Barva není jen pro parádu; slouží také bezpečnosti

Barva patří přirozeně ke kritériím, podle nichž auto vybíráme. Ženy v tomto ohledu jsou zřejmě citlivější na estetický a módní aspekt, ale i muži mohou zvažovat, zda barva automobilu ladí s tím, k čemu ho budou používat.
Barva není jen pro parádu; slouží také bezpečnosti

Která barva je nejbezpečnější?

O tom, která barva momentálně na silnicích převažuje, rozhodují v nemalé míře i výrobci se svou aktuální nabídkou, prezentovanou na autosalónech či v reklamě. Barva je však i záležitostí bezpečnosti, protože výraznou měrou naplňuje přikázání „vidět a být viděn“, zejména v té druhé části. Na době, která je nutná k povšimnutí si nějakého objektu na silnici a určení jeho pohybu, často závisí zdraví a životy řidiče a cestujících. Na základě výzkumů, rozboru dopravních nehod i osobní zkušenosti lze jen obtížně určit, která barva automobilu je nejlépe a nejrychleji registrovatelná, a tedy nejbezpečnější. Do hry vstupuje celá řada faktorů.

Důležitý je kontrast

Z hlediska rychlosti vnímání je nejdůležitější kontrast mezi barvou vozidla a prostředím, ve kterém se právě pohybuje (nebo i stojí). Městský provoz se odehrává na velmi pestrém pozadí barevných fasád domů, barvami hýřících výloh, reklamních poutačů, výrazně barevně odlišených vozidel městské hromadné dopravy, barevných chodců, ale i šedé dlažby a tmavého asfaltu vozovek. Toto prostředí se navíc mění během ročních období, od zasněžené bílé, přes svěží zeleň parků, zahrádek a květinové úpravy v úrovni zorného pole řidiče, po pestrou škálu tmavozelené, rezavé, teplé žluté, ale i nekonečné pošmourné šedi v podzimním období.

V otevřeném terénu mimo zastavěnou obec jsou barevné plochy rozsáhlejší a více závislé na počasí a roční době. Plocha pole kolem silnice změní svou barvu během roku několikrát, les podle druhu rovněž.
Z tohoto pohledu je skutečně obtížné najít barvu vozidla, která by kontrastovala se svým okolím neustále, za všech okolností. Některé barvy jsou však přeci jen nebezpečnější. Jsou to barvy tlumené, namíchané s černou či šedou, v zimě i odstíny bílé. Za každého počasí a v každém prostředí k viditelnosti automobilu rozhodně nepřispívá špína.

Ani majitelé pestřejších vozidel by však neměli spoléhat na to, že jsou lépe vidět. Např. tmavě červené auto za soumraku ztrácí svou barevnou výhodu, stejně tak jako svěže zelené na pozadí jarní zeleně na svazích kolem dálnice.

Jako chameleoni

Teoreticky bychom tedy potřebovali několik různě barevných aut, která bychom si mohli „oblékat“ podle ročního období, počasí nebo účelu cesty. Praktickou záchranou pro automobily všech barev je pak jedině svícení a svícení, bez ohledu na povinnost vyplývající ze zákona. Světlo je vidět okamžitě, a to i v letním období. O výrazném účinku svícení, především ve vztahu k chodcům, se přesvědčil jako první u nás již před lety pražský dopravní podnik, kdy kladný efekt rozsvícených světel tramvají po celý rok byl téměř okamžitý. Na toto by měli myslet především řidiči „neviditelných“ vozidel, a to zejména v povinném období, kdy nesvítící auto hraje roli začerněného zubu ve zdravém chrupu dobře namaskovaného herce.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků