B. Engineering Edonis: dračí vůz z Modeny (fascinace)

Edonis je pro řadu automobilových fanoušků absolutně neznámý pojem a přesto tento supersportovní vůz zvládne stovku pod 4 s a nejvyšší rychlosti dosáhne na hranici 365 km/h! Podívejme se na Edonis, kterých bylo vyrobeno jen 21 kusů.
B. Engineering Edonis: dračí vůz z Modeny (fascinace)

Název Edonis překladem z řečtiny znamená potěšení a přesně s tímto úmyslem vůz vznikl. Rodištěm supersportu je italská Modena, kde se to rychlými auty jen hemží, protože sídlo v tomto kraji mají automobilky zvučných jmen: Lamborghini, Maserati, Ferrari a Horacio Pagani tam vyrábí své Zondy. Za zrodem Edonisu stojí konstrukční kancelář B. Engineering, kde pracuje zhruba 20 projektantů a inženýrů. Co je ale podstatné, hlavním šéfkonstruktérem byl Nicola Materazzi, který se podílel na vývoji řady známých modelů u automobilky Ferrari, jako je např.: Testarossa, GTO, GTO Evoluzione nebo F40. V týmu nechyběla ani dvojice Jean-Marc Borelo a Frederico Trombi, kteří mají zkušenosti z Ferrari či Bugatti.

Edonis s celkovými rozměry 4 350 x 1 998 x 1 120 mm má rozvor 2565 mm a hmotnost 1 300 kg. Celá konstrukce je poskládaná z lehkých materiálů, jako je hliník a uhlíkové kompozity. Zajímavostí určitě je fakt, že karbonové části dodala společnost Aérospatiale Matra Group, výrobce letadel Airbus. Dravost a dynamický tvar podtrhují ostré rysy karosérie, šípovité světlomety, žebrování v předních blatnících a nekonvenční provedení zádě. Zákazník měl možnost si vybrat ze zlaté barvy karosérie nebo oblíbenou italskou červenou.

Pro dobré rozvržení hmotnosti je před zadní nápravou podélně uložen celohliníkový motor V12 o objemu 3 760 ccm. Řady válců svírají úhel 60 stupňů a a každá šestice válců je přeplňována vlastním turbodmychadlem. Agregát má výborný výkon, rovných 500 kW (680 k) v 8 000 ot/min a maximální kroutící moment 735 Nm je dostupný mezi 3 200 - 3 600 ot/min.

Síla motoru se přenáší přes šestistupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál na zadní nápravu. O pořádnou trakci se starají pneumatiky Michelin PAX-Systém o rozměru 335-670 ZR 500A (20palcová kola), vpředu jsou 18palcová kola 245-650 ZR 480. Pax-Systém jsou dojezdové pneumatiky, kdy při defektu je možné jet rychlostí až 80 km/h trasu zhruba 200 km dlouhou. Výborný podvozek, čtyřprvkové zavěšení kol, vinuté pružiny s nastavitelnými tlumiči a zkrutné stabilizátory zaručují radost ze sportovní ostřejší jízdy a dobrou ovladatelnost při vyšších rychlostech. Řada prvků a komponentů je z mnoha výše zmiňovaných automobilek, některé díly jsou dokonce z vývoje monopostů formule 1.

Kvalitní ruční výroba, luxusní materiály, silný motor a řada dalších částí posloužila k drtivé akceleraci. Pokud se vám při sešlápnutí plynového pedálu podaří nespálit zadní pneumatiky v oblaku štiplavého kouře, katapultuje vás Edonis na stovku pod 4 s. Na dlouhé rovince můžete jet nejvyšší rychlostí až 365 km/h, což je velmi dobrý výsledek a v roce 2001, kdy byl Edonis představen veřejnosti, to byl jeden snad z desítky nejrychlejších vozů planety. Díky malé sérii (pouze 21 vozů) se Edonis zařadil také mezi jedny z nejdražších automobilů, dle neověřených zdrojů se cena pohybovala přes 1 mil. eur.

Technické údaje

B. Engineering Edonis
Rozměry 4350 x 1998 x 1120 mm
Rozvor 2565 mm
Motor 3 760 ccm, V12
Výkon (kW/k) 500 kW (680 k)/8000
Kroutící moment 735 Nm/3200-3600
Hmotnost 1300 kg
0-100 km/h pod 4 s
Maximální rychlost 365 km/h
400 m nz
Počet koní na tunu 523
Cena nz

Fotogalerie

 

  

 
B. Engineering - Edonis

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků