Autoškola s automatem: Vše, co musíte vědět, než se vzdáte třetího pedálu

Může to být strach, stres, nebo i tělesná nezpůsobilost, co vám nedovolí získat klasické řidičské oprávnění skupiny B. Řešením je řidičák na automat, který je u mladých řidičů stále oblíbenější.

V České republice stále přibývá lidí, kteří si dělají řidičský průkaz pouze na vůz s automatickou převodovkou. Důvodů této volby může být spousta. Pro některé žáky autoškol je obtížné soustředit na ovládání vozu se třemi pedály a zároveň sledovat dění okolo sebe (provoz, dopravní značení).

Toyota Supra s manuálem nakonec vznikne. Za cenu převodovky pořídíte nové Aygo

Toyota Supra s manuálem nakonec vznikne. Za cenu převodovky pořídíte nové Aygo

Někdy pak hraje velkou roli strach ze situací, které mohou během řízení auta s manuální převodovkou nastat. Ať už jde o obtížné rozjíždění do kopce nebo nepovedené rozjezdy z křižovatky. Často se také stává, že je řidičské oprávnění pro automat žákům doporučeno samotným instruktorem v případě, že opakovaně selžou při závěrečných zkouškách. Hodí se také zdůraznit, že tento druh řidičského průkazu mohou zvolit i tělesně hendikepovaní, jejichž postižení ovšem nevyžaduje úpravu vozu na ruční řízení.

Nevyškolí vás všude

Jaké jsou tedy hlavní rozdíly a co byste měli vědět před tím, než tento způsob zvolíte? Řidičské oprávnění skupiny B-automat umožňují jen některé autoškoly. Přirozeně totiž musí mít ve flotile vůz s automatickou převodovkou a takových autoškol je poskrovnu. Většinou se nacházejí ve větších okresních městech a samozřejmě v Praze.

Přednost zprava: Poradíme, kde neplatí, a jaké jsou záludnosti

Přednost zprava: Poradíme, kde neplatí, a jaké jsou záludnosti

Ceny výcviku s automatickou převodovkou jsou zpravidla vyšší. Od obyčejné skupiny B s manuálem dělá cenový rozdíl většinou okolo 1000 Kč (speciální auto, vyšší náklady). Závěrečné písemné testy jsou pak pro všechny stejné. I se zvolením automatu si tak dávejte pozor na otázky, týkající se manuální převodovky. Například, jak se zachovat při přetáčivém smyku v autě s poháněnou zadní nápravou (nápověda: správná odpověď je sešlápnout spojkový pedál).

Pokud autoškolu zvládnete, budete mít na zadní straně řidičského průkazu „omezení skupiny B na řízení pouze vozidel s automatickou převodovkou“. Nebudete tak oprávnění řídit automobil s manuální převodovkou. Pokud k tomu však dojde a zastaví vás policie, bude s vámi postupováno, jako byste řídili bez řidičského oprávnění.

Co když chci oprávnění rozšířit i na manuál?

Písemné zkoušky máte stejné z jednoho jednoduchého důvodu. Pokud se rozhodnete v budoucnu z jakéhokoliv důvodu pro rozšíření řidičského oprávnění, zaplatíte jen pár stovek korun (podle taxy autoškoly + správní poplatek 700 Kč na magistrátu), a absolvujete jednu praktickou zkoušku, po jejímž úspěšném zakončení vám bude omezení z řidičského průkazu odebráno.

Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

V budoucnu prý můžeme počítat s rapidním nárůstem žadatelů o toto řidičské oprávnění, nebo o další speciální kategorii autoškoly. Důvod je prostý - elektromobily. Ty totiž vyžadují zcela jiný přístup k řízení a k údržbě. Pokud jejich počet na trhu poroste tak rychle jako do teď, budeme na ně muset nové nastávající řidiče připravit. O tom třeba ale až někdy příště. 

TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Opel Astra 1.4 Turbo CVT

Kompaktní Opel se při aktuálním faceliftu velmi výrazně změnil, jakkoli to tak na první pohled nevypadá. Všechny motory jsou nyní výhradně tříválcové a ten nejsilnější se pojí s převodovkou CVT. Zní to vám to jako zaručený recept na mizérii na kolech?

včera | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik | 1 příspěvek