Barva není jen pro parádu; slouží také bezpečnosti

Barva patří přirozeně ke kritériím, podle nichž auto vybíráme. Ženy v tomto ohledu jsou zřejmě citlivější na estetický a módní aspekt, ale i muži mohou zvažovat, zda barva automobilu ladí s tím, k čemu ho budou používat.
Barva není jen pro parádu; slouží také bezpečnosti

Která barva je nejbezpečnější?

O tom, která barva momentálně na silnicích převažuje, rozhodují v nemalé míře i výrobci se svou aktuální nabídkou, prezentovanou na autosalónech či v reklamě. Barva je však i záležitostí bezpečnosti, protože výraznou měrou naplňuje přikázání „vidět a být viděn“, zejména v té druhé části. Na době, která je nutná k povšimnutí si nějakého objektu na silnici a určení jeho pohybu, často závisí zdraví a životy řidiče a cestujících. Na základě výzkumů, rozboru dopravních nehod i osobní zkušenosti lze jen obtížně určit, která barva automobilu je nejlépe a nejrychleji registrovatelná, a tedy nejbezpečnější. Do hry vstupuje celá řada faktorů.

Důležitý je kontrast

Z hlediska rychlosti vnímání je nejdůležitější kontrast mezi barvou vozidla a prostředím, ve kterém se právě pohybuje (nebo i stojí). Městský provoz se odehrává na velmi pestrém pozadí barevných fasád domů, barvami hýřících výloh, reklamních poutačů, výrazně barevně odlišených vozidel městské hromadné dopravy, barevných chodců, ale i šedé dlažby a tmavého asfaltu vozovek. Toto prostředí se navíc mění během ročních období, od zasněžené bílé, přes svěží zeleň parků, zahrádek a květinové úpravy v úrovni zorného pole řidiče, po pestrou škálu tmavozelené, rezavé, teplé žluté, ale i nekonečné pošmourné šedi v podzimním období.

V otevřeném terénu mimo zastavěnou obec jsou barevné plochy rozsáhlejší a více závislé na počasí a roční době. Plocha pole kolem silnice změní svou barvu během roku několikrát, les podle druhu rovněž.
Z tohoto pohledu je skutečně obtížné najít barvu vozidla, která by kontrastovala se svým okolím neustále, za všech okolností. Některé barvy jsou však přeci jen nebezpečnější. Jsou to barvy tlumené, namíchané s černou či šedou, v zimě i odstíny bílé. Za každého počasí a v každém prostředí k viditelnosti automobilu rozhodně nepřispívá špína.

Ani majitelé pestřejších vozidel by však neměli spoléhat na to, že jsou lépe vidět. Např. tmavě červené auto za soumraku ztrácí svou barevnou výhodu, stejně tak jako svěže zelené na pozadí jarní zeleně na svazích kolem dálnice.

Jako chameleoni

Teoreticky bychom tedy potřebovali několik různě barevných aut, která bychom si mohli „oblékat“ podle ročního období, počasí nebo účelu cesty. Praktickou záchranou pro automobily všech barev je pak jedině svícení a svícení, bez ohledu na povinnost vyplývající ze zákona. Světlo je vidět okamžitě, a to i v letním období. O výrazném účinku svícení, především ve vztahu k chodcům, se přesvědčil jako první u nás již před lety pražský dopravní podnik, kdy kladný efekt rozsvícených světel tramvají po celý rok byl téměř okamžitý. Na toto by měli myslet především řidiči „neviditelných“ vozidel, a to zejména v povinném období, kdy nesvítící auto hraje roli začerněného zubu ve zdravém chrupu dobře namaskovaného herce.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků