BAR byl diskvalifikován, dostal stop na dvě GP

Soudci vynesli rozsudek: BAR byl diskvalifikován z GP San Marina a dostal zákaz startu na dvou následujících Grand Prix. FIA požadovala vyloučení BAR ze šampionátu a pokutu milion eur - Představení okruhu pro GP Španělska - Minardi sepsalo smlouvu na motory Cosworth pro rok 2006 - Montoya pojede GP Španělska
BAR byl diskvalifikován, dostal stop na dvě GP

Kauza stáje BAR

V prvním oficiálním prohlášení Mezinárodní automobilové federace padaly velmi ostrá slova: „Mezinárodní automobilová federace tímto žádá příslušnou komisi, aby vyloučila tým Lucky Strike BAR Honda z letošního ročníku Mistrovství světa a dále požaduje udělení pokuty v minimální výši 1 milion eur.“

O co se vlastně jedná? Nejde ani tak o to, že monopost Jensona Buttona měl po dojezdu GP San Marina nižší hmotnost, než udávají pravidla, hlavním problémem je fakt, že prý stáj BAR zatajila dodatečnou nádržku paliva, ve které bylo 10 kg pohonné směsi. Podle stáje BAR jde o tzv. sběrač paliva, bez kterého by auto nefungovalo.

Během celého slyšení vyšlo např. najevo, že FIA o nádržce ví již od GP Malajsie, ale požadavek o vypumpování přišel až po skončení GP San Marina. Celý spor se tedy stočil pouze na chyby v pravidlech Formule 1, protože se nikde nepíše, že palivo nesmí být použito jako zátěž.

Server formule.cz k tomu dodává: „Velké diskuze s kauzou BAR se vedou ohledně toho, zda-li může být palivo využito jako závaží. FIA od roku 1994 týmům několikrát jasně klarifikovala, že vážit auto bez paliva je jedinou spolehlivou metodou jak zjistit, zda auto nebylo někdy během závodu potenciálně pod váhou. Pravda, BAR tu tehdy nebyl a v pravidlech to není…
 
Také proto BAR jasně vyžaduje přesnější pravidla, ačkoli se FIA hájí výše uvedeným. Přesněji řečeno se takové upřesnění datuje k 20. červnu 1994 poté, co byl z Grand Prix Kanady za podváhu diskvalifikován Christian Fittipaldi."

Soudci si vzali na vynesení rozsudku 24 hodin, aby mohli v klidu celou situaci zvážit. Tím se ale nemusí nic vyřešit, protože pokud by došlo na příliš tvrdé tresty, stáj BAR by se obrátil na civilní soud, který by byl v této kauze vyšší instancí a celá záležitost by se řádně protáhla.

Rozsudek

Aktualizováno: Stáj Lucky Strike BAR Honda byla u soudu v Paříži diskvalifikována z GP San Marina a dostala zákaz startu v následujících dvou závodech. Tým také dostal podmíněný zákaz startu na půl roku s platností na jeden rok.

Pozn.: V Garáži se ohledně skandálu stáje BAR rozběhla zajímavá diskuze, přidejte svůj názor.

Výsledky GP San Marina po úpravách

Diskvalifikace stáje BAR a dodatečná penalizace Ralfa Schumachera promíchala výsledky posledního závodu a pořadím průběžného hodnocení MS. Nejvíce na tom vydělala stáj Williams, díky posunu obou jezdců na bodované příčky si připisuje 5 b.

  Jezdec Tým Pneu Čas Body
1. F.Alonso Renault M 1h27:41.921 10
2. M.Schumacher Ferrari B + 0.215 8
3. A.Wurz McLaren M + 27.554 6
4. J.Villeneuve Sauber M + 1:04.400 5
5. J.Trulli Toyota M + 1:10.100 4
6. N.Heidfeld Williams M + 1:21.200 3
7. M.Webber Williams M + 1:23.200 2
8. V.Liuzzi Red Bull M + 1:23.754 1
9. R.Schumacher Toyota M ´+ 1:36.800  
10. F.Massa Sauber M + 1 kolo  
11. D.Coulthard Red Bull M + 1 kolo  
12. N.Karthikeyan Jordan B + 1 kolo  
13. T.Monteiro Jordan B + 1 kolo  
14. C.Albers Minardi B 21. kolo  
15. R.Barrichello Ferrari B 19. kolo  
Nekl. K.Räikkönen McLaren M 10. kolo  
Nekl. P.Friesacher Minardi B 9. kolo  
Nekl. G.Fisichella Renault M 6. kolo  
Disk. J.Button BAR M -  
Disk. T.Sato BAR M -  

Průběžné pořadí MS

  Jezdec Body
1. Alonso 36
2. Trulli 20
3. M. Schumacher 10
3. Fisichella 10
5. R. Schumacher 9
5. Coulthard 9
5. Heidfeld 9
5. Webber 9

Pohár konstruktérů

Stáj Body
Renault 46
Toyota 29
McLaren 25
Ferrari 18
Williams 18

Představení okruhu pro GP Španělska

Délka okruhu: 4,627 km
Délka závodu: 66 kol, 305,256 km

Klepněte pro větší obrázek

Program víkendu (vše našeho času):
Pátek: 1. trénink 11:00-12:00, 2. trénink 14:00-15:00
Sobota: 3. trénink 9:00-9:45, 4. trénink 10:15-11:00, 1. kvalifikace 13:00
Neděle: 2. kvalifikace 10:00 a závod začíná v 14:00

Vítězové předchozích let:
2004 - M. Schumacher Ferrari
2003 - M. Schumacher Ferrari
2002 - M. Schumacher Ferrari
2001 - M. Schumacher Ferrari

Krátké zprávy

Každý fanoušek Formule 1 ví, že příští rok vstoupí v platnost pravidlo snížení počtu válců v motorech ze současných deseti na osm. Bude také platit výjimka, že některé týmy budou moci používat desetiválce s omezeným počtem otáček tak, aby nebyly lepší, než špičkové osmiválcové agregáty.

Nejmenší stáj Formule 1, Minardi, se bude zcela určitě řídit zmíněnou výjimkou a do šampionátu 2006 nastoupí s desetiválcovými motory Cosworth TJ. Paulu Stoddartovi, šéfovi stáje, se totiž podařilo uzavřít smlouvu na dodávku motorů na příští rok. Firma Cosworth totiž pro sezónu 2006 neměla odběratele, protože stávající zákazník, stáj Red Bull Racing, se v Imole dohodla s automobilkou Ferrari.

***

Juan Pablo Montoya oficiálně prohlásil, že nastoupí GP Španělska. Kolumbijský pilot musel kvůli zranění vynechat GP Bahrajnu, kde jej zaskakoval Pedro de la Rosa a GP San Marina, kde závodil Alex Wurz. Oba jezdci si ale vůbec nevedli špatně: de la Rosa si za 5. místo připsal 4 body a Wurz dojel na 4. příčce (= 5 b).

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků