Až se zima zeptá....

Jestli jste v létě přemýšleli nad tím, jak budete jezdit ve chvíli, kdy bude vládnout ona, může být mnohdy pozdě. Ostatně – rok co rok je vidět opakující se situace ve všech pneuservisech.
Až se zima zeptá....
Dokud nenapadne sníh, bývá v těchto zařízeních relativní klid. Ve chvíli, kdy tento napadne, jsou pneuservisy přeplněné k prasknutí. Nervní řidiči jsou vzteky bez sebe, že musí čekat na přezutí, vyvážení a všechny úkony, které trvají i půl hodiny, když oni (rozuměj řidiči) přeci nemají ani trochu času. Je tohle všechno nutné? Samozřejmě, že není. Dá se tomu předejít mnohými úkony, které zaručí, že přechod na „zimní režim“ bude daleko klidnější. Pokusím se shrnout do několika bodů určité zásady, jež by řidič měl dodržet, aby předešel výše zmiňovaným nervákům.

  1. Zimní pneu – jsou zákonitě zárukou bezpečnějšího (neříkám bezpečného) provozu. Ve vyspělých západoevropských zemích existují zákonná opatření, která přímo říkají, že je-li účastníkem havárie řidič na letních pneu, je na něj pohlíženo jako na viníka havárie, i když tuto přímo nezavinil. U nás podobný paragraf neexistuje, mohu vás však ujistit, že se blíží jeho schválení. Člověk by si měl uvědomit, že zimní pneumatika je už podle názvu konstruována tak, aby lépe snášela ono roční období.
  2. Včasné přezutí – není třeba čekat, až napadne první sníh. To už by skutečný řidič měl mít dávno přezuto. Konstrukční vlastnosti zimní pneu jsou totiž připravovány nejen s ohledem na sníh, ale na okolní teplotu. Pamatujte tedy, že pokud denní teploty delší čas nepřesahují 7-8 stupňů C, měli byste přezout do zimní „obuvi“. Zimní a letní pneu jsou vytvářeny odlišnou směsí, z nichž každá má vlastnosti jinak reagující na povrch vozovky při vyšších či nižších teplotách.
  3. „Univerzální desén“ – je mýtem, který byl dávno překonán. Zvláště majitelé starších vozů často chtějí „tzv. celoroční pneumatiky“. I s ohledem na výše napsané je jasné, že podobné pláště se prostě nevyrábí, a pokud ano, tak pouze v zemích, které nemají vysoké teplotní výkyvy. Což jak uznáte, ve středoevropských podmínkách nehrozí.
  4. „Mýtus o ostrých letních“ – mnohokrát se setkávám s názorem, že úplně nová letní je lepší, než zimní pneu. Takový člověk má samozřejmě pravdu. Jenže – jen na suchých silnicích a při teplotách jarních a letních. Letní pneumatika nepočítá se setkáním s ledovou plotnou, se sněhem, či s teplotou až –20 stupňů C. Takže se znovu budu opakovat a odkazuji na bod č.2.
  5. „Koupím zimní, ojedu je, a na léto mi stačí“ – má cenu opakovat, že platí totéž co bylo řečeno ve výše uvedených odstavcích?
Suma sumárum. Zimní pneumatika je určena pro zimu, letní pro léto. Není výmyslem výrobců pneumatik, aby z nás řidičů „tahali“ peníze. Má své opodstatnění. Pokud se tedy rozhodnete pro koupi zimní a letní sady, mohu říci, že jste udělali další významný krok k tomu, abyste přežili v džungli zvané AUTOMOBILISMUS.

Ještě dobrá rada na samotný závěr – ne každý z nás má možnost si uskladnit, nebo někam schovat sadu pneu, která je pro dané období nevhodná. Opravdu slušný a kvalitní pneuservis poznáte i podle toho, že vám pneu uschová po dobu jejich nepoužívání. Cena se v těchto případech pohybuje okolo 10,-Kč za jeden komplet (tzn. pneu + disk) á měsíc.
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků