B. Engineering Edonis: dračí vůz z Modeny (fascinace)

Edonis je pro řadu automobilových fanoušků absolutně neznámý pojem a přesto tento supersportovní vůz zvládne stovku pod 4 s a nejvyšší rychlosti dosáhne na hranici 365 km/h! Podívejme se na Edonis, kterých bylo vyrobeno jen 21 kusů.
B. Engineering Edonis: dračí vůz z Modeny (fascinace)

Název Edonis překladem z řečtiny znamená potěšení a přesně s tímto úmyslem vůz vznikl. Rodištěm supersportu je italská Modena, kde se to rychlými auty jen hemží, protože sídlo v tomto kraji mají automobilky zvučných jmen: Lamborghini, Maserati, Ferrari a Horacio Pagani tam vyrábí své Zondy. Za zrodem Edonisu stojí konstrukční kancelář B. Engineering, kde pracuje zhruba 20 projektantů a inženýrů. Co je ale podstatné, hlavním šéfkonstruktérem byl Nicola Materazzi, který se podílel na vývoji řady známých modelů u automobilky Ferrari, jako je např.: Testarossa, GTO, GTO Evoluzione nebo F40. V týmu nechyběla ani dvojice Jean-Marc Borelo a Frederico Trombi, kteří mají zkušenosti z Ferrari či Bugatti.

Edonis s celkovými rozměry 4 350 x 1 998 x 1 120 mm má rozvor 2565 mm a hmotnost 1 300 kg. Celá konstrukce je poskládaná z lehkých materiálů, jako je hliník a uhlíkové kompozity. Zajímavostí určitě je fakt, že karbonové části dodala společnost Aérospatiale Matra Group, výrobce letadel Airbus. Dravost a dynamický tvar podtrhují ostré rysy karosérie, šípovité světlomety, žebrování v předních blatnících a nekonvenční provedení zádě. Zákazník měl možnost si vybrat ze zlaté barvy karosérie nebo oblíbenou italskou červenou.

Pro dobré rozvržení hmotnosti je před zadní nápravou podélně uložen celohliníkový motor V12 o objemu 3 760 ccm. Řady válců svírají úhel 60 stupňů a a každá šestice válců je přeplňována vlastním turbodmychadlem. Agregát má výborný výkon, rovných 500 kW (680 k) v 8 000 ot/min a maximální kroutící moment 735 Nm je dostupný mezi 3 200 - 3 600 ot/min.

Síla motoru se přenáší přes šestistupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál na zadní nápravu. O pořádnou trakci se starají pneumatiky Michelin PAX-Systém o rozměru 335-670 ZR 500A (20palcová kola), vpředu jsou 18palcová kola 245-650 ZR 480. Pax-Systém jsou dojezdové pneumatiky, kdy při defektu je možné jet rychlostí až 80 km/h trasu zhruba 200 km dlouhou. Výborný podvozek, čtyřprvkové zavěšení kol, vinuté pružiny s nastavitelnými tlumiči a zkrutné stabilizátory zaručují radost ze sportovní ostřejší jízdy a dobrou ovladatelnost při vyšších rychlostech. Řada prvků a komponentů je z mnoha výše zmiňovaných automobilek, některé díly jsou dokonce z vývoje monopostů formule 1.

Kvalitní ruční výroba, luxusní materiály, silný motor a řada dalších částí posloužila k drtivé akceleraci. Pokud se vám při sešlápnutí plynového pedálu podaří nespálit zadní pneumatiky v oblaku štiplavého kouře, katapultuje vás Edonis na stovku pod 4 s. Na dlouhé rovince můžete jet nejvyšší rychlostí až 365 km/h, což je velmi dobrý výsledek a v roce 2001, kdy byl Edonis představen veřejnosti, to byl jeden snad z desítky nejrychlejších vozů planety. Díky malé sérii (pouze 21 vozů) se Edonis zařadil také mezi jedny z nejdražších automobilů, dle neověřených zdrojů se cena pohybovala přes 1 mil. eur.

Technické údaje

B. Engineering Edonis
Rozměry 4350 x 1998 x 1120 mm
Rozvor 2565 mm
Motor 3 760 ccm, V12
Výkon (kW/k) 500 kW (680 k)/8000
Kroutící moment 735 Nm/3200-3600
Hmotnost 1300 kg
0-100 km/h pod 4 s
Maximální rychlost 365 km/h
400 m nz
Počet koní na tunu 523
Cena nz

Fotogalerie

 

  

 
B. Engineering - Edonis

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků