B. Engineering Edonis: dračí vůz z Modeny (fascinace)

Edonis je pro řadu automobilových fanoušků absolutně neznámý pojem a přesto tento supersportovní vůz zvládne stovku pod 4 s a nejvyšší rychlosti dosáhne na hranici 365 km/h! Podívejme se na Edonis, kterých bylo vyrobeno jen 21 kusů.
B. Engineering Edonis: dračí vůz z Modeny (fascinace)

Název Edonis překladem z řečtiny znamená potěšení a přesně s tímto úmyslem vůz vznikl. Rodištěm supersportu je italská Modena, kde se to rychlými auty jen hemží, protože sídlo v tomto kraji mají automobilky zvučných jmen: Lamborghini, Maserati, Ferrari a Horacio Pagani tam vyrábí své Zondy. Za zrodem Edonisu stojí konstrukční kancelář B. Engineering, kde pracuje zhruba 20 projektantů a inženýrů. Co je ale podstatné, hlavním šéfkonstruktérem byl Nicola Materazzi, který se podílel na vývoji řady známých modelů u automobilky Ferrari, jako je např.: Testarossa, GTO, GTO Evoluzione nebo F40. V týmu nechyběla ani dvojice Jean-Marc Borelo a Frederico Trombi, kteří mají zkušenosti z Ferrari či Bugatti.

Edonis s celkovými rozměry 4 350 x 1 998 x 1 120 mm má rozvor 2565 mm a hmotnost 1 300 kg. Celá konstrukce je poskládaná z lehkých materiálů, jako je hliník a uhlíkové kompozity. Zajímavostí určitě je fakt, že karbonové části dodala společnost Aérospatiale Matra Group, výrobce letadel Airbus. Dravost a dynamický tvar podtrhují ostré rysy karosérie, šípovité světlomety, žebrování v předních blatnících a nekonvenční provedení zádě. Zákazník měl možnost si vybrat ze zlaté barvy karosérie nebo oblíbenou italskou červenou.

Pro dobré rozvržení hmotnosti je před zadní nápravou podélně uložen celohliníkový motor V12 o objemu 3 760 ccm. Řady válců svírají úhel 60 stupňů a a každá šestice válců je přeplňována vlastním turbodmychadlem. Agregát má výborný výkon, rovných 500 kW (680 k) v 8 000 ot/min a maximální kroutící moment 735 Nm je dostupný mezi 3 200 - 3 600 ot/min.

Síla motoru se přenáší přes šestistupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál na zadní nápravu. O pořádnou trakci se starají pneumatiky Michelin PAX-Systém o rozměru 335-670 ZR 500A (20palcová kola), vpředu jsou 18palcová kola 245-650 ZR 480. Pax-Systém jsou dojezdové pneumatiky, kdy při defektu je možné jet rychlostí až 80 km/h trasu zhruba 200 km dlouhou. Výborný podvozek, čtyřprvkové zavěšení kol, vinuté pružiny s nastavitelnými tlumiči a zkrutné stabilizátory zaručují radost ze sportovní ostřejší jízdy a dobrou ovladatelnost při vyšších rychlostech. Řada prvků a komponentů je z mnoha výše zmiňovaných automobilek, některé díly jsou dokonce z vývoje monopostů formule 1.

Kvalitní ruční výroba, luxusní materiály, silný motor a řada dalších částí posloužila k drtivé akceleraci. Pokud se vám při sešlápnutí plynového pedálu podaří nespálit zadní pneumatiky v oblaku štiplavého kouře, katapultuje vás Edonis na stovku pod 4 s. Na dlouhé rovince můžete jet nejvyšší rychlostí až 365 km/h, což je velmi dobrý výsledek a v roce 2001, kdy byl Edonis představen veřejnosti, to byl jeden snad z desítky nejrychlejších vozů planety. Díky malé sérii (pouze 21 vozů) se Edonis zařadil také mezi jedny z nejdražších automobilů, dle neověřených zdrojů se cena pohybovala přes 1 mil. eur.

Technické údaje

B. Engineering Edonis
Rozměry 4350 x 1998 x 1120 mm
Rozvor 2565 mm
Motor 3 760 ccm, V12
Výkon (kW/k) 500 kW (680 k)/8000
Kroutící moment 735 Nm/3200-3600
Hmotnost 1300 kg
0-100 km/h pod 4 s
Maximální rychlost 365 km/h
400 m nz
Počet koní na tunu 523
Cena nz

Fotogalerie

 

  

 
B. Engineering - Edonis

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků