Až se zima zeptá....

Jestli jste v létě přemýšleli nad tím, jak budete jezdit ve chvíli, kdy bude vládnout ona, může být mnohdy pozdě. Ostatně – rok co rok je vidět opakující se situace ve všech pneuservisech.
Až se zima zeptá....
Dokud nenapadne sníh, bývá v těchto zařízeních relativní klid. Ve chvíli, kdy tento napadne, jsou pneuservisy přeplněné k prasknutí. Nervní řidiči jsou vzteky bez sebe, že musí čekat na přezutí, vyvážení a všechny úkony, které trvají i půl hodiny, když oni (rozuměj řidiči) přeci nemají ani trochu času. Je tohle všechno nutné? Samozřejmě, že není. Dá se tomu předejít mnohými úkony, které zaručí, že přechod na „zimní režim“ bude daleko klidnější. Pokusím se shrnout do několika bodů určité zásady, jež by řidič měl dodržet, aby předešel výše zmiňovaným nervákům.

  1. Zimní pneu – jsou zákonitě zárukou bezpečnějšího (neříkám bezpečného) provozu. Ve vyspělých západoevropských zemích existují zákonná opatření, která přímo říkají, že je-li účastníkem havárie řidič na letních pneu, je na něj pohlíženo jako na viníka havárie, i když tuto přímo nezavinil. U nás podobný paragraf neexistuje, mohu vás však ujistit, že se blíží jeho schválení. Člověk by si měl uvědomit, že zimní pneumatika je už podle názvu konstruována tak, aby lépe snášela ono roční období.
  2. Včasné přezutí – není třeba čekat, až napadne první sníh. To už by skutečný řidič měl mít dávno přezuto. Konstrukční vlastnosti zimní pneu jsou totiž připravovány nejen s ohledem na sníh, ale na okolní teplotu. Pamatujte tedy, že pokud denní teploty delší čas nepřesahují 7-8 stupňů C, měli byste přezout do zimní „obuvi“. Zimní a letní pneu jsou vytvářeny odlišnou směsí, z nichž každá má vlastnosti jinak reagující na povrch vozovky při vyšších či nižších teplotách.
  3. „Univerzální desén“ – je mýtem, který byl dávno překonán. Zvláště majitelé starších vozů často chtějí „tzv. celoroční pneumatiky“. I s ohledem na výše napsané je jasné, že podobné pláště se prostě nevyrábí, a pokud ano, tak pouze v zemích, které nemají vysoké teplotní výkyvy. Což jak uznáte, ve středoevropských podmínkách nehrozí.
  4. „Mýtus o ostrých letních“ – mnohokrát se setkávám s názorem, že úplně nová letní je lepší, než zimní pneu. Takový člověk má samozřejmě pravdu. Jenže – jen na suchých silnicích a při teplotách jarních a letních. Letní pneumatika nepočítá se setkáním s ledovou plotnou, se sněhem, či s teplotou až –20 stupňů C. Takže se znovu budu opakovat a odkazuji na bod č.2.
  5. „Koupím zimní, ojedu je, a na léto mi stačí“ – má cenu opakovat, že platí totéž co bylo řečeno ve výše uvedených odstavcích?
Suma sumárum. Zimní pneumatika je určena pro zimu, letní pro léto. Není výmyslem výrobců pneumatik, aby z nás řidičů „tahali“ peníze. Má své opodstatnění. Pokud se tedy rozhodnete pro koupi zimní a letní sady, mohu říci, že jste udělali další významný krok k tomu, abyste přežili v džungli zvané AUTOMOBILISMUS.

Ještě dobrá rada na samotný závěr – ne každý z nás má možnost si uskladnit, nebo někam schovat sadu pneu, která je pro dané období nevhodná. Opravdu slušný a kvalitní pneuservis poznáte i podle toho, že vám pneu uschová po dobu jejich nepoužívání. Cena se v těchto případech pohybuje okolo 10,-Kč za jeden komplet (tzn. pneu + disk) á měsíc.
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků