, pracuje na nové generaci baterií

BASF vsází na elektromobilitu, pracuje na nové generaci baterií

Elektromobily dneška mají jednu velkou slabinu – dojezd. V průměru s nimi neujedete na jedno nabití více než 150 kilometrů.

Je sice pravda, že dle studie Evropského úřadu pro životní prostředí z roku 2010 je tento dojezd pro většinu námi vykonaných jízd zcela dostatečný – více než 80 procent jízd, které Evropané podnikají, je kratších 20 kilometrů – ale je to stejně nedostatečné.

Není tedy divu, že většina motoristů pohlíží na elektromobily, jako na cosi „podřadného“, jako na „hračku“, co má do „skutečného“ automobilu hodně daleko.

A jen málokdo bere na vědomí, že tyto vozy, které jsou plně napájeny pomocí proudu z baterie, zejména v městských aglomeracích s hustým provozem přispívají k lepšímu životnímu prostředí.

Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

Truchlohra elektromobilů: v roce 2011 se jich prodalo jen 50 000

Aby se elektromobily staly „přijatelnější“, musí se snížit jejich cena (ta dnešní je nehorázná) a musí se zvýšit jejich dojezd. Klíčem k tomu jsou nové, lepší baterie. A právě na ně se zaměřil výzkum společnosti BASF.

Dnes jsou nejčastěji k vidění lithium-iontové baterie. Cílem vědců německé společnosti je snížit cenu tohoto typu baterie a současně nalézt řešení pro zvýšení dojezdu přes 250 kilometrů.

"Další generace baterií (u nichž se uplatní kombinace lithia se sírou nebo vzduchem), na které pracují naši experti, mohou přinést ještě vyšší nárůsty počtu kilometrů. Je možné si prý u nich představit dojezd mezi 300 a 400 kilometrů na jedno nabití," říká se ve zprávě BASF.

Vedle vývoje baterií jsou dalšími dvěma centrálními oblastmi, kterými se BASF ve výzkumu elektromobilů zabývá, teplotní management a využití lehkých materiálů. Rozvoj obou prvků může vést k vyšší účinnost. 

"Menší váha znamená totiž nižší spotřebu energie (což zvýší dojezd) a účinný ´energetický management´ zase zajistí, že se ztratí nejmenší možné množství energie na klimatizaci a vytápění a spotřeba energie bude co nejmenší," končí zpráva BASF.

Klepněte pro větší obrázek
Podle současných prognóz budeme v roce 2021 užívat 1,2 miliard vozidel, o 300 milionů více než dnes. Budou v té době už dominovat elektromobily? Zatím to tak nevypadá.
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků