Mercedes vzpomíná na milníky z Ženevy. Dobové snímky jsou nádhernou nostalgií

Další náplast na letošní Ženevu přichází od Mercedesu. Pár modelů by teď ve Švýcarsku slavilo výročí.

Autosalon v Ženevě se už druhým rokem nekoná kvůli probíhající pandemii, a nehledě na stále utichající zájem automobilek o klasické vystavování v pavilonech, Mercedes se v tradičním březnovém období autosalonu alespoň ohlíží do minulosti na hrstku milníků, které letos slaví výročí. A nezapomněl vyhrabat i pár dobových fotek přímo z výstaviště.

Tatra bývala na autosalonech hvězdou. Dobové snímky vás vrátí až do roku 1934

Tatra bývala na autosalonech hvězdou. Dobové snímky vás vrátí až do roku 1934

Ženeva byla pro Mercedes vždy místem velkých premiér. Už tomu bude 60 let, co zde německá značka představila elegantní 220 SE Coupé (W111). Luxusní dvoudveřový model na podzim 1961 doplnil i stejně působivý kabriolet a v produkci nakonec oba vozy zůstaly po celých 11 let. Kupé vycházející ze základu původního sedanu Fintail s typickými ploutvemi nabízelo prostorný interiér pro čtveřici pasažérů, a navíc velký kufr. Nová karoserie kupé byla nicméně o 80 mm nižší.

Pod kapotou 220 SE Coupé se objevilo hned několik motorizací, zprvu byl však k mání 2,2litrový řadový šestiválec nabízející výkon 88 kW (120 koní). Hlavně pozdější varianta s 3,5litrovým osmiválcem je ale dodnes mezi sběrateli jedním z nejžádanějších klasických Mercedesů vůbec.

Mitsubishi rozprodává sbírku klasických modelů. K mání jsou i opravdové rarity

Mitsubishi rozprodává sbírku klasických modelů. K mání jsou i opravdové rarity

Kulatých 30 let od představení na ženevském výstavišti letos slaví i Mercedes třídy S třetí generace (W140). Další evoluce luxusní limuzíny Mercedesu přivezla tehdy v roce 1991 celou řadu inovací po stránce bezpečnosti i komfortu – například dvojitá skla nebo elektrické dovírání dveří a kufru.

Poprvé se pod kapotu třídy S nastěhoval i dvanáctiválcový motor, zajišťující vrcholným verzím 600 SE a 600 SEL výkon 300 kW (408 koní). Modernizace v roce 1995 pak zajistila třídě S titul prvního osobního auta vybaveného systémem ESP, přičemž o rok později přišel i nouzový brzdový asistent (BAS) pomáhající řidiči v krizové situaci vyvinout maximální brzdný účinek.

Opel Frontera slaví 30. narozeniny. Býval nejoblíbenějším off-roadem v Evropě

Opel Frontera slaví 30. narozeniny. Býval nejoblíbenějším off-roadem v Evropě

A nakonec, ačkoliv možná nenadělala tolik slávy jako třída S, celých 25 let již uběhlo od doby, kdy Mercedes v Ženevě představil souběžně nová kombi třídy C a třídy E. V případě „céčka“ se přitom jednalo o první generaci praktické varianty rozšiřující modelovou řadu kompaktních sedanů značky.

Menší kombi (S202) přišlo tři roky po uvedení sedanu (W202), tedy v roce 1996, a nabídlo objem kufru 465 litrů, maximálně 1510 litrů. V řadě benzinových a naftových motorizací zastávaly vrchol verze C 43 AMG (od roku 1997) a C 55 AMG (od roku 1998) s osmiválci o objemu 4,3 litru, respektive 5,4 litru. Kombík C 43 AMG byl mimochodem využíván i jako zdravotnický vůz tehdejšího šampionátu Formule 1.

11 inspirativních žen, které se zapsaly do historie motorismu. Znáte jejich příběhy?

11 inspirativních žen, které se zapsaly do historie motorismu. Znáte jejich příběhy?

Zatímco kombi třídy C zaujalo kompaktnějšími rozměry, nové kombi třídy E (S210) chtělo v roce 1996 nabídnout především nekompromisně prostorný interiér. Standardní objem kufru čítal rovných 600 litrů, sklopením zadních sedaček se dosáhlo tehdy rekordních 1975 litrů. Automatické udržování světlé výšky podvozku vzadu bylo standardní výbavou. Zákazník mohl zvolit i třetí řadu sedadel, avšak umístěnou proti směru jízdy. Nabídka motorizací byla klasicky rozsáhlá od naftového čtyřválce o výkonu 70 kW (95 koní) po vrcholnou AMG verzi E55 (od roku 1998) s osmiválcem a výkonem 260 kW (354 koní).

AMG

AMG je německá společnost, která se zabývá závodními úpravami a sportovním tuningem vozů Mercedes-Benz. Společnost byla založena v roce 1967 dvojicí Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher. Většinou se značka uvádí jako Mercedes-AMG.

Mercedes-AMG GT Black Series • Mercedes-AMG GLB

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Řídili jsme nové Porsche Taycan Cross Turismo: Letí na silnici, dovádí v terénu!

Porsche Taycan Cross Turismo

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový přírůstek do elektrické rodiny Porsche Taycan. Je praktičtější a neztratí se ani mimo zpevněné cesty.

včera | Stanislav Kolman | 4 příspěvky
TEST Subaru Forester 2.0ie-S ES Sport: Pozor, vezu rybičky!

Subaru Forester ES Sport

Subaru Forester se nyní prodává i ve verzi Sport. Nečekejte ale žádné turbohrátky, tohle je hraní si s barvičkami.

9.  5.  2021 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
TEST Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line: Bejby nebude sedět v koutě!

Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line

Městskou krabičku se sportovním vzhledem asi nebudou všichni brát úplně vážně. V Hyundai i10 se 100koňovým přeplňovaným motorem se však skrývá víc, než se na první pohled zdá.

7.  5.  2021 | Jan Mička