AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme nejrůznější zkratky, které mohou znít lépe, než jsou vlastnosti, které skutečně nabízí. Dnes se podíváme na několik příkladů z oblasti pohonu všech kol, který získává na oblibě. Vzhledem k módě SUV se výrobci mnohdy uchýlí ke zjednodušení systémů.

Různých označení pohonu všech kol mívá i jediný výrobce automobilů hned několik. Počet způsobů, jak lze silou motoru otáčet všemi koly vozidla, je velké množství. Málokdo se ovšem vyzná v tom, co která zkratka znamená.

Některé jsou dokonce úplně matoucí. Teď máme na mysli zejména systém 4Control od Renaultu. Ve skutečnosti se "čtyřkolkami", nemá nic společného - jde o systém natáčení zadních kol pro lepší průjezdy zatáčkami.

AWD nerovná se 4WD

Anglické zkratky All Wheel Drive a Four Wheel Drive ani při překladu do češtiny nevyjadřují velmi podstatný rozdíl, mezi oběma druhy pohonu. Často jsou zaměňovány a spousta lidí si myslí, že znamenají totéž.

Ve skutečnosti lze pouze ve voze označeném písmeny AWD očekávat stálý pohon všech kol. To znamená, že ani jedna z náprav nemůže být odpojena a motor posílá svůj výkon permanentně na všechna kola.

Four Wheel Drive potom představuje přiřaditelný pohon všech kol. Takové řešení pohonu dokáže odpojit jednu z náprav, čímž sníží tření v dobrých adhezních podmínkách. Činí tak automaticky nebo manuálně. Samočinné připojování zpravidla používá viskózní či vícelamelovou spojku, spínanou tlakem oleje či elektromagneticky. 

V současném světě automobily si dvě automobilky na svých systémech pohonu všech kol opravdu zakládají. Ani v případě Subaru a Audi však ale není vše zcela jednoduché a průzračné.

Zejména v posledních letech totiž od stálých čtyřkolek začínají ustupovat ve prospěch přiřaditelných variant.

Symmetrical AWD - symetricky třikrát jinak

Japonské Subaru se v téměř všech propagačních materiálech chlubí symetrickým pohonem všech kol. To společně s plochými motory typu boxer přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti celého vozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pokud si pořizujete Subaru s manuální převodovkou, pak i v současně nabízených modelech získáte "poctivý" pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem. Za běžných jízdních podmínek se hnací moment rozděluje mezi nápravy v poměru 50:50. Jedná se tedy o mechanický stálý pohon všech kol.

Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Pokud si však své Subaru objednáte s převodovkou CVT, s mezinápravovým diferenciálem se můžete rozloučit. Takové řešení hledejte pod pojmem Active Torque Split AWD. I zde je, tedy nepříliš správně, opět uveden pojem Symmetrical AWD. Přitom, přímo je zde poháněna jen přední náprava, zadní se připojuje pomocí více-lamelové spojky ovládané tlakem oleje.

Aby to nebylo tak jednoduché, dalším z řešení je u Subaru systém DCCD - Driver Controlled Center Differential. V Evropě je použit pouze u modelu WRX STi. Uživatel může nastavit, jak se má systém chovat. Svornost zde opět zajišťuje elektromagneticky ovládaná více-lamelová spojka.

Není Quattro jako Quattro

Také Audi na svůj pohon všech kol nedá dopustit. Ani zde však vždy nedostanete to, co byste mohli očekávat. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Snadno se lze orientovat pomocí uložení motoru. Ten "pravý" pohon Quattro využívá síly motoru uloženého podélně. Systém obsahuje mechanický středový diferenciál, který sílu rozděluje mezi přední a zadní nápravu. Od roku 1987 je využíván středový diferenciál Torsen. Všechna kola jsou permanentně poháněna, jedná se tedy o typické AWD, se kterým Audi vyrukovalo už s modelem 80 Quattro.

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Pokud je v Audi motor uložen napříč, jedná se o připojitelný pohon všech kol, tedy 4WD. Zadní náprava je připojována pomocí spojky Haldex. Stejný systém je k dispozici u dalších koncernových automobilek, včetně tuzemské Škody. Výhoda systému spočívá v nižší spotřebě paliva díky menšímpřevodovým ztrátám a v možnosti lepšího rozložení hmotnosti. Nevýhodou je spínání zadní nápravy až při detekci problému, i když poslední evoluce systému již reagují daleko pohotověji, než tomu bylo u první generace.

Poprvé a velmi originálně - 4RM

Pohon všech čtyř kol používá i Ferrari. Pod zkratkou 4RM se skrývá velmi originální řešení. Model GTC4 Lusso, který tento systém jako druhé Ferrari po modelu FF využívá, má motor vpředu podélně a hlavní převodovku u zadní nápravy. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

K pohonu předních kol vede z motoru samostatná hřídel do dvourychlostní převodovky se zpětným chodem. Dvě elektronicky řízené spojky se starají o distribuci momentu vždy na jedno z předních kol. Odstupňování přední převodovky se přibližně kryje pouze s druhým a čtvrtým stupněm zadní sedmistupňové skříně. Od pátého převodového stupně již spojky rozdíl v otáčení nevydrží a z auta je pouze zadokolka.

Čtyřkolka po drátech: Hybrid 4x4 či E-Four

U některých typů pohonu všech kol dokonce nemusí dojít k žádnému mechanickému spojení motoru a zadní nápravy. K pohonu dvou kol slouží pouze elektromotor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přesně takového systému využívá například DS s označením Hybrid 4x4 či Lexus se systémem E-Four. Francouzská značka patřící do koncernu PSA v současnosti nabízí spojení vznětového dvoulitru pohánějícího přední nápravu a elektromotoru vzadu u modelu DS 5. Tato kombinace je však v koncernu PSA již téměř opuštěna. Obdobné řešení, avšak se zážehovou jednotkou a plug-in hybridním ústrojím, nabídnou budoucí modely DS, stejně jako například Peugeot 3008 a 5008. Tato dvojice nových SUV je pro svou současnou absenci pohonu všech kol často kritizována.

Zbrusu nový model řady DS dorazí do dvou let, bude to hybridní SUV

Zbrusu nový model řady DS dorazí do dvou let, bude to hybridní SUV

Lexus na to jde u svých modelů NX 300h a RX 450h podobně, ovšem s tím rozdílem, že jeden elektromotor pomáhá s předními koly spalovacímu agregátu. Ten druhý obdobně jako u francouzských modelů pohání zadní kola. Pokud si zákazník uvědomí skutečnost, že se zadními koly u těchto aut motor netočí, žádná past v tomto označení nevězí.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků